Jump to content

Navic's Princess P42


Navic II

Recommended Posts

nordan family 27 skrev for 20 timer siden:

Hva sa prøvene, og hva leter man etter når det ikke er dieseldyr? Er det noe spesielt som dukker opp på en test, eller analyserer de? 

 

Jeg har ikke lest rapporten, men jeg reagerte på at racor'ne ble fort misfarget og et par andre ting. Skal se om jeg hskan få litt mer detaljer på hvordan de tester

Link to post
Share on other sites

Skal trekke om puter og kalesje nå utover. Har bestemt meg for antrasitt kalesje med mer logisk oppdeling enn original, og samme farger på putene. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for niroxx eller silvertex. Jeg hadde niroxx i forrige båten og det var helt supert. Tørket fort, lett å holde reint og ble aldri klamt. Ser fler og fler som går for silvertex. Jeg synes det ser kjempeflott ut, men åssen er disse med tanke på at de er mer glatte i overflaten? Blir det lettere klamt og glatt? Åssen er det med flekker og renhold? Tips mottas med takk ??

Link to post
Share on other sites

Hei

 

fått grå kalesje og grå Silvertex i år og veldig fornøyd, men Silvertex gjør deg svett i rompa på varme dager :sweat: og trekk blir veldig varmt i sola.

Gamle stoff trekket var mer behagelig.

Renhold er jo mye bedre enn gamle stofftrekket og kan gni og vaske på Silvertex da det er vanntett. Ikke hatt noe problem med flekker.

Fint å kunne spyle bort fugleskit på puter når måka hater deg. Er som med alt i båt syntes jeg, fordeler og ulemper.

Skal jeg se om jeg har noen bilder?

 

Link to post
Share on other sites

Smurfen skrev On 28.8.2019 at 16.13:

Hei

 

fått grå kalesje og grå Silvertex i år og veldig fornøyd, men Silvertex gjør deg svett i rompa på varme dager :sweat: og trekk blir veldig varmt i sola.

Gamle stoff trekket var mer behagelig.

Renhold er jo mye bedre enn gamle stofftrekket og kan gni og vaske på Silvertex da det er vanntett. Ikke hatt noe problem med flekker.

Fint å kunne spyle bort fugleskit på puter når måka hater deg. Er som med alt i båt syntes jeg, fordeler og ulemper.

Skal jeg se om jeg har noen bilder?

 

 

Veldig fint om du finner bilder! ? Jeg hadde samme erfaringen med niroxx. Det er jo også vanntett, men har den "semskede" looken som gjør det mindre klamt. Men man kan spyle det med slangen og det er tørt etter 30 min. Det originale stofftrekket er sørgelig. Det har tålt slitasjen tåelig greit, men det er ikke vanntett, og det har jo også medført at saltvann har trukket ned i putene. Så om jeg nå vasker de, så kommer det nye saltutlag og lager nye flekker når det er tørt. En evighetsmaskin det der. ? Men jeg synes silvertex ser veldig flott ut og. Så jeg sliter litt mellom de to. Alle tips, råd, erfaringer og forslag mottas med takk. ? 

 

Jeg har nå også begynt å forberede impellerskift og diesel filter skift. Altså, jeg har demontert sofa etc innvendig for å få tilgang til lukene i gulvet. Gir meg ende over av hvor lite servicevennlig dette er. ?‍♂️? 

 

IMG_20190901_190354.jpg.ccba30681411cde315eadde49a0bf049.jpg

Link to post
Share on other sites

Måste man verkligen ta ut soff-modulerna för att kunna komma åt filter och impeller på SB motorn? På min /förvisso något mindre/ båt så kan man slida fram och lyfta luckorna utan att ta bort SB soffan.

 

BB soffan måste givetvis lyftas bort, den ställer jag ovanpå SB soffstomme.

 

image.jpeg.b88f71bb404a92df5439b3e46109f15d.jpeg

 

På bilden så syns SB soffan i övre högra kanten.

 

Med lite sedvanlig båt-akrobatik så kan men sedan komma åt både filter och impeller även på SB motor.

 

:fishing:

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 15 timer siden:

Hvorfor er det ikke styrbord og babordmaskiner.

da kunne man tatt service fra midten av båten.

Enig, det har jeg også tenkt på. VP selger da såpass mange motorer at det ikke burde være noen heksekunst å gjøre noe slikt uten at det ville fordyre nevneverdig. Jeg tror dessuten at mange som bestiller ny båt ville vært villige til å betale noen tusen ekstra for å få en fornuftig plassering av servicepunktene. Jeg vet at jeg ville ha vært det. Lett å si, da jeg aldri kommer til å bestille splitter ny båt... :giggle:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev for 18 timer siden:

 

 Men jeg synes silvertex ser veldig flott ut og. Så jeg sliter litt mellom de to. Alle tips, råd, erfaringer og forslag mottas med takk. ? 

 

Jeg har nå også begynt å forberede impellerskift og diesel filter skift. Altså, jeg har demontert sofa etc innvendig for å få tilgang til lukene i gulvet. Gir meg ende over av hvor lite servicevennlig dette er. ?‍♂️? 

 

 

 

Valgte Silvertex fordi det er originalt på nye Princess. Ble anbefalt det av han som syr også mht vedlikehold og slitasje..

 

Kan si meg enig at spesielt impeller på bb side er skikkelig håpløst. Skal lage meg impelleravtrekker, finnes jo nesten ikke å oppdrive...

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 6 minutter siden:

 

Valgte Silvertex fordi det er originalt på nye Princess. Ble anbefalt det av han som syr også mht vedlikehold og slitasje..

 

Kan si meg enig at spesielt impeller på bb side er skikkelig håpløst. Skal lage meg impelleravtrekker, finnes jo nesten ikke å oppdrive...

På min Fairline med samme motorene klarte je gå ta BB impeller fra motorrommet ved å ligge over motor og jobbe. Det gikk med et nødskrik og det hadde neppe vært rom for 3 kilo til på badevekta.Trengte faktisk ikke å ta opp motorromslukene for noen servicepunkter selv om det nok utvilsomt hadde lettet enkelte punkter.  Er det helt umulig å komme til impeller på P42 ved å ligge over motor?

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 13 minutter siden:

På min Fairline med samme motorene klarte je gå ta BB impeller fra motorrommet ved å ligge over motor og jobbe. Det gikk med et nødskrik og det hadde neppe vært rom for 3 kilo til på badevekta.Trengte faktisk ikke å ta opp motorromslukene for noen servicepunkter selv om det nok utvilsomt hadde lettet enkelte punkter.  Er det helt umulig å komme til impeller på P42 ved å ligge over motor?

 

Er liksom veldig langt ned, klarer ikke å komme til godt med to hender uten å være redd for at jeg aldri kommer opp igjen (les: mann funnet omkommet etter en uke opp-ned i egen båt) :giggle:

Blir evnt å prøve en dyr Jabsco-type tenker jeg, bare sjekke størrelsen igjen før innkjøp. 

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 4 minutter siden:

 

Er liksom veldig langt ned, klarer ikke å komme til godt med to hender uten å være redd for at jeg aldri kommer opp igjen (les: mann funnet omkommet etter en uke opp-ned i egen båt) :giggle:

Blir evnt å prøve en dyr Jabsco-type tenker jeg, bare sjekke størrelsen igjen før innkjøp. 

Det er Jabsco som originalt fra Penta på disse. De holder en helt suveren kvalitet og er "evigvarende" forutsatt at ikke filter eller intak går tett.

 

image.png.ea9a2807825ca7ca8258a61217ececb6.png

 

Slik så mine ut da de ble byttet etter 7 sesonger, stort sett som nye og 100% hele og fine. Kun vært oppe for sporadisk kontroll før det. Som du ser i navet benytter VP Jabsco som produsent. Disse var laget i Italia, la merke til at det nå er nytt produksjonsland på de nye impellerne (Kroatia?) men fortsatt Jabsco så da er de forhåpentligvis like gode som de gamle.

Link to post
Share on other sites

ebonita skrev for 17 timer siden:

Måste man verkligen ta ut soff-modulerna för att kunna komma åt filter och impeller på SB motorn? På min /förvisso något mindre/ båt så kan man slida fram och lyfta luckorna utan att ta bort SB soffan.

 

BB soffan måste givetvis lyftas bort, den ställer jag ovanpå SB soffstomme.

 

image.jpeg.b88f71bb404a92df5439b3e46109f15d.jpeg

 

På bilden så syns SB soffan i övre högra kanten.

 

Med lite sedvanlig båt-akrobatik så kan men sedan komma åt både filter och impeller även på SB motor.

 

:fishing:

 

 

 

Tro meg, jeg har prøvd å finne en løsning på dette uten å demontere. Det er 3 stk luker. Den midtre må ut først da de to andre ligger men en kant under denne. Enden på sofaen står på denne platen, og teppet ligger fast under sofaen.  Om det er mulig er jeg sikker på at det tar lengre tid og blir vanskeligere enn å demontere sofaen. ?

 

Key Freak skrev for 1 time siden:

Enig, det har jeg også tenkt på. VP selger da såpass mange motorer at det ikke burde være noen heksekunst å gjøre noe slikt uten at det ville fordyre nevneverdig. Jeg tror dessuten at mange som bestiller ny båt ville vært villige til å betale noen tusen ekstra for å få en fornuftig plassering av servicepunktene. Jeg vet at jeg ville ha vært det. Lett å si, da jeg aldri kommer til å bestille splitter ny båt... :giggle:

 

Det hadde vært nydelig ja. Har hørt noen rykter om at det var mulig å bestille noen ombyggingsett som flyttet servicepunkter til andre siden. Men vet ikke mer utover det. ?

 

Chiefengineer skrev 1 time siden:

På min Fairline med samme motorene klarte je gå ta BB impeller fra motorrommet ved å ligge over motor og jobbe. Det gikk med et nødskrik og det hadde neppe vært rom for 3 kilo til på badevekta.Trengte faktisk ikke å ta opp motorromslukene for noen servicepunkter selv om det nok utvilsomt hadde lettet enkelte punkter.  Er det helt umulig å komme til impeller på P42 ved å ligge over motor?

 

Det er HELT umulig å ligge oppå motoren uten å fjerne lukene.  Man har 15cm klaring fra topp på motor til dørkplater. Der får du ikke plass til en tvangssulta kineser engang. ?

 

oberst1 skrev 56 minutter siden:

 

Er liksom veldig langt ned, klarer ikke å komme til godt med to hender uten å være redd for at jeg aldri kommer opp igjen (les: mann funnet omkommet etter en uke opp-ned i egen båt) :giggle:

Blir evnt å prøve en dyr Jabsco-type tenker jeg, bare sjekke størrelsen igjen før innkjøp. 

 

Se video: 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ref Navic II:  Tro meg, jeg har prøvd å finne en løsning på dette uten å demontere. Det er 3 stk luker. Den midtre må ut først da de to andre ligger men en kant under denne. Enden på sofaen står på denne platen, og teppet ligger fast under sofaen.

 

Jag får väl tro vad Du säger, men som en lustifikation så kan jag nämna att även jag skruvade bort den bakre soffmodulen för att kunna lyfta motorrumsluckorna första gången jag skulle göra motorservice. Men så kom jag på att om man tar upp mittluckorna så kan man faktiskt slida ut sidoluckorna mot mitten och sedan lyfta dom uppåt.

Det verkade som att konstruktören hade tänkt ut det så?

 

image.jpeg.a5d64f11800fb50286e333adbeffc6bf.jpeg

 

Jag har därför efterhand gjort bottnar i soff-facken så att inte grejor som förvaras där ramlar ner i motorrummet under 'lucköppningen'.

 

Sen var det så på min båt att Princess hade ställt en stor varmvattenberedare främst i motorrummet som var mycket störig vid service. Så jag lyckade med skohorn få ner en 40 liters orange Isotemp beredare i ett dött utrymme framför. Och simsalabim, det gjorde underverk på serviceutrymmet i motorrummet.

 

image.jpeg.1569f077e4fbb898228ee767a2c17991.jpeg

 

Så nu kan man nå halvvägs in bakom motorerna även framifrån.

 

Beträffande impellrarna så har vissa originalimpellrar en gänga i splinsen så att man kan skruva dit en enkel avdragare som Volvo sålde för nästan inga pengar (!).

 

 

:flag_sw:

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min matta (och även ljudisoleringen) slutar mot soffmodulen och är langetterad där.

Mattan gör väl knappast någon nytta under soffmodulen så en möjlighet vore kanske att skära den efter soff-sockeln?

 

Aha nu ser jag att Du skriver att soffan går ut över mitt luckan också...

Betyder det att Du inte ens kan lyfta upp mittluckorna utan att ta ut soffan?

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ebonita skrev 4 minutter siden:

Min matta (och även ljudisoleringen) slutar mot soffmodulen och är langetterad där.

Mattan gör väl knappast någon nytta under soffmodulen så en möjlighet vore kanske att skära den efter soff-sockeln?

 

Teppet er tildels kuttet etter sofaen, men under bakre del (som synes om man sider opp begge skyvedører) og under midtre feste ligger det i klem. Det er pr definisjon mulig å lure det ut om man har med en som løfter litt i sofaen  imens man drar ut teppet. Men sofaen står fortsatt med et ben på den midtre luka så den blir et lite helvete å få ut om man skulle klare å få vekk teppet og dempmatten. Mistenker at det er både enklere og raskere å demontere sofaen først som sist. ?‍♂️

Ikke minst fordi sofaen uansett vil henge over der jeg må ligge for å komme til impeller og med 15 cm klaring under luka, så tilsier vel det 20-30 cm uten luke. ?‍♂️

 

IMG_20190902_165612.jpg

Link to post
Share on other sites

På P40 så er aktre del av sofa/hjørnedel skjøtet -og festet slik at den kan demonteres ved å fjerne sittepute og låse opp klemmer.

Sikker på at det ikke er slik på P42?

Isåfall hadde jeg modifisert den hjørnedelen umiddelbart. Kjempeenkel løsning.

Jeg har opp dørkplater hver vår og høst ifm. service, vask, sjekk etc. av motorrom og plasserer da bord nede i pantry, fjerner teppe og lydisoleringsunderlag, puffer og hjørnedel av sofa. Dermed er det bare å løfte ut midtre deler av dørkplater og dra ut stbd og babord dørkplate.

Se bilde av sist impeller på stbd motor ble byttet for info. Der ser du hjørnedel av sofa som er fjernet. Står igjen to stålpinner som fungerer som låser av hjørnedelen.

Dørkplate på babord går under skap med kjøleskap og det er som på stbd side temmelig akkurat passform, så man må bruke litt krefter når man trekker dørkplatene ut.

 

Edit; Så nå på bilde lenger oppe her at sofaen på P42 ikke ser ut til å kunne deles slik som på P40.

:eek:

Man skulle jo faktisk tro at evolusjonen gikk fremover, men her ser det ut til å være motsatt 

:nonod:

Ville forsøkt å modifisere dette slik at det blir lignende P40 ved å kappe av hjørnedel slik at man kunne skrudd fast en ny finerplate og brukt en låseanordning for enkel fjerning av hjørnedel ved tilkomst i motorrom.

Har laget en gul strek der hvor jeg tenker dette kunne vært montert på bilde av sofaen din.

IMG_2121.JPG

P42 sofa_LI.jpg

Redigert av Gunnis (see edit history)

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Gunnis skrev 1 time siden:

På P40 så er aktre del av sofa/hjørnedel skjøtet -og festet slik at den kan demonteres ved å fjerne sittepute og låse opp klemmer.

Sikker på at det ikke er slik på P42?

Isåfall hadde jeg modifisert den hjørnedelen umiddelbart. Kjempeenkel løsning.

Jeg har opp dørkplater hver vår og høst ifm. service, vask, sjekk etc. av motorrom og plasserer da bord nede i pantry, fjerner teppe og lydisoleringsunderlag, puffer og hjørnedel av sofa. Dermed er det bare å løfte ut midtre deler av dørkplater og dra ut stbd og babord dørkplate.

Se bilde av sist impeller på stbd motor ble byttet for info. Der ser du hjørnedel av sofa som er fjernet. Står igjen to stålpinner som fungerer som låser av hjørnedelen.

Dørkplate på babord går under skap med kjøleskap og det er som på stbd side temmelig akkurat passform, så man må bruke litt krefter når man trekker dørkplatene ut.

 

Edit; Så nå på bilde lenger oppe her at sofaen på P42 ikke ser ut til å kunne deles slik som på P40.

:eek:

Man skulle jo faktisk tro at evolusjonen gikk fremover, men her ser det ut til å være motsatt 

:nonod:

Ville forsøkt å modifisere dette slik at det blir lignende P40 ved å kappe av hjørnedel slik at man kunne skrudd fast en ny finerplate og brukt en låseanordning for enkel fjerning av hjørnedel ved tilkomst i motorrom.

Har laget en gul strek der hvor jeg tenker dette kunne vært montert på bilde av sofaen din.

IMG_2121.JPG

P42 sofa_LI.jpg

 

Ja, det hadde vært en kanon løsning! Er ikke alt som blir bedre etterhvert som tiden går ?‍♂️

Link to post
Share on other sites

@Navic II Sier som @Smurfen : kikk i vei (vet ikke om jeg skal ned igjen før neste helg selv). Da kan du også se at vi lagde ny kalesje ca 30cm lenger ut bak. Angrer litt på at jeg ikke tok rundt 40cm i tillegg til ytterligere forbedringer man ser i ettertid. Venter fortsatt på syrefaste beslag med hylser til oppheng (midlertidig montert).

 

Ang. gulvplatene; jeg løsner kun hjørnet på sofaen (to-tre skruer) og skyver ut mot midt midten (altså slik du tegnet med gult). Litt klønete alene, men det går fint.

PS. Strengt tatt er det kun for å nå luftfilter SB og impeller/filtere på BB jeg trenger å løfte gulvplatene ved service/konservering.

 

@Chiefengineer Takk for info. Er ikke hysterisk ang impellere selv, de ser jo strøkne ut når de byttes.

Redigert av oberst1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...