Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Bruker heller ikke flussmiddel da det er flussmiddel i loddetinnet. Men har merket at det er viktig å holde spissen ren og at loddebolten ikke bør stå på lenge uten å brukes. Har sånn svamp på holderen som jeg fukter med vann og bruker mye. Og så filer jeg opp spissen med ujevne mellomrom når den er skitten eller flussmiddelet har ‘spist’ seg inn i den. Bruker vanlig metallfil til dette. Og er definitivt ingen loddeekspert jeg heller da.

Link to post
Share on other sites

Prosjektet med nye antenner gir endelig uttelling, men det tok litt tid. Jeg endte opp med å teste ICE med mobilt bredbånd, ICE sin 4g mobilabb med Data Frihet og Telia abbonement. Dette ble alt testet i ICE sin egen router (ICE 4G Smartrouter A1), min gamle TP Link Archer MR400 og til slutt en Huawei B535.

 

ICE Router:

Jeg prøvde først med ICE sin router med mobilt bredbånd. Det fungerte helt OK. Men ikke mer enn det. Fikk god dekning men forferdelig ytelse. Samme fart både på ICE 4G mobilabbonement med Data Frihet. Når jeg prøvde med Telia 4G var det litt bedring (fortsatt ICE router) men fortsatt ingen god ytelse. I Labukta, på Borøya, hvor vi er ofte, virket i praksis ikke ICE abbonementene i det hele tatt. Fikk 0,2-0,5 Mbit fart og dårlig dekning. Sjekket opp detaljene men i praksis ble det lik 3 streker dekning og ingen fart. Når jeg brukte Telia på samme sted fikk jeg fortsatt 3, noen ganger 4 streker, men dog litt bedre fart. 1,5-2Mbit fart. Vi benyttet også ICE abbonementenene i Vestre Dragsund, dette fungerte noe bedre med denne routeren. Her var det grei fart på 3-4Mbit og 4 streker dekning på routeren på begge abbonement.

 

Et av poengene med ICE er jo 450Mhz nettet som har uovertruffen dekning. Disse frekvensene ble aldri benyttet av routeren. Selv om jeg tvang den over på 450Mhz så virket det ikke. Da mistet jeg i praksis all dekning. Routeren selv kobler nesten utelukkende over på 1800Mhz nettet uanett.

 

TP Link router:

Prøvde så samme øvelsen med min egen gamle router. Der fikk jeg distinkt følelsen av at det var veldig dårlig ytelse ved bruk av de nye antennene. Jeg fikk egentlig samme ytelse og dekning med og uten de nye antennene tilkoblet. Dette forundret meg veldig. Jeg sjekket litt med leverandøren av routeren og de sier at de ikke egentlig anbefaler bruk av eksterne antenner, men dersom vi bruker det så bruk to like antenner. Det gjorde jeg jo. Kort og greit fikk jeg nesten ikke noe dekning i Labukta med denne routeren, uansett abonement. Litt slik som vi har hatt før. Dersom det ikke har vært mye båter og god direkte sikt har vi fått OK dekning, men ikke mer. Dette var jo problemet vi ønsket å løse med de nye antennene.

 

Ny router, tur til Elkjøp og handle en Huawei B535.

Dette er en av de mest anbefalte routerene for 4G i øyeblikket, og den går direkte på 12V. Så da ble det den som skulle til pers. Jeg så også i mine undersøkelser at den ble solgt i bundle med antenner fra forskjellige produsenter så den var i alle fall anbefalt av mange ved bruk av eksterne antenner. Det ble også noen YouTube videoer sjekket hvor en del hadde sjekket før og etter dekning på denne med eksterne antenner. Så da måtte det prøves. Jeg monterte den i båten uten å koble til eksterne antenner. Testet først med Telia abbonementet. Det gikk bra med 3-4 streker dekning og god fart. Her fikk jeg 14--15 Mbit fart i hjemmehavnen. Der fikk jeg typisk maks 4Mbit med det gamle utstyret for ICE og 10Mbit med Telia på de to andre routerene. God dekning i området gjør at de eksterne antennene har mindre å si her, dette gjelder både ICE og Telia. Koblet så på de eksterne antenne for å se på forskjellen. Etter jeg koblet de til var det ingen endring, gikk så inn i web grensesnittet og valgte at jeg har koblet til eksterne antenner på begge kontakter. Så gikk det 3-4 sekunder så var dekningen på 5 streker. Dette gjelder både ICE og Telia, begge full dekning. Så prøvde jeg hastighet, 40 Mbit på Telia, 10 Mbit på ICE. Dette var bra. ICE er begrenset på 10Mbit på Data Frihet så jeg er godt fornøyd med 10, og spesielt når jeg vet at dette i praksis er strupet hos leverandøren. Neste test i Labukta viser samme resultat, men dog lavere hastighet. Får bare 3 Mbit fart der ute, men dekningen er 100% med 5 streker. Telia har også full dekning og typisk 15-20 mbit fart. Så de har nok en bedre infrastruktur, og jeg tror også flere frekvenser i bruk enn ICE (slik som 2600Mhz).

 

Konklusjonen er at vi tar med ICE abbonementet i båten i sommer. Det er en egen glede i det å kunne si til ungene at de bare kan bruke så mye de vil. Data Frihet med 1000GB data går i praksis ikke tomt. Jeg har dual-sim fra jobben på Telia med 100GB som jeg har som backup. Kommer vi et sted med dårlig dekning kan vi da fortsatt få sett en film en kveld på NetFlix om vi ønsker. Dekningen med kobinasjonen av nye antenner med Huawei routeren er nesten en dobling av ytelse. Men enda viktigere er ytelsen veldig stabil. Det er ikke jojo dekning og fart som jeg fikk med de gamle løsningene. Nå er fungerer det stabilt hele tiden. Svigermor har Telia og var på besøk ombord i helgen. Hun valgte også å gå over på WiFi fordi hun fikk helt forferdelig fart med mobilen i hånden. Det er jo egentlig litt utrolig siden vi er 2km fra Sandvika.... I sommer skal vi gjøre skikkelig stresstest av Huawei routeren, men så langt ser dette ut som den perfekte løsningen. Har ICE grei nok dekning har vi i alle fall gjort det vi kan for få best mulig tilkobling fra vår side...

 

Jeg har da en ICE router og en TP Link router til salgs. Den første sliter jeg litt med å anbefale, men den sistnevnte er OK så lenge du ikke skal ha eksterne antenner. Den har gode antenner direkte på boksen.

 

Jeg kan ellers anbefale finnsenderen.no for å kunne gjøre gode valg ifm abbonement og dekning. Vi har her senderene bak en liten skog som ødelegger direkte tilgang til sender som sikkert gjør litt til at hastigheten ikke blir optimal. Dette er det området vi har testet mest, hvor det er dårligst dekning. Telenor har nok bedre løsninger i området, men da blir prisen en helt annen.

 

302768489_Screenshot2020-07-0212_25_03.png.c724e69d6a8258463b7dd81873a22096.png

 

Så nå skal vi avvente til vi kan få et skikkelig ubegrenset abbonement fra Telia eller Telenor, uten begrensning på 3Mbit, det fungerer ikke for oss. Da tror jeg nok ICE blir byttet ut.

 

Om noen lurer er det denne routeren jeg har benyttet: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5297015

Antennene her disse: https://poynting.tech/antennas-and-accessories/antennas/marine-coastal-antennas/omni-291/

 

Jeg fikk antennene mye rimeligere ved å teste ICE sitt mobile bredbånd og kjøpe de via denne pakken. Mye rimeligere enn å kjøpe av noen av de andre forhandlerene. Jeg bare kjøpte de ut når jeg benyttet angreretten på abbonementet.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

En liten ting jeg har glemt. ICE benytter såkalt CGNAT (Carrier-Grade NAT), som betyr at man ikke får en public IP. Det hjelper ikke å endre APN innstillingene, tro meg jeg har prøvd. Har også prøvd å massere ICE kundeservice for å få det slått på men ikke klart det. Så det betyr at jeg ikke får tilgang utenifra uten videre. Det jeg har valgt å gjøre i denne omgang er å opprette abbonement på Nabu Casa, www.nabucasa.com. Det koster ikke mye og støtter samtidig utviklingen av Home Assistant. Der lager de en reverse tunnel som jeg kan koble med opp via en statisk link som opprettes i kontrollpanelet. Løsningen er ikke ideell så det er for min del en midlertidig løsning til vi finner noe annet som fungerer bedre. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå har jeg kommet i gang så da er det vel bare å fortsette... :lipseal: Dersom du sitter bak GCNAT og trenger midlertidig tilgang på en tjeneste anbefaler jeg en titt på dette nettstedet http://localhost.run/. I praksis kan du her få en SSH tunnel på en hvilkensomhelst port ut til en ekstern tjeneste uten at det koster en krone. I dag kobler jeg med til med Nabu Casa, så drar jeg opp en terminal (plugin https://github.com/hassio-addons/addon-ssh) kjører localhost SSH tunnel ut igjen og så kan jeg koble meg opp. Det er litt hack, men fungerer ganske bra. Sikkert er det også når det bare er tilgjengelig akkurat når du trenger det. Kjekk liten sak det der. Det finnes også betaltjenester men nå kjører jeg Nabu Casa + localhost.run inntil videre.

 

409577321_Screenshot2020-07-0212_51_48.png.ba66fe51e856c752c1840895a72105d2.png

 

Redigert av Sjøbliss
la til bilde (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Takk for at du deler erfaringene med de forskjellige ruterne i kombinasjon med antenner!

Litt frustrerende dette med denne ICE 4G Smartrouter A1. Gikk til anskaffelse av en slik selv, basert på at det var svært få rutere som støtter 450MHz båndet, og ICE var veldig tydelig på at denne frekvensen benyttes mye.. Opplever vel litt som deg at det generelt er litt dårlig fart i denne, sammenlignet med annet utstyr. Flott om du fortsetter å rapportere erfaring gjennom sommeren :). Ligger selv akkurat nå i Kragerø havn, og får ca 4 Mbps med ICE ruteren. Helt greit.

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg gjøre. Det som er det rare er at denne routeren ikke virker å gi skikkelig ytelse på 1800Mhz, selv om dette er den frekvensen som benyttes 90% av tiden. ICE med Data Frihet benytter 1800Mhz eller 2600Mhz og oppnår nesten dobbel fart på Huawei sammenlignet med ICE routeren. Men jeg tror ikke Huawei er en bedre router uten de ekstra antennene. Da holder jeg heller en knapp på TP link. 

 

Ferien starter mandag så rapporter skal bli 👍

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ny båt og nye muligheter.

Den nye båten har innstallert Swedeguard ASR alarm. Litt gøy lagt opp for når du aktiverer alarmen så blinker ankerlanterne på samme måte som på bilen, ett blink og alarmen er aktivert og 2 blink så er alarmen deaktivert.

Det er også fastmontert en bevegelsessensor og en diode for å vise at alarmen er aktiv.

Sirene har jeg også funnet, men den er koblet ifra. Spørs om den sender falske alarmer...

Men jeg tenkte jeg skulle montere en ESP på denne alarmen, så når jeg aktiverer alarm med fjernkontroll så aktiveres alarm på HA.

Samt å bruke den fastmonterte bevegelsessensoren til HA.

 

Er det noen som kjenner til disse alarmene? Tipper den er fra 06 og jeg finner ikke noen dokumentasjon.

_

 

Har også montert en Gobius 4, denne har en analog utgang. Noen som har koblet den til RPI? Har ikke målt noe på hvilke verdier den gir ut, kontakten er en RJ kontakt som det står at kan kobles mot f.eks ett wema display, tipper den da bare utgir forskjellige motstander pr nivå, men har som sagt ikke hatt tid til å måle.

 

Jeg har flyttet HA fra seilbåten og driver å monterer inn sensorene fra denne.

Lyset (forkabin, bad, targa og akterkabin) tenkte jeg å styre via en Namron som @Sjøbliss har gjort.

I tillegg skal jeg montere nyere autopilot (SPX10), plotter, tridata, radar og AIS. 

"Mykji moro" altså.. 

Link to post
Share on other sites

Ligger innerst i Vestre Dragsund nå. Har full dekning og relativt grei fart. Rundt 5-6Mbit. Det har vi aldri fått her før med ICE. 

 

Screenshot_20200707_115521.jpg.35331d21a3ef56696d701fc140b3ab23.jpg

 

Men her har Telia god dekning. Helt klart bedre hastighet hos de så dersom de kunne droppet den 3mbit begrensingen (satt den til f.eks. 10) så hadde vi byttet. 

 

Screenshot_20200707_115757.jpg.a6e5f6423cfe433896b5146111b8a795.jpg

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Tok litt tid før jeg fikk satt opp Home Assistant, men BT Temp og fukt målerene har fungert utmerket så langt uten HA.

image.png.6f185c893f3f13d6d6bc4c2b1a3e1ebb.png

Oppsettet av dem var enklere enn fryktet, brukte en android app til å søke opp MAC adresser på BT og så legge inn alle i config'en. Som jeg fant eksempel på her: https://www.home-assistant.io/integrations/mitemp_bt/

 

Andre projekter som fikk prioritet var den helvetes Kabola fyrkjelen som virker når den vil men som regel ikke. Siden frua liker varme så må den virke, men den krever mer tid en den selv gidder å varme.

 

Strøm derimot er nå oppgradert...

Skjermbilde.PNG.7351b8776bdb80966df263317fa5d874.PNG

Samt at jeg har oppgradert til en Victron Multiplus i stedet for lader + inverter.

Får se om jeg får til å styre Victron multiplus og BMV712 monitoren etter hvert.

 

ConbeeII får jeg ikke til å virke.

Skjermbilde2.PNG.7da9a4b68aabc015d57591b3038bca7c.PNG

Den vil ikke starte og ser ikke noe i loggen.

Redigert av Cirion (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cirion skrev for 4 timer siden:

 

 

ConbeeII får jeg ikke til å virke.

Skjermbilde2.PNG.7da9a4b68aabc015d57591b3038bca7c.PNG

Den vil ikke starte og ser ikke noe i loggen.

 

Har du sjekket under hardware at du har valgt riktig enhet? Har du en tophat enhet? Da må du vel også slå av Bluetooth (dumt ifm resten av enhetene). 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jonas78 skrev for 8 timer siden:

Wtf??? Er det 8x200 ah lifepo batterier??? Hvor lege regner du med å kunne ligge med de :-)

5-7 dager med komfort. Kabola trekker noe helt for jævlig med strøm.

Hjelper ikke med kjøleskap, drikkekjøle og 150l fryser.

 

Det inkluderer 3x100w solcellepaneler.

Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg endelig pakke fra Kina. Er hjemme en liten tur i ferien for å la ungene gjøre noen andre aktiviteter og da er det jo plutselig mulighet for et båtprosjekt igjen! 

 

IMG_20200720_152450.jpg.d1c77ab620accba1ab2727d05b12e932.jpg

 

Denne gangen har jeg koblet riktig og det er ingen overspenning. Og den måler rett! 

 

IMG_20200720_152506.jpg.be114d28491a7e0c4875282d9c85a335.jpg

 

Så nå gjenstår det bare å få ordnet innfesting samt montere. Litt tilpasning i HA så har vi en skikkelig supergod, stillegående, septikmåler. 

 

IMG_20200720_155400.jpg.fb97a4a617795f0abb3acb3a6e0078ac.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ja jeg er også spent @Fantino 👍

 

@Kjellg dette er en ESP32 med en bitteliten variabel spenningsregulator og noen motstander. Måleren er en ultrasonic sensor som er vanntett.

 

Jeg skal poste tegninger og full config når jeg har fått den til å virke. Satt opp sensoren hjemme på test og så langt ser det bra ut. Neste skritt er å montere i båten og det håper jeg å få gjort i morgen. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Første montering og test av måler i dag. Fikk byttet pakning på septiktanken samtidig. Jobbet litt med monteringen. Tror egentlig den kunne vært montert inni tanken, eller under mannhullet, men jeg synes den måten jeg endte opp ble bedre. Brukte M4 skruer med en mutter og gjenget i lokket med gjengetapp. Det kunne også vært brukt mutter på innsiden og en gjengestav, her er det mange muligheter. 

 

Noen bilder av montering. 

 

IMG_20200722_130801.jpg.9ea25c47cbdd23ad1ccddc9de5a112ab.jpg

 

IMG_20200722_132157.jpg.6896444a5986bea526d7ce06b397cb77.jpg

 

IMG_20200722_135503.jpg.75ecfe9465705ef5cc6aeb1fa2564bf5.jpg

 

IMG_20200722_135513.jpg.9fcf664ec42a6f0bdab76da5bd8e7d8b.jpg

 

IMG_20200722_135756.jpg.f89d7eb6825751d26cc41ab50c9d6d07.jpg

 

IMG_20200722_135811.jpg.565567bcc5e6e2a7345eaff7d12e7bf0.jpg

 

Måtte ha 19-20mm hull til sensorene. 

 

IMG_20200722_141839.jpg.9570f0fa7b8c59bfae2841a12390703b.jpg

 

Gjengetapp er genialt. 

 

IMG_20200722_150932.jpg.79667c4ad6e881c3685bde47c25f55d0.jpg

 

IMG_20200722_151203.jpg.e92b1b24fcafde6e0920aab84cf495c0.jpg

 

IMG_20200722_152633.jpg.e674a6da53efe4a0423b7191cffcfe6c.jpg

 

Strammet litt ned og så festet mutteren med en liten fiberskive. Skal være potte tett dette. 

 

IMG_20200722_153004.jpg.df7e0ac6fa6468c5c4e1dac4c551c7f3.jpg

 

Da var det bare å koble til 12V og sette opp i HA. 

 

IMG_20200722_160622.jpg.94baf0c6501e8dd789c6d490f90d5a77.jpg

 

Kan si at jeg testet å fylle med sjøvann og tømme igjen. Det gikk helt perfekt. Måler til 2cm fra mannhullet, da er det 100%. Måler ned til mm avstand så den er veldig nøyaktig. Det er forskjell fra hvor du står i båten fordi innholdet flytter seg i tanken. 

 

Kommer tilbake med mer informasjon om hvordan det gjøres ifm elektronikken og konfigurasjon mm. Akkurat nå er det tid for vin 🍷 🚤🌞

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Lekkert arbeid @Sjøbliss! Må innrømme at jeg venter litt på ‘endurance’-testen 😁 i likhet med @Dreuf da jeg har klusset med flere ulike løsninger som har virket dårlig over tid.. Samt at det har gått opp for meg at jeg har en stående falltank så jeg vurderer å bare sette en rustfri 0-0.2 bars membran/silikon trykktransmitter på utløpet og måle trykket.

Link to post
Share on other sites

Det er vel på tide å skrive en liten "black-water" sensor howto. Vi får ta det litt skritt for skritt, som alltids. Den tekniske tegningen ser ut som følger:

 

322575260_Screenshot2020-07-2310_26_32.png.7b3dfe083b117f7cbe33f8ed73354176.png

Det første som skjer at vi tar å regulerer spenningen ned fra 12/13V til 5V gjennom en buck converter. Det finnes mange andre spenningsregulatorer som kan benyttes. Hele kretsen her bruker rundt 50mA på 5V så det er ikke mye. Jeg tipper man kan benytte en LM7805 til 6-7 kroner som alternativ. BRSen er uansett veldig effektiv (selv om den tar litt mer plass) og utvikler ingen varme fordi den bruker step-down konvertering. En LM7805 blir litt varm fordi den bruker linær regulering og må avgi varme. Trenger ikke gå i detaljer her, men jeg tenker denne regulatoren er tryggere og koster bare 50kr så det er jo ingen stor sak.

 

Deler som benyttes:

 

DC omformer: https://www.aliexpress.com/item/1857700886.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3e5572c1tOXqpK&algo_pvid=97d476ea-63ed-4809-97b7-5f10369000a1&algo_expid=97d476ea-63ed-4809-97b7-5f10369000a1-14&btsid=0be3743b15954934703142720eb2db&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

ESP: https://www.aliexpress.com/item/32813938236.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.739ceb06fx0zs5&s=p&ad_pvid=202007230141201168798381523360008362852_1&algo_pvid=e261f36f-aa41-495a-979f-977c1de7c917&algo_expid=e261f36f-aa41-495a-979f-977c1de7c917-0&btsid=0ab6fab215954936804778923e05d4&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

Ultrasonisk sensor: https://www.ebay.com/itm/Seal-Waterproof-ultrasonic-distance-small-blind-sensor-arduino-lot-Hot-Sale/254166483329?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=553519336030&_trksid=p2057872.m2749.l2649

OBS: Du må velge PWM versjonen!

 

Utover dette må du ha en boks (jeg valgte denne: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/elektronikkbokser/innbyggingsboks-72x50-mm-72x50x21-mm-p89014). Litt brett for å lodde på. Jeg brukte stripboard: https://www.aliexpress.com/af/stripboard.html?d=y&origin=n&SearchText=stripboard&catId=0&initiative_id=SB_20200723005044 Fordelen med disse er at man kan bryte banene lett med et litt stort bor og drille forsiktig på "loddesiden". Bruk et stort metallbor så er det lett som en plett. Og du kan knekke det opp i den størrelsen du trenger. Veldig greit. Så er det motstander mm. https://www.aliexpress.com/af/resistor-set.html?d=y&origin=n&SearchText=resistor+set&catId=0&initiative_id=AS_20200723005046

 

Jeg ville ellers anbefalt å teste løsningen på et breadboard for å se at alt fungerer før man lodder. Et slikt kit kan være smart: https://www.aliexpress.com/item/32803046787.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.50aa4a9eEgLvIs&s=p&ad_pvid=202007230153093170324111393130008369593_3&algo_pvid=ced1288e-3db4-4010-a9f7-1f202c1d8d82&algo_expid=ced1288e-3db4-4010-a9f7-1f202c1d8d82-2&btsid=0ab6f82215954943891663068e482d&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ Da har man å leke seg med.

 

For å få dette til å virke brukte jeg ESPhome. Installer det i Home Assistant ved å følge denne guiden: https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html Når du har fått den opp så klikker du på den store rosa + tegnet for å legge til en ny enhet.

 

418658272_Screenshot2020-07-2310_56_30.png.f4f60b3278cf8eb3e29e93ebec67ecb2.png

 

Her er det ikke så farlig hva du skriver men du kan lese gjennom wizarden. Du gir den et navn (jeg valgte waste_tank_level), velg en DOIT ESP32 DEVKIT V1 (om du har samme ESP som meg). Legg inn WiFi+passord, et passord for å sikre sammenkoblingen mellom HA og ESPen (jeg valgte noe enkelt her) og lagre. Jeg har eksperimentert litt og kommet frem til at ESP32 wroom fungerer godt med denne konfigen. Det er sikkert flere som virker men her er min kode. Når du har lagt til din enhet, så velg EDIT og kopier inn denne koden, bare endre passordene og eventuelt enhetsnavn. Her overstyres i praksis alt du valgte i wizarden.


 

Sitat

 

esphome:
  name: waste_tank_level
  platform: ESP32
  board: esp32doit-devkit-v1

wifi:
  ssid: "wifissid"
  password: "passord"
 
  # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Waste Tank Level"
    password: "passord"

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  password: "enkeltpass"

ota:
  password: "enkeltpass"

captive_portal:

sensor:
  - platform: ultrasonic
    trigger_pin: GPIO32
    echo_pin: GPIO33
    name: "Waste Tank Level"
    update_interval: 5s
    pulse_time: 10us
    timeout: 20m
    accuracy_decimals: 3

 

 

Noen forklaringer til dette. ap: delen setter opp en enkel hotspot. F.eks. om wifi nettverket ditt går ned kan du koble deg med en PC rett på ESPen. Dette er en "fallback" løsningen. API og OTA er passordet som benyttes for koblingen mellom HA og ESPen. API for koblingen, OTA når den gjøre oppgraderinger av firmware eller konfig. Board delen er den jeg har knøla mest med, men dette ser ut å virke. Du kan sikkert bruke mange andre ESPer (8266 mm), bare se på den lange listen du kan velge i wizarden. De fleste vil nok virke. Captive portal er en liten webside på enheten som du kan koble deg til. Smart i tilfelle wifi og alt dør.

 

Secret sauce er siste biten. Sensor: delen. Trigger er GPIO32 og echo på GPIO33. Du kan velge andre pinner, men sjekk at de egner seg for PWM. Noen pinner går også høy ved boot av ESPen så det er ikke alltid ønskelig. Disse to fant jeg var gode på denne. Men les litt om din ESP for å vite hvilke som egner seg. Timeout må settes litt høy. 20m fungerer bra for meg og har målt da fra 2cm til 2,5m uten problem. Jeg valgte også 3 desimaler for å få veldig høy nøyaktighet, men det er i praksis nok med 2. Obs, setter du ikke timeout virker ikke denne sensoren. En vanlig HCSR04 trenger ikke denne satt, hvorfor vet jeg ikke. Brukte masse tid på å finne ut av dette her: https://community.home-assistant.io/t/ultrasonic-uart-sensor/138075

 

Så når alt dette er gjort må du programmere ESPen. Bruk en micro-USB kabel. Koble den til ESPen og så til RaspberryPien, da kan du kode den rett fra ESPhome. Eventuelt last ned binary og bruk ESPhome-flasher https://github.com/esphome/esphome-flasher/releases på din PC. Går alt bra skal den dukke opp med grønt lys i ESPhome.

 

1275366335_Screenshot2020-07-2311_17_01.png.6572418310e7c52de4c9be1715e4182d.png

 

For å få målingen til sensoren inn i HA må du din inn i integrasjoner å legge den til. Gå i menyen til venstre, velg konfigurasjon, så integrasjoner. Er du litt heldig får du opp denne.

 

1192906792_Screenshot2020-07-2215_57_29.png.0fba78860baeac7804d3a8fdbe6cf5a2.png

 

Får du ikke den, velger du + tegnet, søk etter ESPhome, legg inn navnet eller IP på enheten (prøv waste_tank_level.local, det kan virke!). Så er det bare å legge inn passordet du satte i API delen av konfigen på ESPen. Når det er gjort skal du ha fått opp denne:

 

1966251455_Screenshot2020-07-2311_22_41.png.66ac3956e76626b7298484e9643543d5.png

 

Klikk inn på 1 enhet og så på enheten så får du opp detaljene på din nye sensor.

 

524365347_Screenshot2020-07-2311_24_15.png.8881dcd09d39f0b2a7bd94a3f48304f0.png

 

Her kan jeg se at det er 0,250m dypt med luft i tanken. Altså at den er i tom i vår båt. Dersom jeg står ved toalettet er tanken ganske i vater og da måler jeg med bitttelitt bunnfall 23+ cm. Jeg har valgt å sette dette som 0% full. Så i praksis blir det 23cm = 0% og så satte jeg 2cm =100%. Greit med litt margin på dette. Men denne sensoren måler kun avstand så her må vi inn med en template sensor som endrer dette til %. Dette kunne sikkert vært gjort i ESPhome direkte, men jeg synes det var lettere å gjøre det i HA.

 

I configuration.yaml legger vil til følgende:

 

Sitat

sensor:
  - platform: template
    sensors:
      waste_tank_level_percent:
        entity_id: sensor.waste_tank_level
        # Tank empty at 23cm, full at 2cm, 21cm range of %
        value_template: "{{100 + ((0.21 - ((states('sensor.waste_tank_level'))|float - 0.02) / 0.21 * 100)) |round(0)  }}"
        unit_of_measurement: '%'
        friendly_name: Septiktank
        icon_template: 'mdi:ruler'

 

Har du sensor: delen fra før legger du bare til i listen under, ikke lag en ny. Det som skjer her er at vi lager en ny sensor som skal hete sensor.waste_tank_level_percent som henter sine data fra snesor.waste_tank_level. Den gjør om ved å først trekke fra 2cm på målingen (da blir 0cm 100% full) og så deler den opp i inkrementer innefor de 21cm.

 

100 + ( 0,21 - målingen fra sensor) / 0,21 * 100 og avrunde til uten desimaler. I formelen over skifter du 0,21 til det som er rett for deg. Siden jeg har 23cm tank tok jeg 23cm - 2cm = 21cm.

 

Etter dette startet du Home Assistant på nytt og sjekker om du har fått opp en ny sensor under utvikler verktøy. 

 

1722164082_Screenshot2020-07-2311_33_14.png.cbd845465b2488cf618338052874eb2a.png

 

Jeg får -7% fordi båten ligger litt baktung her og den måler helt ned i kjølen av tanken. Denne siste biten i tanken har liten verdi og er ikke reelt sett under 0%. Jeg skal finne en måte å filtrere det bort men i praksis er de første literne fort borte og fuller bare avsugdelen av tanken. Jeg skal definerer en max og min i template sensoren men akkurat nå lar jeg det være slik for å faktisk se hva den måler på maksimum og minumum. De første % med fylling vil nødvendigvis komme litt fortere pga kjølformen på tanken men fra 10-15% er det ganske firkantet form og det går mer jevnt oppover.

 

Så til sist er det bare å legge til en gauge i HA grensesnittet. Bruk hamburgermenyen øverst til høyre på fremsiden og legg den til. Jeg valgte gauge card og da ser det slik ut.

 

1374970294_Screenshot2020-07-2311_52_09.png.3d245c9907bed6e584058ee82f6b7ef7.png

 

 

 

1650632646_Screenshot2020-07-2311_53_20.png.b49709d0e9a7e13b2dd2a984cd7eef2d.png

 

Så da er det bare endurance test igjen da? Eberen har vært dønn stabil siden jeg installerte den. Og en ESP jeg har i kjelleren har fungert i 1,5 år uten hikke. Jeg har troen på at elektronikken klarer denne jobben lett. Om sensoren gjør det samme vil bare tiden vise.

 

@Sjøholken om den virker gjennom plasttanker vet jeg ikke. Men jeg skal se om jeg kan få testet med en av UART sensorene for å se om det kan fungere.

 

Så en liten video til slutt! Det må vi ha. Jeg fyllte tanken med sjøvann og så tømte jeg den med min nyfiksede septikpumpe for å se hvordan den måler ved tømming. Sensoren måler hvert 5 sekund. Selvsagt kunne jeg satt den til hvert sekund, det tar sikkert nesten ikke mer strøm. Videoen ble tatt opp når jeg hadde 2 desimaler oppløsning på sensoren, derfor hopper % litt større byks. Nå på 3 desimaler er den finere.

 

 

 

Det tar nesten 4 minutter å tømme tanken så dere får spole litt :giggle: :thumbsup:

 

 

 

 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...