Mix Svart 23.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 Flytt den heller over på en 18 foter med påhengs, der er det vanligere med romslig ladekapasitet og batterikapasitet til å drive slike thruster-greier... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 Skulle tro det meste var sagt om thrustere….. Det som får medlemsmassen til å sette ankerdrammen i vrangstrupen her må vel være sammenligningen med sommerdekk..... Jeg tenker den metaforen passer bedre med å ikke ha ror. Men så har vi jo forskjellige slags baljer da, ulike framdriftssystemer og ulikt vindfang. De få seilbåtene jeg har seilt hadde jeg aldri tenkt på å bruke noen thruster. Og på tomotors drevinnstallasjoner må det litt overbygg til før det virkelig trengs, men at det kan være kjekt å ha? Joa. Det jeg syns er mest rart er når det kommer store cabincruisere inn i en havn som utelukkende styrer med thrusteren….. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 Trådstarter luftet også et påbud om trøstere :-D --- Er det noen som har inntrykk av, eller har lest noe sted at det har blitt mindre "bulkeskader" i havn etter at trøstere ble allemannseie? Jeg tror ikke det har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Hva du tror Rosavin, tror jeg de fleste driter i. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Mix skrev for 3 timer siden: Hva du tror Rosavin, tror jeg de fleste driter i. Og takk for ditt bidrag også. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Pinkvin skrev for 6 timer siden: Trådstarter luftet også et påbud om trøstere :-D --- Er det noen som har inntrykk av, eller har lest noe sted at det har blitt mindre "bulkeskader" i havn etter at trøstere ble allemannseie? Jeg tror ikke det har skjedd. Dessverre tror jeg det motsatte har skjedd. Opplevde 2 ganger i fjord båter som kom inn uten fendere og klargjort for tillegging. Så nå har jeg bøyde rekke støtter på begge sider og lekkasje i den ene... Ja,ja de er ihvertfall fortsatt symmetriske. I begge tilfellene beklaget båtføreren seg og sa at han trodde han hadde kontroll siden han hadde baugpropell... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Det fine sånn sett med pysevisp er jo at en får et forvarsel på at en kan bli rent i senk av en som ikke kan kjøre båt når en hører at han starter pysevispen. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 8 hours ago, Pinkvin said: Trådstarter luftet også et påbud om trøstere :-D --- Er det noen som har inntrykk av, eller har lest noe sted at det har blitt mindre "bulkeskader" i havn etter at trøstere ble allemannseie? Jeg tror ikke det har skjedd. Det har vel også vært en kraftig økning i antallet båter. Dette vil påvirke enhver statistikk, men med en konstant kystlinje og begrenset utbygging av båtplasser kan man tenke seg at det skulle bety en voldsom økning i skader sørpå. Uansett rapporteres vel lite inn? I nordnorge er det stort sett mye plass, og ofte en litt annen type båter, (har bodd der selv) problemet er nok ikke-eksisterende der. Nybåten min er større, har dypere skrog og styrer mye bedre enn gamlebåten. Nybåten min har baugpropell, men behovet for baugpropell synes jeg er mindre nå enn på gamlebåten. Det viktigste er å ha en plan, god tid, lav fart og god kjennskap til båten, god kontroll, samt gode fendere, så går det bra. Det tar litt tid å bygge seg erfaring med en ny båt, og erfaring med en annen skrogtype er ikke alltid direkte overførbart, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Vegvisir Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Synes gjennomlesningen av denne tråden har vært mildt sagt underholdende ? Thruster eller ikke vil jeg ikke legge meg opp i om folk har/bruker, så lenge man håndterer båten trygt og kommer i havn hver gang. God seilas ? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 8 hours ago, Mix said: Hva du tror Rosavin, tror jeg de fleste driter i. Dypt ... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Veldig dypt. Selvfølgelig blir det mindre skader jo bedre kontroll og manøvreringsegenskaper en båt har. Pinkvin kommer med vås. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Minst skader hadde det vel blitt om de som ikke kan kjøre båt og trenger pysevisp ikke hadde kjørt båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Og jeg som trodde tråden nå dreide seg om rosevin, men der tok jeg feil. Temaet i tråden synes utdebattert? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mix Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Mouche skrev 19 minutter siden: Og jeg som trodde tråden nå dreide seg om rosevin, Den gjør vel stort sett det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Jeg foretrekker rødvin, med litt popcorn til! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Det spiller ingen rolle, jeg er fargeblind.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Mix skrev 1 time siden: Veldig dypt. Selvfølgelig blir det mindre skader jo bedre kontroll og manøvreringsegenskaper en båt har. Pinkvin kommer med vås. På samme måte som flere går på grunn etter alle båter fikk plotter da? Eller hodeskader på syklister gikk opp når alle begynte med hjelm? Eller at biler med 4wd er i flere ulykker enn de med 2wd? At en båt har trøstere foran og bak hjelper lite hvis båtfører tenker at "nå kan jeg klemme meg inn på siste plassen" når han uten trøstere ville lagt seg på en lettere tilgjengelig plass. Eller hvis en tilfeldig forbipasserende tenker "nå kan også jeg kjøpe og kjøre båt for det er trøstere foran og bak". Det er ingen matematisk sammenheng mellom det å kunne presse en båt sidelengs gjennom sjøen og mindre skader i havn. -- Du får heller anstrenge deg bittelitt mer med å vise at skader har gått ned de siste 10 årene blant trøsterbåter ifht de uten i stedet for å kalle det for vås. Jeg syns nå heller du er godt uti "vås" når du konkluderer så bastant og enkelt, kan du presse en båt sidelengs så blir det mindre skader, punktum. Så enkelt er det aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Dersom man skulle ta denne tråden på alvor driver folket her utelukkende med havnemanøvrer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Men det er vel der en norgeshjelp har sin styrke? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fuglen Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Dæven, aldri tenkt på før. Nå må jeg jaggu sjekke om den har svakheter midtfjords. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 3 hours ago, Pinkvin said: Eller hodeskader på syklister gikk opp når alle begynte med hjelm? Da gikk hodeskadene marginalt ned, mens nakkeskadene økte litt. Har jeg blitt fortalt av en eller annen overrasket lege en gang. Har ikke noe referanse dessverre, men det har kanskje du? Til noe statistikk? Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Tru om denne som går i 1000 knop har trøster? https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2062487640675420&id=1686934311564090 Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 DieselDahl skrev On 23.6.2018 at 23.34: Joa. Det jeg syns er mest rart er når det kommer store cabincruisere inn i en havn som utelukkende styrer med thrusteren….. Da er det på tide å finne frem kulefenderen. Merker godt når folk ikke har peiling på å kjøre båt ved å høre på baugpropellen. Veldig kjekk å ha for finjusteringer og i hard vind, men når brukeren mangler all grunnleggende kompetanse om hvordan båten beveger seg og må kompensere med baugpropell lurer jeg på om ikke ett kurs i båtbruk hadde vært fint. Har overhodet ikke noe i mot baugpropell. Det bedrer definitivt marginene i havnemanøvre. Og på større båter der kreftene er større enn det som praktisk kan motarbeides med muskelkraft er det nyttig. Synes det er rart når små lettmanaurerte båter utstyres med det. Men det er dems valg. Jeg synes det er gøy å se på godt sjømannskap. Når båter klarer vanskelige manøvre på en helt udramatisk måte smiler jeg. Kan godt bruke baugpropellen for å forsterke godt sjømannskap. Men de som bruker baugpropell i enkle manøvre er jeg oppgitt over. Som sagt i starten av innlegget, da er det å hente kulefenderen og håpe det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Kom plutselig på et hjelpemiddel jeg ikke tenker på mer, men som sikkert kommer inn under samme type hjelpmiddel som trøster. Jeg har bakkestarthjelp på bilen, jeg kan stå 2cm foren en sinnsykdyr Mercedes i en bratt bakke uten å tenke på det, jeg bare kjører. Jeg har blitt så vandt med det at jeg ikke tenker på det, men jeg blir minnet på gamle dager når jeg kjører gammelbilen, og jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 I går var jeg vitne til en storebro som var utrolig uheldig da han tok opp ankeret akter. Han hektet kjettingen til naboen (også for anledningen en Storebro) og klarte til alt uhell å få kjettingen inn i propellen med et kjempesmell! Utrolig uheldig! Han kunne således ikke lenger bruke motorene, han hørte noe hadde truffet en propell men uten å vite helt sikkert hvilken eller hvordan var videre manøvrering med motor ikke å anbefale. Når så båten kunne dreies og flyttes sidelengs med baug og hekktruster for å plassere båten slik at han kunne slippe anker fra baugen tror jeg han takket de øvre makter for trusterene sine. Maskinene ble stoppet og med litt dykking i ro og mak ble kjettingen løsnet og ferden fortsatte. En propell må rettes eller byttes riktignok, men sånn er vel livet. Jeg vil heller ha flere enn færre trustere i min neste båt og jeg er ikke flau for å bruke den heller! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.