Jump to content

Navic's Princess P42


Navic II

Recommended Posts

Kaptein Bang skrev 9 minutter siden:


Plass til flere kapteiner! :giggle:

 

Strøkne oppgraderinger. Veldig fint trukket om. Og ferdig med polish også. Spennende å se hva neste prosjekt blir da. 😉

 

Takk for det. ;) begynner å bli bra nå. er godt å få unna de mest kostbare tinga først. :giggle:

siste to år har det blitt hekkthruster, ankervinsj akter, jolle og davitere, forbruksbatterier, puter og kalesje.

dette i tillegg til alt forefallende småting. :crazy:

Neste nå blir vel antakelig ny(e) kartplotter(e) så kanskje jeg får et mer nøyaktig kart, med riktig merking så jeg unngår en ny runde på land for å skifte akslinger og propeller midt i ferien  :rolleyes: begynner å tenke på å skifte teaken på plattformen også. det er jammen godt at rederinnen ikke har konsept om hvor mye en båt-peng er. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev 8 minutter siden:

Neste nå blir vel antakelig ny(e) kartplotter(e) så kanskje jeg får et mer nøyaktig kart, med riktig merking så jeg unngår en ny runde på land for å skifte akslinger og propeller midt i ferien  :rolleyes: begynner å tenke på å skifte teaken på plattformen også. det er jammen godt at rederinnen ikke har konsept om hvor mye en båt-peng er. :giggle:


Ja - plottere som koster skjorta, kan fort vise seg å være en billig investering. Den var kjedelig den opplevelsen din. Og selv om forsikringen vel løste det, er det jo mye pes. 
 

Jeg vurderte det samme nå, men endte opp med og oppdatere til helt nye kart foreløpig, og så har jeg alltid en iPad Med Navionics ved siden av. Min opplevelse Er at de gamle Furunoene ok nøyaktige, men med det labre grensesnittet og den iboende tregheten drar jeg ikke ut av havna uten iPaden. 
 

Nye plottere, radar, Ekkolodd og AiS Er vel raskt 5 båtpenger, så rederinnen må vel holdes utenom det innkjøpet her også. :saint:  For se neste år....

 

 

Link to post
Share on other sites

Kaptein Bang skrev 20 minutter siden:


Ja - plottere som koster skjorta, kan fort vise seg å være en billig investering. Den var kjedelig den opplevelsen din. Og selv om forsikringen vel løste det, er det jo mye pes. 
 

Jeg vurderte det samme nå, men endte opp med og oppdatere til helt nye kart foreløpig, og så har jeg alltid en iPad Med Navionics ved siden av. Min opplevelse Er at de gamle Furunoene ok nøyaktige, men med det labre grensesnittet og den iboende tregheten drar jeg ikke ut av havna uten iPaden. 
 

Nye plottere, radar, Ekkolodd og AiS Er vel raskt 5 båtpenger, så rederinnen må vel holdes utenom det innkjøpet her også. :saint:  For se neste år....

 

 

 

Det var ikke noe gøy, men det ordna seg på totalt 8 dager på land, men hadde god forsikring og jeg hadde heldigvis mulighet til å ta en ekstra uke ferie, så det gikk greit. :thumbsup: har alltid med meg supplerende løsning som navionics på pad, men denne dagen "skulle jeg bare" flytte meg fra den nydelige uthavnplassen og inn til strømstad for å fylle vann før jeg skulle tilbake. da smalt det. jeg visste det var en grunne der, men kombinasjonen av en stake som ikke lenger var der, en plotter som var litt unøyaktig og tregt til å flytte kartet samt at jeg hadde gått der flere ganger før så endte det med knekt stolthet og tulipanpropeller. :thumbsdown:  tror ihvertfall fly'en skal få ny plotter i år, så får jeg gjøre en vurdering på resten av utstyret senere. alt er jo fra 2005 så det begynner å trekke på åra. 

Link to post
Share on other sites

Fjerde sesong med Navionics på iPad som supplement her. Furuno-oppsett fra 2008 virker det, men klart utviklingen har gått videre...

Har kalkulert et par ganger for å se hvor mange båtpenger som må til for å få nytt om bord, slått fra meg tanken hver gang. Havner imellom 120-180 båtpenger ved f.eks Raymarine jeg kunne tenkt meg. Furuno er for dyrt i dag og like greit med samme merke til alt tenker jeg (AP er jo Ray).

 

Nei, veldig mye man kan gjøre for 150 båtpenger...oppdaterte kart på Furuno og iPad får holde så lenge :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev for 5 timer siden:

Fjerde sesong med Navionics på iPad som supplement her. Furuno-oppsett fra 2008 virker det, men klart utviklingen har gått videre...

Har kalkulert et par ganger for å se hvor mange båtpenger som må til for å få nytt om bord, slått fra meg tanken hver gang. Havner imellom 120-180 båtpenger ved f.eks Raymarine jeg kunne tenkt meg. Furuno er for dyrt i dag og like greit med samme merke til alt tenker jeg (AP er jo Ray).

 

Nei, veldig mye man kan gjøre for 150 båtpenger...oppdaterte kart på Furuno og iPad får holde så lenge :rolleyes:

 

Ja, jeg fikk et tilbud på nytt navigajonsutstyr fra kjøl til targa, og bunnlinjen stod på 130k pluss evt arbeid. pakka lappen pent ned i skuffen så lenge :rolleyes: det som står der nå fungerer jo men det er lenge siden det var optimalt. (Raymarine fra 2005) han som laget tilbudet til meg sa "utviklingen på utstyret kan sammenliknes med mobiltelefonen din. tenk hvor mye som har skjedd med den du har der, fremfor den du hadde i 2005" det satt ting litt i perspektiv faktisk. :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 1 time siden:

Du kan jo hjelpe rederinnen til å akseptere utgiften ved å bare kjøpe nye kart, og ikke nye kartplottere? :)

 

båtbudsjettet er det heldigvis jeg som styrer, så det går helt fint, og ettersom vi gikk på i fjor kan jeg lett argumentere inn nytt utstyr :giggle:  nye kart hadde sikkert hjulpet mtp riktig merking etc, men det er mye mer som må til. unøyaktighet, treghet , skjermoppløsning mm er en svært irriterende faktor. :wink:

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev 38 minutter siden:

 

båtbudsjettet er det heldigvis jeg som styrer, så det går helt fint, og ettersom vi gikk på i fjor kan jeg lett argumentere inn nytt utstyr :giggle:  nye kart hadde sikkert hjulpet mtp riktig merking etc, men det er mye mer som må til. unøyaktighet, treghet , skjermoppløsning mm er en svært irriterende faktor. :wink:

Full forståelse! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nye plottere 9 nede og 12 oppe type Raymarine(A serie)og en quantum radar på toppen. Kostet ikke så mye det. Har og kjøpt trådløs betjening ved gass/gear. Kjøpte også nye kart. Kjøpte av MjøsService.no. Skiftet også ene dieselvarmer nå. Skal sies at dette er blitt gjort på 3 år. Men det var kun 12 Tommer som ble skiftet først. Ellers har jeg servicemann som nå har ryddet i alt elektrisk, satt inn ekstra luftdyser på begge varmere, byttet batteribanker, ekstra lader på start i og med mastervolten ikke lader startbatteriet. Fått kontakter på inverter osv. Vi går videre med enkle ombygninger av FB samt felles TV ant på TV ene..

tenkte båtbytte, men ingen ting til salg så kjører oppgrade av båten. Usikker på valuta på båtpenger😀

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev for 11 timer siden:

Kjøpte nye plottere 9 nede og 12 oppe type Raymarine(A serie)og en quantum radar på toppen. Kostet ikke så mye det. Har og kjøpt trådløs betjening ved gass/gear. Kjøpte også nye kart. Kjøpte av MjøsService.no. Skiftet også ene dieselvarmer nå. Skal sies at dette er blitt gjort på 3 år. Men det var kun 12 Tommer som ble skiftet først. Ellers har jeg servicemann som nå har ryddet i alt elektrisk, satt inn ekstra luftdyser på begge varmere, byttet batteribanker, ekstra lader på start i og med mastervolten ikke lader startbatteriet. Fått kontakter på inverter osv. Vi går videre med enkle ombygninger av FB samt felles TV ant på TV ene..

tenkte båtbytte, men ingen ting til salg så kjører oppgrade av båten. Usikker på valuta på båtpenger😀

 

godt å se det er flere som er i samme "båt" og putter litt båtpenger i skutene sine :giggle:

Spørsmål om noen kan svare: er det mulig å benytte de eksisterende SeaTalk kablene om man oppgraderer til nye Raymarine? 

Raymarine er ikke toppen av ønskelista, men om det er kompatibelt så hopper det opp noen hakk, for å trekke nytt er en relativt omfattende jobb. 

Link to post
Share on other sites

Hei @Navic II

Når det gjelder gjenbruk av kabler og nettverk, så er det flere sider å tenke på.

 

Jeg antar at du har mye av det som Princess brukte som standardinstrumentering fra denne tiden og du har da signaler og systemer i litt ulike kategorier, og som til en viss grad kommuniserer. Som du ser av min profil har jeg en en P50 fra 2007 og disse har nokså lik utrustning.

 

Typisk oppsett er Raymarine ST60+-instrumenter, dvs de firkantede grå. Da har du på styreposisjonen nede en for hhv dybde/temperatur, kurs samt kontroll for autopilot. Dette er instrumenter som kommuniserer på det gamle Raymarine-språket SeaTalk, (også kalt SeaTalk1).

 

På fly har du samme, men da er kurs, dybde og temperatur kombinert i ett (Tridata) instrument. I tilegg har du kontroll for autopilot. Instrumentene på fly får inn signaler via SeaTalk som kommer opp fra førerposisjon nede. ST60-instrumentene får inn dybde, temperatur og fart fra Airmar-instrumenter som står i motorrommet. Ledningene derfra går rett inn i hhv dybde/temp-instrument og fartsinstrument. Disse deler så dataene videre via SeaTalk.

 

Så forstår jeg det slik at du har Raymarine-plottere oppe og nede originalt fra 2005. Disse vil da typisk kommunisere med ST60-instrumentene via SeaTalk. Mange Princesser fra denne tiden har ellers Furuno-plotter/radar. Da er kommunikasjonen mellom plotter og autopilot satt opp via NMEA0183.

 

Dersom du planlegger å skifte ut noe av utstyret, f eks få ny plotter oppe og nede, så er det enkleste å legge opp til at disse kommuniserer via et NMEA2000-nettverk. Dersom du kjøper Raymarine-utstyr, så vil det typisk kommunisere med deres SeaTalkng, som er nøyaktig samme signalformater, men med andre plugger. Du kan enkelt koble sammen alle de gamle instrumentene og sensorene og få dataene ut på et NMEA2000-nettverk. (eller SeaTalkng). Du kan faktisk også seriekoble NMEA2000 med SeaTalkng ved å spleise kabler.

 

Dersom du skal koble opp en radar mot nye plottere så må den ha nye kabler, evt kommunisere trådløst som flere nye radarer nå kan. Så kan det jo hende at du ønsker å kunne samle alle mulige data for å presentere dette på en plotterskjerm, Ipad, PC el. Det kan relativt enkelt løses ved at du har et NMEA2000-nettverk, som leverer data. Jeg antar du har EDC-motorstyring fra Volvo. Det vil da kunne sende signaler inn på et NMEA-nettverk med mulighet for å presentere det på f eks plotter eller en pad via egne overganger, f eks YDES-04 fra YachtDevice.

 

For å forvirre ytterligere kan jeg legge til at du også har enkelte instrumenter som kommuniserer via NMEA0183, f eks VHF-radio med DSC, samt sannsynligvis begge magnetkompassene dine. NMEA0183 kan også kobles inn mot et NMEA2000-nettverk, slik at alle som er inne på dette kan få tilgang til de samme dataene, inkl det som kommer fra SeaTalk og evt SeaTalkng.

 

Mulig dette virker forvirrende, men poenget med dette er å si at du faktisk kan gjenbruke veldig mye av det du har. Du kan også koble sammen plottere av ulike merker, f eks Raymarine og Garmin og de kan motta og sende data via NMEA2000. De kan da selvsagt kobles opp mot autopilot, AIS-data, kompass, dybde, temperatur, motordata (turtall, oljetrykk, temp osv) mm og kan presentere det du har av data. Med et NMEA-nettverk kan du også velge å f eks overstyre kompasskursdata med kurs hentet fra GPS/kartplotter osv. Alt dette krever en og annen overgang, noen connectorer osv, men dagens elektronikk og utstyr er faktisk mye mer fleksibelt bakover enn det var i 2005. Kanskje er det største behovet å få en ny plotter der du sitter mest og styrer, dvs på fly ? Med et NMEA2000-backbone-nettverk (plug&play) kan du da legge grunnlaget for videre sammenkobling av alt du har og evt koble innpå mer nytt utstyr senere.

 

Hvilke plottere har du pr i dag?

 

Kortversjonen på spørsmålet ditt er at du kan (og må) beholde mye av kablingen, men du vil trenge å strekke en stk NMEA2000-(evt SeaTalng)-kabel mellom fly og førerpos. Tilgang til strøm har du jo, samt tilgang til alt eksisterende utstyr nede og oppe.

 

Link to post
Share on other sites

HansH skrev 8 minutter siden:

Hei @Navic II

Når det gjelder gjenbruk av kabler og nettverk, så er det flere sider å tenke på....

 

 

 

 

Hei @HansH 

tuuusen takk for utfyllende tilbakemelding! det er sånne ting som gjør at jeg er så glad i dette forumet. :thumbsup:   :clap:

Ikke at jeg forstod all verden sånn ved første gjennomlesing, men det blir nok mer forståelig når jeg får lest det et par ganger. 

 

I dag har jeg Raymarine C120 på fly og C80 i cockpit. Jeg har 3 stk instrumenter ved førerposisjon. legger ved bilde. (jeg har samme instrumentering i cockpit også) 

Jeg har dog ikke radar (jada, jeg vet det, antakelig eneste båten i denne klassen uten radar :giggle:)

 

 

1783657565_frerposfly2.JPG.2353b149414e7862ca3f94a18e6096d1.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen @Navic II Bra et kommentarene kan være litt til nytte:)

Da ser jeg at du også har tre stk ST60-instrumenter oppe, sett fra venstre; autopilot, kurs?? + tridata. Uansett disse henger sammen via SeaTalk mot tilsvarende rekke nede.

 

Dine C80 og C120 kommuniserer faktisk ikke med hverandre, men er sannsynligvis koblet opp mot autopiloten via en kurskomputer. (som sitter bortgjemt ett eller annet sted). Plotterne er sannsynligvis også koblet inn mot ST60-instrumentene via SeaTalk-kabler. (Flat/buet med 3 pinner). Jeg antar at du med mye plunder kan legge inn kurs og posisjoner i plotter og få autopiloten til å følge dette. Men det er jo mye enklere å bare sette kursen direkte i autopiloten og så justere/styre den med knappene inn mot målet, evt om du har en Raymarine ST100 fjernkontroll til dette.

 

Når det gjelder radar, er det sannsynligvis det siste du trenger. Seiler du i grauttjukk tåke på dagtid, så er løsningen å sitte på fly og niglane og lytte etter lyd fra gærninger som tror de er udødelige og som kommer i 25 knop og har full oversikt fordi de ser at det er klart farvann på plotteren.:giggle:

 

Er det grauttjukk tåke og mørkt, så skal du normalt sett ikke være ute !

 

Mitt råd ville være å heller vurdere AIS transponder etterhvert. Da kan andre se deg, og du kan se alle større båter, samt fritidsbåter som har AIS ombord. AIS-data kan du presentere på både gammel C-plotter og evt ny plotter. Du får AIS som leverer data i både NMEA0183-format og NMEA2000-format. Du kan da konvertere dette begge veier. Mange plottere har faktisk innebygget funksjoner som gjør at du kan koble inn NMEA0183-signaler og så ligger det en bro (bridging) som sender samme info ut igjen på NMEA2000-(evt SeaTalkng-)-nettverket.

 

Uansett; mitt råd ville vært å finne en kurant 9-12-tommers plotter og bytte ut den på terrassen og så etterhvert (eller i samme slengen) å legge inn et NMEA2000-nettverk. Dersom du er innstilt på at du vil ha radar nå eller evt senere, så vil jo den i de fleste tilfeller måtte være av samme merke og generasjon som plotteren. Du er ikke bundet av å bruke Raymarine selv om det i enkelte sammenhenger er lettere å koble opp gammel SeaTalk (ST60-instrumentene) mot Raymarine enn mot NMEA. (mange vil si at det egentlig er samme sak). Du må da ha et slik sett som dette til kr 1250:

 

SeaTalk converter kit

 

samt et NMEA2000 starter kit til kr 900 som ser slik ut:

 

31094

Så må du i tillegg ha en SeaTalkng backbonekabel til kr 350 som kan spleises inn på NMEA2000-backbonekabel og vipps har du grunnlaget for å samkjøre alt mulig. Med dette som basis kan du så koble på og få mulighet til å lese f eks motordata (via YDES-04 som henter fra EDC) inn på NMEA2000-nettet til kr 3.500.:

 

YDES-04N Engine Gateway

 

Det du ellers har av utstyr kan du beholde og det er som nevnt over fullt mulig å få samkjørt mye av dette. Så finnes det altså kurant utstyr som kan sende all NMEA2000-info ut på wifi som du kan plukke opp og presentere på PC eller pad.

 

Når det gjelder plottere så har jo mange av disse også oppkobling mot wifi osv, men skal du kommunisere med alt annet i båten, så må du uansett ha NMEA2000 (evt SeaTalkng). Du finner også noen nokså billige plottere fra Kina og Korea som kan være bra i og for seg, men pass på at de støtter NMEA2000 og ikke bare NMEA0183.

Puh, dette ble mye detaljer. Lykke til. Morsom tråd du har forresten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
HansH skrev 17 minutter siden:

Hei igjen @Navic II Bra et kommentarene kan være litt til nytte:)

Da ser jeg at du også har tre stk ST60-instrumenter oppe, sett fra venstre; autopilot, kurs?? + tridata. Uansett disse henger sammen via SeaTalk mot tilsvarende rekke nede.

 

Dine C80 og C120 kommuniserer faktisk ikke med hverandre....

...Puh, dette ble mye detaljer. Lykke til. Morsom tråd du har forresten.

 

det må jeg si. dette er info som er gull verdt! pass på litt nå, eller så kjøper jeg inn utstyret, sporer inn AIS'en din og ligger plutselig utenpå deg og trenger hjelp til montering :giggle:

 

Jeg er klar over at dagens plottere ikke kommuniserer, da jeg må flytte kartbrikken mellom de avhengig av hvilken plotter som er i bruk. :lol:

 

Jeg har hatt radar tidligere, men har aldri hatt bruk for den. klart, om man skulle gå lange overfarter, og bli overrasket av tjukk tåke er det gull, men ellers er den stort sett bare til pynt. det er ihvertfall ikke første prioritet for min del. 

Men moderne plottere etc er mer prekert. men jeg føler det er litt "jungel" mtp hva man skal ha, bør ha, og hadde vært greit å ha. 

installasjon også er litt sånn forvirrende. :rolleyes: jeg er god på mye men...

 

 

Redigert av Navic II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Navic II. He, he, bare hyggelig å bli sporet opp, men har dessverre ikke fått opp AIS enda. Hadde på forrige båt men ikke på Princessa. Kom uansett gjerne longside så tar vi en pils på fly'en og kan prate og koble samtidig:smiley:

 

Ellers er dette egentlig nokså enkelt å få til:

 

Bildet under viser et nettverk hvor tre protokoller er koblet sammen: SeaTalk (de to små ST60-instrumentene), SeaTalkng (Blå, hvit gul) og NMEA2000 (sort med gul strømledning). 

Det er en Raymarine a125 som er koblet innpå med sort/hvit kabel til en SeaTalkng backbone som samtidig inneholder konvertering fra SeaTalk til SeaTalkng. Du ser sort/hvit kabel som kommer inn fra ST60-instrumentene. Den lille plotteren er en Garmin GPSMAP 721 som er koblet inn på NMEA2000-bacbone med sort kabel via den store kveilen.

image.png.f48ebb075ffd47873acaf3b5c462d25c.png

 

På bildet under her ser du hvordan SeaTalkng- og NMEA2000-backbones kan kobles opp. Den til høyre er NMEA2000 med gul strømtilførsel. Så ser du at backbonekabler for hhv STng og NMEA2000 er spleiset sammen med JULA-connectorer. STng backbonestaven fungerer da som en direkte forlengelse av NMEA2000. Akkurat denne varianten har da i tillegg konvertering mot den gamle SeaTalk via pluggen med gul feste i midten.

image.png.28de7b76c4044b9d42d19b6382365788.png

 

Jeg har i tillegg noen NMEA0183-data som jeg ønsker å få delt ut på NMEA2000/STng-backbone. Det gjøres da ved å koble det inn på en av plotterne og sette den i bridge-modus slik at de samme signalene sendes ut på NMEA2000-nettet og derved gjøres tilgjengelig.

 

Og alt i alt er dette egentlig nokså enkelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har A 125 og A 95 sammen med Quantum radar(trådløs); trådløse betjeningssystem panel og Raymaine bakke kamera sammen. Fortsatt gammel autopilot, den lever sitt liv alene. Og det er helt greit. 
 

utstyret er kjøpt inn på vinterkampanjer som de har, da sparer man ganske mye. Stor forskjell på 9 og 12 tommer skjerm. Synes 9 er for lite, spesielt ved splittet skjerm. Men så var det med plassen 😀

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

HansH skrev On 29.5.2020 at 20.46:

Den er grei @Navic II. Ligger i innseilingen til Tønsberg nord på Føynland/Nøtterøy. Siste innspurt med polish i dag.

 

Godt å vite :giggle:

 

baatsman skrev for 11 timer siden:

Jeg har A 125 og A 95 sammen med Quantum radar(trådløs); trådløse betjeningssystem panel og Raymaine bakke kamera sammen. Fortsatt gammel autopilot, den lever sitt liv alene. Og det er helt greit. 
 

utstyret er kjøpt inn på vinterkampanjer som de har, da sparer man ganske mye. Stor forskjell på 9 og 12 tommer skjerm. Synes 9 er for lite, spesielt ved splittet skjerm. Men så var det med plassen 😀

 

Jeg har ikke plass til mer enn 9 i cockpit tror jeg, men på fly er det plass til 16 tommer om jeg vil. Men lommeboka sa nei :lol:

Link to post
Share on other sites

Her har du allerede fått et meget informativt og godt svar fra @HansH 

Jeg oppgraderte mitt gamle system ifjor og valgte akkurat samme løsning som HansH beskriver, men valgte Simrad NSS12 Evo3 kartplotter og 3G radar.

Du kan fritt velge kartplotter etter hvilken type du liker best. Det blir omtrent like enkelt å installere.

Jeg har forsøkt alle 3 merkene, men valgte Simrad da jeg synes skjermkvalitet og grensesnitt er enklest på den. Raymarine ble #2 og er svært lik Simrad. Garmin synes jeg henger litt etter på utvikling og ble #3 i mitt valg, men alle 3 er gode og det skiller veldig lite så det blir et personlig valg.

Jeg har valgt å montere kartplotteren i kabin og bruker Ipad på fly med speiling av kartplotter via Wifi. Det fungerer faktisk brukbart, men den må ha permanent tilkoblet lader da det sluker batteri.

Radar ville jeg faktisk ikke vært foruten. Krysset skagerak ifjor sommer i et nydelig sommervær og traff en voldsom tåkebanke. Da ble kjapt radar'en uunværlig!

Radaren er forøvrig veldig god å ha når det er mørkt også.

Men ellers er den sjelden i bruk. AIS har jeg foreløpig ikke og det er også langt nede på min ønskeliste.

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Godt poeng fra @Gunnis her ang merker. Jeg gjorde som @Baatsmann nevner, dvs kjøpte plotter på vinterkamanje. Fikk en Ray a125 til ca 16' på Maritim for et par år siden, nedsatt fra ca 24'. Det er en relativt basic modell uten funksjonalitet for f eks ekkolodd. Men for meg som aldri gidder å fiske, så er det helt greit. Men den kan evt håndtere en Ray-radar hvis jeg skulle bytte ut det originale Furuno-anlegget fra 2007 i båten.

 

Har altså den originale Furuno-plotteren med tilgang til radarbilde i cockpit men ikke på fly. Oppe sitter da Ray a125 og en liten 7-tommer fra Garmin. Jeg synes det alltid er veldig greit å ha flere skjermer. Kjører ofte også med Ipad eller iphone oppe hvis det er ukjent farvann.

 

En fordel med Ray (og Navionics kart) er at det går sånn rimelig kurant å overføre en autorute fra pad'en til plotteren. Regner med at slike funksjoner etterhvert er standard på alle plottere. Mulig jeg er klønete, men jeg får ikke helt autorutingen til å fungere på Ray'en uten å gå via pad'en.

 

Siden vi nå er inne på dette med å koble sammen gammelt og nytt, så åpner kombinasjonen NMEA2000 (evt SeaTalkng) og wifi for alle muligheter. Man kan jo f eks speile alle instrumenter, motordata, trip-data osv samt plotter osv på tv-skjermen(e) ombord samt på plotterne og på pad og telefon. Bare fantasien og pengene som begrenser.

 

For egen del må jeg si at driftssikkerheten ved en plotter er det viktigste. Den tåler risting, betydelige spenningsvariasjoner, vann osv. Telefon og pad er langt mer usikkert og bør primært være backup.

Avslutter med et bilde av Perfect Day i typisk fortøyningsposisjon ved Eneboeren/Hui vest for Tjøme ifjor. Ettersom jeg ikke har fått montert ankervinsj ennå, så må vi inntil videre ofte ligge longside. Har ikke gjort det så veldig ofte før, men det funker veldig bra. Har thrustere med variabel hold-funksjon, noe som gjør det veldig enkelt å holde båten inntil fjellet mens man fester tau og fendere.

 

image.png.734da6c922f38940a10b3d77128586ef.png

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Navic II skrev On 28.5.2020 at 20.44:

 

takk for det. :smiley: og du da, blitt landkrabbe?

Ja, dessverre. Men det er kun midlertidig. Ender opp med en Ghibli igjen, tenker jeg. Selv om jeg helst skulle hatt en Zonda. ☺️

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...