Guest Avmønstret# Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Erik skrev for 5 timer siden: Disse bølge bøllene skulle man jo få skikk på ved å innføre båtførerprøven, det var faktisk et fremtredende argument før innføringen. Må gi det litt tid da. Tipper et flertall av de som ploger uvettig ikke har båtførerprøven. På et tidspunkt, når gamleplogerne har ploget sin siste fjord, vil alle plogere ha båtførerprøve. Men da har de antagelig bytta båten i motorkatamaran eller noe annet som ikke ploger uansett da ;-) -- Kanskje "plogebåter" burde få 300 meters grense fra land? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 VannTro skrev for 5 timer siden: @PinkvinHva skal man med et sertifikat som det knapt er ressurser på vannet til å sjekke at man faktisk innehar ? Vel.. har du kjørt ulovlig noen gang? Kanskje litt tidlig hjem dagen derpå, litt usikker på om promillen er lav nok? Eller med et hengerlass som du vet vil føre til store bøter om du blir tatt? Eller kanskje til og med kjørt et kjøretøy du ikke har sertifikat på? Skal ikke påstå at alle gjør som meg, men i slike tilfeller så kjøres det så forsiktig som overhodet mulig for å ikke tiltrekke meg oppmerksomhet, eller enda verre, rote meg borti "noe" som gjør at jeg må stå til rette for min idioti. Jeg tror det er ganske menneskelig å "ligge lavt i terrenget" når man utfører noe man vet er ulovlig. Folk regulerer seg selv. -- Jada, vi har de som gir faen uansett da, men det blir vi ikke kvitt. Helt ærlig vet jeg ikke om vi bør prøve engang. Hvor mye ressurser skal en bruke på å få vekk type 2 prosenten som er helt uten styring? Jeg er sterkt i mot mer kontroll på sjøen og krymper meg hver gang folk roper om det. Jeg er helt sikker på at båtfolk fint klarer å regulere dette veldig bra selv. Se på vestbruken i åpen småbåt, på så kort tid så er vi oppe i 75% bruk. Det skjer ikke pga skjerpet kontroll, det skjer fordi "alle andre gjør det", da gjør man det selv også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Joda, alt du skriver her er nok både rett og slik vi agerer. Likevel, sjøen var det siste "fristed" og det finnes, som jeg har skrevet før, mye selvjustis i forhold til hva som er akseptert oppførsel på vannet. Jeg tenker da på hva den gemene hop aksepterer av kjøring, fyll og generell oppførsel. Jeg mener(det viser vel statistikken) at det man forsøker å komme til livs, er 2 prosenten. Det uttales til stadighet av de som sitter i posisjon hvor disse sakene blir håndtert, at de har en "Null-visjon" hva gjelder ulykker og dødsfall. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
dobsen62 Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 VannTro skrev 17 minutter siden: Joda, alt du skriver her er nok både rett og slik vi agerer. Likevel, sjøen var det siste "fristed" og det finnes, som jeg har skrevet før, mye selvjustis i forhold til hva som er akseptert oppførsel på vannet. Her er ett sitat fra en annen tråd, på hva noen mener er akseptert oppførsel på vannet. Sitat: "Det fine med seilbåter er at de er lett å ta igjen for oss med halvplanere... Legge seg tett opp til, og så lage noen general hekkbølger... og se alt gå vegg i mellom ombord i pinnebåten..." Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Joda, jeg husker faktisk kommentaren og den var nok skrevet med aldri så lite snev av ironi etter at Pinkvin provoserte litt med hva som var fint med seilbåter. Ikke prøv deg Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ventus Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 For de som er ivrige i at alt skal sertifiseres og kurses.... for samfunnet må det være mye viktigere sikkerhetsmessig at sykkelen underlegges førerkortet - helst både dagsyklingskurs, mørkesyklingskurs, glattsyklingskurs (MDG vil jo ha oss ut på holka) og ikke minst høyhastighetssyklingskurs... El-sykkel kommer også med egen klasse. Ulovligheter på sykkel så må man i det minste kunne ta lappen fra deg både på 4 hjul, 2 hjul og på kjøl... eller planende båt. Det skal jo svi ordentlig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solseng Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Ja, vi trenger ikke flere sertifiseringer. Det meste av teori rundt høyere hastighet burde fint kunne innlemmes i eksisterende båtteorikurs/sertifikat. Litt som holdningsvideoene som jevnlig sendes for å bevisstgjøre syklister og bilister. Selvsagt kunne man hatt et praksiskurs hvor man fikk oppleve å kjøre i 40 knop inn i litt for høy og krapp hekksjø, brå unnamanøver i 50 knop og mørkekjøring i 30 knop med skvulpeskjær i nærheten. Da hadde jeg ikke tatt kurset for å si det slik. Et slikt kurs blir neppe tilbudt, og da ser jeg faktisk ikke noe behov for et eget sertifikat heller. Nei: Lag heller noen gode og relevante holdningsbaserte videoer, og kjør dem ofte nok til at budskapet og alvoret synker inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 VannTro skrev for 1 time siden: Joda, alt du skriver her er nok både rett og slik vi agerer. Likevel, sjøen var det siste "fristed" og det finnes, som jeg har skrevet før, mye selvjustis i forhold til hva som er akseptert oppførsel på vannet. Jeg tenker da på hva den gemene hop aksepterer av kjøring, fyll og generell oppførsel. Jeg mener(det viser vel statistikken) at det man forsøker å komme til livs, er 2 prosenten. Det uttales til stadighet av de som sitter i posisjon hvor disse sakene blir håndtert, at de har en "Null-visjon" hva gjelder ulykker og dødsfall. Ja, det gjør litt vondt kjenner jeg, men må vel si meg enig i det meste her ;-) Får vi det til gjennom selvjustis så er ingenting bedre. Jeg har mye mer tro å det enn kontroll. Selvjustis er å ta ansvar for egne handlinger. Kontroll er å legge ansvaret over på andre, det syns jeg så og si alltid er en dårlig løsning. Jeg vil ha frihet under ansvar, ikke frihet under kontroll... Men kanskje en kan bruke lovverk til å "peke i riktig retning" uten at det rammer for mange. Hva med å legge høyhastighetssertifikatet til fartøy som går 40+ knop? Jeg kan jo ikke allverdens om motorbåter men det er vel ikke så mange "ordinære" motorbåter av type "familie/feriebåt" som går så fort eller? Dvs det er kanskje det... nesten alle med Rib.. Hva med 45 knop da? Og hva med maksfart i mørket når en er så og så nær land? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 (redigert) Pinkvin skrev 7 minutter siden: Ja, det gjør litt vondt kjenner jeg, men må vel si meg enig i det meste her ;-) Legger man fra seg sverdet så er det rart med det Redigert 26.April.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Ventus skrev 1 time siden: For de som er ivrige i at alt skal sertifiseres og kurses.... for samfunnet må det være mye viktigere sikkerhetsmessig at sykkelen underlegges førerkortet - helst både dagsyklingskurs, mørkesyklingskurs, glattsyklingskurs (MDG vil jo ha oss ut på holka) og ikke minst høyhastighetssyklingskurs... El-sykkel kommer også med egen klasse. Ulovligheter på sykkel så må man i det minste kunne ta lappen fra deg både på 4 hjul, 2 hjul og på kjøl... eller planende båt. Det skal jo svi ordentlig! Tror de fleste ser forskjellen på risiko ved å føre en trøsykkel og en båt på xx fot på xx tonn i xxx knop med xx folk ombord. Er det ikke i 4 klasse en tar sykkel- lappen da? ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Tja, det er jo langt flere som skades av sykkel.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ventus Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 (redigert) 14 minutes ago, Pinkvin said: Tror de fleste ser forskjellen på risiko ved å føre en trøsykkel og en båt på xx fot på xx tonn i xxx knop med xx folk ombord. Er det ikke i 4 klasse en tar sykkel- lappen da? ;-) Du får lese i vei; https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/vtu/aar Jeg ville mene risikoen for samfunnet er stikk motsatt. Husk på at selv om du sitter på sykkelen er det jo flere tonn med kjøretøy innenfor under en 1/2 meter i lovlige hastigheter opptil normalt i tettbebygde områder ca. 50-60 km/h (ca. 30 knop). Med MDG politikk helst med en eller to unger i seter eller "kurv". Så da blir det med samme logikk som på sjøen nytt sykkelsertifikat - evt. heller at bilistene nå må ta et ekstra syklistkurs? Redigert 26.April.2018 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solseng Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Kalkulert risiko. Det er vel det vi snakker om. - Noen vil eliminere risiko. Jeg stemmer for å forbedre kalkulasjonsevnen. Sjøliv er risiko. Punktum. Sjøliv er deilig. Punktum. Livet er en risiko, og ikke for amatører. Punktum. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Pinkvin skrev 23 minutter siden: Tror de fleste ser forskjellen på risiko ved å føre en trøsykkel og en båt på xx fot på xx tonn i xxx knop med xx folk ombord. Definitivt... langt farligere å sykle... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Ida Marie III skrev 1 minutt siden: Definitivt... langt farligere å sykle... For den som sykler ja. Men fikk gjort grei skade på en volvo 240 som feia meg av sykkelen en gang på midten av 90 tallet. Knuste ene frontlykta, ødela grillen og bulka panser. Knuste frontruta og bulka taket. Selv fikk jeg gratis flytur med rotasjon i sakte film, vraka sykkel og to uker med krykker. Tror faktisk jeg slapp billigst unna, med god margin ;-) -- Og jeg lærte noe viktig som har fulgt meg hele livet: Om det blir høl i en underbukse, kast den med en gang. Som student var ikke det prioritert, noe jeg angret på når jeg havnet utildekket i underbuksa på ei trilleseng gjennom sykehuskorridorer på vei til røntgen, trillet av to unge og yppige sykesøstre, eller noe i den dur, hvorav den i fotenden fikk mer innsyn enn jeg ønsket, og også helt klart ble en smule distrahert av hvilken elendig forfatning underbuksa mi var i ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Chiefengineer skrev for 23 timer siden: Det jeg vil fram til er at man har mer enn nok lover som i dag regulerer aktsomhet og ferdsel til sjøs, akkurat som man har i veitrafikkloven og andre lover. Ferdsel som ikke er i samsvar med lovverket og som fører til ulykker kan dermed straffes slik det er. Det trenger man ikke ytterligere "beviser og kurs" for å gjøre. Ferdsel både til lands og til vanns er snakk om holdninger og det endrer man ikke gjennom tilførsel av ekstra beviser og kurs. Det er det kun erfaring og holdningsskapende arbeid som kan gjøre, noe man kan (forsøke å gjøre) i dagens båtførerbevis/opplæring om det virkelig er sånn at at man hadde "glemt "hurtiggående fartøyer da dette beviset ble innført. Det forteller jo isåfall litt om forarbeidet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Bare sånn apropos nullvisjon og mere opplæring/sertifikat, kontroll og straff og hvor viktig det er i forhold til holdninger; https://www.dagbladet.no/nyheter/n-omkom-i-trondelag-to-til-sykehus-i-akershus/69750218 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Mouche skrev 1 time siden: Bare sånn apropos nullvisjon og mere opplæring/sertifikat, kontroll og straff og hvor viktig det er i forhold til holdninger. Det du viser til her er at man ikkje klarer å få bukt med idiotkjøring til tross omfattande opplæring / sertifikat, kontroller og holdningsarbeid. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 (redigert) Sjeldenutpå skrev 6 minutter siden: Det du viser til her er at man ikkje klarer å få bukt med idiotkjøring til tross omfattande opplæring / sertifikat, kontroller og holdningsarbeid. Det er motsatt. Dvs at det er veldig lite idiotkjøring pga omfattende opplæring/sertifikat, kontroller og holdningsarbeid. Vil tro det er allment akseptert at det ville vært mer idiotkjøring på veiene uten omfattende opplæring osv. -- Din slutning vil jeg si er ulogisk, syltynn og om det finnes noe som helst belegg for den så blir jeg utrolig overrasket. Dvs at en kan fjerne opplæring, sertifikat, kontroller og holdningsarbeid uten at det vil øke med idiotkjøring på veiene... sier seg selv hvordan det vil gå egentlig. Redigert 27.April.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 (redigert) Pinkvin skrev 16 minutter siden: Det er motsatt. Dvs at det er veldig lite idiotkjøring pga omfattende opplæring/sertifikat, kontroller og holdningsarbeid. Vil tro det er allment akseptert at det ville vært mer idiotkjøring på veiene uten omfattende opplæring osv. -- Din slutning vil jeg si er ulogisk, syltynn og om det finnes noe som helst belegg for den så blir jeg utrolig overrasket. Dvs at en kan fjerne opplæring, sertifikat, kontroller og holdningsarbeid uten at det vil øke med idiotkjøring på veiene... sier seg selv hvordan det vil gå egentlig. Så du fornekter at ulykkesfrekvensen på veiene er høyere blant de i alderen 18-23 som nettopp har gjennomgått full opplæring iht. siste revisjon enn de i alderen 45-55 har utdatert opplæring men lengre erfaring og modnede holdninger? Isåfall må dette være noe forsikringsselskapene ikke har fått med seg når de differensierer forsikringspremienet blant aldersgruppene. Men de kan sikkert ikke dette de heller? Redigert 27.April.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 (redigert) Kanskje dei omtalte ungdomane i artikkelen ikkje har gjennomgått opplæring, og Pinkvin har rett. Å få bukt med er å få slutt på. Redigert 27.April.2018 av Sjeldenutpå (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 (redigert) En helt annen ting er jo at det er seilbåtførerne som skaper de farligste situasjonene til sjøs. Egoistiske seilere som setter egen forlystelse og komfortbehov foran nyttetrafikk gjennom graverende brudd på sjøveisreglene der de setter seg selv og andre i fare. Det er nok her opplæring bør fokuseres, f.eks. gjennom innføring av et "begrenset manuvreringsevne-sertifikat" som skal gjelde alle som har et fartøy som kan foreta fremdrift for seil. Dokumentasjonen på opplæringsbehovet er mer enn god nok gjennom utallige nesten-ulykker som denne: https://www.dagbladet.no/nyheter/ferge-kapteinen-matte-sla-full-revers-midt-i-oslofjorden---de-leker-med-livet/67634062 Påbudt AIS sender og mottaker bør også innføres for alle typer seilbåter fom. 15 fot og oppover. Redigert 27.April.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Så du fornekter at ulykkesfrekvensen på veiene er høyere blant de i alderen 18-23 som nettopp har gjennomgått full opplæring iht. siste revisjon enn de i alderen 45-55 har utdatert opplæring men lengre erfaring og modnede holdninger? Nei har jeg gjort det? Ikke meg bekjent. Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Isåfall må dette være noe forsikringsselskapene ikke har fått med seg når de differensierer forsikringspremienet blant aldersgruppene. Men de kan sikkert ikke dette de heller? Å? Mener du det? Det var litt rart å mene syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden: Kanskje dei omtalte ungdomane i artikkelen ikkje har gjennomgått opplæring, og Pinkvin har rett. Å få bukt med er å få slutt på. Så du mener at ulykkesfrekvensen vil synke om en dropper opplæring, sertifikater og kontroll? Eller mener du at opplæring, sertifikater og kontroll ikke har noen betydning (hva er forskjellen ifht det første?). Du må gjerne utdype for det virker uforståelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Og her var det en som gjorde skade utenfor dette ønskede "høyhastighetssertifikatets" virkeområde. Det var ille. Da har man jo ikke den ønskede reaksjonsformen tilgjengelig i tilfelle han var over båtførebevispliktig alder? Og har han et "ordentlig" maritimt sertifikat, f.eks. sjøkaptein klasse D1 kan man jo heller ikke inndra det siden det ligger under et helt annet regelverk. https://www.budstikka.no/skjargardstjenesten/kalvoya/sandvika/mener-bolger-fra-skjargardstjenestens-bat-veltet-kajakk/s/5-55-655906 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.