Muhammed Svart 10.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2005 Jeg kontaktet Isene- Jordan i dag, Pris på 20mm x 600mm x 4500mm var 950 kr. Da er jeg veldig fornøyd, i forhold til Lona listhøvleri i Arendal. Isenes-Jordan hadde agent i Kristiansand og, biler som kjørte Oslo-Kristiansand. Dette virker lovende, humøret mitt steg flere hakk. Link to post
Muhammed Svart 17.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 (redigert) Mellom bordene over vannlinja er det et svart stoff som er steihardt, aner ikke hva dette er, noen som vet? Kan se ut som om det er en eller annen type kit. Noen plasser er det litt mellomrom mellom borgangene over vannlinja, ikke mer enn ca 2-3 mm, men jeg burde fjærne det gamle og legge på nytt før jeg begynner å pusse. Redigert 17.August.2005 av dospen (see edit history) Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Det er nok tjæredrev du har mellom borda! Så du må nok dreve opp igjen eller luse Link to post
Muhammed Svart 17.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Det er nok tjæredrev du har mellom borda! Så du må nok dreve opp igjen eller luse <{POST_SNAPBACK}> Det er ikke tjæredrev, det er ett eller annet slags kitt eller noe sånt. Under vannlinja er det brukt bomullsgarn, så tjæredrev er det ikke. Dessuten er steinhardt.Lusing er ikke pent over vannlinja. Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Er det bek tro.... Link to post
Muhammed Svart 17.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Det som er litt kinkig er at bordene ligger helt inntil hverandre lengre foran. Regner med at bordene vil trekke seg litt mer sammen når jeg begynner å olje. Hva jeg skal hva i mellom aner jeg ikke. FORSLAG? Link to post
Verrie Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Linoljekitt, fortrinnsvis kvit. Meget pent å se på med oljet skrog.... (du har kanskje sett Bølgens båt? Den er utrolig fin å se på med kvit masse mellom bordgangene.... Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Du kan jo bruke kitt da. Men ta en titt på Trebåten her er noe som heter Marineglue som de mener er bedre enn marinebek Link to post
Muhammed Svart 17.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Linoljekitt, fortrinnsvis kvit. Meget pent å se på med oljet skrog.... (du har kanskje sett Bølgens båt? Den er utrolig fin å se på med kvit masse mellom bordgangene.... <{POST_SNAPBACK}> Bølgens båt har jeg ikke sett, vet ikke hvilken båt det er.Jeg må nok bruke sort ,fordi det er det som er fra før. Hvis ikke må jeg ta av alle bordene, og det gidder jeg ikke. Har som mål å få den ut til neste år. (seinest april/mai). Får se hvordan det går Link to post
Muhammed Svart 17.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Du kan jo bruke kitt da. Men ta en titt på Trebåten her er noe som heter Marineglue som de mener er bedre enn marinebek <{POST_SNAPBACK}> Det er mulig de har kunnskap og varene man trenger, der handler ikke jeg. Ringte for en stund siden og skulle bestille noe, og få informasjon om produktene jeg skulle bestille. (Beis, Olje, Lakk). Snakket da med en uforståelig Danske, som plutselig måtte ta en annen telefon som ringte, jeg fikk en dame på tråden som ikke hadde snøring og jeg måtte vente til Dansken var ferdig i den andre telefonen. Etter 5 min venting la jeg på. Det finnes heldigvis andre som har det som trengs. Link to post
Verrie Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Bølgens båt har jeg ikke sett, vet ikke hvilken båt det er. Jeg må nok bruke sort ,fordi det er det som er fra før. Hvis ikke må jeg ta av alle bordene, og det gidder jeg ikke. Har som mål å få den ut til neste år. (seinest april/mai). Får se hvordan det går <{POST_SNAPBACK}> Ok. Du var jo på trebåtfestivalen. Så du ham som drevet båt i hjørnet av utstillere ganske nær der jeg lå? Han så/hørtes ut til å ha meget god kjennskap til dette. han bruker et stoff mange mener nå er forbudt, men som fortsatt er i handelen. Varnish. Denne er sort. Kanskje du kan bruke dette ? Det går jo eventuelt an å farge kittet, slik at du får sort..... Bølgen er forøvrig den båten som ligger på samme brygge som meg...... Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Kanskje disse kan hjelpe deg Svensk riktignok men.... Link to post
Verrie Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Jeg skrev noe feil navn på produktet, det skal være "Black Varnish". Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Jeg skrev noe feil navn på produktet, det skal være "Black Varnish". <{POST_SNAPBACK}> Man får nok ikke den til og henge i natene, den er tynn som suppe. Jeg skal bruke den på undervanns skroget mitt Link to post
Muhammed Svart 17.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Er ikke det stoffet der beregnet for under vannlinja, som grunning før bunnsmurning? Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Er ikke det stoffet der beregnet for under vannlinja, som grunning før bunnsmurning? <{POST_SNAPBACK}> Jepp Link to post
index Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Kanskje en ide å bruke natemasse for dekk? Den er jo både svart og elastisk.... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Muhammed Svart 17.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Kanskje en ide å bruke natemasse for dekk? Den er jo både svart og elastisk.... <{POST_SNAPBACK}> Har vært inne på tanken, men den vill vel bule ut når jeg begynner å olje. Link to post
Jens_P Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Carl Faannessen AS i Bergen har mye til tradisjonelle båter. Web-katalogen er i hvert fall innholdsrik. Kan være verdt forsøket med en telefon dit. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Har vært inne på tanken, men den vill vel bule ut når jeg begynner å olje. <{POST_SNAPBACK}> Det gjør den ikke, ihvertfall ikke tech7! Jeg oljet (mettet) skroget før jeg drevet det og avsluttet med Tech7! Etter dette har jeg oljet 2 strøk med Benar, og natene er like fine! Dekket mitt fikk samme behandling, helt kurant! Link to post
Verrie Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Man får nok ikke den til og henge i natene, den er tynn som suppe. Jeg skal bruke den på undervanns skroget mitt <{POST_SNAPBACK}> Den trebåtbyggeren jeg refererer til på trebåtfestivalen, blandet black varnish og kitt......... Henger godt det... Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Den trebåtbyggeren jeg refererer til på trebåtfestivalen, blandet black varnish og kitt......... Henger godt det... <{POST_SNAPBACK}> aahh, fikk ikke med meg det jeg da! Men da henger det jo så klart bra, kjipt at jeg ikke viste dette før jeg drevet skroget mitt Link to post
Muhammed Svart 17.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Da kjøper jeg Tec7 i morgen. Jeg skal bytte motoren som står i båten, en Volvo Penta MD 19. Den står bom fast og jeg synes ikke at denne type dieselmotor egner seg i min båt. Er på ca 60 hk ved 4500 r/min, noe disse motorene ikke tåler. Jeg har nå snakket med tidligere eier om denne gamle motoren, han sa at ved ca 2500-3000 fik han 16 knop, mer turtall fikk han ikke. Jeg vurdere å sette inn en Volvo AQ 130 (130 hk bensin), da burde det bli guffe nok og greit og holde en marsjfart på ca 15 knop. Får se hva som dukker opp. Noen synspunkter? Link to post
Ludde30 Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Da kjøper jeg Tec7 i morgen. Jeg skal bytte motoren som står i båten, en Volvo Penta MD 19. Den står bom fast og jeg synes ikke at denne type dieselmotor egner seg i min båt. Er på ca 60 hk ved 4500 r/min, noe disse motorene ikke tåler. Jeg har nå snakket med tidligere eier om denne gamle motoren, han sa at ved ca 2500-3000 fik han 16 knop, mer turtall fikk han ikke. Jeg vurdere å sette inn en Volvo AQ 130 (130 hk bensin), da burde det bli guffe nok og greit og holde en marsjfart på ca 15 knop. Får se hva som dukker opp. Noen synspunkter? <{POST_SNAPBACK}> Personlig ville jeg vært skeptisk til å sette inn bensinmotor i båten. En dieselmotor på rundt 120 hk må jo være glimrende for skroget ditt. If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
index Svart 17.August.2005 Link til dette innlegget Svart 17.August.2005 Synes egentlig at det passer glimrende med en bensinmotor i disse gamle plattgatterene. De fleste av dem hadde jo bensinmotorer originalt, så det føles mest riktig slik. Synes nå jeg da... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn