Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Litt krøkkete med de konverterene for resistive tankmålere, med mindre du mener for bruk med flottør da? I så fall ligger det massevis av slike på Aliexpress også!

 

Hvis du feks skal ha spenning-, strøm eller serielt signal over til n2k er det nok bedre å laste opp et n2k library på en esp32. Ligger mye sånt på GitHub ser jeg (ble selvsagt nysgjerrig 😁).

Link to post
Share on other sites

Neste prosjekt, sirene. 🙈 Tror jeg har en sykdom. IMG_20200911_175932.jpg.6bca28815d0cb1664c410ea808f8dfef.jpg

 

received_736645120247356.jpeg.ac82de32b0ace38aeb618bc97828a512.jpeg

 

Tok ca 3 minutter før jeg hadde demontert den.... Tenker å kjøre DC-DC konvertering på batteritilkobling for å gjøre om til 12V. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hei @Dreuf, ingen behov for kalibrering av vår skjerm nei. Den fungerte fint med en gang. Kanskje noe å reklamere på? 

 

Sirenen er ZigBee ja. Var på tilbud på elektroimportøren i helgen. 

 

https://www.elektroimportoren.no/innendoers-sirene/4514804/Product.html

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Morsom tråd! :thumbsup: Jeg har en Pi 3B+ i båten nå som kjører SignalK (etter god hjelp fra @Dreuf), J.River Media Center med biblioteket mitt på rundt 175 000 låter på en USB-disk og Tellstick Duo og Phidgets digitalt kretskort med 0/16/16 porter (begge deler hadde jeg liggende i mine ganske store plastbakker med automatiseringsutstyr). Dette styres av Node-RED, men jeg har så vidt kommet i gang med det. Jeg har så langt modifisert en Nexa LCMR1000 til å fungere med 12V driftsstrøm og kunne styres av Tellsticken. Den er under test i båten nå, og hvis den funker uten problemer, blir det en bunke sånne jeg skal bruke til av og på. De vil bli parallellkoblet med de fysiske bryterne i båten, så jeg kan slå av og på lanterner, søkelys, anlegg og sånt fra hytta ved behov og lyst (mye av det vil jo bare være for moro skyld, av samme grunn som folk bestiger Everest, "fordi det er der").

 

Siden jeg vil kunne styre anlegget (volum og sånt) fra framre styreplass også, så holder jeg på med å sette opp en RF-mottaker som tar inn signaler fra en innlært billigfjernkontroll med 433 mHz batterisender fra Next Generation IR Remote Extender. En fjernkontroll på hver av de to styreplassene, og alt er klart. Da slipper jeg også å treffe Pioneer-spilleren i monteringskassetten med vanlig fjernkontroll. Dette var også ting jeg hadde liggende fra tidligere prosjekter.

 

Pi-en kobler seg til det trådløse nettet på hytta så snart jeg er rundt nærmeste odde, det er et Asus RT-AC88U trådløst aksesspunkt med ganske brukbar sendestyrke i et Asus AIMesh system. Jeg har også et eget trådløst aksesspunkt (en gammel D-Link jeg hadde liggende) koblet med netverkskabel til Pi-en, med Pi-en som ruter mellom nettverket på hytta og i båten. Denne ruteren står bare på når båten er i bruk. Alt sammen er i en vanntett bakke i båten.

 

Det må jo være greit å se hvordan båten ligger når det er uvær og mørke uten måtte dra ut til hytta og sjekke hvis jeg er i huset i byen, for eksempel. Hvis jeg er der eller bortreist, kan jeg bare koble meg til VPN-en på hytta (500/500 fiber), slå på lanterner og søkelys og se på det i overvåkningskameraet som står i vinduet på hytta. Det er jo en halvåpen båt med bare tak og frontrute, så det er ikke akkurat behov for varmestyring og sånt. Og egentlig heller ikke batteriovervåkning. Jeg skal til å montere en CTEK 10-amperes lader som skal kjøre konstant vedlikeholdslading på de to 110 AH-batteriene når båten ligger ved brygga (med comfort connect-kabel og panel er det koblet til og fra på et par sekunder samtidig som jeg fortøyer).

 

Men jeg har funnet ut at Pi 3B+ blir litt vel puslete for det store mediebiblioteket, så jeg skal over på en PI 4 med 4 gig RAM. Det er jo også greit å ha USB 3 når jeg skal synkronisere mediebiblikoteket, det går ekstremt mye fortere. Derfor bestilte jeg den strømforsyningen du anbefalte fra Italia til den, @Sjøbliss, og så kan det være at jeg sutrer etter litt hjelp hvis jeg ikke helt vet hvordan jeg skal koble den til når den kommer. :giggle:

 

Jeg har også sett et morsomt Icy Box-aluminiumskabinett til Pi 4 på Komplett. Det har vifte, noe som kan være greit siden Pi 4 går ganske mye varmere enn en Pi 3, og det vil jo bli godt og varmt inni den plastboksen om sommeren. Det som var veldig snålt med det, var at det står "Støtter en valgfri 30 mm kjølevifte og en ekstern antenne". Jeg tolker det som antenne til trådløst nett, og det ville vært greit å få høyere hastighet mellom båten og hytta. Men hvordan i alle dager skulle de ha fått til det? Man må så vidt jeg vet til med loddebolten og mekke en del på baksiden av kretskortet for å få til sånt.

Link to post
Share on other sites

Bare å mase når du trenger @Mastiff. Kr har en Signalk installasjon på en Pi3B som skal ned i båten i vinter slik at jeg får syncet hele Victron biten opp i skyen. Så da blir det nok tredje Pi til båten.... 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg har det meste på ZigBee både på land og sjø, men litt zwave på ting som ikke går på batteri eller trenger umiddelbar respons. Eksempel er termostat. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok ha meg ZigBee nå, for jeg har en kodelås fra EasyAccess som har ZigBee-modul, men ikke Zwave-modul. Jeg måtte ta den istedenfor ID Lock, som jeg bruker på alt annet, fordi akkurat det stedet ikke har noen andre muligheter for å komme inn (på hytta har jeg en sidedør med vanlig lås, og i utleiedelen av huset har jeg en terrassedør med vanlig lås, men i vår egen, lille del av huset vårt har vi bare én inngang). Så da brukte jeg en lås som kan bruke nøkkel som reserveløsning.

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har sittet og nilest denne tråden med stor interesse de siste kveldene, til samboerens dels forundring dels litt nysgjerrighet når jeg forteller om hva som nå relativt "enkelt" er mulig å få til til en relativt rimelig penge. 

 

Jobber til dagen med industriell IIOT så er til dels kjent med Node Red men har ingen erfaring med HA for eksempel. Det meste som brukes av hardware er også av industriell robust innpakning med dertil høyt (alt er relativt) strømtrekk. Ikke noe man vil installere i båten uten videre.

 

Så til det jeg ikke har funnet i tråden; ser ut til at det er flere som har solcellepaneler med lithiumbatteribanker, med dertil tilhørende ESS/BMS som allerede kommuniserer ut data på protokoll. I mitt tilfelle har jeg en gammel "Ladix" batterilader på landstrømmen. Her har jeg overhodet ingen indikasjon i båten på at båten faktisk er koblet til landstrøm eller lader, så må stikke hodet nedi maskinrommet for å se etter det grønne lyset. Ser stor nytte i å kunne dra ut mer data fra dette systemet, og særlig nå som det nærmer seg vinteropplag hadde det vært tipp topp med noen Aqarasensorer (allerede bestilt, har også en PI 3 liggende som skal brukes til formålet) og oversikt over lading/batteristatus. 

 

Har sett meg rundt etter noen enkle energimålere med zigbee protokoll men har ikke lyktes å finne dette. Noen som har snublet over noen smarte produkter for å oppgradere de gamle "dumme" laderne? 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev On 23.8.2020 at 13.07:

Så nå prøver jeg heller disse:

https://www.ebay.com/itm/XIAOMI-Mijia-Bluetooth-Thermometer-2-Digital-Temperature-Humidity-Monitor/254558220464?hash=item3b44da30b0:g:wIYAAOSwxKxehbrF

Disse går på BLE og ikke Zigbee.

Har ikke kommet meg ned i båten for å teste dem enda.

 

 

Nå har jeg montert dem i båten.. Men det var ikke rett frem å få dem inn.

 

Her ser det ut til at man må legge inn via HACS xiaomi BLE integration.

 

Også må man finne koden på hver enkelt device (i tillegg til mac)..

 

encryptors

(dictionary)(Optional) This option is used to link the mac-address of the sensor broadcasting encrypted advertisements to the encryption key (32 characters = 16 bytes). This is only needed for LYWSD03MMC, CGD1 and MHO-C401 sensors. The case of the characters does not matter. The keys below are an example, you need your own key(s)! Information on how to get your key(s) can be found here. Default value: Empty

sensor:
  - platform: mitemp_bt
    encryptors:
             'A4:C1:38:2F:86:6C': '217C568CF5D22808DA20181502D84C1B'
             'A4:C1:38:D1:61:7D': 'C99D2313182473B38001086FEBF781BD'

Har lastet inn packet capture på mobilen, men ikke vært i båten så jeg har fått prøvd å legge dem inn enda.

Skal oppdatere så fort det er noen fremgang.

 

Legger inn link til hvordan man finner kodene her (så slipper jeg å lete nestegang jeg er i båten :) ).

https://community.home-assistant.io/t/xiaomi-passive-ble-monitor-sensor-platform/177352/407

 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har funnet en enhet som kan måle strøm på 12V-batterier og mate det til Pi-en på en måte? Jeg har snust rundt og lest om i2c-bus, ad-konvertere og komponenter  til jeg ble halvgæren, men siden jeg ikke vet opp og ned på en transistor, hjelper det meg ikke så mye. Så jeg er ute etter en ferdig løsning som bare kan kobles til Pi-en, så jeg kan se strømmen på begge batteriene og vet om noe har gått galt med vedlikeholdsladingen.

 

Link to post
Share on other sites

Det blir nok litt mer enn jeg har råd til å bruke på dette for tiden. :eek: Jeg ser at en shunt ligger på rundt 1600 kroner (Sparelys), og dermed blir det vel over 3000 for de to batteriene mine (de er separate kretser, én for teinehaler og forsterkerne til stereoanlegget, og én til motoren, lanterner og sånt).

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 2 timer siden:

Er det noen som har funnet en enhet som kan måle strøm på 12V-batterier og mate det til Pi-en på en måte? Jeg har snust rundt og lest om i2c-bus, ad-konvertere og komponenter  til jeg ble halvgæren, men siden jeg ikke vet opp og ned på en transistor, hjelper det meg ikke så mye. Så jeg er ute etter en ferdig løsning som bare kan kobles til Pi-en, så jeg kan se strømmen på begge batteriene og vet om noe har gått galt med vedlikeholdsladingen.

 


Det finnes mye fint til en slikk og ingenting fra Kina. Er det spenning, strøm eller forbruk i Ah du er ute etter å måle?

 

For å overvåke spenning og evt strøm trenger du bare en a/d konverter tilpasset RasPi og en shunt eller slike ‘non-invasive’ strømmålere som kan klipses på ledningene. Dette kan kjøpes for lommerusk.

 

Skal du ha en batterimonitor som måler forbruk/SOC kan de også fås veldig billig fra Kina, men å overføre data fra disse til RasPi kan bli utfordrende. Billigste i så fall vil jeg tro er et webcam koblet til RasPi.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom på: Jeg antar B&G instrumenter kjører på NMEA2000. Alle dingsebomser som kjøpes ferdig for å håndtere dette er dyre, men det finnes kildekode som kan brukes for NMEA2000. Usikker på om den kan kompileres til RasPI (og den kjører gjerne annen tung programvare?) men kan feks kjøres på esp32 som igjen kan levere data til RasPi på passende format. Men dette er jo et større prosjekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...