Jump to content

RS vil innføre høyhastighetssertifikat


FredrikW

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

En helt annen ting er jo at det er seilbåtførerne som skaper de farligste situasjonene til sjøs.

 

Såvidt jeg har fått med meg går seilbåter oftere på grunn, men om du skal øke risikoen for å dø så er motorbåt tingen, helst en liten åpen en, og helst uten vest. 

 

Men du legger kanskje noe annet i "farlig situasjon" enn folk flest? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Synes RS burde holde seg til sin hovedoppgave , og ikke blande seg inn i politikken. De virker etter hvert å bli "maktgale", med stadig fornyelse av flåten , som kan virke litt i overkant av behov og økonomi-.  Fortsetter de slik , går neste faktura fra RS i bøtta!!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
goggen000 skrev 50 minutter siden:

Synes RS burde holde seg til sin hovedoppgave , og ikke blande seg inn i politikken. De virker etter hvert å bli "maktgale", med stadig fornyelse av flåten , som kan virke litt i overkant av behov og økonomi-.  Fortsetter de slik , går neste faktura fra RS i bøtta!!

 

Igjen, kun fokus på en av flere organisasjoner som satt i den regjeringsutnevnte arbeidsgruppa som foreslo høyhastighetssertifikat. De ble bedt om å delta for å legge frem forslag som skulle behandles politisk. 

 

Tar for gitt at du melder deg ut av alle da? 

 

Og du mener interessorganisasjoner for fritidsbåter bør avstå fra å delta når det blir invitert?

--

Jaja, en kan jo lage sin egen organisasjon. 

Link to post
Share on other sites

goggen000 skrev for 1 time siden:

Synes RS burde holde seg til sin hovedoppgave , og ikke blande seg inn i politikken. De virker etter hvert å bli "maktgale", med stadig fornyelse av flåten , som kan virke litt i overkant av behov og økonomi-.  Fortsetter de slik , går neste faktura fra RS i bøtta!!

Jeg var en av de som meldte meg ut som RS totalmedlem da de ikke gav meg anledning til å ikke bli tatt til inntekt for redningsvest påbudet uten å melde meg ut.

Det har vært rolig en stund nå, så jeg talte faktisk på knappene om å ta dem inn på veldedighet budsjettet mitt igjen, men så kommer denne saken. Så lenge de agerer politisk aktør med jevnlige innspill for å øke reguleringen av friluftslivet på sjøen så velger jeg å avstå fra å bidra med mine private kroner for ett slikt formål.

 

Jeg skulle ønske det fantes en uhildet, upolitisk aktør som jeg kunne gi mitt bidrag til for å støtte redningstjenesten på sjøen uten å samtidig støtte en politisk agenda jeg er motstander av, men må bare innse at det ønsket ikke lar seg innfri foreløpig.

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Sjeldenutpå said:

 

Det du viser til her er at man ikkje klarer å få bukt med idiotkjøring til tross omfattande opplæring / sertifikat, kontroller og holdningsarbeid.  

 

Det stemmer selv om noen sikkert vil hevde at det hadde vært mange flere som hadde stukket av fra politiet og kjørt seg i hjel hadde det ikke vært for omfattende opplæring før utstedelse av dokument som gir rett til å kjøre bilen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 30 minutter siden:

Du får sende inn et anonymt bidrag til RS,

Hvordan kan jeg sikre at ikke nettopp mitt bidrag havner til å dekke utgifter for politisk agitasjon, men faktisk havner til Sjøreddningskorpset ?

 

Jeg har faktisk kommet til den konklusjon at den eneste måten jeg kan sikre at mitt bidrag går uhildet til selve sjøredningstjenesten, er å melde meg som frivillig, og yte timer, istedet for penger.

 

Hmmm..

Må tenke litt på det...

Er ikke sikkert de trenger meg heller. Jeg er jo tross alt ikke sertifisert....

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Med et anonymt bidrag blir du i hvert fall ikke en av de 45731 (eller hva nå medlemsmassen er, tilfeldig tall fra meg) medlemmene som støtter det som du er så sterkt imot.

 

Lars H.

totalmedlem RS

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 1 time siden:

Hvordan kan jeg sikre at ikke nettopp mitt bidrag havner til å dekke utgifter for politisk agitasjon, men faktisk havner til Sjøreddningskorpset ?

 

 

Du kan kjøpe nautisk mil (vist den kampanjen ennå pågår)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

 

Så du mener at ulykkesfrekvensen vil synke om en dropper opplæring, sertifikater og kontroll? Eller mener du at opplæring, sertifikater og kontroll ikke har noen betydning (hva er forskjellen ifht det første?). 

 

Du må gjerne utdype for det virker uforståelig. 

   Det blir vanskelig for meg å kommentere dine tankar av kva du meiner eg har skrevet.   

       Eg har ikkje meint hverken at meir eller mindre opplæring vil bidra i nokon retning, eg berre påpeker at omfattande opplæring ikkje har fått bukt med problemet.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sjeldenutpå skrev for 1 time siden:

  

       Eg har ikkje meint hverken at meir eller mindre opplæring vil bidra i nokon retning, eg berre påpeker at omfattande opplæring ikkje har fått bukt med problemet.  

 

Alle vet at det ville vært kaos på veiene uten opplæring, kontroll osv. 

 

Kan tenkes at 100% løsninger på "problem" er mulig, men ikke i ett land vi vil bo i. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 15 timer siden:

En helt annen ting er jo at det er seilbåtførerne som skaper de farligste situasjonene til sjøs. Egoistiske seilere som setter egen forlystelse og komfortbehov foran nyttetrafikk gjennom graverende brudd på sjøveisreglene der de setter seg selv og andre i fare.

 

 

Etter å ha seilt rundt på alle verdenshav i flere tusen år, har vel seilere bevist at de er i stand til både, å navigere og forholde seg til sjøveisregler. 

Det har vel ikke noen problemer med vikeplikten heller, før enkelte har fått hurtiggående båter som de tydeligvis ikke behersker.

Så må ta av seg hatten for skipperne som greide å seile fullastede seilskip forbi det trange farvannet mellom Horten og Moss.

Enkelte hevder også at de seilte gjennom Drøbaksundet, men så trangt det er der, må det være en røverhistorie.

 

Etter å ha vært avhengig av ferge i 30 år, kjenner jeg også til enkelte kapteiner sitt markeringsbehov.

Det var stort sett de samme som knuste fergekaier og stod på land, selvfølgelig etter "teknisk svikt" som det heter.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Interessant, det blir spennende å høre hvordan myndighetene  tenker å finne ut hvilke båter som krever høyhastighetssertifikat? Hvis grensen blir 30 knop! Min Riviera 925 med D6-310 og drev går i 30,1 - 30,2 knop rett etter sjøsetting. Ut over våren synker toppfarten til under 30 knop, de siste sesongene hvor båten har ligget ute hele året, har jeg ikke sett 30 knop. 

 

Hvis jeg da blir stoppet av politiet og avkrevd å vise høyhastighetssertifikat og jeg sier at det trenger jeg ikke pga. båten gjør maks. 29,5 knop. Må jeg ta med familien + x-antall politi og ut å bevise min uskyld. Hva hvis det er medstrøm, teller det? eller bølger, banke løs i 1-2 meter bølger.

 

Ellers er det jo ikke bare å si at alle Riviera 925 må ha høyhastighetssertifikat da de er levert med drev, strak aksel, KAD42, 44, 300, D6310, 330, 350, 370 osv....

 

Personlig forstår jeg ikke (tror jeg ikke) at "alle ønsker" slik detaljregulering. Hva er egentlig motivet bak dette? Redde verden?

Link to post
Share on other sites

Tror dette blir vanskelig å konkludere, en stor båt (mye vekt) er kanskje farligere å kjøre i 30 knop enn en båt som er liten med en 20hk på hekken (bare mine spekulasjoner). Trekker man paralleller til bilverdenen så har jeg en bil som går maks i 250km/t, jeg har heller ikke sertifikat for det, jeg har sertifikat på at jeg kan kjøre 110km/t på motorvei i Norge.

 

Skal Norge gjennomføre sertifikatpåbud på sjøen for hastighet over en hvis nivå så tror jeg dette må samkjøres med EU, vanskelig å få til noe utenfor EU.

 

Nei, denne diskusjonen er ikke enkel, hvilke faktorer skal man benytte, her er det etter min vurdering en drøss av faktorer.

  • Hvilken hastighet skal grensa gå
  • Hvilken båttype
  • Båtstørrelse
  • Antall HK
  • Ny/ Gammel båt
  • Alder på sjåføren, ung/ gammel
  • osv ...

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har fire forskjellige båter jeg bruker/ har tilgang til, alle småbåter fra 10 til 21 fot. De to minste slipper jeg et eventuelt sertifikat på, mens de største gjorde 38 og 43 knop når de var nyere. 

14 foten med 40 hester på er den det absolutt burde vært krav om å få opplæring i å kjøre, er man to eller alene galopperer den nesten ukontrollerbart og det er i "kun" 27 knop. 21 fot walkaround i ca 35 knop er derimot helt rolig og avslappet. 

Å sette en grense kun for å gjøre det blue krampaktig og passivt..

 

Link to post
Share on other sites

Når man forsikrer båten så ber (de fleste i alle fall) selskap om båtens fart så svaret her blir vel omtrent det samme hva angår sertifikat, eller ikke? 40 knop synes jeg også kan være en grei grense, men vil ikke gjøre meg til noen stor talsmann for et slikt sertifikat da jeg tror det vil være fullstendig uten praktisk betydning.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke have en mening om norsk lovgivning. Men min egen erfaring er, at der er fanden til forskel på 20-25 knob og 40 knob. 

 

Min Beneteau med 225 heste kom op på 40-42 og jeg følte jeg sad med livet i hænderne. Både på grund af den ændrede stabilitet og den nødvendige reaktionshastighed.  

 

Så min subjektive holdning er, at det ikke ville være nogen dårlig ide med lidt ekstra uddannelse til førere af fartøjer, der går mere end fx 35 knob.  

Link to post
Share on other sites

Det er vel fortsatt slik at energien i et sammenstøt øker proporsjonalt med massen og med kvadratet av hastigheten. E=1/2mv2. 10knop gir fire ganger så mye som 5knop, 20 knop 16 ganger så mye.

Fart betyr mye mer for skadeomfanget enn vekt, men selv en lett båt i høy hastighet (og passasjerer som sjelden har sikkerhetsbelte) har nok energi til å gjøre fatale skader.

p.

Link to post
Share on other sites

Bruk av fritidsbåt i Norge
Ulykkesinnblanding, sikkerhetsatferd og holdninger.

 

 

Vi fant ingen klare sammenhenger mellom uhell og opplæring eller medlemskap i ulike foreninger.
Derimot fant vi en klar sammenheng mellom bruk av navigasjonsutstyr og uhell. Noe uventet fant vi at de som hadde nav igasjonsutstyr var mer utsatt for uhell enn de som ikke hadde det. Dette gjaldt også når vi kun så på uhell som involverte grunnstøting. Muligens kan dette dels skyldes type båt som har navigasjonsutstyr. Navigasjonsutstyr er vanligst på større båter og seilbåter, som er mer utsatt for ulykker enn andre båttyper, ogsom oftere brukes på langturer i ukjent farvann. Muligens kan bruken av navigasjonsutstyrogså være et distraksjonsmoment for noen.
Båtens fart var noe høyere for uhell som involverte en persons kade, enn for ulykker som kun medførte materielle skader.
 
Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Interessant undersøkelse... seilbåter er altså de som er overrepresentert i sammenstøt...

 

Men "stjerne" smellen får vel større menneskelige konsekvenser med en RIB i 50 knop, selv

om de åpenbart er flinkere å navigere en seilbåtførere... i følge statistikken..

 

Men tar statistikken med det forholdet at det muligens er flere seilbåter, en der er båter i 40 knop og oppover ??

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev On 7.5.2018 at 9.45:

Ser i Båtliv at politiet ser for seg sertifikat for hastighet 25-30 knop. Mao fra mopedhastighet...

 

Kanskje vi kunne begynt med å få mer politi og kystvakt på sjøen.

 

Man kan lage en masse regler, og  ta en masse kurs. Til syvende og sist så bør vi uansett bli revidert i det vi driver med enten man er sjøkaptein eller bare har ei båtlue og ett nettkurs i båtkjøring og etikk.  Min erfaring er at økt kunnskap også kan føre til økt selvtillitt og flytting av grenser. Risikoen kan da fort være den samme, mens konsekvensen kan bli større.

 

Som ett lite eksempel driver jeg å lærer opp en 6 åring i en Rib med 6 hester om dagen. I utgangspunktet analyserer han alt, og drar av på gassen ved enhver bølge,båt, eller potensiell faresituasjon. Så kommer det mer og mer selvtillit i takt med mestring, og kjøringen blir bedre og bedre.  Jeg tipper at slike gutter om 10 års tid er bra skikket til å kjøre rib med 225 hester. Kanskje bedre skikket enn en 40 åring som har vært på sjøen for alle og handlet båt, registrert den i båtregisteret, merket den med securemark, meldt seg inn i RS, tatt RS hurtigbåtsertifikat, og setter nøkkel i tenninga en flott fredagskveld.....I grunnen ingen dårlig start førøvrig....(mye bra teori, men mindre fartstid).

 

Men uansett hvem av disse to man skulle møtt rundt neste odde, så tror jeg det viktigste er at når de satte nøkkelen i tenninga, så er de skikket til å bli vurdert av politiet som også er der ute denne fredagskvelden, og luker ut potensielle farer. Uten politiet i tankene, så flyttes det grenser.

 

Etter min mening bør politiet få ett skikkelig løft først, gjerne sammen med kystvakt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

God idè med eget høyhastghetssertifikat og mer politi/kystvakt på sjøen, men tror også at innføring av obligatorisk ICC-prøve med mulighet for å miste dette "båtførerkortet" ville gjort mye mht sikkerheta til sjøs.

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...