Jump to content

Prosjekt: Furuholmen plattgatter


Muhammed

Recommended Posts

Jeg hadde tenk å legge epoksy både på inn og utside, noen som vet hvor mye epoksy og armering som går med pr kvadratmeter?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Her hadde du det altså tett både på inn og utside Walter hvis jeg har forstått riktig. Da blir neste påstand at epoksy på utsiden under vannlinjen ikke gjør skade så lenge du har en diff. åpen innside???

<{POST_SNAPBACK}>

Det skal legges på begge sider!

 

Hvorfor bruke så mye penger, tid, og krefter for og "ødelegge" båten!?

Bruk heller ressurene på og reparere slik det skal gjøres, så får du ett smykke på vannet!

Og ikke minst en bedre pris ved evt. salg

Link to post
Share on other sites

Her hadde du det altså tett både på inn og utside Walter hvis jeg har forstått riktig. Da blir neste påstand at epoksy på utsiden under vannlinjen ikke gjør skade så lenge du har en diff. åpen innside???

Ja, du har forstått riktig. Det malte innerskroget (med en diffusjonsåpen linoljemaling) har holdt i 42 år, veden var lyst og fint både inn- og utvendig.

 

Så kommer det en "tulling" og ødelegger alt sammen med å kline til med tett syntetisk maling på innsiden og lager blærer / mørke flekker på utsiden. Og det i løpet av 2-3 år!

 

MEN, jeg tror neppe at du vil få epoxy'en til å sitte skikkelig på et gammelt udervannsskrog av tre - hva med bevegelser / tørking / trutning av bordene. Epoxy er et helt dødt materiale som ikke gir etter for treets naturlige bevegelser. Og det å tro at hvis du tetter med epoxy på utsiden, at du da får et knusk-tørt undervannsskro - har jeg ikke noe tro på.

 

Vann kommer også ovenifra, fuktighet ligger i lufta - spesiellt nå i august, september. Hvor ofte finner du trebåten din tørr når du går ombord? Masse duggfall, o.s.v. Alt dette vil trekke inni i veden, selv om du har en fuktsperre på utsiden (epoxy).

 

:o/

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

MEN, jeg tror neppe at du vil få epoxy'en til å sitte skikkelig på et gammelt udervannsskrog av tre - hva med bevegelser / tørking / trutning av bordene. Epoxy er et helt dødt materiale som ikke gir etter for treets naturlige bevegelser. Og det å tro at hvis du tetter med epoxy på utsiden, at du da får et knusk-tørt undervannsskro - har jeg ikke noe tro på.

 

Det må selfølgelig god rengjøring til. Man bruker og selvsagt duk. Når det gjelder klink byggd så har jeg sett at man limer bordgangene sammen med en hulkil for å stive av skroget for deretter å legge duk mettet med epoxy. På kravell burde man vel frese inn en list og lime med epoxy før legging av duk. At man får en en helt tørr båt har jeg aldri trodd, spørsmålet var vel heller om den fuktigheten som kom inn i trevirket ville komme ut hvisd man la epoxy på utsiden.

:o/

<{POST_SNAPBACK}>

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her er det mange som er i mot å legge epoksy på skoroget under vannlinja, men er det noen som har erfaring med det? Bare for å nevne det, epoksy er et mye bedre lim enn poliester og hefter seg mye bedre til treverket.

Jeg er også en av de som er veldig skeptisk til å legge epoksy på skroget til en gammel trebåt, men den ting forandrer seg hele tiden, og for 50 år siden hadde ingen hørt om epoksy. Hvis jeg var 100% sikker på at resultatet ble bra, og at resultatet ble varig hadde jeg gjort det uten å mokke. Etter å ha snakket med flere forhandlere av epoksy, som kan fortelle at det et flere båtbyggere som legger epoksy på gamle trebåter, synes jeg at man kan vurdere det. Jeg tror ikke verdien på båten blir noe mindre hvis resultatet er bra, tvert om tror jeg at en helt tett trebåt ville økt verdien. Men så er det at litt av sjarmen med trebåt forsvinner, akkurat den sjarmen under vannlinja tror jeg at jeg skal klare meg uten.

Jeg kommer ikke til å gjøre dette hvis jeg ikke er sikker på hva resultatet blir, mener at båten er for spesiell til å ødeleges.

Link to post
Share on other sites

Det er klart at det er kjekt med et tett skrog. Men jeg trodde ikke dette pleide å være noe problem med et kravellbygd skrog som er skikkelig natet? Trodde disse var tette og gode i utgangspunktet, men så har jeg riktignok aldri hatt en slik båt da...

 

Men hvis du velger å legge epoxy så anbefales det etter hva jeg har hørt å frese opp natene og lime inn trelister med epoxy i stedet for å stive av konstruksjonen før det legges epoxy over hele flaten. En hel del jobb, men du er avhengig av at trevirket ikke lever i skjøtene for at epoxyen skal fungere etter hensikten.

 

Jeg for min del tror at jeg ville prøvd uten epoxy først, for å se om det er noe problem i det hele tatt. Holder det tett, så er jo den originale konstruksjonen god nok. Hvis den ikke lar seg tette på normalt vis derimot, så ville jeg nok vurdert epoxy som ett av alternativene. Men jeg ville ikke ha lagt masse tid og penger i dette før jeg visste om det var et faktisk behov for det...

 

Som de sier: If it ain't broken, don't fix it! :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har med interesse fulgt meningsutvekslingene her, og som båteier også med rette påpeker! Nye og oppdaterte erfaringer må vel være av det gode.

 

Hva forhandlere sier, og synsing uten erfaring har, slik jeg ser det, begrenset interesse.

 

Noen med årelang erfaring på dette området er:

 

Oslo Trebåtbyggeri AS

Eternitveien

3470 SLEMMESTAD

 

Postboks 257

3471 SLEMMESTAD

Telefon: 66901027

Faks: 66796852

 

Ta kontakt med folket her, de har ihvertfall årelang erfaring med West Epoxy.

 

Lykke til med prosjektet med den vakre båten!

 

 

 

Mvh. Strawberry

 

PS! Folkene bak denne http://www.cmbweb.no/ linken sitter på mer tradisjonell kompetanse, hvis det skulle være av interesse! :cool:

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Send en mail til dette båtbyggeriet og jeg tror du vil få et proff svar ang. det å "tette" trevirke med epoksy/polyester......

 

Hadde lottopremien blitt MANGE ganger større enn de vanlige 25,- hadde et besøk her blitt vurdert, maken til finish, håndverk og pris ?????????

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Sendte denne mailen til Dolvik båtbyggeri:

 

Hei! Jeg har en gammel Furuholmen plattgatter som jeg vurderer å kle med epoksy under vannlinja (på ut og innside).Det er mange som fraråder meg å gjøre dette. Forhandlere av epoksy sier at dette er helt greit å gjøre bare treverket er tørt. Jeg skulle gjerne hatt et råd fra noen som er proffe på dette omeråde derfor sender jeg denne mailen til dere. Håper på svar, påforhand takk.

 

Hilsen Dagfinn Ospenes

 

To svar tilbake,(legger ikke ut navnene deres, da jeg ikke har spurt om lov til å legge ut svarene deres).

 

Hei

 

Jeg antar at hensikten med å legge epoksy på skutebunnen utvendig og innvendig er å minimere vannintrenging i båten.

 

Kort sagt så kan man si at båter bygget på tradisjonelt vis så beveger treverket seg, vanninntrenging skjer i skjøter og overganger.

 

Epoksy er et limstoff som blir hardt og uten elastisitet .

 

Legger man epoksy på skutebunnen utvendig og innvendig for å tette båten er det en forutsetting for å lykkes at epoksylaget innvendig og utvendig er sterkere enn bevegelsene i treverket . Det sier seg selv at et sjikt med epoksy som er uten elastisitet ikke kan holde igjen treverk i bevegelse og lekkasje er resultatet.

 

I tillegg er det nesten umulig å få epoksybelagt innsiden grunnet spant, skott, hjelpespant etc, overser man eller av en annen grunn ikke greier å belegge hver eneste lille flekk

 

innvendig har man laget problemer: det er ingen sak å få vanninntrenging gjennom et ” knappenålshode ” men atskillig vanskeligere å tørke ut gjennom samme ”knappenålshode”.

 

Hvis du ønsker å tette båten din er min anbefaling å bruke 2 x 450 gr biaxial glassfibermatte mettet med epoksy på skutebunnen utvendig og bruke maling som slipper ut fuktighet innvendig i skutebunnen

 

Svar nr 2

 

Hei,

 

Dette er noe vi har gjort på flere båter, og stort sett med meget bra resultat. På noen av båtene har bordgangene tredt mer tydelig frem etter et år.

 

Hvis du velger å gjøre dette vil jeg anbefale deg å ta hele skroget, og du bør ha på min. 2 lag med 450gr. matte. Skroget skal selvfølgelig være tørt og skikkelig rengjort. Legg duken med overlapp på kjøl. Bør også rengjøre innvendig og male.

Link to post
Share on other sites

Ja da er det vel bare å starte planleggingen og sette igang :wink::yesnod:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hadde hvert fint om noen hadde kommet med anbefalinger på malings typer/sorter som er diff åpne. Det er jo ikke bestandig at eksiditøren i maler sjappa har peiling han heller men sier ting han er programert til

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hadde hvert fint om noen hadde kommet med anbefalinger på malings typer/sorter som er diff åpne. Det er jo ikke bestandig at eksiditøren i maler sjappa har peiling han heller men sier ting han er programert til

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan jo høre/handle med Trebåten

 

PS. Godt du fikk ett vettugt svar av gutta med peil ang. epoxy

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan jo høre/handle med Trebåten

 

PS. Godt du fikk ett vettugt svar av gutta med peil ang. epoxy

<{POST_SNAPBACK}>

Skal se til uka om jeg ikke får noen flere komentarer fra båtgyggere. Har vært på trebåtfestivalen i Risør i dag, snakket med en del båtbyggere om epoksy, det jeg konkluderer med etter å ha pratet med dem er at det er veldig få som har god erfaring med å kle båten med epoksy, men det var ingen som var negativ til det.

 

Muligens er det 10 år for tidlig å gjøre dette. Har ikke helt klart å bestemme meg enda om jeg skal gjøre dette, heller mest mot ikke gjøre det, men skal bruke mer tid til vurdering.

Redigert av dospen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... det jeg konkluderer med etter å ha pratet med dem er at det er veldig få som har god erfaring med å kle båten med epoksy, men det var ingen som var negativ til det.

 

Muligens er det 10 år for tidlig å gjøre dette. Har ikke helt klart å bestemme meg endaom jeg skal gjøre dette, heller mest mot ikke gjøre det, men skal bruke mer tid til vurdering.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er dette intrykket jeg har også. De fleste synserne (meg inkludert) er skeptiske til dette og leverandører er positive. Det vanskelige er å finne noen som har gjordt det og få høre deres erfaringer. Sperren for de fleste ligger i det usikre resultatet og manglende erfaringer. Jobben med å utføre det er stor og desto større hvis det mislykkes. Håper du får flere svar, også fra eiere av båter hvor det er gjordt. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå revet det meste innvendig i båten, det som kommer fra er at det er noen flere spanter som er ødelagt enn det jeg hadde regnet med. Spantene er laget av eik, og det er to tynne spanter mellom tykke spanter. De tykke spantene er ca 3 tommer og de tynne er ca 1 tomme, det er ca 25 cm mellom hver spant.

Slik så det ut før jeg begynte å pirke i dem :smiley:

Bilde

Slik så det ut etter jeg hadde pirket idem. :nonod:

Bilde

 

Enten må jeg reparere de gammle spantene, eller så må jeg bytt de ut. Jeg tror jeg reparerer de gamle ved å lime å inn nytt tre der det mangler , og forsterke der det blir skøyt. Dette tror jeg blir mindre arbeid og minst like sterkt som om jeg skulle lage nye. Det er kun tynne spanter som er ødelagt. Forskjellen blir nok kosmetisk, men spantene som skal repareres blir ikke synelig.

 

Noen som vet hvor man kan kjøpe eik i Kristiansand?

Kom gjerne med innspill! :nono: :flag:

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor man kan kjøpe eik i Kristiansand?

Kom gjerne med innspill! :nono:  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for sist !!

 

Håper du på sikt blir fornøyd med båten, angrer nesten litt på at jeg ikke "tok" denne......

 

Eik får du hos alle sagbruker, du er såpass nevenyttig at dette kjøper du bare stokker til, skjærer dem til, og fortrinnsvis lager hele spanter. Husk at verdien av båten vil være gjenspeilende i grundigheten under restaureringen.........

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for sist !!

 

Håper du på sikt blir fornøyd med båten, angrer nesten litt på at jeg ikke "tok" denne......

 

Eik får du hos alle sagbruker, du er såpass nevenyttig at dette kjøper du bare stokker til, skjærer dem til, og fortrinnsvis lager hele spanter. Husk at verdien av båten vil være gjenspeilende i grundigheten under restaureringen.........

 

Lykke til.

<{POST_SNAPBACK}>

heisan!

Mulig jeg kan få tak i hele bord på en tomme+ , men hvis jeg skal skjære til hele spant må de minst være 50 cm brei, eller så må jeg laminere. Det er sikkert mulig å få tak i, jeg skal høre på noen sagbruk.

Link to post
Share on other sites

heisan!

Mulig jeg kan få tak i hele bord på en tomme+ , men hvis jeg skal skjære til hele spant må de minst være 50 cm brei, eller så må jeg laminere. Det er sikkert mulig å få tak i, jeg skal høre på noen sagbruk.

<{POST_SNAPBACK}>

Ta en kikk på de gamle, se på retningen på veden. Mye mulig de er dampet og bøyd, ikke saget.

 

Anbefaler disse bøkene (hvis du ikke har skaffet dem allerede): Thomas Larsson:Träbåtsrenovering - Att Underhalla och Bevare en Kulturarv

Broch, Ole-Jacob: Trebåten - Klink, Kravell, Kaldbaking, Reparasjoner og Vedlikehold

En som er ennda bedre er Peter Behrens: Handbok i träbåtsvård . Denn har gått ut av listene hos Nautisk Forlag A/S, men kan muligens skaffes.

 

BildeBildeBilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal skifte fire bord på skroget, tok de av i dag og ringte for å bestille nye, 1950 kr, for 9 meter med 18 X 130mm bord.

Hadde tenkt å bruke mahogny til en del av innredningen, her er det bare å begynne å spare, eller finne på noe annet lurt.

Forslag?

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt å bruke mahogny til en del av innredningen, her er det bare å begynne å spare, eller finne på noe annet lurt.

Forslag?

<{POST_SNAPBACK}>

Meranti finer med mahogny beis er jo et alternativt, rimelig og ganske likt.. Men skal du ha den helt perfekt så er det vel mahogny som er tingen skulle man tro.. Du kan ikke bruke det som er fra før?

 

Ellers så har jeg lest at all mahogny uansett må beises for å holde fargen, eller så vil den blekes av solen og bli gulaktig og lite pen. Så da burde mulighetene for å få andre treslag til å ligne være stor..

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Meranti finer med mahogny beis er jo et alternativt, rimelig og ganske likt.. Men skal du ha den helt perfekt så er det vel mahogny som er tingen skulle man tro.. Du kan ikke bruke det som er fra før?

 

Ellers så har jeg lest at all mahogny uansett må beises for å holde fargen, eller så vil den blekes av solen og bli gulaktig og lite pen. Så da burde mulighetene for å få andre treslag til å ligne være stor..

<{POST_SNAPBACK}>

Svært lite kan brukes, det har vært gjort dålig arbeid og en miks med mange forskjellige materialer, noe som sikkert ikke er orginalt.

Bilde

 

 

Apropos, har tidligere kikket på mahogny i Sverige, svært så mye billigere på de mindre båtbyggerier der.

 

Vurderer du dette, er jeg gjerne med på felles henting/frakt, da jeg trenger noget jeg også........

<{POST_SNAPBACK}>

Kontakt meg når det blir aktuelt for deg ,det høres bra ut.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...