Jump to content

Wesling 16 med 50HK - Er den for daut?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Høres veldig bra ut. Det høres ut som om du har selvpolerende bunnstoff ja, så da er det jo bare å kjøre på :) Kan anbefale Jotun Non-Stop, den er ordentlig hvit.

- Jens Sagen er original leverandør av kalesje til disse båtene. Gode kalesjer - men pass på at den er ordentlig impregnert, og bytt gjerne strikkene på den med nye, så den holder seg skikkelig stram.

- Skadene under båten bør du slipe ned, sparkle opp igjen, og prime med to-komponent primer (dersom de er under vannlinjen). 

- Dersom du tenkte på å "syrevaske" skroget er det anbefalt å bruke saltsyre eller en vannlinjerens som f.eks denne fra Maritim. Bare pass på at det ikke kommer borti metall - eller deg, begge deler blir ødelagt av kontakten.. Dette er sterke greier, bruk briller, hansker og ordentlig tøy. Jeg har gjort det med alle hvite båter jeg har hatt - gjør en verden i forskjell på utseendet av båten. Jeg har gjerne brukt pensel for å påføre det - så slipper du at det spruter for mye rundt omkring.

- Kristiansand Båt & Motor på Andøya har jeg bare positive erfaringer med - kan anbefales hvis det ligger inne i budsjettet!

 

 

 

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Da får jeg vurdere å se om jeg skal gjøre jobben selv, eller sette den bort. Har bare gode erfaringer der selv, så er ikke skeptisk på de. :)

 

Tenker jeg høytrykkspyler skroget, så får jeg pusse ned områdene som er skadet og sparkle samt. påføre primer som du sier. Når det er ferdig så tenker jeg å påføre to lag med nytt hvitt bunnstoff. Skal ta bilder av skadene idag, så kan dere være med å bedømme om det er en annen fremgangsmåte eller whatnot som må til.

 

Har du tips til hva slags sparkel og evt. noe spesifikk primer? Eller er det litt som hipp - happ?

 

Tenker jeg prøver å få gjort dette så fort snøen er smeltet. Planen er å rense forgasserne og bytte plugger på Tohatsu motoren, kjøre den i et par timer slik den kan selges med god samvittighet. Så dersom impeller osv. må byttes så får jeg ta det derfra. 

 

Ser de har Non-stop supreme også, så får se hva forskjellene er. Ellers så skal det ikke spares på sånn sett, men er heller prioriterer og bruker pengene hvor det er smartest. 

 

Skal se om jeg får med meg hjem lister og platene under putene, så kan jeg få pusset de når jeg får tid. :)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

til småsår på steglister så syns jeg marine epoxysparkel er fin å bruke.  Den er grei å forme til sån noenlunde , og bra styrke.  Ikke den letteste å slipe muligens - men blir jo mindre sliping enn med feks sparkel med glasfibertråder

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tror det der bare er som @ivar sier, sammenføyning mellom innerskroget og toppen. Det du må se etter er om det går linjer nedover fra platen ved motorfestet til tunnelen. Evt om det er noe på innsiden ved "batterikassen" (midt i båten på akterspeilet).

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja, stresset sank da jeg fikk en kommentar fra Arne Westermoen fra FB gruppen. 


"Dette ser ikke alvorlig ut, dette punkt har nesten ikke forbindelse mellom skrog og dekk, derfor er dette en vanlig sprekk. Vår alum. plate vil være tilstrekkelig." :thumbsup::thumbsup:

 

Så satser på at det er greit. La merke ti lat jeg allerede hadde en liten alu. plate fra før påmontert. Kom de montert fra fabrikk, eller er dette gjort i ettertid?


Ser jeg postet samme bilde to ganger også. S/B har én liten sprekk mer enn B/B side.

 

Weslingsprekk0.jpg.f0c8daa24aadef300ef507eaa2c8c19b.jpgWeslingsprekk1.jpg.c2ee0e1c5b253e143fa441fc7dac29db.jpg

 

Får vondt i sjela av å se hvor skitten den er, ser jo passe forferdelig ut. :thumbsdown:


Ettersom den har blitt lagret på land i et par år, så gikk all form for vekst RETT av, tok bare forsiktig over med hanskene jeg hadde på meg, mye forsvant etter jeg tok bildene. 

 

Fant også ut at den Mariner/Mercury motoren jeg kjøpte delte blokk med Yamaha sin 50/60 HK 4T t.o.m til 2010 etter det jeg har lest. Så kan jo ikke være noe søppel. Vært skeptisk på gamle 4T.

 

Synd at jeg ikke vil ha 2T, men dersom det ikke er E-TEC så er 2T uaktuelt. Blir litt bortskjemt når man først har fått smaken på det. :giggle:

 

Da har jeg en solid plan iallefall. Og det er kjekt! 

 

Tusen takk for hjelpen, @Napoli og @ivar!!

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Hei!
 

Fikk motor levert på døra (Grei service det^), og den så veldig bra ut, iallefall tross for alder. Trimmotor som var rusten, og dekalene på hetta som er dårlige på B/B side, så blir nye Mercury dekaler (Tenkte på disse?) og original primer og lakk fra BÅt&Motor (Andøya). Samt. fiks på utsiden av tiltmotoren. Kun for utseende sin skyld. 

 

Så var et veldig god greit kjøp, og det er jo alltid moro!:giggle:

 

Ellers så kribler det i fingrene!! Kan ikke vente på at været blir bedre slik jeg kan ta fatt i båten! Tenker det blir en GRUNDIG vask og rens av alt, ute og inne. Så får jeg ta polering senere. Nytt bunnstoff skal smøres på, treverk skal oljes og kalesje skal bli impregnert og vasket, elektriske skal gås igjennom. 

 

Ellers blir det småting, bytte av "kontrollpanelet" i dashen, montere instrumentene og få byttet rattet. 

 

Ser motoren har kommet fra Askeladden da instrumentene har Askeladden inngravert under nåla. ^^

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Nå kommer sikkert noen til å hyle opp - fordi det jeg sier nå egentlig ikke er en riktig reparasjon... Men jeg mener her at jeg ville kjøpt gelcoatsparkel på Biltema, dyttet hullet fullt, vente til det blir tørt  -og evt fylle på, og deretter to-komponent antipest oppå. Skal du fikse den øverste ordentlig krever det litt mer jobb.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

jeg foretrekker epoxysparkel til slike småskader på steglister, syns den hefter og holder bedre enn gelcoatsparkelen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte epoxysparkelen som ble linket til tidligere av Ivar. 

 

Så tenker å pusse ned og fylle opp, så pusse det fint. Antipest og bunnstoff derpå igjen. 

 

Skal kjøpe olje, bunnstoff og antipest om en uke til, dippa til -1, 0*, så da haster det ikke å gjøre noe i påsken.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Putene ble greie etter vask, eneste er at b/b foran har noen flekker jeg ikke blir kvitt, ellers så ser de andre ganske strøkne ut. 

 

Skal få oljet listene nå snart, og få tatt en vask på selve båten også. 

29748930_1341095479395574_1768055316_o.jpg

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Dersom de gjenstridige flekkene irriterer deg kan du jo prøve melaninsvamp og jif skurekrem - men vær forsiktig, da skjer ting fort. 

Er trykknappene på akterputene hele og fine? Hvis ikke burde du bytte dem mens du allikevel holder på. Vi la på en liten borrelås på "ryggsiden" av akterputene i tillegg - da slapp vi at de vippet frem dersom ingen satt der. Brukte vanlig tapeborrelås. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Spørs hvor mye jeg tør å tulle med skai og kjemikalier, da det ikke er noe krise. Knappene er hele og pene. Har borrelås og slikt fra en tidligere prosjekt, så mulig jeg skal gjøre akkurat det.

 

Når det kommer til propell så er det endel synsing, men ser nå at på min motor så står det på en 10 3/4 x 12.. Noe som jeg tipper er passe for lite. Tenker at en 14-15P vil muligens passe bedre. Dette er dog erfaringer fra min gamle Rana 15 der 13P var det optimale på en relativ tungkjørt båt med 50HK Mariner. 

 

Noen som har en ide?

 

Fant en 15P Ballistic på finn hvorav selger mente den kunne passe godt på Weslingen. Den passet godt på en Askeladden 475 iallefall, men har også lest at Ballistic ofte er 1" stigning mer effektiv grunnet cupping på bladene, enn det tallene skal tilsi.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev On 31.3.2018 at 15.30:

Dette er dog erfaringer fra min gamle Rana 15 der 13P var det optimale på en relativ tungkjørt båt med 50HK Mariner. 

 

var ikke dette en 2T ?   og i tillegg annen giring så kan du nok ikke sammenligne propellstørrelser mellom disse motorene. 

 

Om jeg ikke husker feil så kjørte han kompisen min med yamaha f50 med 12 og 13" , tror (men ikke 100% sikker) at den og merc f60 har samme giring.  Så da vil jeg tippe:  13" til allround, lek og morro, 14" for maks fart 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Riktig. Får prøve med 12 før jeg kjøper ny prop. Er vel turtallsperre på 1000 omr over maks anbefalt? (Da 7000 RPM?)

 

Det er snakk om 1,83:1 på Merc, og 1,84:1 på Yamahaen, null forskjell i praksis. Merc 2T hadde 1,64:1, litt større forskjell i utveksling.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev On 1.4.2018 at 22.45:

Riktig. Får prøve med 12 før jeg kjøper ny prop. Er vel turtallsperre på 1000 omr over maks anbefalt? (Da 7000 RPM?)

 

vet ikke hva slags turtallssperre det er på disse, men vil nok ha passet på med gasshendelen at ikke turtallet kom alt for langt opp over 6000.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev On 7.4.2018 at 16.46:

Jeg ville gått for 75cm flaggstang og 50 cm langt flagg. 

Takker!


Da blir det nok flaggstang i syrefast fra Biltema, og flagg fra BestMarin. 

 

Fikk startet Tohatsu motoren idag, svev pent den. Kjølte greit også. Nå må jeg bare ordne ny prop.

 

Far hadde en 13P til sin Merc 50 2T, så bruker nok den for å teste propell på min 60HK. 

Skal sjekke om Merc propell passer Tohatsu, men har mine tvil..

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Hadde dette vært en ide mon tro? 

 

Mine plater er ganske slitne, og en kamerat klagde endel på plassen rundt passasjersiden. Dersom jeg beholder alt av deler, så er det jo null stress. Så igrunn ut som et smart konsept da man kan ha putene til enhver tid "oppredd".

WeslingHTOpen4.jpg.ba53a93a9a460beeb088f31cff134210.jpgWeslingHTOpen3.jpg.34b19eeaa4aff9cd7821ac4f0c719e0e.jpg

WeslingHTOpen0.jpg

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...