Jump to content

Hentetråd Søgne - Molde/Vestnes ( Bavaria 46 Cruiser)


lasmarquezas

Recommended Posts

Prøv å gå inn i menyen og slå mAIS av. Fant ut at det måtte gjøres for å få den i gang. Ikke bare legge appen i dvalemodus.

Ser ut til å være ganske greie forhold, men du er sprek som tar disse to etappene aleine. Men husker følelsen med ny båt, var mange inntrykk.  Ha en riktig god seilas videre.

Link to post
Share on other sites

Har foreløpig gitt opp mAIS, men det viktigste er å ha en ffin dag på sjøen. Passerer om en halvtime Kvitsøy, så da blir det trolig Skudeneshavn i kveld. 

 

I dag forlot jeg Egersund i et salig regnskyll og møtte trasig sjø utenfor, men gradvis utover dagen gar det blitt finere og finere. Jeg er superfornøyd med båten og bare koser meg ombord. Med andre ord, en meget fornøyd skipper!

 

 

IMG_7032.JPG

IMG_7028.JPG

IMG_7033.JPG

IMG_7035.JPG

IMG_7036.JPG

IMG_7037.JPG

IMG_7039.JPG

IMG_7041.JPG

Link to post
Share on other sites

Pass på evt. tåke i kveld. 

Skulle du ombestemme deg enda en gang og ville gjøre noe sprøtt og minneverdig så kunne du lagt deg på svai her i de flotte forholdene de melder i natt. Åkrehamn.   Men skjønner dersom Haugesund frister mer nå vinterstid ;)

 

 

 

Skjermbilde 2018-02-16 kl. 22.12.11.png

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kopervik nederst i bildet. Nordalsvågen som er populært å fylle på er øverst. Lett å ankre opp. Ser litt skummelt og avsides ut på kartet å gå inn men det er kun 5 min omvei og man går midt i leden inn (mellom holmene som du har på kartplotter) så det går bra. Kan være litt verre på sommeren når flere store båter skal inn samtidig i vanskelig vind. Nå får du sannsynligvis ei stor god brygge for deg selv.  Normalt godt utvalg av baguetter og annet som evt. kan friste på stasjonen som og server biler. Trumf poeng får du og ;)

Skjermbilde 2018-02-18 kl. 15.43.16.png

Skjermbilde 2018-02-18 kl. 15.45.49.png

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ikke underslå at det ikke akkurat er tropevarme, men fungerer bra. Ullvotter er en god oppfinnelse! Dessuten har jeg god varme i lugaren. Ute på åpne havet går jeg ned et par minutter. Har repeat ved nav pult fra plotter med radar overlay samt mye annet, så jeg har grei oversikt. Men det blir jo ikke det samme som å se "live".

 

Ellers gikk turen veldig greit i dag, men det gikk omtrent akkurat 11 timer fra start til mål - inkludert dieselfylling i Nordalsvågen etter tips fra Nord West 420. Ekstremt smal innseiling, men veldig fint. Takk for tipset!

 

Nå er jeg fortøyd i Smesundet i Haugesund, rett utenfor "stripa" med barer. Glad det er søndag og ikke lørdag. 

 

Alt fungerer, og jeg er allerede vant til båten. Også dette med å legge til såvel longside som å bakke inn i bås.!har gått overraskende fort.

 

Nå blir det helt klart en burger, og veldig tidlig i seng. Sene kvelder nytter ikke for langturseilere.

 

 

 

IMG_7042.JPG

IMG_7046.JPG

IMG_7048.JPG

IMG_7049.JPG

Link to post
Share on other sites

Fascinerende hvor blanke enkelte er på dette med båt. Jenta som serverte meg på restauranten ved bryggekanten her i Haugesund var veldig hyggelig. Vi kom i snakk, og da hun skjønte jeg kom sjøveien, stakk hodet ut vinduet. - Seilbåt, jublet hun mens jeg tok en munnfull.

 

- Helt til Molde? Det er jo skikkelig langt! Så fortalte hun meg om en biltur hun og en venninne hadde tatt til Molde. - Tiiii timer, stønnet hun. Kjempelenge. Men det går kanskje raskere med båt?

 

Jeg tok enda en burgerbit mens jeg tenkte. - Nesten like raskt, sa jeg. Bare litt kaldere. Men burgeren var god. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

lasmarquezas skrev On 2/16/2018 at 22.36:

 Noen tanker fra fredag 16. februar 2018:

 .

 .

.

 Tusen takk for at dere følger med på tråden, og tusen takk for at dere følger med på reisen. Det betyr mer enn dere kanskje tror.

Veldig godt skrevet. Underveis måtte jeg ta meg selv i at... det er ikke jeg som ser båten i havnen for første gang... damn.. måtte våren komme sånn at jeg får sjøsatt. Jeg har sittet lenge nok nå på land og ventet! :p

Link to post
Share on other sites

Kjekt å se at det går bra.

Da er Sletta neste, men den går raskt. Anbefaler å gå mellom Stord og Bømlo- Langenuen på innsiden av Stord er lang og kjedelig.

Fin havn i Bekkjarvik, eller en stopp for handling- butikk 30m fra brygga!

Rimelig dieselfylling under Askøybroa rett før Bergen- er som regel noe av det rimeligste på Vestlandet.

Hvis du ønsker rolig og idyllisk ferd kan du etter Bergen gå indre trase - overnatting f.eks på Feste midt I kanalen ved Radøy. Du må sjekke høyde på broen ved Lindås, men så vidt jeg husker er den minst 20m. Det er ca 24-26timer fra Bergen-Molde. God tur !

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...