Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Min erfaring er også at når man bruker GUI så reloader den automatisk automatiseringene når man lagrer, så da "fungerer" de med en gang. Det er også en fin ting.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier vanligvis å ha et VNC-vindu til Pi-en på nederste skjerm, der jeg bruker Geany eller tilsvarende til å redigere koden, og så har jeg Chrome på den øverste skjermen med Server-kontroller (aner ikke hvorfor de har den bindestreken der, norsk er det iallfall ikke...), så jeg kan klikke "Sjekk konfigurasjonen" og så "Last inn automasjoner på nytt". Jeg jobber veldig sjelden uten to skjermer.

 

Link to post
Share on other sites

Visual studio code add-on i HA er også noe å titte på. Den er genial 👍

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://community.home-assistant.io/t/home-assistant-community-add-on-visual-studio-code/107863&ved=2ahUKEwjcscWY_dnsAhVu-yoKHadaCecQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2ZW_5BCzt1R0ArM9SHJNW2

 

VSC har blitt min #1 verktøy for tekst editering. Helt knallbra! 

 

Jeg har stor skjerm og mange vinduer. Det må til. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Da får jeg fortsette litt med spørsmålene mine her. Denne gang gjelder det push notifikasjoner.

 

Jeg har greid å få satt opp en notifikasjon som kommer når spenningen på batteriet mitt går under en viss verdi. So far so good. Men jeg vil gjerne at den skal fortsette og sende notifikasjoner etter den første er kommet. Sånn som det er i dag så har jeg satt opp at den skal sende en notifikasjon hvis spenningen kommer under 2.6V. Dette kun for å teste.

 

Si spenningen da ligger på 12.48V. Så fort spenningen dipper ned til 12.47 (har lagt inn at den må være der 10 sek før den sender notifikasjon) så får jeg en notifikasjon. Og der stopper det. Fjerner jeg notifikasjonen fra telefonen så kommer det ikke flere. Hvis jeg skrur av automasjonen og setter den på igjen så kommer det 1 ny og så er det stilt.

 

Jeg ville gjerne hatt en ny notifikasjon når den fortsatte nedover i spenning. Eventuelt ved ett satt intervall. Er det mulig? 

 

Sånn ser koden ut:

Sitat

- id: '1604308906861'
  alias: Lav Spenning
  description: ''
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.victron_v_utility
    for: 00:00:10
    below: '12.6'
  condition: []
  action:
  - service: notify.mobile_app_stian_sin_iphone
    data:
      title: Spenning er lav
      message: Spenninngen er {{ states("sensor.victron_v_utility")}} Volt
  mode: single
 

 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sitter å tenker litt på denne... Hva med å f.eks. lage en automatisering som trigger på klokkeslett. F.eks. hvert 10 minutt. Så kan man gjøre en pause i automatiseringen på 2-3 minutter, så trigger igjen. Hver gang gjør en if test på spenningen. Ved 2 treff så send notification.

 

Logisk oppsett, 12:00 sjekk spenning, resultat under 12,6, pause 2 minutter, sjekk spenning, fortsatt under 12,6. Send notification.

 

Da vil du maks få 1 notification per 10 minutter, eventuelt en annen frekvens om du setter det.

 

https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/

 

 

Sitat

automation:
  trigger:
    platform: time_pattern
    # Matches every 10 minutes
    minutes: "/10"

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg lekte meg litt, vil du teste noe slikt?

 

Sitat

alias: Lav Spenning
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.victron_v_utility
    for: '00:00:10'
    below: '12.6'
condition: []
action:
  - service: notify.hangouts
    data:
      title: Spenning er lav
      message: 'Spenninngen er {{ states("sensor.victron_v_utility")}} Volt'
  - delay: '00:01:00'
  - service: automation.turn_off
    entity_id: automation.low_voltage_alarm
  - service: automation.turn_on
    data: {}
    entity_id: automation.low_voltage_alarm
mode: single

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for hjelpen her. Jeg skal få testet litt senere.

 

Hvis jeg forstår koden din så skal den vente 1 time for så å skru av og på automasjonen? 

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor den ikke gir mer en 1 notifikasjon. Den burde jo gitt ny notifikasjon etter hvert som spenningen dalte? Eller blir hele automasjonen ugyldig når den først trigger, sånn at den ikke vil trigge på ny før den er over satt verdig for så å falle under igjen? 

Link to post
Share on other sites

Er ikke så veldig god på Hass, men jeg har trykket en del der nå. Fått opp alt av sensorer og brytere, men det er akkurat som om jeg mangler noe og har sett litt på Domoticz. Forstår jeg det riktig at Domoticz er et eget OS og må installeres separat fra hass? Kan man da sette opp integrasjon mellom disse to? Ble litt i villrede i dag. 
 

Redigert

Btw, testet ver 9.x av Tasmota i dag. Den gled rett inn i hass uten noe som helst hikk. Ser også at det er en IP sensor der nå. Egentlig lite info om den ute, annet en at hass sier at for å kjøre plugin i Hass, så må du ha ver 9. Foreløpig er den i beta

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Domoticz har vel kommet med ett eget image. Men du kan legge det inn på F.eks raspbian, så du kan samkjøre med Hass. 

Men hva mangler i Hass siden du vil kjøre både Hass og domoticz?

De gjør akkurat det samme. I mine øyne gjør Hass det litt bedre, mens Domoticz er litt enklere i starten. 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 27 minutter siden:

Domoticz har vel kommet med ett eget image. Men du kan legge det inn på F.eks raspbian, så du kan samkjøre med Hass. 

Men hva mangler i Hass siden du vil kjøre både Hass og domoticz?

De gjør akkurat det samme. I mine øyne gjør Hass det litt bedre, mens Domoticz er litt enklere i starten. 


Nei si det. Synes sensorene ser grafisk bedre ut i Domoticz. Egentlig bare for at jeg har lyst å trykke litt. 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 1 time siden:

Skal ikke argumentere mot trykking. 

Men ta en titt på Grafana til Hass. Da får du fine grafer. 

Takk skal du ha.

 

Men er det noen som har brukt Sonoff Zigbee bridge i hass? Tenkte å flashe den med tasmota men jeg må velge en ota fil som enten er ment for Homeassistant eller Zigbee2Tasmota. Tenker at Hass er det riktige for meg, men jeg kjenner for dårlig til zigbee. Før jeg gjør noe jeg angrer på - Er det noen som har holdt på med denne bridgen og har noen synspunkter? 

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 4 timer siden:

Takker så mye for hjelpen her. Jeg skal få testet litt senere.

 

Hvis jeg forstår koden din så skal den vente 1 time for så å skru av og på automasjonen? 

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor den ikke gir mer en 1 notifikasjon. Den burde jo gitt ny notifikasjon etter hvert som spenningen dalte? Eller blir hele automasjonen ugyldig når den først trigger, sånn at den ikke vil trigge på ny før den er over satt verdig for så å falle under igjen? 

 

Koden min venter 1 minutt før den stop/starter automasjonen. Jeg tipper den vil trigge igjen men det er mulig den må ned en hel desimal. Er litt usikker faktisk. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Var 1 minutt jeg mente ja.

 

Den kjører når spenningen går ned med 0.01 volt så lenge den er under 12.6. Men som sagt bare den ene gangen. Skal prøve litt med koden din i morgen. 

 

Men ett spørsmål. Hva gjør den siste linjen:

 

mode: single

 

Jeg fjernet denne med samme resultat. Kunne jeg skrevet noe annet enn single? Multiple? 

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Mr_Stian said:

Men jeg skjønner ikke hvorfor den ikke gir mer en 1 notifikasjon. Den burde jo gitt ny notifikasjon etter hvert som spenningen dalte? Eller blir hele automasjonen ugyldig når den først trigger, sånn at den ikke vil trigge på ny før den er over satt verdig for så å falle under igjen? 


Jeg har aldri brukt det språket dere koder i her, så sjansen for at jeg tar feil er stor.

Jeg tolker kodesnutten din til at når volt er under 12.6 går den inn i tilstanden «volt er nå under 12.6», og det er ingen ting som tilsier at den skal gi ny notification hvis samme sak inntreffer ved neste sjekk.

Link to post
Share on other sites

Triggeren her er at det kommer en ny verdioppdatering på sensoren sensor.victron_v_utility. Litt usikker på hvordan den evaluerer 10 sekunder varighet. Men i praksis hadde jeg forventet at den trigget på nytt hver gang sensoren fikk ny verdi. Men jeg ser jo på "mode:" at dette er et forsøk på å stoppe "serie-trigger" av automatiseringer.

 

Les mer her: https://www.home-assistant.io/integrations/automation/#automation-modes

 

Jeg tester denne automatiseringen nå for å se hvordan den virker (spenningen er satt kunstig høy for å lure den til å trigge hele tiden).

 

Sitat

alias: Lav Spenning
description: ''
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.victron_v_utility
    for: '00:00:10'
    below: '15.6'
condition: []
action:
  - service: notify.hangouts
    data:
      title: Spenning er lav
      message: 'Spenninngen er {{ states("sensor.victron_v_utility")}} Volt'
mode: restart

 

 

Denne automatiseringen vil uansett ikke trigge før sensoren får en ny verdi. Nå ble vår båt satt på land i går så den har en sakte utflatende kurve på spenning og har ikke oppdatert seg på 2 timer.

 

1272257331_Screenshot2020-11-04at08_19_03.png.3d054a9ee5ce7c2995b2a16dc90d9a02.png

 

Jeg antar at denne automatiseringen bør kunne fyre så fort den når 13.0.

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg en fiks @Mr_Stian :) Jeg leste litt om numeric_state trigger. Den fyrer kun nå et tall går FRA og TIL. Dersom den er på TIL fra før (eller under verdien din) så vil den ikke fyre igjen før den har vært over på nytt. For å komme rundt dette bruker vi trigger på tid.

 

Sitat

alias: Lav Spenning
description: ''
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /1
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.victron_v_utility
    below: '12.6'
action:
  - delay: '00:00:10'
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.victron_v_utility
    below: '12.6'
  - service: notify.hangouts
    data:
      title: Spenning er lav
      message: 'Spenninngen er {{ states("sensor.victron_v_utility")}} Volt'
mode: single

 

Her går automasjonen hvert minutt (/1) og sjekker om victron sensoren er under 12.6V. Dersom den er det fyrer action, action er å vente 10 sekunder, så sjekke igjen om den fortsatt er under 12.6, hvis ja så notify. Denne har jeg nå testet. Den fungerer :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Fantastisk. Fikk ikke testet så mye med å endre mode til restart. Men det ser ikke ut som det funket. Fikk kanskje 2 notifikasjonen, og ikke 1. Jeg har oppløsningen på spenningen min på 0.01 volt så jeg så den datt mer en 2 hakk i løpet av dagen. Skal få satt inn koden i morgen så får jeg se hvordan det funker. Takk for hjelpen! :) 

Link to post
Share on other sites

Jeg leste også litt om mode. Det er kun hvordan den skal fungere dersom samme automasjon blir trigget flere ganger på samme tid, eller trigget på nytt før forrige trigger med actions er ferdig kjørt. Påvirker ikke hvordan numeric state trigger.

 

Obs, du kunne nok løst alt dette i node-red også. Men den over funker bra. La den til hos meg selv også, men med 12,8V pga jeg har LiFePo4 batterier. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har kjøpt meg, enda en ny, raspberry pi. Tror jeg kan lage museum snart! :D Gikk for (som nevnt over) for Rpi4B med 8GB RAM. Det betyr at jeg må over på 64Bit Hass.IO men slik jeg skjønner det er det kun GPIO som ikke fungerer.

359387796_Screenshot2020-11-20at12_46_20.png.3c609248547929a545d22d9440dba572.png

 

Jeg har også oppgradert lagringen til å benytte 128GB SD kort fra Samsung. Dette: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4792303&gclid=CjwKCAiA7939BRBMEiwA-hX5J-wDr3JSfKpnf8sQyESfvMXraBY9Nc8VIViVw24wZj5K5LL73zvXUxoCCEYQAvD_BwE

 

Det skal være det mest robuste SD kortet i markedet slik jeg skjønner det. Og med såpass med lagring er tanken min å kunne få til å benytte MotionEye for video overvåkning + arkiv. Den nye Rpi4B har også mye kraftigere CPU og GPU som jeg tror kan bety raskere behandling av video. Jeg har hjemme benyttet BlueIris på en windows server (iiiik) men jeg skal ikke ha windows i båten. Men hjemme benytter jeg "motion triggered" opptak og så bruker jeg en AI docker container til å sjekke om det er mennesker på videoen. Dersom det er positivt så tagger den videoen slik at jeg kan filtrere ut oppdtak, med bevegelse, som også inneholder mennesker. Om jeg får til det samme med MotionEye vet jeg ikke enda men det skal jeg se på. Må også vurdere om jeg skal bruke IBM Max Object Detector igjen eller noe annet. Hjemme benytter jeg ikke den men Deepstack: https://github.com/robmarkcole/HASS-Deepstack-object Det er mye mulig jeg skal prøve denne også i båten, men vet ikke om den fungerer på ARM enda. Mye uklart her som dere ser... :)

 

Det neste er at jeg også migrerer vekk fra HomeAssitant ZHA og over på Deconz. Har opplevt litt ustabilitet på enkelte enheter så jeg har lyst å prøve en annen kontroller enhet og hadde en RaspBee liggende hjemme (https://phoscon.de/en/raspbee/) kombinert med at jeg har hatt veldig glede av stabil tjeneste med deconz i huset.

 

Så da er vi i gang igjen da... full rework av hele sulamitten. Baller på seg dette....

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det er det som er så godt med en hobby. Man blir (heldigvis) aldri ferdig. 

Om det blir registrert personer på filmen. Hvordan lagrer du da opptaket?

Tenker om pi eller båt blir stjålet så hjelper det lite med lokal lagring.. 

 

Normalt så ligger båten min tilkoblet hjemmenettverk, men nå er den i opplag ett stykke unna hjemmet. Da hjelper det lite med lokal lagring om tyvene tar med seg pi. 

Link to post
Share on other sites

Sant det @Dreuf. Motion eye vil ta vare på alle opptak lokalt og resirkulere jevnlig. Som minimum ønsker jeg at menneske deteksjon skal trigge en varsel til meg på Hangouts. Men jeg kan jo da også trigge en opplasting av alle opptak siste 5 minutter til f.eks. Google drive. 

 

Dersom tyven ikke skjønner at det er en Pi nede i teknisk skap så har det en verdi. Da har jeg mulighet for å laste ned opptaket manuelt. Finner de 5g router så er det værre. AIS er kanskje siste mulighet i så tilfelle. 😊

 

Jeg skal tenke litt på deg med å sikre opptak ut av båten. Det er ingen dum tanke det. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hva med å sette opp Pi-en med kameralagringen som trådløs server i tillegg til at den er koblet til 5G-ruteren? Så lar du en annen pi koble seg til den og lagrer opptakene på begge stedene (med et eller annet synkroniseringsprogram, det fins massevis). Den andre Pi-en kan du gjemme hvor du vil innenfor omtrent 50 meter, du trenger bare strøm. Eventuelt et batteri, en Pi drar ikke mye strøm og kan kjøre ganske lenge på et bilbatteri. Det avhenger selvsagt av at 5G-ruteren har mulighet for LAN-tilkobling, ellers trenger du enda en Pi som bro mellom det trådløse fra 5G-ruteren og LAN på kamera-Pi-en. Eventuelt kan du bruke en sånn, den funker ypperlig på min og gir mye bedre rekkevidde:

893216.jpg.bfe65260ff2fa96e0445290153f7b16c.jpg

 

Ellers kan jo den andre Pi-en selvagt koble seg til 5G-ruteren, men det avhenger av rekkevidden på den, noen av de greiene er direkte ynkelige.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...