Jump to content

Navic's Princess P42


Navic II

Recommended Posts

Min erfaring er at Gjensidige er et for sikringsselskap for småbåter. De har priser som er helt hinsides sjøforsikringsselskapene når forikringsverdien passerer millionen. For et par år siden fikk jeg et "tilbud" på 27 tkr fra Gjensidige for en båt jeg betaler 14 tkr på med samme dekning (inkl. motorskade) i et sjøforsikringsselskap. Jeg har både hus og bil + div. annet  i Gjensidige men styrer unna båtforsikring der.

 

Edit: Ville også gått gjennom motorskadedelen av forsikringen med kritisk blikk. Jeg tviler på at det er særlig mye å hente der på 14-15 år gamle motorer om uhellet skulle være ute. Dekningsgraden vil bli svært lav på en reparasjonskostnad.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har forsikringer i flere selskaper. Har så mange, at jeg stort sett har alle stordriftsfordeler hos de jeg benytter. Min erfaring er at alle setter opp. Men bytter man mellom dem, så går det ned igjen. Så jeg holder nå på å flytte litt rundt etter alle alle type forsikringer (biler, båter, hytter, hus osv) har gått opp. Bruker både Gjensidige, Storebrand, KLP Skadeforsikring og Tryg både før og etter. Men har ikke samme fordeling lengre. Hos meg var det særlig bil, hus og hytte som steg veldig i år. 
 

Selskapene trenger vel å ta inn Covid19 utgifter, dyrere frontfangere med sensorer og radar på bilene, dieseldyrtankrens etc på båter - ting som kanskje ikke var like dyrt for kort tid siden. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 57 minutter siden:

Min erfaring er at Gjensidige er et for sikringsselskap for småbåter. De har priser som er helt hinsides sjøforsikringsselskapene når forikringsverdien passerer millionen. For et par år siden fikk jeg et "tilbud" på 27 tkr fra Gjensidige for en båt jeg betaler 14 tkr på med samme dekning (inkl. motorskade) i et sjøforsikringsselskap. Jeg har både hus og bil + div. annet  i Gjensidige men styrer unna båtforsikring der.

 

Edit: Ville også gått gjennom motorskadedelen av forsikringen med kritisk blikk. Jeg tviler på at det er særlig mye å hente der på 14-15 år gamle motorer om uhellet skulle være ute. Dekningsgraden vil bli svært lav på en reparasjonskostnad.

 

Jeg leste den motorskadepolisen nøye, og den dekker totalskade på motor og drivverk sin anskaffelsesverdi som ny, men det reduseres med 5% hvert år fra det er nytt ned til 50% (etter 10 år) også blir den stående der til motorskadeforskikringen faller bort (etter 15 år) . demontering/montering dekkes 100% igjennom hele forsikringen uten reduksjon. Reparasjon dekkes 100% men begrenset oppad til anskaffelsesverdi etter modellen over. 

Jeg har nesten alle tingforsikringene mine i Gjensidige, men alle andre, både hus, bil osv har også blitt justert opp voldsomt siste årene. 

til sammenlikning så kostet premien for det ene huset mitt 10k i 2018, og for 2021 skal de ha 19k. :rolleyes:

 

nordan family 27 skrev 13 minutter siden:

Jeg har forsikringer i flere selskaper. Har så mange, at jeg stort sett har alle stordriftsfordeler hos de jeg benytter. Min erfaring er at alle setter opp. Men bytter man mellom dem, så går det ned igjen. Så jeg holder nå på å flytte litt rundt etter alle alle type forsikringer (biler, båter, hytter, hus osv) har gått opp. Bruker både Gjensidige, Storebrand, KLP Skadeforsikring og Tryg både før og etter. Men har ikke samme fordeling lengre. Hos meg var det særlig bil, hus og hytte som steg veldig i år. 
 

Selskapene trenger vel å ta inn Covid19 utgifter, dyrere frontfangere med sensorer og radar på bilene, dieseldyrtankrens etc på båter - ting som kanskje ikke var like dyrt for kort tid siden. 

 

Jeg også har så mye forsikringer at jeg drar fordel av "stordrift" med 2x bil, 3x hus, 2x båt, reise og helse. i tillegg totalmedlem i RS, og medlem Norges bondelag. driver å henter inn tilbud fra andre selskaper nå så får vi se. er litt fan av å benytte solide, norske selskaper mtp evt skadehåndtering. 

Når jeg konfronterte Gjensidige med at bilforsikringene mine spratt i været med 45% over natta så kom forklaringen på at dette skyldes økte verkstedpriser på verkstedene etc. vel, jeg eier og driver et bilskadeverksted, og våre priser er justert etter KPI, og har vel en prisøkning på rundt 6% i samme periode som gjensidige har skrudd opp prisene bortimot 90%. delepriser er ikke blitt særlig forandret, men sant at det blir litt mer og mer utstyr på nye biler i dag sammenliknet med for 10 år siden. det forandrer dog ikke deleprisene på den aktuelle bilen som jeg har hatt forsikret siste 3 år, selv om premien på denne er nesten doblet.  men, jeg trenger ikke å forstå det, ei heller får jeg gjort noe med det, for selskapet forteller bare at "det er bare sånn" også må man bare forholde seg til det. :rolleyes: så eneste alternativ er å finne et bedre tilbud hos et selskap som kan tilby samme betingelser. 

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev 5 minutter siden:

Jeg har nesten alle tingforsikringene mine i Gjensidige, men alle andre, både hus, bil osv har også blitt justert opp voldsomt siste årene. 

til sammenlikning så kostet premien for det ene huset mitt 10k i 2018, og for 2021 skal de ha 19k. :rolleyes:

Vi skiftet akkurat fra Gjensidige til Sparebank 1 på et leilighetskompleks jeg er medeier i. I 2016 betalte vi 24000 for forsikringen til Gjensidige, i 2020 skulle de ha 35 000. Tok et par telefoner og fikk eksakt samme forsikring/dekning hos Sparebank 1 til i underkant av 23 000. Her har jeg også villaen vår (nytt hus bygd i 2018 med takst på 9,5 mill). Den betaler vi 4500,- kr årlig for, mens de hos Gjensidige skulle ha 13 000. Så det er enorme forskjeller. Jeg har rutine på å sjekke alle forsikringer hvert halvår og tror jeg sparer flere 10-tusener hvert år (har stor portefølje). 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 8 minutter siden:

Vi skiftet akkurat fra Gjensidige til Sparebank 1 på et leilighetskompleks jeg er medeier i. I 2016 betalte vi 24000 for forsikringen til Gjensidige, i 2020 skulle de ha 35 000. Tok et par telefoner og fikk eksakt samme forsikring/dekning hos Sparebank 1 til i underkant av 23 000. Her har jeg også villaen vår (nytt hus bygd i 2018 med takst på 9,5 mill). Den betaler vi 4500,- kr årlig for, mens de hos Gjensidige skulle ha 13 000. Så det er enorme forskjeller. Jeg har rutine på å sjekke alle forsikringer hvert halvår og tror jeg sparer flere 10-tusener hvert år (har stor portefølje). 

 

Jeg har alle bank-avtaler i Sparebank 1, og har hatt forsikringer her tidligere, men jeg har tidligere vært skuffet over skadebehandlingen her (en liten  vannskade på et hus i 2011, og en liten naturskade på en garasje i 2008)

så jeg har etter dette ikke inkludert de på sammenlikningene. men skal ta en runde med selskapene nå, og sjekke hva jeg kommer frem til. 

Jeg har også hatt som vane å sjekke rundt en gang eller to i året, men Gjensidige har balansert noe pga sin kundeutbytte-policy. men nå er de gått langt forbi hva jeg ser som akseptabelt, på tross av gode erfaringer ved skade. :smiley:

Link to post
Share on other sites

De mest lønnsomme 5 min mine hvert år er der jeg skriver mail til min forsikringskontakt

 

«Hei xxxxx. Ser på nye priser fra dere. Fint om du kan se om det er noe å gjøre med prisene. Så mye større risiko kan jeg ikke påføre dere på ett år. 😊»

Sparer flere tusen hvert år på den mailen. 

Link to post
Share on other sites

Hei @Navic II

Kan anbefale å prøve via forsikringsmegler Søderberg & Partners som bruker IF Skadeforsikring. Jeg har kasko der (ikke den utvidede motorhavarisaken som er mulig å få mellom 10 og 15 år). Betaler kr 17.500,- for min P50 -07 med 2 x D9-575.

 

Hadde et uhell i sommer med jolla som måtte kondemneres og fikk veldig raskt og effektivt oppgjør fra If.

Link to post
Share on other sites

HansH skrev 29 minutter siden:

Hei @Navic II

Kan anbefale å prøve via forsikringsmegler Søderberg & Partners som bruker IF Skadeforsikring. Jeg har kasko der (ikke den utvidede motorhavarisaken som er mulig å få mellom 10 og 15 år). Betaler kr 17.500,- for min P50 -07 med 2 x D9-575.

 

Hadde et uhell i sommer med jolla som måtte kondemneres og fikk veldig raskt og effektivt oppgjør fra If.

 

Fikk akkurat tilbud i fra IF, de skulle ha 73173,- for båten :eek: gjetter på at det er beregnet noe feil her, så har spurt om de kan sjekke den en gang til. 

Link to post
Share on other sites

Ring direkte til Søderberg & Partners, IF har helt hinsides priser på båt.

Søderberg & Partners er det som tidligere het Norske sjø og er en brooker, men har kanskje beste vilkår i bransjen på båt sammen med Pantaenius, som jeg også ville sjekket. 

Codian har også svært gode vilkår på båt (ikke aldersfradrag) og greie priser.

 

Har endt opp med Tryg i år, det ble total summen og vilkår på alt som telte. Men har nok ikke fullt så gode vilkår som de som er nevnt over her.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Benytter If som hovedleverandør av forsikringer, hus biler, innbo osv. Fikk et tilbud på båtforsikring som var hinsides skuffende. Ringte S&P og kom ut med ca halv pris. Også det hos If, men da gjennom S&P... Hadde et uhell i sommer og det ble ordnet uten noe problem. Støtter meg til rådene over. Ring S&P. 

Link to post
Share on other sites

Kan være greit å vite at S&P er broker for utenlandsk forsikringsselskap. Brukte selv Norwegian Broker på NordWest 420 vi hadde som var for dyr til at de norske kunne regne på den 🙄 (var forsikret for 5,5 mill)

men det er fordeler og ulemper med alle selskaper. 
 

eneste gang jeg har brukt båtforsikring på skade var motorskade på en 10 år gammel motor. Det var i Gjensidige, og det fungerte helt topp. Sjekker man internasjonale langturmiljøer er det en hel del som advarer mot Pantaenius etter skade. Det interessante er at Pantaenius også er broker. Så om man kjøper av S&P så kjøper man fra en agent til agenten... På Northern Regina (Regina af Vindö 43) er Pantaenius ca 50% dyrere enn Gjensidige, og Gjensidige har bedre dekning. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 8 timer siden:

Kan være greit å vite at S&P er broker for utenlandsk forsikringsselskap

I mitt tilfelle er de broker for If Skadeforsikring som er norsk. Som nevnt over hadde jeg i sommer et skadetilfelle på jolla og opplevde meget god service fra If. S&P er ikke part i skadesaken overhodet.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Update på forikringsjakten. jeg henta inn tilbud fra mange, men droppa brokere. 

Gjensidige krever 33978,- for 2021 sesongen (inkl jolla som kom i tillegg til båten pga verdi. 31374 + 1604 = 33978)

RS avtalen er oppsagt og fra neste år er den rabatten helt fjernet. dvs at i min polise har jeg med denne overstående prisen fått 8052 i RS-rabatt, noe som blir borte neste år og premien passerer da 40.000 blanke riksdaler pr år. 

jeg har tatt en runde med selskapene, hvorav jeg har fått pris på samtlige av mine forsikringer (bil, båt, hus, innbo etc) 

Har fått flere tilbud, men her er et lite utdrag: 

IF skulle ha 73173,- for båten. (ja, SYTTITRETUSENETTHUNDREOGSYTTITRE) pluss 1334,-  for jolla.  

Watercircles skulle ha 32290,- for båten med jolle inkludert.

Tryg skulle ha 22517,- for båten og 2535,- for jolla.

Storebrand skulle ha 17880,- for båten med jolla inkludert. i tillegg var de relativt gunstige på det meste så jeg flyttet hele min forsikringsportefølje til de, og sparte i tillegg nok til å betale båtplassen for 2021 sesongen pluss en solid skvett diesel. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomme forskjeller. Jeg har fremdeles RS rabatten på mine Gjensidige forsikringer. 
 

Er det noen forenings eller jobb rabatter du har fått i Storebrand? Jeg har noen av mine forsikringer der også, men har da en foreningsrabatt som bidrar til at de havner greit ut. 

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev 30 minutter siden:

Det var da voldsomme forskjeller. Jeg har fremdeles RS rabatten på mine Gjensidige forsikringer. 
 

Er det noen forenings eller jobb rabatter du har fått i Storebrand? Jeg har noen av mine forsikringer der også, men har da en foreningsrabatt som bidrar til at de havner greit ut. 

 

Sammenlikn RS-rabatten fra i fjor med den i år, så ser du at den er mindre nå enn før. neste år bortfaller den helt. de trapper ned rabatten for eksisterende kunder over 2 år. 

Får noe rabatt i Storebrand på grunn av medlemskap i Huseiernes landsforbund, om man ikke er medlem der fra før så betaler Storebrand første året med medlemsavgift om du meldes inn. 

Om jeg ser bort i fra den ekstreme prisen på båten i IF, så er Gjensidige den ubestridt dyreste på alle mine forsikringer, selv om jeg trekker i fra kundeutbytte. Dette er trist, for jeg har vært kunde i gjensidige i 15 år, og har hatt et par skader hvor jeg har vært særdeles godt fornøyd med oppgjørsavdeligen, men det går en grense. 

Link to post
Share on other sites

MRG skrev for 8 timer siden:

Nei men iallverden for ein pris...

Har 2010 modell Storebro 435 i sikkert omtrent samme prisklasse som P42.

Betaler kr 15.900,- og hadde alternative tilbud på 18.000,- og 34.000 

 

 

 

ja, skulle tro de faller inn i samme kategori (fantastisk flott den SC435!). men uten at jeg vet sikkert så mistenker jeg at det er noe høyere premie på båter i indre oslofjord enn på vestlandet? men uansett så kan de neppe forsvare slike priser som IF. 

Link to post
Share on other sites

Prøvde meg på Storebrand i dag jeg også, men de ville ikke ha båter over 48fot :(

 

Ellers har jeg hørt utelukkende gode opplevelser med S&P og Pantaenius, men vet en del er skeptiske til brokers.

Når sommerbilen har blitt veteran flytter jeg trolig alt over til Codian, de har så og si like vilkår som de to overnevnte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...