Jump to content

Hentetråd Søgne - Molde/Vestnes ( Bavaria 46 Cruiser)


lasmarquezas

Recommended Posts

Er nå utaskjærs nord for Fedje, 60.53N og nærmer oss innseiling mot Sognesjøen. Bekmørkt omkring oss og det ruller godt. Blåser 10ms i ryggen. Radaren går og vi er klikket fast med livliner. Halvannen knop motstrøm. Håper å være fortøyd om knappe to timer. Interessant etappe.

Redigert av lasmarquezas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tidlig opp å gi gass :thumbsup:
Komme dere fortest mulig rundt stadlandet helst før 12 torsdag det jeg ser på windy ++ så blir det ikke gale det jeg kan se
Dukker nok opp noen lokale og som kan geleide med lokalkunskap der jeg bare plukker info fra de media jeg har på nett :wink::pray:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Planen nå er å gå til Silda i morgen - takk Otto! - og så runder vi Stad torsdag morgen. Jeg tror da at forholdene skal være rimelig gode, og vi kommer oss over før ting blir trasige.

 

To tanker før jeg køyer. Denne seilingen hadde jeg aldri klart alene. Det betyr enormt mye å ha en ekstra mann. I kveld var det bekmørkt over Sognesjøen, men vi var slettes ikke alene i farvannet. Radaren sa fra, det gjorde også AIS. Når bølgene bryter bak deg og synsfeltet ikke går lenger enn hva lanternene lyser, da må du stole på navigeringen, hvilket jo vil si kartplotter og de elektroniske hjelpemidlene vi har. I kveld sto min svært solide matros (som strengt tatt er førstemaskinist) til rors og speidet ut i mørket mens jeg la kurser, studerte radarbildet, AIS og alt det andre. Dette fungerte utrolig bra.

 

Nå gleder jeg meg til i morgen å se innseilingen til dette sundet i dagslys. I kveld kom vi hit i nitida, med snødrev i 10ms og bekmørke rundt oss. Ingen hus bortsett fra nærbutikken og et hus rett over sundet. Alt annet var svart. Da vi gikk hun lyste matrosen med lommelykt på fjellet som lå på begge sider, mens jeg styrte etter kartplotter, men hadde På sjøen appen som lysende backup. Skal innrømme at jeg liker å ha to uavhengige kilder tilgjengelig, og blir fornøyd når de er enige.

 

Sørover i sundet blåste det godt og det var en selsom affære og smyge seg nedover uten å se noe som helst rundt deg, bortsett fra at plotteren sa det var trangt. Veldig trangt. Etter en runde la vi til utenfor nærbutikken. Jeg hadde ringt før på dagen, men banket på døra til nærmeste hus og fikk strålende mottakelse av han som eide butikken. Vi hadde en svært hyggelig prat i snødrevet, og jeg kjenner at det nettopp er disse møtene som er med på å gi båtlivet kvalitet og glede.

 

Dagens etappe hadde vært enklere om vi startet tidlig, men det var ikke mulig. I stedet fikk vi nattseilas og prøvd oss på en helt annen måte. Både skipper og mannskap er enige om at det var en god ting.

 

Jeg har dessuten fått riktig båt, det kjenner jeg mer og mer. Karma oppfører seg helt strålende, og jeg kjenner en grunnleggende trygghet når vi er på havet. Jeg gleder meg allerede til morgendagens etappe. Båtlivet er fint, også i februar (selv om Bergen gjestehavn har stengt dusjene).

 

Til slutt, tusen takk for at dere viser interesse for denne henteturen. På et vis føler jeg at vi er flere som seiler langs kysten, fra Sørlandet til Nordvestlandet, for tilbakemeldingene deres vitner om ekte interesse og engasjement for det båtlivet vi alle er så glade i. Der har vi alle en felles forankret interesse, ja kanskje en kjærlighet. Tusen takk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Fornuftig å gå til Silda, kort vei ut på staden.

Du sparer en halvtime på det.

Bunkers ligger midt i leia i Måløy. Rett til styrbord etter Måløybroa.

Om du blir liggende å vente på været anbefaler jeg Måløy gjestehavn.

Der ligger forøvrig to greie båtutstyrsbutikker.

Kaibutikken og Måløy Maritime.

God tur.

PS: Frøysjøen er lang og kjedelig :)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner det rykker godt i båt-nøklene når jeg leser denne tråden, og minner fra vår hentetur i september dukker frem.

Nattseilas i ny båt og ukjent farvann fikk min puls opp noen hakk husker jeg, så all honnør til dere to som løste oppgaven med stil.

 

Jeg deler noen bilder fra ruten dere skal gå videre nordover - i tilfellet det blir mørkt i kveld også.....

Første bilde er fra Måløy/Deknepollen,  de to neste er fra Skatestraumen og siste bilde er fra Misundet.

 

Ønsker dere god og trygg reise videre.

 

IMG_4661.JPG

IMG_4662.JPG

IMG_4667.JPG

IMG_4648.JPG

Link to post
Share on other sites

Godt du/dere ble fornøyd me d nattseilas jeg syntes det er fasinerende og koser meg med det men sjeldent passasjerende gjør det

Å gå på natta i ukjent trangt farvand da er det elltid lurt å være flere som kan hjelpe å holde utkikk og hjelper betraktelig på roen og hvis stresset øker
Fulgte dere på innseilingen dere tok det pent og pyntelig som en må gjøre det på sånn plass og spesielt på ukjent plass :thumbsup:
Følger med videre til dere gir dere i kveld og
God seilas ....med det samme............... snart på tide å lufte litt seil eller .....:wink:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Screenshot_20180221-121953.png

 

Screen dump fra BoatBacon (M-AIS) trykke seilbåten nede i venstre så sender jeg min posisjon enkelt og greit alt på en plass anbefaler den fremfor den andre saken som er rimelig ustabil til tider koster noen få kroner og oppdaterer shipstrafikken hvert 15 sek til info

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

 

Gøy å komme over denne flotte tråden! Må imidlertid si at det er med blandete følelser jeg leser den...

Ikke det at du skriver noe galt, tvert i mot svært interessant lesning og veldig flott å se at du er fornøyd med båten! Samtidig så er det svært vemodig å se henne fjerne seg sakte men sikkert ut av vårt liv og hjemlige farvann og til et nytt liv på en helt annen kant av landet. Når man har hatt en båt fra den “ble født” og i 12 år så har den vært med å definere mye av familiens liv gjennom minner og opplevelser i perioden.

 

Hun har vært et samlingspunkt og en gledesspreder og gitt oss mange fantastiske stunder i alt fra nydelig solgangsbris til tøffe seilas og havkryssinger i stiv kuling.

Hun har vartet opp med mang en kosestund på svai i lune viker mens kveldssolen smeiget oss med sine siste deilige stråler. Hun har også utfordret oss og gitt oss noen tøffe opplevelser underveis når været overrasket og ikke spilte på lag. Opplevelser som er skremmende der og da men som er med og styrker fellesskapet og samholdet og skaper gode fortellinger og mestringsfølelse i etterkant.

 

Gratulerer lasmarquezas med en god og flott skute med ønsker om mange mange flotte stunder ombord i Karma sammen med familie og venner. Måtte hun fortsette å tilføre en ny familie gode opplevelser som blir til vakre minner for livet!

 

Deler en video fra en av våre siste hyggestunder ombord sammen med barna og svigerbarna. La det være en liten hilsen fra hennes gamle familie og oppmuntring på den videre seilas mot en ny fremtid på Vestnes :-)

 

 

 

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...