Jump to content

RS vil innføre høyhastighetssertifikat


FredrikW

Recommended Posts

30 knop tilsvarer svimlende 58 kmt, det er bestemødre på sykkelstien som beveger seg fortere.

Lovregulering av 2 tilfeller blant 1 million båter er BS. I tilegg er vel tallmaterialet feil skal man kun se på fart og ikke i kombinasjon med andre ulovligheter blir det kanskje 2:10 mill.

Arbedsgruppa driver forebygging av et ikke eksisterne problem

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev for 7 timer siden:

 

For å gjenta meg selv. Høy fart til sjøs representerer liten/ingen fare der den foregår iht. sjølovens bestemmelser om aktsomhet. Der den ikke gjør det foregår det et lovbrudd akkurat som om man bryter fartsgrensen langs landeveien. 

 

Så du mener at et sertifikat ikke vil redusere andelen lovbrudd? Eller mener du noe annet, skjønner ikke helt hvor du vil med dette?

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

 

 

Da kan du heller ikke inndra noen førerrettighet for en med ikke-maritim sertifisering for samme lovbrudd.

 

Og han kan jo bare kjøpe seg en båt som går i 29 knop istedet for 31 om "høyhastighetsgrensen" settes til 30 knop og fortsette kjøringen.

Et veldig bra eksempel du kommer med her,for det er hele poenget mitt med å få dette inn på det ordinære førerkortet 

 

Altså et kort som gir deg rettigheter til å være en fører  av motoriserte gjenstander. Fullstendig uavhengig av hvordan den ser ut eller hvor den skal føres.

 

Dette blir ett kraftig ris bak speilet, når han i eksempelet mister dette førerkortet p.g.a sin overtredelse.

Han må gjerne kjøpe seg en båt som går saktere å bruke den, men han nå også kjøpe ett busskort for å komme seg på jobben.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

24 minutes ago, Chiefengineer said:

Tilsier sjøloven at du kan det, eller vet du ikke hva den omhandler?

En lovtekst er en ting, men gjeldende praksis er noe helt annet.

 

Der jeg har hytter er det tydelig at praksisen er noe helt annet selv om lovteksten forsåvidt er tydelig nok.

 

Et eksempel på tekst vs praksis er det "stille amnesti" som gis rundt nødraketter nyttårsaften. .

Link to post
Share on other sites

Jeg hater grisekjøring & uvettig oppførsel og jeg har selv en båt som marsjer 6-7 knop så hvorfor bry seg ?

Jo, fordi dette er overformynderi av høy klasse og det hater jeg enda mer.

Om man virkelig tror man får bukt med grisekjøring i 5 knopen når det eneste man har til å håndheve dette er det stedlige "borgervernet" så blir man skuffet. De man ønsker å nå frem til, får vel knapt med seg endringen om det skulle innføres et slik sertifikat.

Dette treffer den lovlydige fornuftige borger og vil gjøre sjølivet enda litt mer utilgjengelig å entre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

lectron skrev 46 minutter siden:

En lovtekst er en ting, men gjeldende praksis er noe helt annet.

 

Der jeg har hytter er det tydelig at praksisen er noe helt annet selv om lovteksten forsåvidt er tydelig nok.

 

Et eksempel på tekst vs praksis er det "stille amnesti" som gis rundt nødraketter nyttårsaften. .

 

Dette skyldes enkelt og greit at riksadvokaten gir sine instrukser til politi og påtalemyndigheter for hvilke saker som skal prioriteres. Og slik må det være når man skal vurdere hvor ressursbruken gir størst samfunnsnytte.

 

F.eks er urinering på offentlig sted en uting som forekommer og som bøtelegges etter gjeldende lovhjemler. Å innføre et «tissesertifikat» som kan inndras om man tisser ulovlig er neppe løsningen for å få vekk et bagatellmessig problem som allerede i dag er omfattet av straffeloven om politiet ønsker å benytte denne.

Link to post
Share on other sites

Nå blander du sammen forenklet forelegg og tolkning/praktisering av lovtekst ved eventuelt påtale.

Det er uansett ikke det diskusjonen dreier seg om, så gir det et stille amnesti.

 

Jeg observerer mye grisekjøring.....fordi det er mye grisekjøring.

"Båtfolket" kjører stort sett bare forbi og tenker sjelden så mye mer over det.

Jeg ser alle båtene.

 

Akkurat i brekkestø og lillesand havn er det forsåvidt rolig nok da antallet båter umuliggjør stygg kjøring, men en skal ikke langt vekk. Samme gjelder ryfylke.

 

Tap av liv er ikke eneste interessante skade. Slitasje på båter/bryggeannlegg er mer aktuelt i disse områdene.

Selvsagt er det forbanna irreterende når det ploger en Fairline forbi i blinleia når jeg kommer i sørlandssjekta, men livet sår ikke akkurat i fare., men likevel så forbanna unødvendig.

 

For dem som ikke kan respektere det så ser jeg faktisk mer enn gjerne at de forbys retten til å føre disse farkostene i et område som skal være til glede for alle.

 

Og hva gjelder utilgjengeligheten av å ta del i båtlivets gleder.....

Med antallet fritidsbåter i landet tror jeg tilgjengeligheten er grei nok

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
VannTro skrev for 2 timer siden:

Jeg hater grisekjøring & uvettig oppførsel og jeg har selv en båt som marsjer 6-7 knop så hvorfor bry seg ?

Jo, fordi dette er overformynderi av høy klasse og det hater jeg enda mer.

 

Det er en hel haug med selvmotsigelser ute å går i denne debatten. Se feks på vannscooterdebatten hvor vannscootertilhengerne hele tiden har klaget på at reglene er umulig å forstå. Er ikke det ett rop om opplæring?

 

Og i debatter om folk som ikke overholder lokale fartsbestemmelser fordi de ikke har peiling på at de finnes engang. Er ikke det ett rop om opplæring?

 

Eller seilbåter som legger seg foran baugen på danskebåten. Helt klart et rop om opplæring. 

 

Folk vet ikke engang at det er forbudt å tømme toalettet i sjøen i stort sett hele Oslofjorden. 

--

 

I all hovedsak så ville alle disse utfordringene vært løst om folk gadd å google litt, bruke et par timer å sette seg inn i hva som gjelder. Men ganske mange gidder ikke. Av den enkle grunnen at de syns det er lettere å hevde "jeg visste ikke" for å få fortsette å gjøre som de vil fremfor å måtte følge noen regler. 

 

Det er like dumt som voksne mannfolk som sier at de ikke aner hvordan vaskemaskinen virker for å slippe å vaske klær. 

--

En kan kalle det hva en vil. Rent folkelig er det vel naturlig å si at folk gir faen. Og mest gir de faen fordi de ikke vil bry seg om andre rundt seg. De driter i bølgene som slår i filler ei brygge, de driter i om de skremmer noen i kajakk eller kjører i filler noe sjøfugl, eller om danskebåten kommer 20 minutter for seint ut fjorden etter å ha blitt hindret, eller om andre båtførere må bryte reglene for å holde unna for å unngå ulykker. 

 

Og kall det gjerne overformynderi eller hva du vil. Når nok folk gir nok faen så kan en bruke de virkemidlene som faktisk virker. Når fartsbegrensninger ikke virker, når forbud ikke virker så er et sertifikat en "myk" metode. Ingen har vondt av litt mer kunnskap innenfor det de driver med, og de kan da slutte med dumme unnskyldninger om at de ikke visste osv. Ja kanskje litt kunnskap gjør noe med holdningen, for det kan jo faktisk være sånn at noen få hekksjøgeneraler ikke aner hva som skjer bak båten sin når de ploger i trange farvann og må bli fortalt det. 

--

Skjønner ikke at du rangerer opplæring og et sertifikat som mer overformynderi enn fartsbegrensninger og forbud på sjøen? Er ikke forbudet mot vannscootere i nasjonalparker et voldsomt overgrep i boka di? Eller det å ikke selv kunne bestemme om man kan kjøre 30 knop i Blindleia? 

Link to post
Share on other sites

lectron skrev for 2 timer siden:

Slitasje på båter/bryggeannlegg er mer aktuelt i disse områdene.

Selvsagt er det forbanna irreterende når det ploger en Fairline forbi i blinleia når jeg kommer i sørlandssjekta, men livet sår ikke akkurat i fare., men likevel så forbanna unødvendig.

 

Pinkvin skrev 39 minutter siden:

De driter i bølgene som slår i filler ei brygge, de driter i om de skremmer noen i kajakk

Disse bølge bøllene skulle man jo få skikk på ved å innføre båtførerprøven, det var faktisk et fremtredende argument før innføringen.

 

Men ett sertifikat var kanskje ikke nok, men ved innføring av et til, da blir det blir sikkert bra :giggle:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin Nettop som @Erik er inne på over her, man trenger ikke flere påtvungne sertifikater, man trenger noen som kan håndheve de lover og regler som alt er der. Hva skal man med et sertifikat som det knapt er ressurser på vannet til å sjekke at man faktisk innehar ?

Et sertifikat til vil bare føre til at terskelen for å kjøpe/føre båt blir enda høyere og sjøen mindre tilgjengelig.

 

Jeg tok en titt på de Danske reglene som var kopiert inn i begynnelsen av denne tråden. Tabellen som var kopiert inn stoppet på 140 hk, men gikk sikkert videre opp gjennom registeret. Den krever jo at hver eneste Danske med et planende skrog blir nødt til å skaffe seg dette.

Jeg vil tro at @MajorAndy også måtte ta et slikt sertifikat. Jeg stiller meg svært tvilende til at det var nødvendig for at man skal sikre seg at "Majoren"  oppføre seg i henhold til regelverket på sjøen. Men, han kan sikkert bekrefte selv om han faller inn under det Danske regelverket.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om det danske “Speedbådscertifikat”:

 

Det blev indført for godt 20 år siden efter at der havde været en del ulykker med hurtiggående både. 

 

Man skal have det for at føre en planende båd. Tabellen giver en indikation om hvad dette defineres som. (Over 15 meter er det stadig Kystskippereksamen, der gælder). Man kan altså godt sejle en deplacementsbåd eller sejlbåd uden nogen form for certifikat. 

 

Fokus for undervisningen og eksamen (som jeg ganske rigtigt tog i år 2000) er på søvejsregler, vigepligt, fyrkarakterer og den slags. Hertil lidt praktisk som knob og fortøjninger. Og en manøvreprøve, der omfatter MOB og tillægning/fralægning. Der er ikke noget særskilt fokus på højhastighedssejlads eller -navigation (hvis man defineret det som fartområdet mellem 20 og 40/50 knob). Så egentlig er det ikke noget “speedbådscertifikat” men mere en slags grundlæggende duelighedsbevis/bådførerprøve, hvor man fra lovgivers side mener, at langsomtgående både ikke har behov for den slags.

 

håber det klarer noget op!

 

red: Jeg kan tilføje, at jeg en (1) gang er blevet stoppet og skulle vise beviset. Det var sidste år, efter T den tragiske vandscooterulykke i København havde fået dansk politi til at købe to RIBs og bemande dem. Så det er ikke noget, der bliver håndhævet særlig strengt...

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så var da dette altså langt mer likt det sertifikat vi alt har og kaller Båtførerbevis.

For øvrig kan jeg like at det er lagt inn en praktisk del i den Danske varianten og med slike regler vil man kunne føre en skategående båt opp til 15 meter uten noen som helst opplæring.

Her på berget, skal man altså legge opp til 2 forskjellige sertifikat og kanskje til og med at noen må inneha begge....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 35 minutter siden:

Så var da dette altså langt mer likt det sertifikat vi alt har og kaller Båtførerbevis.

For øvrig kan jeg like at det er lagt inn en praktisk del i den Danske varianten og med slike regler vil man kunne føre en skategående båt opp til 15 meter uten noen som helst opplæring.

Her på berget, skal man altså legge opp til 2 forskjellige sertifikat og kanskje til og med at noen må inneha begge....

Så "overformynderi " er greit så lenge man slipper sertifikat for å føre en saktegående båt under 15 m?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerte bare at de danske reglene var noe annerledes enn de norske.

Overformynderi er ikke ok uansett, men en viss grad av kompetansekrav bør det vel være. Slik sett er vel de danske reglene med noe praktisk bra, men virker litt tullete når en saktegående båt opp til 15 meter kan føres helt uten krav.

 

Tullet i Norge er jo at man snakker om ytterligere et "førerkort" på toppen av et Båtførerbevis som da viser seg å ikke fungere etter forventningene.

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 53 minutter siden:

Tullet i Norge er jo at man snakker om ytterligere et "førerkort" på toppen av et Båtførerbevis som da viser seg å ikke fungere etter forventningene.

 

 

Der har vi kjernen til problemet men det sitter selvsagt fryktelig langt inne å innrømme dette.

 

Ta fatt på litt lesning av sjøloven så gir en time med regelboka langt mer opplæring enn noen slag ytterligere "kurs" eller "bevis" kan tilføre.

 

Det er nemlig det dette handler om, overenstemmelse med det regelverket som allerede finnes og her er opplysende virksomhet nøkkelordet. Ikke tilførsel av enda mer regelverk, som dessverre har fremstått som den norske løsningen på ethvert lovbrudd.

Link to post
Share on other sites

51 minutes ago, Chiefengineer said:

 

Der har vi kjernen til problemet men det sitter selvsagt fryktelig langt inne å innrømme dette.

 

Ta fatt på litt lesning av sjøloven så gir en time med regelboka langt mer opplæring enn noen slag ytterligere "kurs" eller "bevis" kan tilføre.

 

Det er nemlig det dette handler om, overenstemmelse med det regelverket som allerede finnes og her er opplysende virksomhet nøkkelordet. Ikke tilførsel av enda mer regelverk, som dessverre har fremstått som den norske løsningen på ethvert lovbrudd.

Ta for all del fatt på lesing sjøloven. For all del. Mye kjekt der.

 

Mens du er igang kan jeg anbefale å gå innom sentrale forskrifter og da spesielt Sjøveisreglene (som du  IKKE finner i sjøloven)

Disse er VELDIG  aktuelle når det gjelder å ferdes på sjøen og bør leses.

Redigert av lectron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tanken er vel god den, men Langs kyststripen i Vest politidistrikt, som strekker seg 440 kilometer fra Tysnes til Vanylven, har politiet kun én båt.

 

  • Nordland: 2 mindre båter på Helgeland, 1 ligger ødelagt på land
  • Troms: 1 båt i Tromsø
  • Finnmark: Ingen

Og de fleste båtene er beregnet innaskjærs, og har vel en topphastighet som gjør at de med letthet tar igjen de aller raskeste seilbåtene., om ikke været stopper de.

dette lovforslaget blir enkelt for myndighetene å kontrollere , like enkelt som om de innfører forbud mot å pisse over rekka

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 37 minutter siden:

 

Der har vi kjernen til problemet men det sitter selvsagt fryktelig langt inne å innrømme dette.

 

Ta fatt på litt lesning av sjøloven så gir en time med regelboka langt mer opplæring enn noen slag ytterligere "kurs" eller "bevis" kan tilføre.

 

Det er nemlig det dette handler om, overenstemmelse med det regelverket som allerede finnes og her er opplysende virksomhet nøkkelordet. Ikke tilførsel av enda mer regelverk, som dessverre har fremstått som den norske løsningen på ethvert lovbrudd.

Hvis det "bare" er å lese litt i en bok, hva er da så farlig med å kreve dokumentasjon på at du har gjort nettopp det? Og hvis det å kjøre en høyhastighets farkost "bare" er øvelse,  hvorfor kan man ikke da bevise ovenfor andre at man har gjort dette?

 

Jeg vet også at alle som er såkalt selvlært alltid har rom for noen små korreksjoner, og innspill fra andre er aldri feil. 

 

Når dokumentasjonen for dine kunnskaper enten det er høyhastighets farkost eller en vanlig båtførerprøve foreligger , ville det være meget enklere å få dette inn som egen bokstav i førerkortet. Framfor å måtte stelle istand et eget system for dette.

 

Når dette da er på plass har man ett bevis å forholde seg til, enten man er på fjelltur med snøscooteren, på biltur, på jobb i lastebilen, eller på øytur med båten.

 

Og skulle man være så dum å bryte de gjeldende lovene (inkl. sjøloven som du refererer til) kan det i alvorlige tilfeller føre til inndragning av førerkortet. 

 

Har man ikke førerkort for bil, men har bestått båtførerprøven, eller er gamnel nok til å ikke vøre berørt av denne loven. Vel,da har man et kort med kun bokstaven for dette, så kan man supplere ettehvert.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

For å bli tatt for lovbrudd må det være noen som tar deg for det. Med tanke på at det knapt finnes en båt fra vestlandet opp til finnmark så vil alle lovbrytere gå fri. Det er en ny politireform som har gjort det slik at det heller ikke finnes politi i distriktene .

 

 En som fyllekjørte med stor trailer på E6 i Gudbrandsdalen kjørte nesten 20 mil før han havnet selv i grøfta. Og første politipatrulje på stedet ankom 50 minutter etter utforkjøringen. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
VannTro skrev for 4 timer siden:

 

Et sertifikat til vil bare føre til at terskelen for å kjøpe/føre båt blir enda høyere og sjøen mindre tilgjengelig.

 

 

 

Både ja og nei, de kan velge en annen båttype, en som er sertifikatfri. Har store problemer med å se at det gjør noe med tilgjengeligheten å innføre ett høyhastighetssertifikat altså....

 

Og er det et stort tap om en "mister" de som ikke vil tilegne seg ørlite kunnskap for å kunne føre en båt som går feks over 30 knop. Jeg tror ikke det. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...