Jump to content

Wesling 16 med 50HK - Er den for daut?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Da har du bare 4 sitteplasser - det er jo kjipt når man skal 8 stykker på en fest... ;) Greiere å feste to bagasjestropper som kan løfte liggeputa og bordet opp under dekket foran. Da kan du ha bordet og puta med, uten at de er i veien.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Sant nok. 

 

Jeg får fundere litt å se det litt an etter behov. Er som regel kun 2-3 stk i min båt. Det som er at vi har jo en "ny" Mercury F150 (3l) på vei ned fra Bergen til vår Uttern 6200 CC, så det blir nok hovedsaklig båten jeg bruker dersom vi er mange personer som skal ut på fjorden.

 

Fest og (min) båt passer dårlig sammen. Da er det jo faktisk stress med fortøyning osv. Har derimot andre med sin båt (og da sitt "problem") så er det andre boller. :cool: :cheers: :cool:

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Fikk båten hjem på mandag. Fått pusset og oljet første lag på platene. Demontert 50HKen og montert 60HKen. Var et himla herk da jeg måtte borre to nye hull oppe. Fylte de gamle med TEC 7. Er ikke så viktig da det var godt over vannlinjen.

 

Fikk sparklet sårene under også, var uvandt, og må til igjen et par plasser det sårene var dype, men gikk seg fint til.  Skal bare montere konsoll osv. imorgen, men gikk tom for tid pga. øve te`prøve.^

 

Også fått fjernet nesten alt elektrisk da det må legges opp igjen. Skal kjøpe 5 og 7 leders kabler hos Maritim, evt enleders dersom det er nødvendig.

 

Dashbordet mitt har typ. en gammel kontrollpanel som er slitt. Så jeg tenkte å kjøpe et de har på biltema til noen hundrelapper som har 5 brytere og en 12V uttak. 

 

Hadde en akryl lakkert svart på innsiden vært en idé til å ha over dashbordet? Da får jeg borre til nye hull som det passer meg, og likevel så ser det pent ut. Pr. idag så finner jeg ingen andre kontrollbokser som er like som den gamle mtp. mål. Har heller ikke plass til turteller osv. Dårlig gjennomtenkt for å si det slikt.

 

EDIT: Fikk handlet et org. (eller tilsvarende) bord til Weslingen på finn, rett her i området til en tohundrelapp. 

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Kjenner flere som har lagt en plate oppå det originale dashbordet. Blir helt fint det. Lurt å bruke noe som er relativt stivt, hvis ikke kan rattet fort bli mykt også. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Herlig - da får det bli noe slikt.

 

Synd at det ikke er mulig å oppdrive svart akryl. En slik 3 mm plate hadde gjort susen.

 

Spenningsregulatoren på motoren røyk også, så er på utkikk etter en ny (brukt). Om noen kjenner en som passer 40-50-60HK 4T EFI, hyl ut!

 

Motoren gikk veldig pent og startet lett og alt var fint. Lot den kjøre 5-10 min. på tomgang før den plutselig mistet turtall og røyk kom ut av hetten.. Heldigvis så var det bare spenningsregulatoren, men er jo synd. Koster jo litt. 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Ja, det jeg også tenker.

 

Koster 1699,- for uoriginal fra CDI hos Ravns. Og 2800,- for ny OEM. Disse er visst ikke uvanlig at ryker heller. Fått høre det samme fra Ravns, HK og Andøya B&M.

 

En som selger disse mener disse er omtrent som ferskvare. Men rart at min har holdt i 12-13 år. 

 

Skal også bestille nye dekaler. Så blir rimelig bra. Org. Støyhette passet også bra, så hvorfor ikke. ?

 

Så går for ny uoriginal. Samt. Handler inn litt olje, filter, pakninger, plugger o.l.

 

Bare å få opp ledningsnett så er jeg igrunn klar for ny sesong på sjøen!

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Fikk kjøpt en brukt en fra forhandler for 900,- inkl frakt. Det var av den nye typen. Satt på en 2014 modell som gikk adundas. Så følte det var en grei pris mtp. at maken koster 2800-2900,- hos forhandler.

 

Lister er montert, puter satt inn. Alt elektrisk fungerer perfekt. Lanterne lys og lensepumpe. 

 

Det som gjenstår er å få kjøpt org. krybber hos Westermoen til 750,- (De er visstnok på tilbud nå) og bestemme meg om det blir teppe på dørken. Men er jo ikke verre enn å ettermontere ila. sommeren.

 

Skal få tatt noen bilder ila. dagen tenker jeg. Er jo artig å se. 

 

Men ser dette ut som org. akterspeil?

 

20180419_172400.jpg.222d4d0f70133fbe460ef3b681d5e5e1.jpg

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Ja, det der ser likt ut som originalen - antar det er originalt. De to "skruene"/festene bak der er til å feste batteriet i (går akkurat et 65amp batteri der, så fester du det med patentbånd eller lignende). De to opphøyningene i dørken er til å sette gammel ståltank på så den står stille i midten.

Dersom du ville montere lensepumper i båten må de settes sånn at de står nedi kanalene på hver side av batteriplassen. Vi monterte også lenseplugger nederst i hver av de kanalene, slik at vi kunne spyle ut av båten/kanalen når den kom på land. Utrolig hvor mye ræl som havner nedi de kanalene i løpet av en sesong, og umulig å komme til for en ordentlig vask.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

hehe, det fant en kamerat av meg ut da båten var så å si ny , han og en til hadde vært på nattlig fisketur med innlagte forfriskninger.    Endte jo med at en småfisk snek seg ned i kjølen og ble liggende noen dager mens eieren var på jobb og sola stekte på oppslått kalesje :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 1 time siden:

hehe, det fant en kamerat av meg ut da båten var så å si ny , han og en til hadde vært på nattlig fisketur med innlagte forfriskninger.    Endte jo med at en småfisk snek seg ned i kjølen og ble liggende noen dager mens eieren var på jobb og sola stekte på oppslått kalesje :lol:

:giggle: 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Har litt lekkasje i front. Antar det er pga lanternemasten. Men spørs om jeg skal styre med det. Er ikke rare mengdene vann.

 

Følger dog. at lensepumpen har veldig lite "guffe". Er en slik 500 ghp pumpe fra en Bestmarin sjappe. :hmm:


La forresten ut Tohatsuen klokken 02:00 på Søndag, ble solgt 8 timer senere. Penger overført og motor hentet litt etter det. Så dette tror jeg er Norges billigste Wesling. Fikk et par båtpenger ekstra for Tohatsuen enn det jeg regnet med. Lå ute i 3 uker på FB, men solgt på dagen på finn. :giggle:

 

Ellers kjøpt ny ubrukt 14P propell til 645,- inkl frakt.

 

Sjekke reimen visuelt og fikk tips fra Ravns om en liten tommelfingerregelsjekk man kan gjøre. Kan man bøye/snu reima nærme eller mer enn 90' så burde den byttes da den kan ha blitt for slakk.

 

Min er heldigvis veldig tight og fin. Så det er penger spart der og.

 

Jeg har kjøpt primer, lakk og clearcoat fra Ravns til min motor da jeg har et lite område som ble skrapet opp nederst på finnen.

 

Fremgangsmåte til å få dette til å se OK ut? Så lenge det ser bedre ut enn bart metall så er jeg en fornøyd sjel.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Lekkasjen - kan være lurt å ta av hardtoppen, og sjekke at gummilisten rundt toppen av vindskjermen er hel og noenlunde myk. Bortsett fra det så er det som jeg nevnte tidligere gjerne en lekkasje i vindskjermen på disse båtene. Den er et H.... å finne ut av, så med mindre den er stor ville jeg gitt blaffen. 

Undervannshuset - puss til metall, prime, pusse pent, prime, pusse pent og slett med 500/1000 papir, lakke, pusse pent med 500/1000/2000, gjenta, lakke med clearcoat og pusse pent igjen. Gjenta til resultatet er som ønsket. Jeg ville forøvrig ikke lagt clearcoat tror jeg på undervannshuset.

Lensepumpe - det var det vi kom frem til også, var derfor vi installerte to :wink:.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Herlig, takk for godt svar! 

 

Blir nok å bestille teppe hos Westermoen. Fikk det til en grei pris siden de har økt prisene også av uvisst grunn. Var veldig grei løsning. Bare ta rett ut av båten for å riste (evt. vaske) osv. ble jeg fortalt. Så ikke noe hokus pokus og en grei løsning slik jeg ble fortalt.

 

Toppen på hette til motoren er litt solbeket, men resten er veldig fint. Hadde det vært mulig å pusse ned toppen av hetten forsiktig med noe fint pussepapir, for å legge over to strøk med ny lakk? Eller vil det se veldig halvferdig ut?

 

Ser at stammen kommer nok til å bli en smule rar siden jeg ikke tok begge dekslene. Så om jeg beholder båten så mulig jeg får en lakkerer til å lakkere det rimelig. Burde jo være rimelig så lenge jeg tar på meg all pussingen og forarbeidet generelt.


Takk for svar!

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Okei. Tror jeg skal ta av dekslene, pusse begge ned, for å så lakke. 

 

Lakkerte et område på størrelse med et A6 ark, men det synes skikkelig. 

 

Iike at det ble dårlig, men det ser jo plutselig nytt ut akkurat der..

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev for 1 time siden:

Toppen på hette til motoren er litt solbeket, men resten er veldig fint. Hadde det vært mulig å pusse ned toppen av hetten forsiktig med noe fint pussepapir, for å legge over to strøk med ny lakk? Eller vil det se veldig halvferdig ut?

 

 

hva med å bare prøve en rubbing + polering + voks først..?  

Ellers, hjalp en kompis å lakkere et undervannshus her for etpar år siden.  Jeg pusset ikke ned til bart metall , bare matta lakken godt ned.  Primer, toppstrøk + klarlakk.  Ble temmelig bra uten alt for mye jobb.   Og yamaha spraylakken var veldig grei å jobbe med.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal ta sidedekslene å omlakkere de senere. Ble ganske misfornøyd pga skillen, men er en gammel båt, så er ikke så viktig å gjøre akkurat nå. På et par meter avstand så merker man det ikke engang, og den omlakkerte seksjonen er rett akter, under eksosen, rundt vannlinjen, så vil nok ikke kunne se det når båten først er i vann.

 

Dersom jeg beholder båten, så blir det hvitt bunnstoff og litt lakkeringsarbeid neste vinter. Ellers er jeg ganske fornøyd. Mangler spenningsregulatoren (som jeg håper kommer imorgen), impregnering av kalesj og montere skinnen til bordet. Ellers klar for sjøen sånn tålig greit.

 

Skal polere toppen å se om det hjelper, takk for svar!?

 

EDIT: Forresten, hvordan finest "brette" samme kalesjen? Har/hadde dere en fin metode på det?

20180426_163637.jpg

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Syns den ser bra ut innvendig nå. Prøv starbrite deck clean på dekket innvendig, så tenker jeg du slipper teppet, eller så vet du ihvertfall at det er rent under teppet. Teaken ble jo veldig bra!

Jeg holder på med å lakke motorlokket til guttungen sin 9.9 nå - og det er vanskelig. Tror jeg har pusset det helt ned 5 ganger, og blir ikke fornøyd. Jeg ville gjort som @ivar sier før jeg hadde prøvd lakkering om jeg hadde begynt på nytt...

Brette kalesjen - la strikken bak og tre/fire fester foran være på, vipp sidene opp og legg de slett oppå. Løsne strikken bak og legg bakdelen slett oppå. Vipp hele kalesjen forover, så løsne fronten, og rull den rundt hardt. Da kan du velge om du vil feste den igjen i hardtoppen, eller ta hele kalesjen av og sette den i festene under dekket foran (er festepunkter på sidene til å sette kalesjen i under vindskjermen). 

Dersom du bestemmer deg for at du ikke vil ha båten, send meg en pm ?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 10 timer siden:

Dersom du bestemmer deg for at du ikke vil ha båten, send meg en pm ?

 

hehe, han har jo hatt denne båten lenge nå .... :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Herlig! Takk!

 

Skal se om jeg får en fin metode på kalesjen. Det jeg er nysgjerrig på er om lydkassa vil hjelpe når jeg allerede har en 4T, er spent på om hvor stille Weslingen blir. Dropper lakkering av hette. Stammen får jeg muligens sette bort. Får sjekke ang. pris. :)

 

Skal se ila. sesongen om hvor mye bruk båten får. Vi har jo tross alt en Uttern 20 m/ ny F150 fra Merc. Men er rimelig sikker på at jeg vil bruke Weslingen oftere grunnet praktisk størrelse og forbruk. Hytten til "fruen" har begrenset med plass, og Uttern er en ganske stor 20 foter. Så planen er (og har vært) å beholde den, evt. "oppgradere" til en Wesling 490 Targa dersom sjansen byr seg, men da er ingen lyst eller "need" i den forstand. Lettere å være alene i Weslingen også. Er alltid "redd" for første turen av sesongen, men er jo alltid like lekende lett. ^^

 

Gleder meg stort til sjøsetting! Tror dette blir den kuleste båten jeg har eid til nå. Har jo vært innom litt av hvert. Ren speedbåt skal jeg ihvertfall ikke ha igjen. :giggle:

 

Mulig spenningsregulatoren kommer idag.. Om ikke så blir det sjøsetting neste helg! Må poste noen bilder og evt. en liten video.

 

Bonus: Har en liten Merc 3.5HK Jeg fikk til en gi bort pris ifjor, men forgassern er tett.. God fremgangsmåte med slike små dyser? Prøvd å rense den med eddik, kompressor osv.. Men fungerte ikke. Renset noen Merc 60 forgassere slik, og det fungerte perfekt.

 

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev 1 time siden:

evt. "oppgradere" til en Wesling 490 Targa dersom sjansen byr seg, men da er ingen lyst eller "need" i den forstand.

 

jeg har 490, naboen har 16ht ,  ser ikke helt vitsen med å bytte bare for å få den andre modellen. 

 

"lydhjelm" :  forskjellen merkes med 2t på hekken iallefall.   På marsjfart tenker jeg at støyen kommer til å bli veldig moderat.  På full gass høres nå 4t motorene godt de også syns jeg 

 

Merc 3.5hk :   ultralydvasker er tingen på slike forgassere  - det kan fort vært noen små kanaler som er gjengrodd som er vanskelig å få rene på annet vis

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...