Napoli Svart 13.Mars.2018 Del på Facebook Svart 13.Mars.2018 Høres veldig bra ut. Det høres ut som om du har selvpolerende bunnstoff ja, så da er det jo bare å kjøre på :) Kan anbefale Jotun Non-Stop, den er ordentlig hvit. - Jens Sagen er original leverandør av kalesje til disse båtene. Gode kalesjer - men pass på at den er ordentlig impregnert, og bytt gjerne strikkene på den med nye, så den holder seg skikkelig stram. - Skadene under båten bør du slipe ned, sparkle opp igjen, og prime med to-komponent primer (dersom de er under vannlinjen). - Dersom du tenkte på å "syrevaske" skroget er det anbefalt å bruke saltsyre eller en vannlinjerens som f.eks denne fra Maritim. Bare pass på at det ikke kommer borti metall - eller deg, begge deler blir ødelagt av kontakten.. Dette er sterke greier, bruk briller, hansker og ordentlig tøy. Jeg har gjort det med alle hvite båter jeg har hatt - gjør en verden i forskjell på utseendet av båten. Jeg har gjerne brukt pensel for å påføre det - så slipper du at det spruter for mye rundt omkring. - Kristiansand Båt & Motor på Andøya har jeg bare positive erfaringer med - kan anbefales hvis det ligger inne i budsjettet! Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Da får jeg vurdere å se om jeg skal gjøre jobben selv, eller sette den bort. Har bare gode erfaringer der selv, så er ikke skeptisk på de. :) Tenker jeg høytrykkspyler skroget, så får jeg pusse ned områdene som er skadet og sparkle samt. påføre primer som du sier. Når det er ferdig så tenker jeg å påføre to lag med nytt hvitt bunnstoff. Skal ta bilder av skadene idag, så kan dere være med å bedømme om det er en annen fremgangsmåte eller whatnot som må til. Har du tips til hva slags sparkel og evt. noe spesifikk primer? Eller er det litt som hipp - happ? Tenker jeg prøver å få gjort dette så fort snøen er smeltet. Planen er å rense forgasserne og bytte plugger på Tohatsu motoren, kjøre den i et par timer slik den kan selges med god samvittighet. Så dersom impeller osv. må byttes så får jeg ta det derfra. Ser de har Non-stop supreme også, så får se hva forskjellene er. Ellers så skal det ikke spares på sånn sett, men er heller prioriterer og bruker pengene hvor det er smartest. Skal se om jeg får med meg hjem lister og platene under putene, så kan jeg få pusset de når jeg får tid. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 til småsår på steglister så syns jeg marine epoxysparkel er fin å bruke. Den er grei å forme til sån noenlunde , og bra styrke. Ikke den letteste å slipe muligens - men blir jo mindre sliping enn med feks sparkel med glasfibertråder Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Noe slikt? https://www.clasohlson.com/no/Epoxysparkel,-Plastic-Padding-Marine/34-1995 Glemte å ta bilder idag da vi fikk brått kort tid.^ Men akterspeilet har fått en smell.. Dette som skulle være i god stand.. F.. NB: Pass på, svært skitten båt. :P Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 det der er vel sammenføyningen mellom inner - og ytterskrog...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 14.Mars.2018 Del på Facebook Svart 14.Mars.2018 Tror det der bare er som @ivar sier, sammenføyning mellom innerskroget og toppen. Det du må se etter er om det går linjer nedover fra platen ved motorfestet til tunnelen. Evt om det er noe på innsiden ved "batterikassen" (midt i båten på akterspeilet). Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Hei! Ja, stresset sank da jeg fikk en kommentar fra Arne Westermoen fra FB gruppen. "Dette ser ikke alvorlig ut, dette punkt har nesten ikke forbindelse mellom skrog og dekk, derfor er dette en vanlig sprekk. Vår alum. plate vil være tilstrekkelig." Så satser på at det er greit. La merke ti lat jeg allerede hadde en liten alu. plate fra før påmontert. Kom de montert fra fabrikk, eller er dette gjort i ettertid? Ser jeg postet samme bilde to ganger også. S/B har én liten sprekk mer enn B/B side. Får vondt i sjela av å se hvor skitten den er, ser jo passe forferdelig ut. Ettersom den har blitt lagret på land i et par år, så gikk all form for vekst RETT av, tok bare forsiktig over med hanskene jeg hadde på meg, mye forsvant etter jeg tok bildene. Fant også ut at den Mariner/Mercury motoren jeg kjøpte delte blokk med Yamaha sin 50/60 HK 4T t.o.m til 2010 etter det jeg har lest. Så kan jo ikke være noe søppel. Vært skeptisk på gamle 4T. Synd at jeg ikke vil ha 2T, men dersom det ikke er E-TEC så er 2T uaktuelt. Blir litt bortskjemt når man først har fått smaken på det. Da har jeg en solid plan iallefall. Og det er kjekt! Tusen takk for hjelpen, @Napoli og @ivar!! Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 den tynne plata på bildet er på fra fabrikk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 15.Mars.2018 Del på Facebook Svart 15.Mars.2018 Syns dette ser bra ut jeg ? kan ikke se noen sprekker på de bildene du har lagt ut her ?Dette blir bra! Kjør på! ? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 17.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 Hei! Fikk motor levert på døra (Grei service det^), og den så veldig bra ut, iallefall tross for alder. Trimmotor som var rusten, og dekalene på hetta som er dårlige på B/B side, så blir nye Mercury dekaler (Tenkte på disse?) og original primer og lakk fra BÅt&Motor (Andøya). Samt. fiks på utsiden av tiltmotoren. Kun for utseende sin skyld. Så var et veldig god greit kjøp, og det er jo alltid moro! Ellers så kribler det i fingrene!! Kan ikke vente på at været blir bedre slik jeg kan ta fatt i båten! Tenker det blir en GRUNDIG vask og rens av alt, ute og inne. Så får jeg ta polering senere. Nytt bunnstoff skal smøres på, treverk skal oljes og kalesje skal bli impregnert og vasket, elektriske skal gås igjennom. Ellers blir det småting, bytte av "kontrollpanelet" i dashen, montere instrumentene og få byttet rattet. Ser motoren har kommet fra Askeladden da instrumentene har Askeladden inngravert under nåla. ^^ Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Dette var de små skadene under. Var et par-tre til, men de var såpass små at de primer jeg, og bare smører over. Burde være en kjapp sak å ordne tenker jeg. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Nå kommer sikkert noen til å hyle opp - fordi det jeg sier nå egentlig ikke er en riktig reparasjon... Men jeg mener her at jeg ville kjøpt gelcoatsparkel på Biltema, dyttet hullet fullt, vente til det blir tørt -og evt fylle på, og deretter to-komponent antipest oppå. Skal du fikse den øverste ordentlig krever det litt mer jobb. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 jeg foretrekker epoxysparkel til slike småskader på steglister, syns den hefter og holder bedre enn gelcoatsparkelen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 26.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 (redigert) Jeg kjøpte epoxysparkelen som ble linket til tidligere av Ivar. Så tenker å pusse ned og fylle opp, så pusse det fint. Antipest og bunnstoff derpå igjen. Skal kjøpe olje, bunnstoff og antipest om en uke til, dippa til -1, 0*, så da haster det ikke å gjøre noe i påsken. Redigert 26.Mars.2018 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Putene ble greie etter vask, eneste er at b/b foran har noen flekker jeg ikke blir kvitt, ellers så ser de andre ganske strøkne ut. Skal få oljet listene nå snart, og få tatt en vask på selve båten også. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 31.Mars.2018 Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 Dersom de gjenstridige flekkene irriterer deg kan du jo prøve melaninsvamp og jif skurekrem - men vær forsiktig, da skjer ting fort. Er trykknappene på akterputene hele og fine? Hvis ikke burde du bytte dem mens du allikevel holder på. Vi la på en liten borrelås på "ryggsiden" av akterputene i tillegg - da slapp vi at de vippet frem dersom ingen satt der. Brukte vanlig tapeborrelås. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 31.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 Spørs hvor mye jeg tør å tulle med skai og kjemikalier, da det ikke er noe krise. Knappene er hele og pene. Har borrelås og slikt fra en tidligere prosjekt, så mulig jeg skal gjøre akkurat det. Når det kommer til propell så er det endel synsing, men ser nå at på min motor så står det på en 10 3/4 x 12.. Noe som jeg tipper er passe for lite. Tenker at en 14-15P vil muligens passe bedre. Dette er dog erfaringer fra min gamle Rana 15 der 13P var det optimale på en relativ tungkjørt båt med 50HK Mariner. Noen som har en ide? Fant en 15P Ballistic på finn hvorav selger mente den kunne passe godt på Weslingen. Den passet godt på en Askeladden 475 iallefall, men har også lest at Ballistic ofte er 1" stigning mer effektiv grunnet cupping på bladene, enn det tallene skal tilsi. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 31.Mars.2018 Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 @ivar eller @alfaalfa bør vel kunne svare på propell spørsmål ? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Snusmumrikken skrev On 31.3.2018 at 15.30: Dette er dog erfaringer fra min gamle Rana 15 der 13P var det optimale på en relativ tungkjørt båt med 50HK Mariner. var ikke dette en 2T ? og i tillegg annen giring så kan du nok ikke sammenligne propellstørrelser mellom disse motorene. Om jeg ikke husker feil så kjørte han kompisen min med yamaha f50 med 12 og 13" , tror (men ikke 100% sikker) at den og merc f60 har samme giring. Så da vil jeg tippe: 13" til allround, lek og morro, 14" for maks fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 1.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2018 Riktig. Får prøve med 12 før jeg kjøper ny prop. Er vel turtallsperre på 1000 omr over maks anbefalt? (Da 7000 RPM?) Det er snakk om 1,83:1 på Merc, og 1,84:1 på Yamahaen, null forskjell i praksis. Merc 2T hadde 1,64:1, litt større forskjell i utveksling. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 7.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2018 (redigert) Av ren nysgjerrighet, hvor høy flaggstang, og evt. da mål for et flagg til Weslingen? Vil ikke ha for stort, men heller ikke for lite. Tips? :) Redigert 7.April.2018 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Jeg ville gått for 75cm flaggstang og 50 cm langt flagg. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Snusmumrikken skrev On 1.4.2018 at 22.45: Riktig. Får prøve med 12 før jeg kjøper ny prop. Er vel turtallsperre på 1000 omr over maks anbefalt? (Da 7000 RPM?) vet ikke hva slags turtallssperre det er på disse, men vil nok ha passet på med gasshendelen at ikke turtallet kom alt for langt opp over 6000. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 9.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2018 (redigert) Napoli skrev On 7.4.2018 at 16.46: Jeg ville gått for 75cm flaggstang og 50 cm langt flagg. Takker! Da blir det nok flaggstang i syrefast fra Biltema, og flagg fra BestMarin. Fikk startet Tohatsu motoren idag, svev pent den. Kjølte greit også. Nå må jeg bare ordne ny prop. Far hadde en 13P til sin Merc 50 2T, så bruker nok den for å teste propell på min 60HK. Skal sjekke om Merc propell passer Tohatsu, men har mine tvil.. Redigert 9.April.2018 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Snusmumrikken Svart 10.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2018 Hadde dette vært en ide mon tro? Mine plater er ganske slitne, og en kamerat klagde endel på plassen rundt passasjersiden. Dersom jeg beholder alt av deler, så er det jo null stress. Så igrunn ut som et smart konsept da man kan ha putene til enhver tid "oppredd". Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.