Jump to content

Prosjekt: Furuholmen plattgatter


Muhammed

Recommended Posts

Jeg kontaktet Isene- Jordan i dag, Pris på 20mm x 600mm x 4500mm var 950 kr.

Da er jeg veldig fornøyd, i forhold til Lona listhøvleri i Arendal. Isenes-Jordan hadde agent i Kristiansand og, biler som kjørte Oslo-Kristiansand. Dette virker lovende, humøret mitt steg flere hakk.

Link to post
Share on other sites

Mellom bordene over vannlinja er det et svart stoff som er steihardt, aner ikke hva dette er, noen som vet? Kan se ut som om det er en eller annen type kit. Noen plasser er det litt mellomrom mellom borgangene over vannlinja, ikke mer enn ca 2-3 mm, men jeg burde fjærne det gamle og legge på nytt før jeg begynner å pusse.

 

Bilde

Redigert av dospen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Linoljekitt, fortrinnsvis kvit. Meget pent å se på med oljet skrog....

 

(du har kanskje sett Bølgens båt? Den er utrolig fin å se på med kvit masse mellom bordgangene....

<{POST_SNAPBACK}>

Bølgens båt har jeg ikke sett, vet ikke hvilken båt det er.

Jeg må nok bruke sort ,fordi det er det som er fra før. Hvis ikke må jeg ta av alle bordene, og det gidder jeg ikke.

Har som mål å få den ut til neste år. (seinest april/mai). Får se hvordan det går :smash:

Link to post
Share on other sites

Du kan jo bruke kitt da.

 

Men ta en titt på Trebåten her er noe som heter Marineglue som de mener er bedre enn marinebek

<{POST_SNAPBACK}>

Det er mulig de har kunnskap og varene man trenger, der handler ikke jeg. Ringte for en stund siden og skulle bestille noe, og få informasjon om produktene jeg skulle bestille. (Beis, Olje, Lakk). Snakket da med en uforståelig Danske, som plutselig måtte ta en annen telefon som ringte, jeg fikk en dame på tråden som ikke hadde snøring og jeg måtte vente til Dansken var ferdig i den andre telefonen. Etter 5 min venting la jeg på. Det finnes heldigvis andre som har det som trengs.
Link to post
Share on other sites

Bølgens båt har jeg ikke sett, vet ikke hvilken båt det er.

Jeg må nok bruke sort ,fordi det er det som er fra før. Hvis ikke må jeg ta av alle bordene, og det gidder jeg ikke.

Har som mål å få den ut til neste år. (seinest april/mai). Får se hvordan det går :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. Du var jo på trebåtfestivalen. Så du ham som drevet båt i hjørnet av utstillere ganske nær der jeg lå? Han så/hørtes ut til å ha meget god kjennskap til dette. han bruker et stoff mange mener nå er forbudt, men som fortsatt er i handelen. Varnish. Denne er sort. Kanskje du kan bruke dette ?

 

Det går jo eventuelt an å farge kittet, slik at du får sort.....

 

Bølgen er forøvrig den båten som ligger på samme brygge som meg......

Link to post
Share on other sites

Da kjøper jeg Tec7 i morgen.

 

Jeg skal bytte motoren som står i båten, en Volvo Penta MD 19. Den står bom fast og jeg synes ikke at denne type dieselmotor egner seg i min båt. Er på ca 60 hk ved 4500 r/min, noe disse motorene ikke tåler. Jeg har nå snakket med tidligere eier om denne gamle motoren, han sa at ved ca 2500-3000 fik han 16 knop, mer turtall fikk han ikke.

Jeg vurdere å sette inn en Volvo AQ 130 (130 hk bensin), da burde det bli guffe nok og greit og holde en marsjfart på ca 15 knop. Får se hva som dukker opp.

Noen synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Da kjøper jeg Tec7 i morgen.

 

Jeg skal bytte motoren som står i båten, en Volvo Penta MD 19. Den står bom fast og jeg synes ikke at denne type dieselmotor egner seg i min båt. Er på ca 60 hk ved 4500 r/min, noe disse motorene ikke tåler. Jeg har nå snakket med tidligere eier om denne gamle motoren, han sa at ved ca 2500-3000 fik han 16 knop, mer turtall fikk han ikke.

Jeg vurdere å sette inn en Volvo AQ 130 (130 hk bensin), da burde det bli guffe nok og greit og holde en marsjfart på ca 15 knop. Får se hva som dukker opp.

Noen synspunkter?

<{POST_SNAPBACK}>

Personlig ville jeg vært skeptisk til å sette inn bensinmotor i båten. En dieselmotor på rundt 120 hk må jo være glimrende for skroget ditt.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Synes egentlig at det passer glimrende med en bensinmotor i disse gamle plattgatterene. De fleste av dem hadde jo bensinmotorer originalt, så det føles mest riktig slik. Synes nå jeg da... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...