Jump to content

Navic's Princess P42


Navic II

Recommended Posts

Komodo skrev 1 minutt siden:

Var turboene dine gåene?

 

Jeg fikk ikke opp farta i fjor (sleit med å få den skikkelig ut av vannet) og BB maskin sota en del under bealstning. tenkte først dyser, så demonterte alle 12 og sendte de til minges. der ble de testet og renset og funnet 100% OK. så merket jeg det jeg at SB turbo har blitt byttet av forrige eier, så da begynte jeg å utrede om det kunne være at BB turbo begynte å takke for seg. 

bytter begge, så er de optimale på begge maskiner. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 23 minutter siden:

Skjønner, skal si du legger lista høyt når det gjelder vedlikehold :thumbsup: Bare husk å si fra til meg når du skal selge båten :giggle:

 

Liker å ta vare på tingene mine. særlig de som koster like mye som et hus i distriktene. :P 

det blir vel med denne som med forrige båten. når jeg gikk tom for ting som måtte forbedres så solgte jeg. :lol:

 

KDB skrev 5 minutter siden:

Har ikke du 74 eller 75 maskiner? Maks trykk her er vel 1,98 bar. Jeg leser dette med yacht device interface mot diagnoseplugg på motor og kan følge med på trykket, anbefales. Har du fått sjekket at trykket er lavt siden du bytter? 

 

Det er 75-maskiner ja. jeg er litt usikker på hvilket trykk de skal ha, men etter en gjennomgang av hva som er gjort tidligere, og hvilke symptomer jeg har, samt eliminering av andre årsaker så fant jeg det logisk å bytte turboer. særlig fordi SB turbo har blitt byttet tidligere, og jeg har hatt båten i 3 år, og det er BB som har symptomer forsterket den avgjørelsen. men jeg tenker, om det ikke er defekt turbo på BB, så har den sikkert ikke vondt av ny uansett. :giggle: 

SB turbo (om ikke begge) er vel uansett i toppform, så det må vel gå an å selge den også skulle jeg tro. 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg pakka opp den store pakka som lå i havna og skulle du sett, der fant jeg en båt! :wink: viser seg at det har vært en noe langvarig strømbrudd i løpet av vinteren for kjøleskapet var muggent og stinket forferdelig og defrosteren har fryst i stykker. Jeg glemte å konservere denne, men den står montert i skapskroget som har stått åpent en meter unna varmeovnen så det er kun mangel på strøm over lengre tid som har vært forklaringen. :nonod: men jeg får vel få tak i både nytt kjøleskap (får ikke bort lukta, og det er uansett modent for utskifting) og en ny defroster. Men først har jeg en real vaskejobb foran meg :eek:IMG_20210327_182404.jpg.1a4787a6cfd28eba59b5dd25034d825e.jpg

IMG_20210327_190015.jpg.cc526e32f3d62d586c588fc30a8db0eb.jpg

IMG_20210327_195029.jpg.9dd7de161692ee5dd29a16a41db3e4b3.jpg

IMG_20210328_145223.jpg.a38fd05dc918c131cd2935e861da4f81.jpg

IMG_20210328_145245.jpg.ebed7e5b1b9deeb2f0158cdf1a822cd9.jpg

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

 

Det ser ut som om du har tilgang til et proft lakkverksted. Gjør du noe forarbeid før du lakkerer? Tenker da avfetting og grunning.

 

Har det ja. Driver et bilskadeverksted så da benytter jeg meg av de fasilitetene jeg kan :thumbsup:

Nei, de var rene og tørre ut av esken så jeg begynte ikke å rote med noe videre avfetting. Overflaten er som sandpapir så da ville jeg bare lagt igjen halve filla i biter over hele emnet. :giggle: 

Jeg fikk beskjed om at den originale VP lakken skulle lakkes rett på stål uten grunning. Dette ble garantert 100% av Greg hos turbo-service, så da stoler jeg på det, selv om det går i mot mine grunnleggende kunnskaper 😉

Link to post
Share on other sites

Grufolf skrev 54 minutter siden:

Du har sikkert prøvd å vaske med eddik i kjøleskapet? Jeg har hatt god hell med det både i kjøleskap (noen hadde glemt et krabbeskjell, skrudd av strømmen og lukket døren, lukten ble borte da) og i bil som har stått lagret fuktig og lenge.

 

Nei, har ikke forsøkt eddik, men brukte skurekrem først og vasket over med jif kjøkkenspray to runder etterpå. (var det jeg hadde tilgjengelig.)  ble langt bedre. Men den eimen sitter fremdeles. Her var kjøleskapet tomt, men lå en pakke fiskepinner i fryseren som har tint og dryppet ned i kjøleskapet. Helt forferdelig den lukta. Men nå er lukter det ikke lik lenger, nå lukter det bare dritt. 🤣 Jeg tenkte å bytte kjøleskapet i fjor for synes ikke det er noe særlig til å holde temperaturen når det er skikkelig varmt ute, og det er vel mindre effektivt enn nye idag med tanke på strømforbruk? Noen som tilfeldigvis vet om en type som passer best mulig i P42? 

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev for 2 timer siden:

 

Aner ikke. Det sitter mahogny front på skapet. Men åpningen er 595 x 680 mm

Kjøp et par sitroner. Del dem i to og smør skapet godt innvendig med sitronene og la det stå i et parr dager. Det tar det meste av odøren i skapet. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

BERGSTAD skrev for 3 timer siden:

Kjøp et par sitroner. Del dem i to og smør skapet godt innvendig med sitronene og la det stå i et parr dager. Det tar det meste av odøren i skapet. 

 

Bra tips, kan hende jeg prøver det som en midlertidig løsning. 👌

 

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Ser du hvor defrosteren er frosset i stykker? 

 

Nei, da må jeg skru den ut for å se. Men det renner greit av den når jeg setter på vanntrykk. Såpass at vannpumpe ikke tar pauser. Har heldigvis stengekran til defrosteren så den er stengt av kretsen inntil videre. 

Link to post
Share on other sites

@Navic II angående defroster. Anbefaler å koble den til bb motor så gir den både bedre effekt og unngår frostskader pga. glemt frostsikring på høsten.

Ja, jeg snakker av erfaring. Ble kaldt og regnfullt en sommerdag for et par år siden og måtte inn trekke inn i kabinen under seilas. Åpnet kraner for å få varme på rutene... Passet dårlig med lekkasje på defroster og dugg på vinduene da.. Måtte kjøre med dieselvarmer på. Da ble det raskt besluttet at ferskvannsoppvarmet defroster er noe møkk. 

Det hjelper også at det blir mindre ting å huske på ifm vinterkonservering. :smiley:

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 8 minutter siden:

BB motor varmer varmtvannstanken, den gir varme til defroster.  Dermed kan du bruke defroster som varmekilde i havn også. Helt vanlig på disse britiske båtene. 

 

Er det samme type varmtvanstank på disse som Fairline brukte sent på 2000-tallet, dvs. en aluminiumstank pakket inn i stålull med firkantig beslag rundt? Mulig amerikansk produsent om jeg ikke husker feil?

 

Denne tok kveld hos meg (lekkasje) og jeg byttet ut med en ny isotemp på samme størrele. Ble en helt annen verden, varmtvannet varte da i to døgn og elementet var bare på 7-800 watt jamført med 1,5 kW som det var i forrige tank. Så landstrømsbelastningen ble mye hyggeligere. En oppgradering som kan anbefales på det sterkeste.

 

Men her var det ikke defroster sammenkoplet med motor, derimit et screen demist-system med egen dieselvarmer fra Eberspacher. Fungerte utmerket de årene jeg hadde båten.

Link to post
Share on other sites

Har ikke plukka ut defrosteren enda. Men jeg makta å knipse et bilde av merkingen så jeg har koll på hvilken type det er. 

Screenshot_20210402_225506.jpg.2bde69b7a96b5a60fd0aa5bdf13cec04.jpg

 

Ellers har dagene gått så langt til turbo bytte. 

Vondt i rygg, lår og armer men nå er de da skiftet ihvertfall. Og jeg har en ekstrem vaskejobb foran meg, for jeg klarte ikke å stoppe frostvæskeflowen, så jeg fikk vel bortimot 40 liter frostvæske i kjølen. Samme kjølen som jeg skrubba rein i høst 🤦‍♂️  

Men får trøste seg med at det nå også er ny og frisk frostvæske på begge maskinene også. 😅 

IMG_20210402_201335.jpg.dbae8d2954b7fa9656bba622c92a5c77.jpg

 

IMG_20210402_201354.jpg.afecd49181d0175c13bacb833ef5e027.jpg

 

IMG_20210402_201327.jpg.e9ad72339d79c650cab56393f859e850.jpg

 

Jeg fikk også nytt kjøleskap idag, men jeg kjøpte isotherm 130 liter. Flott skap men var hakket mindre i utvendige mål enn dometic sitt, så jeg må finne noen lekter så jeg får flush-rammene til å sitte i noe. Skal se på det i morgen. 👌 

Godt med påske så man kan kaste bort all fritid med å skru båt. 🤣

 

Link to post
Share on other sites

Du gjør en eventyrlig innsats med fornying av en allerede flott båt!😃😃

Blir jo bedre enn ny denne!

Når det gjelder forsikring kan jeg anbefale Fender Marine. Der er jeg godt fornøyd med pris. 
Og bare å gratulere med valg av riktig plotter!😁😁

Har selv Simrad over hele fjøla. Inkludert 16“ og Halo 24 radar. En eventyrlig god radar!

Så da har jeg fristet litt?😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...