Jump to content

Navic's Princess P42


Navic II

Recommended Posts

Solbris II skrev for 1 time siden:

Du gjør en eventyrlig innsats med fornying av en allerede flott båt!😃😃

Blir jo bedre enn ny denne!

Når det gjelder forsikring kan jeg anbefale Fender Marine. Der er jeg godt fornøyd med pris. 
Og bare å gratulere med valg av riktig plotter!😁😁

Har selv Simrad over hele fjøla. Inkludert 16“ og Halo 24 radar. En eventyrlig god radar!

Så da har jeg fristet litt?😁😁😁

 

Takk for det @Solbris II 😊 må prøve å ta vare på den gamle engelske damen vettu 😊 jeg landa på Storebrand, de var edru på pris på båten, og relativt gunstige på resten av mine forsikringer. Ønsker i stor grad å samle alt på et sted.

Jeg liker den plotteren en svært godt, så det kan fort hende det blir simrad når resten av elektronikken evt skiftes ut også. 👌 Jeg så på en 16" av samme type, men lommeboka mi syntes det var en forferdelig dårlig ide 🤣 

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev 11 minutter siden:

 

Takk for det @Solbris II 😊 må prøve å ta vare på den gamle engelske damen vettu 😊 jeg landa på Storebrand, de var edru på pris på båten, og relativt gunstige på resten av mine forsikringer. Ønsker i stor grad å samle alt på et sted.

Jeg liker den plotteren en svært godt, så det kan fort hende det blir simrad når resten av elektronikken evt skiftes ut også. 👌 Jeg så på en 16" av samme type, men lommeboka mi syntes det var en forferdelig dårlig ide 🤣 

Du får ta kontakt når noe skal oppgraderes. Ikke umulig at jeg kan bidra der😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 6 minutter siden:

Du får ta kontakt når noe skal oppgraderes. Ikke umulig at jeg kan bidra der😁😁😁

 

Da tar jeg kontakt nå. Jeg er god på det meste i båten, men navigasjonselektronikken er jeg relativt usikker på. 😅 

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev 57 minutter siden:

 

Da tar jeg kontakt nå. Jeg er god på det meste i båten, men navigasjonselektronikken er jeg relativt usikker på. 😅 

Send meg en pm med hva du trenger mest. 
Du har allerede en knakende god plotter. Derfra kan du bygge ut så sakte du vil. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 26 minutter siden:

Regner med at dere Simrad gutter har båtnavnet i plotterbildet ... 😎

 

18DC59F9-D13E-4157-B302-6027EA5FEB73.png.43bdda6918bdb33f45e82e212682f7a2.png

Seff @Bonus!😁😁😁

Oops, må visst snike inn navnet 16“ Simrad har satt inn her!😁😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da har dagen gått på å spore opp en stikksag, litt plank og en batteridrill med strøm (fordi min gikk tom og jeg hadde glemt lader hjemme) jaggu godt man kan snylte litt på bryggenaboer. 😁 

 

Fikk omsider byttet ut kjøleskapet. Måtte til med litt modifisering av bunnplate, og trikse litt med å bygge på sidene litt ettersom skapet var akkurat for smalt til åpningen. Tror det ble spiselig resultat 😊 

 

IMG_20210403_233459.jpg.4fff69aa5156f374c418585e9a641422.jpg

 

IMG_20210403_233514.jpg.c9d25ec6749d0c57d1c579a50cff2cd2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er vi endelig på årets første tur. Ble langtur nå, helt fra Leangbukta i Asker til oksval på Nesodden. 😅 Har fått en funksjonstest på båten etter vinteren og bortsett fra defrosteren så funker alt. 😉 Det eneste jeg er litt skuffa over er at jeg ikke klarer mer enn 20 knop. Nå skal det sies at båten har ligget på vannet i vinter, og det er fulle diesel- og vanntanker så oddsen er ikke på min side 🤣 IMG_20210515_201101.jpg.8b3d5dc04d853d26eff9afbb2afa6b81.jpg

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev 57 minutter siden:

Da er vi endelig på årets første tur. Ble langtur nå, helt fra Leangbukta i Asker til oksval på Nesodden. 😅 Har fått en funksjonstest på båten etter vinteren og bortsett fra defrosteren så funker alt. 😉 Det eneste jeg er litt skuffa over er at jeg ikke klarer mer enn 20 knop. Nå skal det sies at båten har ligget på vannet i vinter, og det er fulle diesel- og vanntanker så oddsen er ikke på min side 🤣 

Sen start til å ha ligget på vannet hele vinteren ;) 

Jeg har også ligget på vannet hele vinteren, 0-groing i vinter og får samme fart som som i høst.

Har ikke du byttet turboer også? Hvis ikke kunne man jo minstenke at de hang litt..  Hvilket turtall fikk du på maks?

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 11 minutter siden:

Sen start til å ha ligget på vannet hele vinteren ;) 

Jeg har også ligget på vannet hele vinteren, 0-groing i vinter og får samme fart som som i høst.

Har ikke du byttet turboer også? Hvis ikke kunne man jo minstenke at de hang litt..  Hvilket turtall fikk du på maks?

 

Ja, flere grunner til det. Gikk med en helg til turbo bytte, og en helg til no eksamens greier, og en helg til osv osv. 😅 Men sent er bedre enn ingenting 😉 turboene er nok i topp form, men mangler den siste "punchen" skal se litt på det. Det er for slapt med 75 maskiner uansett om jeg er tung og med litt groe. 

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev for 23 timer siden:

 

Ja, flere grunner til det. Gikk med en helg til turbo bytte, og en helg til no eksamens greier, og en helg til osv osv. 😅 Men sent er bedre enn ingenting 😉 turboene er nok i topp form, men mangler den siste "punchen" skal se litt på det. Det er for slapt med 75 maskiner uansett om jeg er tung og med litt groe. 

Ja bør være litt mer punch i dem montert i en 42+ foter. Jeg har 74P 480hk, er i praksis lik 75motorene, 50 fot og ca 16tonn, så dytter de båten over 30knop med lite last og kjøttkaker til middag. Da har jeg 2550-2600omd.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 1 time siden:

Ja bør være litt mer punch i dem montert i en 42+ foter. Jeg har 74P 480hk, er i praksis lik 75motorene, 50 fot og ca 16tonn, så dytter de båten over 30knop med lite last og kjøttkaker til middag. Da har jeg 2550-2600omd.

 

Ja, det er noe gæli feil som ikke er helt riktig. 😅 Men maskinene maler som katter, og er tilsynelatende helt feilfrie, og soter ikke noe. Dyser ble sjekket og renset i fjor, begge turboer nye i år etc. Så jeg skal sjekke litt mer. Kommer tilbake med eksakt rpm etter neste tur. Skal klare 30+ med min også nysmurt og uten jolla på plattformen. Vekta er jo 14 tonn pluss last så det er ikke så forskjellig fra din. Finner nok ut av det. 😉

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en billig våtdrakt, da kan du ta på deg dykkermaske og gå ned og se. Fort gjort å fjerne rur og groe på propellene, det vil hjelpe deg mye. Anbefaler å bruke en slik firkantet isskrape i plast samt en stiv skurebørste. Det er ikke sikkert det har grodd så mye under skroget, det pleier som regel å gro mest på enkelte plasser. Er propellene grodd mister du utrolig mye effekt. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Kjøp deg en billig våtdrakt, da kan du ta på deg dykkermaske og gå ned og se. Fort gjort å fjerne rur og groe på propellene, det vil hjelpe deg mye. Anbefaler å bruke en slik firkantet isskrape i plast samt en stiv skurebørste. Det er ikke sikkert det har grodd så mye under skroget, det pleier som regel å gro mest på enkelte plasser. Er propellene grodd mister du utrolig mye effekt. 

 

Blir opp en tur i sommer for stoffing og zink så jeg skal overleve frem til da 😅 men jeg mistenker at propellene er rimelig grodd 🤭

Link to post
Share on other sites

2200 omd var ikke allverden nei.. Satser på den bare trenger litt spyling og polering av propeller da :) 

 

Vet ikke hvordan den gikk når du pakket den inn i høst? 

Er normalt minimalt med maritim begroing i vinter mnd`ene, men nå er det jo snart Juni ;)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Etter noen dager på land fikk pipen en annen låt. 😁 Nytt bunnstoff, rens av propeller, nye zinker, nye luftfiltere etc så gikk vi fra 17 knop til 27 knop med fulle dieseltanker, full vanntank, ferieoppakning og grand 330 på plattformen. Det må sies å være helt innafor. 😁👌 Barnearbeid i ferien er tillatt har jeg hørt. 🤣👌

 

IMG_20210719_144026.jpg.5642745bd1e58a63c0c8e3da5dfa6fd4.jpg

 

IMG_20210720_204656.jpg.789565e6f305c9b83e5d6e6109a28567.jpg

 

IMG_20210720_204630.jpg.7615ac688fe34893c0d5de2d20c47b27.jpg

 

IMG_20210723_152125.jpg.04aad262b68999d461ec9a98ffe5ab81.jpg

 

IMG_20210723_153652.jpg.a88c56dee60efc6207d03c0176b56404.jpg

 

IMG_20210723_141518.jpg.2035e99dcb1dc9add9da893904c39095.jpg

 

 

 

 

Redigert av Navic II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...