Jump to content

Reduksjon av promillegrense på sjøen, ønsket av flere. Nå med meningsmåling.

janet

Reduksjon av promillegrense? (hemmelig valg)  

208 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Erikda skrev for 1 time siden:

Og den logikken gjelder i de fleste tilfeller hvor man vurderer fare for liv. Man kan til og med kjøre med bil promille hvis det er for å redde liv.

Det forhindrer ikke at man kan sette ned promillegrensen!

Jeg skrev ikke om å redde liv! Jeg skrev flytte båten.

Med en promille på over 0,2 vil jeg få hele ansvaret for et forlis eller skader, om jeg berger båten. Det får jeg ikke I dag.

Tror det blir mange som må la båten seile sin egen sjø I denne situasjonen I fremtiden, om promillegrensen senkes.

JRK

Guest Avmønstret#
JRK skrev 3 minutter siden:

Tror det blir mange som må la båten seile sin egen sjø I denne situasjonen I fremtiden, om promillegrensen senkes.

JRK

Selv tror jeg det er en ekstremt marginal problemstilling i utgangspunktet, hvor en, som tidligere, vil finne løsninger som fungerer der og da. 

Og uten promille er det ikke en problemstilling, som jo er en veldig enkel løsning. 

Er det ikke en idé at slike debatter er faktabaserte? Som f.eks. dokumentasjon på at promille mellom 0,2 og 0,8 (ikke over - det er allerede forbudt) faktisk bidrar til betydelig økt ulykkesfrekvens?

Å diskutere opp og ned i mente om man er prinsipiell motstander eller tilhenger av alkohol på generell basis, er irrelevant for promillegrensen.

Som normalt er i Norge, er det visst ingen mellomting mellom klink edru og ravende full...

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Pinkvin skrev 43 minutter siden:

Selv tror jeg det er en ekstremt marginal problemstilling i utgangspunktet, hvor en, som tidligere, vil finne løsninger som fungerer der og da. 

Og uten promille er det ikke en problemstilling, som jo er en veldig enkel løsning. 

Der kom det endelig på bordet, den skjulte agenda som har lurket i sivet, og som sikter på totalavhold.

Tsk tsk...:nonod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

1 hour ago, Mulligan said:

Det er ingen 0.8 felle. Båtfolk som nyter en pils til rekene tenker ikke på 0.8 i det hele tatt.

De har knapt målbar promille.

Og siden man gjør, eller kan gjøre, som du sier her; nyter en pils til rekene og knapt har målbar promille, så er det jo greit med en promillegrense på 0,2 siden man både får drukket en øl, spist reker og kan lovlig føre sitt fartøy. Har man behov for mange pils til rekene bør man enten holde seg på land eller legge seg til for natten, ikke verre enn det, men skjønner at det er viktig for enkelte å tøye grenser og da mener jeg grenser i fohold til hva som nedsetter vurderingsevnen. Mulig det er noe galt med disse og at de trenger hjelp.

Er visst ikke bare i Norge det ivres for strenge(re) promilegrenser. Joda, klar over at det her er snakk om bil, har skjønt det, men holdningene til og retningen på restriksjonene er nokså åpenbare og ikke bare her i landet.

https://www.tv2.no/a/9490923/

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

At EU vil senke promille grensen på bilkjøring, er helt forståelig...

Det ser en godt når en bor i disse middelhavslandene der bilkjøring og promille er rimelig lemfeldig..

Men det er ikke noe argument for at den allerede lave promille grensen vi har i båt i Norge

skal senkes enda lavere..

Det er en enorm forskjell på en bil som suser avgårde i gjerne 120 km/t, med 1 meters margin på hver side, 

og en båt i 10 km/t og milesvis avstand til det meste...

Det er som natt og dag...

Guest Avmønstret#
Erik skrev 25 minutter siden:

Der kom det endelig på bordet, den skjulte agenda som har lurket i sivet, og som sikter på totalavhold.

Tsk tsk...:nonod:

Totalavhold når man fører båt ja, den har jeg ingen problemer med å stå for, ingen lurking i siv eller skjult agenda om det nei, trodde det var temmelig åpenbart :-) 

--

Om man havarerer egen båt fordi man er så drita at man ikke er i stand til å flytte den, og ei heller har andre som kan flytte den i nærheten... ja hva kan en si? Lykke til med oppryddinga og dialogen med forsikringa? 

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 6 minutter siden:

Da er man laaaangt over 0.8.

Og det er ikke det debatten går på.

Så det teoretiseres rundt det store antallet båter som ikke havarerer årlig fordi de med promille på mellom 0,2 og 0,8 tross alt kan flytte båten når det kommer uvær, festen er i gang og båten må flyttes? 

Oookei... da er vi der ja. Antagelig et vektig poeng for båtfolk flest. 

Pinkvin skrev 32 minutter siden:

Totalavhold når man fører båt ja, den har jeg ingen problemer med å stå for, ingen lurking i siv eller skjult agenda om det nei, trodde det var temmelig åpenbart :-) 

Din påstand var at man enkelt kunne løse utfordringen med feks å komme seg ut i båten på svai etter leirbålet osv selv med senket promille grense. Og løsningen var totalavhold så vidt jeg forstod da du skrev Og uten promille er det ikke en problemstilling, som jo er en veldig enkel løsning. 

Eller tenker du at jeg skal svømme ut til båten etter tre fire rolige pils ved bålet mens jeg nyter solnedgangen , for å unngå å være kriminell?

Og bare for ordens skyld : Jeg kommer neppe til å endre adferd uansett hvilke regler dere får gjennom, ja kanskje med unntak av at jeg må vurdere å slukke lanternene, kriminell blir jeg jo uansett, og da er det vel best å operere i det dulgte.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Landene rundt oss spriker veldig.

Sakset fra  http://www.sejlsport.dk/

Sverige: For både over 10 meter eller både der kan sejle over 15 knob – 0,2 promille. Både under 10 meter og 15 knob 1,0 promille

Danmark  0,5 Loven har konsekvenser for førere og besætninger på skibe over 15 meter, planende speedbåde samt vandscootere og lignende.
 For alle andre gælder forsat et generelt forbud mod sejlads, hvis man er påvirket i sådan en grad, at man ikke kan føre fartøjet på fuld betryggende vis.

Finland Promillegrænse 1,0
Tyskland Promillegrænse 0,5
Polen 0,2 promille - gælder alle
Letland 0,5 promille.
Estland  0,8
Litauen 0,4. Er du indblandet i et uheld, kan en hvilken som helst promille gør dig skyldig
Rusland 0,0 promille.
England  Der findes ingen specifik grænse. Sker der et uheld, vil politiet tage en blodprøve og retten vil vurdere om det var forsvarligt at føre båd.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

1 hour ago, Ida Marie III said:

At EU vil senke promille grensen på bilkjøring, er helt forståelig...

Det ser en godt når en bor i disse middelhavslandene der bilkjøring og promille er rimelig lemfeldig..

.

Med andre ord  så er du enig i (?) at en redusert grense vil påvirke folks generelle holdning til inntak av alkohol.

På oppdrag for Samferdselsdepartementet utførte TØI(x) spørreundersøkelser i 1998 og 2001 for å undersøke norske bilføreres kunnskaper, holdninger og atferd med hensyn til promillekjøring. Resultater av undersøkelsene ble bl.a. publisert i Samferdsel nr. 7, 2001.

Undersøkelsene viste at 86 prosent av bilførerne kjente til den endrede promillegrensen, samme andel som kjente til den gamle grensen før endringen.

Andelen som svarte at de ikke vil drikke noe alkohol når de skulle kjøre bil, økte fra 82 til 91 prosent fra før til etter senkingen.

Undersøkelsen viste også at andelen som mente at deres nærmeste kjente ville mislike at de kjører etter å ha drukket en halv flaske pils, økte fra 63 til 71 prosent.

Det ser altså ut til at to av de tre delmålene med lovendringen ble oppnådd. Men det viktigste målet – færre promilleulykker – kunne denne undersøkelsen ikke si noe om.

https://samferdsel.toi.no/nr-4/lavere-promillegrense-men-ikke-farre-ulykker-article28420-1232.html

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er for ille dette. Halve gleden å være på sjøen med varmen vi har er å ta ei kald øl, så ei til!

Men så skjer det ulykker der folk har høg promille og skader seg, andre, båter og nå i Arendal et båthus, det er vann på mølla for alle puritanere og fanatikere. 

Myndighetene må gjøre noe. De kan ikke forby mørket, de kan ikke forby at folk gjør dumme ting og de kan ikke forby båter som har stort farts og ødeleggelsespotensiale, men de KAN forby at båtfører kan drikke alkohol.

Da blir det samme regler som bil, for det er veien det kommer til å gå.  

Kunne en løsning være sertifikat på båter med toppfart over 10-15 knop og sidestille dette sertifikatet med bil? 

Hvor mange av ulykkene som skjer er med promille mellom 0 og 0.8 lurer jeg på?  En neglisjerbar andel gjetter jeg på.  Da er det på tide politiet gjør en innsats på sjøen for å håndheve grensen som er og en straff for overtredelse som svir.

Pinkvin skrev 3 minutter siden:

Pussig med et par av herrene her inne som til stadighet hevder seg omgitt av fanatikere.

Jeg har foreløpig ikke hevdet det, men oppfatter deg som veldig langt unna moderat i dine meninger. Med så svart/hvitt holdninger og tilhenger at ett totalitært samfunn bør du ikke være overrasket over å bli kalt fanatiker.

Jeg vil nesten trekke det så langt at i denne typen diskusjoner er det stort sett fanatikere som ytrer seg. Heldigvis er Båtplassen relativt moderat, men denne typen diskusjoner tar definitivt frem det verste i folk.

24 minutes ago, Pinkvin said:

Pussig med et par av herrene her inne som til stadighet hevder seg omgitt av fanatikere. 

Blir det som å være edru på fyllefest eller drita når alle andre er edru? :rolleyes::lol:

Verre...

Det blir som å være på et bedehus med haugianere som aller helst ser all glede og forlystelse forbudt og straffbart - selv om de trøster seg inntil videre med skjærsilden for de "fallene".

Redigert av Ventus (see edit history)
18 hours ago, Pinkvin said:

99% gjør det selv, gratis. Noen få ønsker betalt barnevakt, og noen helt få trenger det. 

Ja, sånn er det. Jeg ønsker litt mer betalt barnevakt til de som trenger det. For de innretter seg like lite etter promillegrensene uansett hvor lave de er. Men, akk, det får vi ikke, og følgelig kan jeg seile rundt med det promillenivået jeg selv finner forgodt. 

Redigert av quantumduck (see edit history)
3 hours ago, Mouche said:

men skjønner at det er viktig for enkelte å tøye grenser og da mener jeg grenser i fohold til hva som nedsetter vurderingsevnen. Mulig det er noe galt med disse og at de trenger hjelp.

Jeg må le ... vil jeg ha to glass hvitvin til rekene så er jeg ute etter å tøye grenser og trenger hjelp. Basehoppe i Trollveggen, tja, det er innafor, to glass vin til maten, njet, innleggelse neste. Nå mangler du egentlig bare pavehatten så blir det helt komplett, Mouche ...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...