Jump to content

Hentetråd Søgne - Molde/Vestnes ( Bavaria 46 Cruiser)


lasmarquezas

Recommended Posts

Det er et godt poeng, Ask, men jeg må innom Bergen og tidsmessig er det greit. Ellers er jeg helt enig med deg.

 

I dag kom jeg meg avgårde fra Haugesund kl 07. Fortøyningene var stivfrosne, men klarte å komme løs. Fortsatt mørkt og jeg gikk rolig ut med tente lanterner.

 

Nå har jeg Bømlo om babord, og kommer snart til Stord. Det vakre alternativet er vestsida, men dette er effektiv transport, så jeg tar Langenuen i øst.

 

I ettermiddag fortøyer jeg trolig ved Bryggen i Bergen. I morgen mønstrer min fetter på S/Y Karma og blir med til Vestnes. Blir hyggelig!

IMG_7050.JPG

IMG_7054.JPG

IMG_7055.JPG

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hyggelig ros og gode råd. Jeg er alene i båten og tar indre lei denne gangen, men har alt det fine til gode til en annen gang. Nå er det om å gjøre å komme seg hjem.

 

Flere betraktninger kommer etter hvert. Og jeg har gitt opp mobil mAIS og kjøper skikkelige saker.

 

Alt vel fra S/Y Karma (burde kanskje bytte nick på baatplassen?)!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med ny båt - og takk for flott hentetråd.

Vi gikk motsatt vei med "ny" båt i slutten av september og hadde en helt fantastisk tur fra Molde hjem til Bergen (selv om både båt og mannskap fikk testet seg rundt Stadt).

Ønsker deg god tur videre og anbefaler bunkring i Strusshamn på Askøy like før du kommer til Askøybroen. Her er det fersk diesel (EN590), tanken er ny og står på land og du ligger lunt og godt når du bunkrer.

Ønsker du en stille og rolig natt, kan du trygt legge til på gjestebryggen.

Butikker og kinarestaurant i gå-avstand.

 

Vi overnattet i gjestehavnen i Selje på vår tur sørover. (se bilde) Anbefales!

 

God tur videre!

Turbilde.JPG

Martine i Selje.JPG

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode tips og nydelige bilder, Martine! 

 

Er litt spent på forholdene når vi skal runde Stad, ingen tvil om det. Krysser fingrene. Foreløpig ser det bra ut.

 

Har nå kommet meg litt opp i Langenuen, og jeg skjønner poenget til flere av dere. Ikke akkurat det mest inspirerende strekket, men jeg får ordnet med litt ombord.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen ,vært litt stille fra meg men ikke stort å varsle om heller :giggle:
Bruker ikke M-AIS saken der jeg heller da den oppfører seg ustabilt til tider

Bruker en annen sak koster noen få kroner men er stabil og en slipper å gå i marinetrafikk for å se trafikk alt i ett...
rask respons på båttrafikken den heter BoatBacon http://pocketmariner.com/mobile-apps/boatbeacon/

Boat Beacon is available now in the App Store for iPhone and iPad and in the Google Play Store for Android phones and tablets
91lHfXwjyvTVjdrxMDWja3Mq86g7lIp-aO_kGxfE

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

lasmarquezas skrev 11 minutter siden:

Laluna, hvis jeg laster den ned, er det da slik at mine gamle foreldre vil kunne se båten på Marine Traffic?

Ser ut som det, ja:

With transmit enabled your boat will appear on other Boat Beacon devices. If you enable AIS sharing and have an MMSI number your boat will also appear on live AIS traffic sites and their associated mobile applications, eg:

  • AIS Hub
  • Marine Traffic
  • Ship finder
Link to post
Share on other sites

Veldig mye bedre å lese hentetråder med seilbåter enn motorbåter. Her får vi kvalitetstid med oppdateringer i en uke. Mens med motorbåter er jo turen over før en ser at tråden er startet. Tusen takk for oppdateringen!

 

Nå når dere er flere ombord, husk å gå de fine omveiene. Hadde stor glede av å Alversundet rett etter Bergen. Tror det er korteste rute, og definitivt finest. Ut fra hukommelsen er laveste bru 25 meter, vi kom gjennom med en del høyere mast en du har.

 

Ser dere har noen utfordringer fremover. Ut fra hukommelsen er det ca 24 timer til Stadt, og ut fra værmeldingene nå bør dere være forbi før lunsj torsdag. Eller vente til søndag. Dagene mellom kan være guffne, uten at jeg helt vet effekter av ren sydlig vind der.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal lese gjennom og svare på postene om litt, men først et lite hjertesukk: Den som tror eventuelle problemer er over idet du klapper til kai i Bergen, den tar feil. Og tro meg, det er ikke bergenserne som er problemet, snarere tvert i mot, for de har vært vennskapeligheten selv. Problemet er tilfeldigheter, uflaks og egen vanvare.

 

Altså, jeg la meg til nedenfor Bryggen, hvor det flotte webcam-bildet ble tatt. Jeg fortøyde og pustet lettet ut, operasjonen hadde gått smertefritt. Deretter gikk jeg for å ordne med havnleie og strøm. Automaten var selvforklarende, det var bare det at den eneste strømboksen som ikke var påskrudd var den jeg hadde lagt meg ved. Med andre ord, løsne alle fortøyninger, sprette alle spring og komme seg ut igjen. Etter en liten piruett og trippel tulup inne i Vågen, la jeg til litt lenger inn. Også det gikk helt knirkefritt (med unntak av et traktordekk som ga fra seg noe begredelige lyder).

 

Til min store glede kunne jeg velge denne strømboksen og fikk tildelt en kontakt. Kjekk og blid plugget jeg, konstaterte at det lyste grønt, og satte meg ned i cockpit. Da kulda kom trakk jeg ned i lugaren, romsterte jeg litt med rydding og slikt, men i det jeg satte i PC-laderen forsvant strømmen. Charge ble til discharge, grønt ble til rødt på bryggekanten og jeg vet ikke helt hva jeg selv ble, men ringte lettere oppgitt til havnefolkene som mente det var strømproblemer med båten. Jordfeil eller ett eller annet slikt. Ringte så selger, og han mente det var vann i kontakten. Det tror jeg kanskje han har rett i, uten at jeg skal utdype det (en flau tabbe i Egersund jeg nødig vil nevne), så nå durer Eberen mens jeg ekspresstørker alt som er av koblinger.

 

Dessuten, i Haugesund var jeg uten strøm (la meg for langt bort og orket ikke å flytte så sent på kvelden), og våknet til 25 minusgrader eller noe i den dur. I hvert fall var det noe slikt i båten. I natt hadde jeg tenkt å leke Bora Bora eller kanskje Marquesasøyene, i hvert fall noe tropisk. Så nå krysser jeg fingrene for at tørkeprosjektet mitt fungerer, at rødt blir til grønt i strømboksen på bryggekanten - hvis ikke blir det å kjøpe nytt på Maritim i morgen, noe som virkelig ikke frister...

 

Snart skal jeg lese kommentarer, skrive ned noen betraktninger og i det hele tatt gjenoppleve denne helt vidunderlige dagen, i hvert fall fram til jeg klappet til kai i Bergen, men først må det både bli middag og forhåpentligvis strøm. Kald og sulten er dårlige greier, selv for seilere (som strengt tatt har gått for motor). :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Eureka, ja batteribanken er stor nok (forbruksbank på 480 amp timer), men med ny båt er jeg litt småforsiktig med å tyne den. Dessuten var den nede på 70% på monitoren. Må på en måte bli kjent med hvordan alt dette virker.

 

Men det funket å tørke kontaktene. Nå lyser det grønt på land og batteriene lader.

 

MagneG, det gleder meg stort at du er med på turen! Jeg fulgte  Laluna IIs råd og bruker nå BoatBeacon, noe som ser ut til å fungere svært godt.

 

Pacuare, jeg er helt enig med deg, og ruta om Alverstraumen var en som jeg gikk på kartet før turen. Tror den er helt nydelig. Skal ikke være for bastant ennå på hvilken vi tar. Får se. Ellers er det litt forsinkelser hos mannskapet, så vi kommer oss ikke avgårde fra Bergen før ca kl 14:30 i morgen. Litt usikker på hva jeg skal gjøre, men bruker formiddagen på å finne en grei løsning. I og med dette er det mulig at kryssinga av Stad på utsettes til helga. Får se.

 

Godt du er koblet på, Marida! Ja, april var nok varmere, men sola skinte hele dagen (helt sant, Major Andy, ikke Photoshop!) og det var egentlig helt paradisisk. Koste meg enormt!

 

Sjøbliss og andre, tusen takk for at dere er med!

 

Som sagt, blir veldig sen start i morgen, så jeg utnytter tida til litt forefallende arbeid imens jeg venter. Uansett, tror nå at Karma dukker opp på Marinetraffic.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...