Jump to content

RS vil innføre høyhastighetssertifikat


FredrikW

Recommended Posts

Det man trenger i dette landet er definitivt ikke flere lover og regler. Det er mer enn nok som det er og man får en langt bedre effekt gjennom opplysende og forebyggende arbeid med holdninger, enn ved å tre ned forbud etter forbud som bare undergraver respekten for systemet.

 

Man har allerede et regelverk som er egnet til å straffe uaktsom kjøring på sjøen, det er bare å ta det i bruk i de tilfellene det er aktuelt. Ingen blir en bedre båtfører av å inneha et "høyhastighetssertifikat", det er kun for å få en ny hjemmel til å inndra noe. Evt. opplæring for de som føler behov for dette bør naturligvis inngå i den obligatoriske båtførerprøven.

Link to post
Share on other sites

Synest vestpåbud er sånn ca ok. Etter eg skaffa meg fleire flyteplagg så vart det enklare å ivareta sikkerheten, så eg kan velga det eg treng om det er tilsyn i storm eller crusing i finvær. 

  Eg er litt sånn lunken til eige sertifikat for høg hastighet, og må sei meg einig med andre innlegg at ved ein del av dei ulykkene som skjer så er allereie fleire lovregulerte forhold allereie brutt.  Eg trur det vil gå seg til om det vert innført noko slik, me aksepterar det me må. Men eg er tvilande på at det vert ferre av de ulykker man vil til livs. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 11 minutter siden:

Det man trenger i dette landet er definitivt ikke flere lover og regler. Det er mer enn nok som det er og man får en langt bedre effekt gjennom opplysende og forebyggende arbeid med holdninger, enn ved å tre ned forbud etter forbud som bare undergraver respekten for systemet.

 

Man har allerede et regelverk som er egnet til å straffe uaktsom kjøring på sjøen, det er bare å ta det i bruk i de tilfellene det er aktuelt. Ingen blir en bedre båtfører av å inneha et "høyhastighetssertifikat", det er kun for å få en ny hjemmel til å inndra noe. Evt. opplæring for de som føler behov for dette bør naturligvis inngå i den obligatoriske båtførerprøven.

 

Er enig med deg på mye av det du skriver. Man blir godt opplært i sjøveisreglene, og der er vel det meste sagt egentlig. Gjennomsnittsnordmannen har jeg liten tro på at ligger i 50-100knop, og gjerne mer... Opplæring for "hurtiggående båter" eksisterer jo idag.

 

Blir litt som bil sertifikatet, selvom det nødvendigvis ikke er direkte sammenlignbart... Men man blir jo ikke akkurat opplært til å kjøre i 250-350kmt. Det finnes egne kurs for slikt på land også.

Link to post
Share on other sites

54 minutes ago, Kayb said:

Hva med å avgrense all detalj påbud geografisk i landet? Det er jo større tetthet med båter sør i land kontra nord,dermed er risikoen større sør...Bare en tanke...

 

Kanskje en ide, men man bør vel da se på ulykker geografisk i forhold til tetthet/bruk av båter og da blir jo det sentrale østland/sørland fritatt for alle typer regler? Bare sånn for å misbruke statistikken totalt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 2 minutter siden:

 

Kanskje en ide, men man bør vel da se på ulykker geografisk i forhold til tetthet/bruk av båter og da blir jo det sentrale østland/sørland fritatt for alle typer regler? Bare sånn for å misbruke statistikken totalt?

Det bli jo helt feil ? Tenkte mer på å sett grensen ved Trøndelag ?

Link to post
Share on other sites

Joda, helt greit om grensen settes ved Trøndelag og at alle nord for denne grensen må ta ekstra opplæring samt obligatorisk bruk av vest ved opphold ved sjøen siden statistisk sett er det bruk/opphold ved sjøen 

nord for denne grensen som medfører størst fare for liv og lem.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...