Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

Nemo skrev 48 minutter siden:

Ja, her er det noe rart som skjer. En venstrepropell vil dra akterenden av båten til høyre når du setter gearet i akterover og legger båten til kai. Jeg har høyrepropell og den drar akterenden til venstre når gearet blir satt i revers og legger til kai.

 

 

Ok det kan godt være, da har jeg i såfall en venstregående propell nå.

 

men jeg har allikavel ett gir som heter R og ikke L. Og i og med at det nye er L reger jeg med at det blir motsatt vei ute på propellen? Eller er jeg helt på bærtur for tiden? ????

Link to post
Share on other sites

Se nærmere på ditt gear. PRM kan brukes som høyregear eller venstregear. Det står i manualen for gearet. Da tipper jeg at ditt gamle PRM 310 gear et innstillt  som et venstregear og at du allerede har en venstrepropell. Det er ikke mange gear som kan brukes som høyre- og venstregear, men mener PRM har flere modeller med denne funksjonen.

Link to post
Share on other sites

Tok ett kjapt søk, og det ser ut som du har rett, giret kan brukes begge veier og ta imot innput fra hvilken rotasjon som helst.

 

1282AB59-C79B-466D-B47F-A8555641B227.png.1ec93fd59537050a70240f294f26ed46.png

 

dette er jo super gode nyheter :-)

da jeg har alt jeg trenger for å montere dette sammen :-)

 

eneste er at demper plata har blitt sveist på en forlenger fordi det skulle passe til ett drev i stedet for girkasse.

 

men kan nok bruke demperplata fra den gamle motoren tenker jeg :-)

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev On 21.8.2018 at 21.18:

 

Ok vet du med sikkerhet at dette tåler 212hk?

synes jeg leste en plass at det tåler 8hp PR 100rpm, marsj turtall er 2000rpm

Jeg hadde Fjord 880 med Ford 2728 T. Den var skrudd opp til ca 225 HK og hadde PRM 401. Det jeg kan si er at jeg ikke hadde problemer med at giret ikke tålte motoren. Båten ble også levert med denne motoren og dette giret da  den var ny. Men ja, jeg har også både lest og hørt at dette giret var for svakt, og at man måtte ha PRM 750. Dette er sikkert riktig, men jeg tror du skal kjøre veldig hardt og mye om det skal bli et problem. Regner med at det er en fritidsbåt vi snakker om? 

 

Det holdt i alle fall i over 20 år og ca 2400 timer i min båt før det da fikk en overhaling. Giret fungerte helt fint da, men "ekspertene" mente det var lurt med overhaling. 

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev for 10 timer siden:

Jeg hadde Fjord 880 med Ford 2728 T. Den var skrudd opp til ca 225 HK og hadde PRM 401. Det jeg kan si er at jeg ikke hadde problemer med at giret ikke tålte motoren. Båten ble også levert med denne motoren og dette giret da  den var ny. Men ja, jeg har også både lest og hørt at dette giret var for svakt, og at man måtte ha PRM 750. Dette er sikkert riktig, men jeg tror du skal kjøre veldig hardt og mye om det skal bli et problem. Regner med at det er en fritidsbåt vi snakker om? 

 

Det holdt i alle fall i over 20 år og ca 2400 timer i min båt før det da fikk en overhaling. Giret fungerte helt fint da, men "ekspertene" mente det var lurt med overhaling. 

 

 

Jeg hadde en barracuda 30 med originalmontert 2728 tim (220 hk) med prm 401 aldri problemer.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tid for liten oppdatering da jeg så vidt har begynt og skru litt :-)

fikk vasket motoren og satt den på plass i garasjen for ei stund siden så nå begynte jeg på demontering av kjølere og varmeveksler.

der stoppe det opp da jeg må kjøpe noe nytt verktøy for å få av innsug og eksosmanifold, DER var det trangt!! Noen som har tips til hva som funker?

 

 

Fant forøvrig ut at det ikke bare var 1 topp bolt som har røket men totalt 4, 2 har røket nede i gjenge partiet og 2 har røket helt i toppen.8073D495-6BBC-417B-A7DC-94037E9112BF.jpeg.19e179a3cc5ff5b4a756fe32cf621199.jpeg

DB5C9CDA-F16B-4AB7-A806-3C82465F2907.jpeg.785c8623b85a8c221d82514ca7ff6a46.jpeg

 

får se om jeg får fortsette litt i morgen kansje :-)

Link to post
Share on other sites

Fikk løs alle skruene nå på manifolden utenom en som jeg må gi ett lite heft med sveiseapperatet, både for å få varmet bolten men og for at hodet på bolten er litt dårlig.

 

var alvorlig trangt, bøyde til en fastnøkkel som passet akkurat fikk vridd 20grader av gangen eller noe sånn ??

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har jeg demontert alt jeg tror jeg kommer til og demontere faktisk. Den siste bolten kom til slutt :-)

 

dysespissene ser ut til og være en del sotet, og man ser på toppen at 2 av sylinderene har fått en rar blanding drivstoff.18C7AB6E-A5F7-4641-A62E-8AC52A090A68.jpeg.04c1efa55b0cf5c58c386d161ee8dd1b.jpeg

 

888F051A-E7F2-42A1-8431-FCA977C22D0C.jpeg.4d02b032831bee36bb195d0872fb4eaf.jpeg

men sylinderene ser veldig bra ut og det gjør også toppen, den skal sendes til sjekk før jeg  Evnt gjør noe mer :-)E914AAFD-020F-4486-A444-4B6F8B1BB57B.jpeg.98ceda5151ac39fdead34e1d5e288db5.jpeg

 

4C8640FE-EAD4-4D04-AA8E-C58B5D8CD97D.jpeg.d0f0aa200170f88a08e1a41f0af9f784.jpeg

 

som sagt tidligere så var det flere toppbolter som var knekt, og fant en til faktisk. Men jeg var heldig 3/5 skruer kunne jeg få løs med bare nevene, de to siste borte jeg opp, den ene gjenget jeg ett M6 hull i og heftet fast bolten, da løsnet den.

1796AA24-EFBE-407D-BBEA-CC592DD7C72C.jpeg.88e9e9449fcd3d7aaf1b9e16e09cbcac.jpeg

den andre var knekt lengre nedi, den borte jeg ett 5.5mm hull og slo nedi en skrutrekker, da løsnet den og :-)

48339FB7-EA2B-4225-B478-694214B8BF2A.jpeg.8a0edde8299124c54783ff96c7dfbf74.jpeg

 

jeg er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre ang turbo, jeg vet ikke om den funker. Og bytte turbo finnes visst ikke lengre. Så hvis jeg skal bytte måtte jeg bore om boltsirkelen til turbo på manifolden, og legge opp ett nytt olje rør.

dette er mye lettere og gjøre mens motoren er ute av båten selvfølgelig. 

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg må bytte manifolden ved og bytte til vannkjølt turbo blir ikke det noe.

 

jeg sendte mail til ett firma på Østlandet som dreiv med turboer, og de sa at de fleste av disse turbiner er så rustet mot manifolden at de ikke pleier og overhale de lengre. Tenkte jeg skulle ta kontakt med dette firmaet igjen for å sende bilder av turboen min så de kan se i forhold til den.

 

turbinen har litt klaring i lageret inn og ut av turbo, sideveis er det litt men ikke veldig mye.

Link to post
Share on other sites

Nei synes heller ikke turboen ser helt ille ut, jeg er ikke så godt kjent med turboer, har mest skrudd på motorer uten.

 

Jeg prøver og få av turboen for å bytte boltene pga de er rustet i stykker, har fått kappet de vekk men turboen sitter dønn fast enda. Prøvde og slå litt på den med hammer, men da delte den seg!!??

 

er det normalt eller er den helt gåen? :-D8AF17AE5-EE2D-4954-BC0D-ABB884B4C690.jpeg.c784d1053ef698f7109cf72db057878f.jpeg

A23A3533-849D-4441-92B6-45C81A572ED2.jpeg.038cacca0ca82b05061060489ef6b202.jpeg

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om dette hjelper, men jeg fant et bilde av turboen på eksbåten.. Tror jeg tok feil når jeg sa at manifoild må byttes.. Er er kort bend mellom manifoilden og turboen. Er bendet som er i forgrunnen på bildet.

EDIT: Feil, bendet er selvsagt UT av turboen..

 

DSC_0012.JPG

Redigert av GunR
Husket feil i første beskrivelsen av bildet.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...