Jump to content

RS vil innføre høyhastighetssertifikat


FredrikW

Recommended Posts

Jeg er i utgangspunktet positiv, og det vil nok også dempe villmannskjøring med leide vannscootere.

 

Når det er sagt, så er jeg skeptisk til å innføre byråkrati og begrensninger hvis fart i seg selv ikke er et problem. Det er vel stort sett comboen fart+alkohol som fører til ulykker? Eller har det vært mange ulykker forårsaket av fart alene i åpent farvann?

 

Jeg er usikker på om man prøver å løse et problem som ikke finnes.

Link to post
Share on other sites

På tide Danskene har både Speedbåtbevis og Vannsscooterbevis med teoretisk og praktisk prøve.

Hvis du sejler en fritidsbåd med en længde under 15 meter, er der i Danmark ingen krav om særlig uddannelse eller eksamen (undtagen for speedbåde  og annsscoter).

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Desverre har loverket de siste år blitt "styrt" av lobbyvirksomhet av kommersielle aktører som profitterer på strengere regler.

Grunnlaget for de fleste påbud og forbud er mildt sagt diskutabele og kan nærmest baseres på enkeltilfeller. Symbolpolitikk.

Selvfølgelig kan det være farlig med rask båt - og rask båt er farligere enn trege båter rent potensielt.

På landeveien kan jo enver med klasse B serifikat kjøre fra 0-død på 3 sekunder i en grisesprek bil, her er det ikke snakk om noen høfartsertifikat, nettop fordi det ikke er et reelt problem.

Enkelte gjør idiotiske ting både på land og vann, men det betyr ikke at man må straffe hele samfunnet med nye regler.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at den delen av forslaget som foreslår harmoniserte og veldefinerte fartsgrenser for større områder enn en kommune ad gangen vil være en fordel for alle.

 

Hvilket tempo som skal kreve ekstra kvalifikasjoner er en sak for seg. Som man vil huske fra skolegangen er energien i sammenstøtet mv2. Energien i et sammenstøt øker altså  med kvadratet av hastigheten men bare linært med massen. Hvis man ser det som viktig av hensyn til faren for sammenstøt å ha ekstra kvalifikasjoner for en tung båt i 5 knop bør man såvidt jeg kan se vurdere det som like viktig å ha ekstra kvalifikasjoner for en båt som veier  en liten brøkdel men går mye raskere. (10knop, 1/4 masse osv oppover, legg inn egen båtvekt inklusive last, velg  hastighet og regn ut hvor stor båt man kan kollidere med i 5 knop).

 

p.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 7 minutter siden:

På landeveien kan jo enver med klasse B serifikat kjøre fra 0-død på 3 sekunder i en grisesprek bil, her er det ikke snakk om noen høfartsertifikat, nettop fordi det ikke er et reelt problem.

 

Noe av forskjellen på land og vann er at på vannet er det fri fart, slik at man lovlig kan holde veldig høy fart hvis man vil. På landeveien er dette allerede regulert med forbud mot høy fart.

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, hanto1 said:

 

På landeveien kan jo enver med klasse B serifikat kjøre fra 0-død på 3 sekunder i en grisesprek bil, her er det ikke snakk om noen høfartsertifikat, nettop fordi det ikke er et reelt problem.

Enkelte gjør idiotiske ting både på land og vann, men det betyr ikke at man må straffe hele samfunnet med nye regler.

Veitrafikken er allerede LITT mer regulert enn fritidsbåtbruken.

Sjøen er for alle, men noen ser ut til å ikke ønske og dele.

 

Et setifikat vil nok ikke endre så mye der, men det å kunne  MISTE retten til å føre båten kan kanskje motivere litt til å tenke seg om to ganger.

 

Når det gjelder å snakke om holdningsendringer tror jeg det toget har gått for lenge siden for dem det gjelder mest

Link to post
Share on other sites

lectron skrev 2 minutter siden:

 

 

Når det gjelder å snakke om holdningsendringer tror jeg det toget har gått for lenge siden for dem det gjelder mest

 

Det er nok riktig..sånn sett vil det ikke hjelpe med noe sertifikat heller... De som gir faen, gjør  det uansett... 

 

Dette er vel bare RS i velkjent stil som ser etter nye inntekt muligheter..

Link to post
Share on other sites

Videre vil det andre pungtet angående praktisk utsjekk av båtførerprøven i første omgang øke prisen med et par hundre prosent. Dette fører videre til at færre unge tar Båtførerprøven. Skal man koste på ungene mopedlappen , båtførerprøven og bilappen i løpet av 2 år, så er båtførerprøven det første som velges vekk da titusene renner fort ut i sertifikatsluket.

 

Båtførerprøven har til nå vært et lavkost-tilbud som de fleste har råd til, men dette vil fort endres når man skal ha praktiske øvelser med sertifisert instruktør i innleid båt.

Derved blir sjøen et sted for de rike og priviligerte.

noen faktisk målbar nedgang i ulykker vil det neppe gi, men noen aktører vil leve enda bedre på kursing og seritifisering.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 48 minutter siden:

Danskene har både Speedbåtbevis og Vannsscooterbevis med teoretisk og praktisk prøve.

Noen som kjenner grensene danskene bruker? Om grensen går ved 25 knop er jeg skeptisk. Snakker vi om 50 knop kan jeg godt forstå det.

 

Tror en praktisk del er nødvendig om det skal gi resultater, men samtidig må det ikke være slik at en nøyer seg med å teste rett over grensen. Hvor skal den praktiske delen gjøres? Det er nok mange som ikke vil være nabo til et slikt område. For realismen bør det vel også testes med bølger og båten kan ikke være for god slik at folk føler seg trygge og begir seg ut i forhold som er uforsvarlige i egen båt. Nei, vi må nok ikke gape over for mye. Holdninger er det viktigste, og en praktisk del vil kunne gi en grunnleggende forståelse som gir grunnlag for rette holdninger. 

Link to post
Share on other sites

Ut fra det Danskene gjør, så vil det vel bli rimelig mange båter som faller inn under høyhastighets båt... Så det er jo gode penger til de som ev kan tilby kurs.......

Hva med å få mer kontroll på havet?, der f.eks uvettig kjøring blir slått ned på. Ingen poeng med påbud så fremt det ikke det ikke kontroleres..

Link to post
Share on other sites

De danske grensene var ganske høl i huet, syntes jeg. Høy hastighet i båt mener jeg er minst 45 knop og oppover. Når hastigheten tipper 50 knop er det ingen dum ide med litt ekstra opplæring. Høy hastighet i båt krever litt innsikt utover bare å være så gammel at man ikke en gang trenger båtførerprøven...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

 

Det er nok riktig..sånn sett vil det ikke hjelpe med noe sertifikat heller... De som gir faen, gjør  det uansett... 

 

Dette er vel bare RS i velkjent stil som ser etter nye inntekt muligheter..

RS er nok ute etter en ekstra inntektskilde , skal vel utnytte kapasiteten på sitt nye senter i Horten. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...