FredrikW Startet 24.April.2018 Del på Facebook Startet 24.April.2018 RS ønsker eget sertifikat for raske båter: https://www.nrk.no/sorlandet/vil-ha-eget-forerkort-for-raske-fritidsbater-1.14010485 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Ingen dum ide. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kayb Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Når er det raske båter? De fleste har jo båter som yter mer en hva de blir kjørt på... Marsj fart/maks fart...? Tror nok holdnings endring er veien å gå og ikke pålegg ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Det antydes vel mer om "extremt raske båter", kontra "vanlige" sjærgårdsjeeper/daycruisere/rib, etc som oppnår noe mer moderat fart på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Jeg er vanligvis mot påbud (Eks redningsvest for båter under 8 m), men dette høres fornuftig ut. Det er fart og/eller alkohol som er de største utfordringene med båtkjøring. Og ikke minst at man utsetter andre for enda større fare ved høy fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
joachimo Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Tommel opp! Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Er høy fart et reelt problem? Hvor mange ulykker med personskade er det i året? Man kan jo selvsagt ikke regne med fyllekjøring om natten, eller kjøring i område med fartsbegrensning, da de bryter allerede loven Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Jeg er i utgangspunktet positiv, og det vil nok også dempe villmannskjøring med leide vannscootere. Når det er sagt, så er jeg skeptisk til å innføre byråkrati og begrensninger hvis fart i seg selv ikke er et problem. Det er vel stort sett comboen fart+alkohol som fører til ulykker? Eller har det vært mange ulykker forårsaket av fart alene i åpent farvann? Jeg er usikker på om man prøver å løse et problem som ikke finnes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 På tide Danskene har både Speedbåtbevis og Vannsscooterbevis med teoretisk og praktisk prøve. Hvis du sejler en fritidsbåd med en længde under 15 meter, er der i Danmark ingen krav om særlig uddannelse eller eksamen (undtagen for speedbåde og annsscoter). Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Desverre har loverket de siste år blitt "styrt" av lobbyvirksomhet av kommersielle aktører som profitterer på strengere regler. Grunnlaget for de fleste påbud og forbud er mildt sagt diskutabele og kan nærmest baseres på enkeltilfeller. Symbolpolitikk. Selvfølgelig kan det være farlig med rask båt - og rask båt er farligere enn trege båter rent potensielt. På landeveien kan jo enver med klasse B serifikat kjøre fra 0-død på 3 sekunder i en grisesprek bil, her er det ikke snakk om noen høfartsertifikat, nettop fordi det ikke er et reelt problem. Enkelte gjør idiotiske ting både på land og vann, men det betyr ikke at man må straffe hele samfunnet med nye regler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ph. Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Jeg vil anta at den delen av forslaget som foreslår harmoniserte og veldefinerte fartsgrenser for større områder enn en kommune ad gangen vil være en fordel for alle. Hvilket tempo som skal kreve ekstra kvalifikasjoner er en sak for seg. Som man vil huske fra skolegangen er energien i sammenstøtet mv2. Energien i et sammenstøt øker altså med kvadratet av hastigheten men bare linært med massen. Hvis man ser det som viktig av hensyn til faren for sammenstøt å ha ekstra kvalifikasjoner for en tung båt i 5 knop bør man såvidt jeg kan se vurdere det som like viktig å ha ekstra kvalifikasjoner for en båt som veier en liten brøkdel men går mye raskere. (10knop, 1/4 masse osv oppover, legg inn egen båtvekt inklusive last, velg hastighet og regn ut hvor stor båt man kan kollidere med i 5 knop). p. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 24.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2018 hanto1 skrev 7 minutter siden: På landeveien kan jo enver med klasse B serifikat kjøre fra 0-død på 3 sekunder i en grisesprek bil, her er det ikke snakk om noen høfartsertifikat, nettop fordi det ikke er et reelt problem. Noe av forskjellen på land og vann er at på vannet er det fri fart, slik at man lovlig kan holde veldig høy fart hvis man vil. På landeveien er dette allerede regulert med forbud mot høy fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lectron Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 7 minutes ago, hanto1 said: På landeveien kan jo enver med klasse B serifikat kjøre fra 0-død på 3 sekunder i en grisesprek bil, her er det ikke snakk om noen høfartsertifikat, nettop fordi det ikke er et reelt problem. Enkelte gjør idiotiske ting både på land og vann, men det betyr ikke at man må straffe hele samfunnet med nye regler. Veitrafikken er allerede LITT mer regulert enn fritidsbåtbruken. Sjøen er for alle, men noen ser ut til å ikke ønske og dele. Et setifikat vil nok ikke endre så mye der, men det å kunne MISTE retten til å føre båten kan kanskje motivere litt til å tenke seg om to ganger. Når det gjelder å snakke om holdningsendringer tror jeg det toget har gått for lenge siden for dem det gjelder mest Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 lectron skrev 2 minutter siden: Når det gjelder å snakke om holdningsendringer tror jeg det toget har gått for lenge siden for dem det gjelder mest Det er nok riktig..sånn sett vil det ikke hjelpe med noe sertifikat heller... De som gir faen, gjør det uansett... Dette er vel bare RS i velkjent stil som ser etter nye inntekt muligheter.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 jotto skrev for 1 time siden: og det vil nok også dempe villmannskjøring med leide vannscootere. Der er du nok tett på sannheten. Leide vannscootere er det eneste problemområdet når det gjelder fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 har vært en del snakk på DAB+ om dette det ble poengtert at hovedoenget med dette var å lære folk å kjøre kjapt i mørke, lære hvordan perspektiv endrer seg etc hva er fort ? ble det ikke ssagt noe om, 50 + knop kanskje? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Videre vil det andre pungtet angående praktisk utsjekk av båtførerprøven i første omgang øke prisen med et par hundre prosent. Dette fører videre til at færre unge tar Båtførerprøven. Skal man koste på ungene mopedlappen , båtførerprøven og bilappen i løpet av 2 år, så er båtførerprøven det første som velges vekk da titusene renner fort ut i sertifikatsluket. Båtførerprøven har til nå vært et lavkost-tilbud som de fleste har råd til, men dette vil fort endres når man skal ha praktiske øvelser med sertifisert instruktør i innleid båt. Derved blir sjøen et sted for de rike og priviligerte. noen faktisk målbar nedgang i ulykker vil det neppe gi, men noen aktører vil leve enda bedre på kursing og seritifisering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Roger jo skrev 48 minutter siden: Danskene har både Speedbåtbevis og Vannsscooterbevis med teoretisk og praktisk prøve. Noen som kjenner grensene danskene bruker? Om grensen går ved 25 knop er jeg skeptisk. Snakker vi om 50 knop kan jeg godt forstå det. Tror en praktisk del er nødvendig om det skal gi resultater, men samtidig må det ikke være slik at en nøyer seg med å teste rett over grensen. Hvor skal den praktiske delen gjøres? Det er nok mange som ikke vil være nabo til et slikt område. For realismen bør det vel også testes med bølger og båten kan ikke være for god slik at folk føler seg trygge og begir seg ut i forhold som er uforsvarlige i egen båt. Nei, vi må nok ikke gape over for mye. Holdninger er det viktigste, og en praktisk del vil kunne gi en grunnleggende forståelse som gir grunnlag for rette holdninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Grensen for "speedbåtkørekort" i Danmark er satt etter motorstørrelse i forhold til skroglengde. Det ser ut til at de fleste normalt motoriserte planende båter krever førerkort: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Shetlender Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Syntes det er en god ide. Personlig mener jeg at grensen bør gå ved 40-50 knop.. Sitér dette innlegget Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007 Sjark, 1982 Modell, 33 Fot = 2017 - Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Nå snakkes det vel her om et < høyhastighets-sertifikat>, og da menes det vel ikke 20-25 knop, men noe opp mot det dobbelte vil jeg tro? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kayb Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Ut fra det Danskene gjør, så vil det vel bli rimelig mange båter som faller inn under høyhastighets båt... Så det er jo gode penger til de som ev kan tilby kurs....... Hva med å få mer kontroll på havet?, der f.eks uvettig kjøring blir slått ned på. Ingen poeng med påbud så fremt det ikke det ikke kontroleres.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 24.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2018 De danske grensene var ganske høl i huet, syntes jeg. Høy hastighet i båt mener jeg er minst 45 knop og oppover. Når hastigheten tipper 50 knop er det ingen dum ide med litt ekstra opplæring. Høy hastighet i båt krever litt innsikt utover bare å være så gammel at man ikke en gang trenger båtførerprøven... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen000 Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Det er nok riktig..sånn sett vil det ikke hjelpe med noe sertifikat heller... De som gir faen, gjør det uansett... Dette er vel bare RS i velkjent stil som ser etter nye inntekt muligheter.. RS er nok ute etter en ekstra inntektskilde , skal vel utnytte kapasiteten på sitt nye senter i Horten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disisel Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Ser på den danske overskrifeten. 10 meter båt og 140 hk. Hva blir farten da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.