Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Satte endelig opp min Pi med skjerm også. Denne er kun tenkt som monitor men kan brukes til mer. Er en gammel Pi3 som ikke kan brukes til allverden uansett. 

 

Den fyrer rett i inn i Chrome fullskjermsvisning på HA. Ser må at jeg lå tilpasse et eget dashbord til dette formatet slik at det blir mer nyttig. 

 

Men uansett grei løsning dette for barn og gjester. Der ser de det viktigste og kan få kontroll.. skjermen skrur seg av (skjermsparer) etter 5 min. Bare å trykke på skjermen så våkner den igjen. Enkelt og greit. Kjører standard raspbian på den, fungerer veldig bra. 

 

IMG_20200723_193249.jpg.4f55177461559c6c953c9b56a2082070.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Kom nettopp fra båten etter et siste forsøk på å kalibrere de fordømte kapasitive målerene. Det viste seg at lufting var tett 😬 Enkel sak da - bare litt velbrukt dopapir i ‘munningen’ men vitnesbyrd om at målerene ikke gjør jobben.. Virker som om setpunkt drifter med fuktighet og temperatur (går en slange fra dieselvarmer rett ved). Mildt sagt irriterende..

 

Sender deg en PM @Sjøbliss 😇

Link to post
Share on other sites

Uff, septik er bare ikke gøy.

 

Men så langt liker jeg den nye sensoren. Var ute i dag og kunne lett se når alt var tømt og ordnet. Utrolig rask og nøyaktig. Eneste ulempen er at den oppdaterer seg når noen går fra akter til baug (eller omvendt) fordi "innholdet" flyttet seg. Så du får typisk opp til 5-8% forskjell når tanken er veldig tom. Når den er på 20% og oppover virker det mer stabilt. Merk, nå har vi veldig lav og lang tank, med kjøl. Dette påvirker veldig. Men uansett så slipper man å åpne luken for måleren den fungerer, måler dønn nøyaktig hver gang. Synes den virker over all forventning 👍

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette ser bra ut @Cirion! :) Hva bruker du for kamera og bevegelse mm? Tar du opp video og lagrer de lokalt eller i skyen? Andre erafringer med løsningen?

 

@Fantino, om posten har gjort jobben bør du har fått brev i postkassen. Håper du deler dine erfaringer og løsning!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

@Sjøbliss Den dukket opp i posten på freddan men da var jeg i steget ut i båten 😁 Takker og bukker! Har så langt bare testet med Arduino-sketch som lå ved i DFRobots wiki og den ser ut til å fønke helt supert ‘out of the box’ (når jeg klarte å huske å stille selve monitor til 56700 bps etter et par minutter 😇):

 

https://photos.app.goo.gl/Lj93nJTrReJcchx19

 

Prøvde å se om det var mulig å få den til å ‘se’ gjennom plast ved hjelp av litt gel men ikke sjans så må nok ta hull i tanken. Er litt tricky å få boret uten å ta ut tanken hos meg så må ned og pønske litt på det!

 

Det burde være kurant å ‘bygge om’ sketchen for ESP til å ta i mot data fra UART-versjonen også. Eller vil det ikke ha noe for seg ift interfacing mot HomeKit og alle disse nettgreiene som jeg er grønn på?.. Ser Arduino sketch for PWM versjon også ender opp med en Serial.println av målt verdi så tenker det skal være enkelt å tweake.

 

 

 

 

 

 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så fint @Fantino. Jeg fikk den også til å kjøre med Arduino IDE så det burde

være kurant ja, men man må bruke en custom sensor. Jeg tittet kjapt på det men gav opp... 🙈

 

https://esphome.io/components/sensor/custom.html

 

Her kan man kjøre mer eller mindre hva man vil av kode. Er man litt stø i C så skulle dette kunne gjøres. 💪🏿

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Har nå bestilt Vinkelgir til drillen fra Ali for å ta hull på toppen av tanken så da får jeg fikle med display i mellomtida 😁 Tror jeg lager en plate i plast og monterer sensor på denne med o-ringer el - og skrur den i toppen av tanken med pakningsstoff under. Tenker at det kan være greit å enkelt kunne plukke av sensor for rensing.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev On 3.8.2020 at 12.34:

Dette ser bra ut @Cirion! :) Hva bruker du for kamera og bevegelse mm? Tar du opp video og lagrer de lokalt eller i skyen? Andre erafringer med løsningen?

Kamera løsningen er Arlo. Jeg  hadde et sett med 3 kamera og base hjemme. Der har jeg oppgradert til 5xArlo Pro.

Arlo kameraene har bevegelses detektor og ir nattlys, samt tåler å stå ute til -20 grader. De er batteridrevet så ingen kabling nødvendig. Basen derimot er en wifi router dedikert til Arlo. Den trenger 12v strøm og ethernet. Arlo har gratis skykonto som lagrer alt av opptak i 5 dager, samt at man kan koble en USB hardisk til Arlo basen for lokal lagring.

 

Arlo integrasjonen i Home Assistant virker ikke slik den er i dag, men jeg bruker aarlo i stedet:

https://github.com/twrecked/hass-aarlo

 

Jeg bruker også et custom aarlo kort i lovlace:

https://github.com/twrecked/lovelace-hass-aarlo

 

For mitt bruk er dette optimalt, batteriene jeg bruker er oppladbare, og jeg overvåker dem i Home Assistant. De varer ca. 3 mndr av gangen. De reagerer akkurat passe, altså kun når noen er ombord eller plutselige høye lyder.

 

Ellers så har det skjedd en del, har fått litt mer utstyr og fått satt opp modbus kommunikasjon mot Victron og EP Solar Tracer.

Har også laget et panel for Victron Multiplus, hvor jeg kan sette modus. Bryteren settes på en av 4 posisjoner.

 

16xRele boardet har endelig kommet, og satt opp. Glemte kabelrullen så jeg har ikke fåt koblet opp så mye.

Jeg fikk opp ConBee-II pluggen til slutt, og har fått opp alle sensorene fra pakken og fått i gang bryteren.

 

Så fortsatt en del å sette opp, tenkte å teste Ikea Trådfri brytere for lys. Xiaomi bryteren brukes nå til å slå av/på det ene releet jeg har på boardet. Ser for meg å bytte alle lysbrytere med elektroniske, da jeg ønsker å ha lysbrytere som fungerer uten app.

image.png.cac506f9ae5f31a1adb13d4eb802c634.png

image.png.d0bd2baa40087887ea92ac08a7c9457c.png

image.png.57eabcc4b1924867236bfd8a0dec76c5.png

image.png.00c5c4cb0ababebdf62ea8c2a8d7b1d2.png

image.png.895199998481363ab8ca61b51d50585a.png

Link to post
Share on other sites

Det var ett gromt oppsett.

Vedr trådløse brytere så er min erfaring at Philips hue sine er mer stabile enn Ikea sine.

 

Pludrer på med nye båten selv, men pga ferie så har det ikke blitt stort enda. Byttet autopilot, tridata og plotter.

Den gamle plotteren var felt ned i dashboard, men den nye var for stor til hullet så tenker å felle inn en RPI skjerm i dashbordet.

 

Ellers er båten min satt opp med en type switch-dim, bare jeg finner ut hvor enhetene sitter så skal det enkelt la seg gjøre å bytte dem til noe smartere.

Pr nå har jeg bare styring av varmtvann, avfukter og lader. Samt overvåkning av temperaturer og Victron BMV.

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Cirion said:

Internet i båten leveres av en Webboat Lite 4G. Den har ikke støtte for portmapping, eller jeg finner det ikke.

Nå bruker jeg Nabu Casa løsningen men alt jeg trenger er egentlig å styre web fra remote.

 

Noen tips til andre måter å løse det på?

 

Jeg benytter denne løsningen; https://webhookrelay.com

 

Link to post
Share on other sites

Er dessverre grønn på det meste som har med www å gjøre. Har lest om ‘webhooks’ tidligere men er litt uklart hva som kreves fremdeles. Noen som gidder å forklare bittelitt på ‘lavnivåspråk’?

 

Har en Huawei 4G router i båten. Kan jeg da bruke webhooks fra feks en ESP og opprette en såkalt ‘two way tunnel’ for å monitorere data fra sensorer tilknyttet ESP og evt sende kommandoer (fra PC evt mobilapp). Ellers kreves det en RasPi/mini PC el ombord som kjører en klient for disse webhookene? 😁

Link to post
Share on other sites

Det som er viktig er at man har en router man kan videresende fra ekstern til en intern IP. Videre nå man få satt ekstern IP til en public (forklart tidligere i en post i denne tråden) og så er det å få satt opp en tjeneste for å legge den nevnte IP ut i en dynamisk DNS. Er ikke rett frem om man ikke er kjent med IP, NAT, DNS osv...

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hmm. Huawei-routeren min er sånn mobilrouter og har neppe så veldig avanserte muligheter. Er forsåvidt komfortabel med NATing, DNS, port forwarding og sånt standard dill for hjemmerouter men blank når det gjelder ytterligere funksjonalitet/to veis komm med dynamisk IP osv. Rent logisk så oppfatter jeg det slik at en da kan utveksle info mellom de to endene via en IOT-tjeneste der en får en unik kanalidentifikator, feks ThingSpeak. Men når jeg leser om webhooks så oppfattet jeg det som en måte å ‘nå’ endepunktene med en unik ‘adresse’ uten fast IP/URL. Fant en instructable som så grei ut for å lære litt mer. Må nok teste ut den med et enkelt program på en ESP.

 

 

Link to post
Share on other sites

On 8/13/2020 at 8:21 PM, Fantino said:

Er dessverre grønn på det meste som har med www å gjøre. Har lest om ‘webhooks’ tidligere men er litt uklart hva som kreves fremdeles. Noen som gidder å forklare bittelitt på ‘lavnivåspråk’?

 

Har en Huawei 4G router i båten. Kan jeg da bruke webhooks fra feks en ESP og opprette en såkalt ‘two way tunnel’ for å monitorere data fra sensorer tilknyttet ESP og evt sende kommandoer (fra PC evt mobilapp). Ellers kreves det en RasPi/mini PC el ombord som kjører en klient for disse webhookene? 😁

 

Jeg benytter meg ikke av "webhooks", men av tunnel funksjonen i løsningen. Man installerer et lite tillegg i HA, som da setter opp en tunnel til www.webhookrelay[.]com. Der kan man også konfigurere dynamisk DNS, som gjør at du kan ha et enkelt navn å koble opp mot eks båtnavn.dyndns[.]org. Man kan enten gå med nettleser eller HA sin mobil-app. krever da ingen konfigurasjon på mobilruteren eller apn i båten. 

Link to post
Share on other sites

Nye båten ble levert med en Garmin 720 som jeg ikke ble helt dus med (bluechart) så når jeg oppgraderte til Raymarine Axiom 9 så var det ikke plass i dashbordet til den. Og jeg satt igjen med ett stort hull. Perfekt plass til en RPI skjerm. Lagde en ramme av plexiglass fra biltema som er lakkert sort på baksiden. Er førsteutkast, så må jobbe litt mer med finish på neste utkast. 

20200822_193750.jpg.ef86cb33246d8008f74c33dbf7393d32.jpg

Link to post
Share on other sites

Spørs litt hva du legger i "++++" men vil du ha det meste så er det vel egentlig å lese denne tråden "perm-til-perm" og sette opp en RPI med F. Eks home assistant og signalk. Da har du det du trenger softwaremessig til å håndtere all informasjon båten din kan gi. 

230v styring og sensorer på zigbee, 12v via rele og nmea data via en (eller flere usb dingser). 

Det er vel egentlig din tid som setter begrensninger, alt kan læres. 

 

En rpi med signalk og Home assistant, en Victron Energy batterimonitor med en VEdirect kabel, en conbee usb dongle og noen xiaomi temp sensorer så har du alt du spør om med unntak av "+++" 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...