Jump to content

Hentetråd Søgne - Molde/Vestnes ( Bavaria 46 Cruiser)


lasmarquezas

Recommended Posts

lasmarquezas skrev 11 minutter siden:

MagneG, det gleder meg stort at du er med på turen! Jeg fulgte  Laluna IIs råd og bruker nå BoatBeacon, noe som ser ut til å fungere svært godt.

 

OK. Jeg skal selv hente båt om ett par mnd. 

Fra Kaupanger til Langesund, og jeg veit familie og venner gjerne vil følge meg, "live". Da er det kjekt å kunne bruke en slik tjeneste.

Link to post
Share on other sites

I dag var siste dag alene i båten. Del en er avsluttet, og det skal bli godt med selskap, godt å kunne snakke med noen der og da om alt det vi ser på turen, godt å kunne legge seg nedpå litt og lukke øynene. Det å være flere har sine fordeler. Samtidig er det noe eget ved å seile alene. Det skjer noe med deg etter hvert som timene og dagene passerer. Du blir kjent med båtens bevegelser på en annen måte. Du kan sitte helt stille, taus, vente på de ulike bølgene og kjenne hvordan de påvirker båten, uforstyrret. I time etter time stirrer du utover havet. Et berikende syn, for to øyeblikk er aldri de samme. Havet lever. Likevel, det blir bra med selskap. Tryggere, også.

 

Forresten, en tanke slo meg idet jeg gikk under Sotrabrua – eller broen, som det nok heter i Bergen. Trafikken sto tett, folk på vei hjem fra jobb, fra stress og mas, papirfjell og intriger. Akkurat da slo det meg hvor vidunderlig det er å være på sjøen. Hvor fri du er. At du får dette lille friminuttet av frihet. Sola skinte, også. Selvsagt er jeg akkurat like ufri som alle andre når det kommer til stykket. Banklån og forsikringspremier, jobb og vekkerklokke. Men også gledene i dagliglivet, med frue og familie som gleder seg til å komme om bord, så jeg snakker ikke ned dagliglivet. Det jeg prøver å si, er bare at synet av alle bilene i kø over Sotrabrua ga meg noen gode tanker å dvele litt ved. Slikt er god bonus med soloseiling.

 

For disse dagene oppover kysten har så langt blitt til noe mer enn bare det å hente en båt. Selve gjerningen er jo så konkret. Du finner noe du vil ha, betaler altfor mye kroner, møter opp, tar selger i hånda og seiler hjem. Ferdig. Men så enkelt er det ikke. Det fine med seiling er at det tar tid. Som en av dere sa, en hentetur med rask motorbåt er gjort på en dag. Slik er det ikke med en seilbåt, og det får en del utilsiktede konsekvenser. Dette med dagliglivet har nemlig et poeng til når det gjelder denne turen.

 

Vanligvis har de fleste av oss altfor mye å tenke på. Vi har hodet fullt på jobben, og når vi kommer hjem er det tusen ting å ordne med der også. Barn som skal på trening, snø som skal måkes, en dør som skal monteres og Dagsrevyen som skal kommenteres. Slik er det ikke når du i noen få knops fart seiler langs norskekysten, når du i sakte fart ser hver holme passere, sakte og rolig. Da får du noe du ellers aldri har: tid.

 

Denne tiden trenger en dag til å feste seg hos deg, i hvert fall i meg, men deretter gjør den noe med deg. Du tenker på en annen måte. Hodet girer ned, det mentale turtallet senkes. Du lar tankerekkene bli lengre, stirrer ut mot bølgene og kjenner kuldevinden bite mens du enda en gang begynner på den samme, lange tanken. Slik sett har disse dagene vært utrolig berikende for meg. De har gitt meg tid, har gitt meg gode tanker og fred i sjelen.

 

Nå går denne hentetråden inn i en ny fase, og jeg gleder meg. Gleder meg til å snakke om både båten og alt det vi kommer til å se på vei nordover. Vestlandsnaturen er fantastisk, og på et vis skulle jeg ønske tiden var ubegrenset. Det er den dessverre ikke, og vi kan ikke stoppe opp i hver en vik, så vi må nok kjøre på.

 

Uansett, nå er Karma forhåpentligvis permanent å finne på MarineTraffic under hele resten av turen. For som Nero II sa, dette er som å vente på at kidza skal komme hjem, en følelse flere av oss kjenner. Og jeg vil ikke at noen skal uroe seg, selv om jeg vet at flere hjemme nok uroer seg i påvente av Stad.

 

Takk for at dere følger med meg på turen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lasmarqezas, flotte betraktninger om det å være på tur, spesielt i seilbåt. Har tatt noen soloturer jeg også, kjenner meg igjen.

Det gjør noe med en.

 

Så til Stad, veit ikke om du har gått der før, men den er litt fryktet og oppskrytt på en og samme tid. Samt at den kan være skummel.

Har gått der med mindre båt 3 ganger, har og utsatt ferd over der. Vil langt ifra påberope med stor erfaring av den grunn, gjør bare noen betraktninger.

Men litt til poenget, enten er det farbart eller så er det ikke, veldig i kortversjon. (Kjempekortversjon)

Fordelen er at det er et relativt kort havstykke, som kan være grusomt når det står på, men fascinerende når det er fint.

Hadde stor respekt for stykket, hver gang, det er noe med den plassen der.

Syns nesten det var mer utfordrende med Lista/Jæren, ikke så ekstremt som Stad, men utrolig langt med seilbåt. Spesielt hvis det er ruskete.

Du har jo en god base for ferd rundt Stad i Måløy, ta en prat med gutta på redningsskøyta der, de gir deg gode anbefalinger og råd.

 

Mulighet for å legge igjen båten i Måløy og ta hurtigruta videre har du jo og, selv om det neppe frister (godt å få båten Heim).

Er jo en fin helgetur fra Måløy og hjem for deg, om det er urolige forhold.

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk, Heimsjyen. Stad er noe for seg selv, og for alle oss som er oppvokst p Nordvestlandet kan bare navnet i seg selv sette en støkk i folk.

 

Vi vurderer når vi kommer til Måløy. Ingenting er viktigere enn sikkerheten, og utenom seilas i egen skute er jo Hurtigruta verdens vakreste sjøreise. :smiley:

 

Med andre ord, tar beslutningen når vi står på dørstokken. Og det med å snakke med folka på redningsskøyta var snart. Takk.

Link to post
Share on other sites

Du er I god driv nordover, blir trivelig med selskap ombord og flere å dele navigering på.

 Det er alltid greit å sjekke bølgevarsel før du drar ove Stadt- noe noen svensker ikke gjorde I sommer. Vi dro fra Silda 06:00 om morgenen, men de startet ca 10:00 med det resultat at de fikk doble bølger enn vi over Stadt. Vi møtte de igjen I Ålesund- men de var kort I praten selv om de var erfarne seilere. 

Vi bruker å overnatte på Silda- da er det kort vei ut mot "Gamla" og Stadt , bruker snart 3 timer fra Florø til Silda.

Greit å ha I bakhodet at broene ved Fosnavåg er 19m(søndre) og 17m nordre, mens Runde broa er vel noe høyere.

Link to post
Share on other sites

Godt skrevet @lasmarquezas du har virkelig en gave i både opplevelse og i evnen til å uttrykke det skriftlig. Får hvilepuls bare av å lese det du skriver. Tusen takk! 

 

Støtter tidligere forslag om å snakke med skøyta og de lokale i Måløy før kryssing. Trenger du bilskyss eller noe praktisk når du er i Måløy si fra, svoger og mamma bor i Måløy. Eller støttes også forslaget om å overnatte på Silda om man planlegger tidlig start over Stadt, lun havn men ikke mye å gjøre der (nyt naturen, slapp av). Selje er også et godt valg men Silda er nok mitt førstevalg. 

 

Så mens vi venter på skipstunnel så ønsker jeg lykke til videre og fortsett den gode skrivingen. En og annen med ditto lån og vekkerklokke får en bedre start på morgenen ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Været ser ikke så gale ut forløpig onsdag hvis du rekker det
https://www.windy.com/62.208/4.993?gust,62.138,5.409,10,m:foPagju

https://www.yr.no/sted/Hav/62,19884_5,08089/

 

Blir det torsdag må du være tidlig oppe før han tar tak for å stoppe deg ser det ut til ;-)

p3dv_4.2-2018-feb-20-056.jpg

p3dv_4.2-2018-feb-20-057.jpg

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

I dette selskapet ble Karna liten... Tror den blå, Queen Sheba, er et slags mini skoleskip av noe slag. Norsk flagg, men ungdommer i 20-åra fra ulike land. Ser ut som et par bergensjenter satte pris på å få besøke båten i går kveld. 

 

Uansett, Karma går ca 14:30 og kan følges på MarineTraffic.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...