Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Ja da er det problemer. Derfor du fikk inn ett ping. Spørsmålet er om Wi-Fi detter bort. Er det slik at når du søker etter Wi-Fi nettverk så blir det nettverket borte og så kommer tilbake hele tiden? 

 

Du burde koble til TTL for å se seriell informasjon fra enheten. Det er noe som gjør at den restarter hele tiden tror jeg. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ingen forskjell med klemmer direkte på dessverre.. Prøvd med EN høy (likt) og lav (deaktivert kort) så den har nok en intern pullup..

 

Slik jeg forstår denne enheten så skal en kople til via http for å konfigurere wifi biten og så kan en bruke TTL? GPIO for ESP8285 er ikke tilgjengelig.

 

Har som sagt også prøvd med RX/TX til GND men da ble den inaktiv igjen.
 

Sliter med videoen. Ble for stor...

 

Red: Og når den var liten nok så var den ikke lovlig filtype å laste opp nei..

 

Red2: Delt via Google photo

https://photos.app.goo.gl/geknHPQdcnkaZymMA


Red3: Kan jo kople TTL til scopet og se om det er aktivitet der? Har div TTL til USB dongler også så kan sikkert kople de på og åpne en monitor mot de?


 

 

 

 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva skjer med status LEDs når modulen

 

a) får strøm og starter opp

b) er ferdig startet og venter på tilkobling

c) får en tilkobling med wifi

d) du har fått tildelt ip-adresse på PCen og du får en stabil ping mot den?

 

Slik jeg leser tråden skjer Noe på eller rett etter punkt C, og hvis det er tilfellet så burde det være mulig å se noe tegn på LEDs

 

 

Link to post
Share on other sites

moloko skrev 46 minutter siden:

Hva skjer med status LEDs når modulen

 

a) får strøm og starter opp

b) er ferdig startet og venter på tilkobling

c) får en tilkobling med wifi

d) du har fått tildelt ip-adresse på PCen og du får en stabil ping mot den?

 

Slik jeg leser tråden skjer Noe på eller rett etter punkt C, og hvis det er tilfellet så burde det være mulig å se noe tegn på LEDs

 

 

 a) pluss b): blinker en gang noen sekunder etter at strøm er på, så et par sekunder til så forblir den tent
c) skulle teste men når oppnår jeg ikke oppkopling i det hele tatt - slukker et sek en gang i blant men klarer ikke å se at det går i ‘takt’ med oppkoplingsforsøk
d) har til dags dato aldri skjedd dessverre - bare oppkoblet kort tid av gangen, under et min før den skifter til ‘ikke tilkoplet’ igjen

 

Får gjerne åpne pakken med de norske chipene og la denne gå i glemmeboken... Evt under hælen

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Fantino said:

c) skulle teste men når oppnår jeg ikke oppkopling i det hele tatt - slukker et sek en gang i blant men klarer ikke å se at det går i ‘takt’ med oppkoplingsforsøk

 

I følge manualen så skulle LED 4 være på konstant, så da kan du nok anta at det er et problem med selve modulen. Har du fler, eller er det bare den ene?

 

Halmstrå: har du sjekka om loddingene på pinnene ser greie ut?

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å kople opp den velsignede ESP8285 modulen via serial og en USB TTL sak. Får kontakt med den men den spyr bare ut ‘jibberish’... Prøvde å fikle med ulike tegnsett i Putty men ble bare annen ‘dialekt’ og like uleselig.. Og så ble det kveld.

 

 

9CF10FF4-00CA-4C9E-9276-F1ABB561BEB2.jpeg

Link to post
Share on other sites

Bruker 9600/8 bit/osv som står i manualen og har satt både putty og USB port til samme. Men kan gjerne være at selve esp8285 står i ‘et annet hakk’ av en eller annen grunn? Skal prøve å velge ulike hastigheter også. Prøvde både putty, DoIt sin (den du limte inn bilde av, men ikke tale on å finne en versjon med engelsk tekst på knappene) og Arduino IDE seriemonitor.

Link to post
Share on other sites

Prøvde flere baudrates men no joy. La også merke til følgende: Måtte fore esp8285 med 5V separat (med felles GND selvsagt). Prøvde å dra denne fra USB først, som vel skal kunne levere 500 mA men fikk da konstant ‘plingelyd’ slik du får når du kopler til/fra USB. Tyder vel på at enheten resetter seg hele tida av en eller annen grunn. Jeg parkerer den nå, og går for nRF24L01 kjøpt på Kjell.com for den oppgaven.. Mulig jeg burde trødd den flat for å unngå å bli fristet til å kaste bort flere timer. Men sitter med en uggen følelse av at noe jeg gjør er feil. Greia er vel at denne utgaven ble lite populær virker det som, og det finnes mye mindre info på web om denne enn tilsvarende esp8266 moduler. Var forreste 8266 som står på Fishino ser jeg, men har bare Uno-utg. Har tenkt å bruke Nano på denne oppgaven. Og wifi er overkill for å sende et enkelt tall også. Det er sikkert spi også, men det får være. 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror den ikke fungerer, så jeg tror du skal tråkke på den 🙈🤪

 

Finnes vel enda mindre moduler du kan benytte. Men det er vel marginale forskjeller på strømforbruk eller plass de trenger så jeg hadde ikke stresset så mye med det. Bedre å få noe som fungerer 👍

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 2 minutter siden:

Jeg tror den ikke fungerer, så jeg tror du skal tråkke på den 🙈🤪

 

Finnes vel enda mindre moduler du kan benytte. Men det er vel marginale forskjeller på strømforbruk eller plass de trenger så jeg hadde ikke stresset så mye med det. Bedre å få noe som fungerer 👍

 
Tenker også det. Men lar den liggende skuffa i tilfelle jeg snubler over noe smart info/clou på nett. Har laget en 555-basert toggle-krets med FET som slår dingsen på der fremme ved en strømpuls fra fjernkontroll. Så slår den seg av selv etter pre-satt tid. Så strømforbruk er egentlig ikke issue. Og ligger greie eksempler på Arduino-kode for de der nRF-ene.

Link to post
Share on other sites

Planlegger et nytt prosjekt... Nokså båt/sjørelatert så poster den her. Hvordan tror dere det vil funke å male denne temp-sensoren med bunnstoff for å unngå groing når den ligger i saltvann og måler vanntemperatur?

745032_87081.tif?ref=F163ECC403&format=j

Planen min er å bruke denne til å måle vanntemperaturen på et skjær og sende temperaturen med en solcelledrevet Arduino Nano med nrf24l01 (MySensors) til Raspberry Pi / Domoticz på land/hytta. Temperatursensoren planlegger jeg skal ha et lodd i bunn og en liten fottør 20 cm over sensorområdet slik at jeg tar høyde for tidevann. DS18B20 med ledningen skal være inni et rør av et eller annet slag som er godt perforert  slik at vanngjennomstrømningen er god. 

Link to post
Share on other sites

Hei @snekkerbod, det er jeg helt sikker på fungerer helt fint. Jeg har hørt at enkelte bunnstoff reagerer med metaller, men ikke drevspray. Personlig hadde jeg brukt drevspray, men ellers tror jeg ikke det er noe problem å male sensoren. Den vil merke tempereuren godt gjennom bunnstoffet 👍 kult prosjekt forresten. Del gjerne! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...