Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

Fikk svar ifra 2 stk leverandører av turbo at disse turboene ikke ble produsert lengre, og fantes ikke som bytteturbo heller.

 

Fikk pris: 

1. 9998,- inkl mva, måtte bore opp nytt hull mønster i manifolden og bygge om litt på olje retur.

2. 11500,- inkl mva, passer rett på, men må bygge om olje retur. Denne var og inkl pakninger.

 

 

Uansett så begynte jeg på boltene som satt igjen i manifolden fra turboen i dag, det gikk overraskende bra!

sveiste på mutter på tappene som stakk ut,

D9ABDA12-C964-4FA7-948A-B04D2CB0C678.jpeg.c50e533b23134c86b44feb549820d886.jpeg

også var jeg og hadde kjøpt meg noen nye leketøy dagen før :-D

E140BE11-4471-4F00-B0F0-728F35D4E603.jpeg.2271947a54c99d48aa1093cbd0a8356a.jpeg

 

da gikk det som en lek!

351575E0-AD38-4471-BF5C-356783B8438C.jpeg.9c75e29d806f68b3358b2039cced8825.jpeg8C09E9AB-20E2-41F8-A6D5-0D41A3B43EF1.jpeg.5e7d9f4076d0a812478c24bf8522d92c.jpeg

 

 

har dere noen gode tips på hva som burde gjøres mtp lakking? Hvordan få vekk rust, eller finnes det noe man kan spraye på som man kan lakke rett oppå, slik at man slipper og fjerne rust?

 

og hvilken type lakk burde brukes?, ( tenker sprayboks)59C1132E-E9B6-4340-B2C4-A6B2F975E5D0.jpeg.fb30d3272dc69dc4802bc1a98a2d5a0b.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått svar av Sylinderservice ang toppen, den trenger full overhaling, bortsett fra og bytte ventiler.

 

Dette kommer på ca 10000kr en ganske stor strek i regningen min. Nå som det er snakk om en del penger i omløp så lurer jeg på om jeg skal bytte rådelager, stempelfjører og hone sylinderene og i samme slengen.

dysene blir sendt inn til sjekk i morgen regner jeg med.

 

noe annet som burde bli byttet hvis jeg først begynner på bunnen av motoren?

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riisejens skrev for 17 timer siden:

Jeg hadde min topp hos Sarpsborg motor til full overhaling det kosta 17000,- så da er vel ikke 10000 ille. Lykke til med motoren, håper den ikke ryker for mye.

Jeg har handla mye deler fra Lancing Marine og kan anbefale dem, rask og fin service.

 

Lancing Marine er allerede kontaktet ;-) tipper jeg kommer til og kjøpe klemme til turboen pluss varmebeskyttelse til turboen der, sjekket priser på topp bolter der, 267 pund for settet pluss frakt toll og mva.

 

Det ble sykt dyrt. Så sjekket jeg opp på den lokale skruesjappa, der hadde de 1/2» unc bolter i 10.9 kvalitet til 1250kr pluss mva for setter.  

Regner med det er samme kvalitet som original boltene?

 

index skrev for 14 timer siden:

Høres ut som du har god gang på dette. Sjekk oljepumpa med det samme så du er sikker på at du har oljetrykk nok. Og sjekk at ikke vippearmene er slarkete.

 

Vippe armene så bra ut, jeg kommer mest sannsynlig til og kjøpe nye rådelager og stempel fjører og nå så blir det komplett liksom. 

Hvordan sjekker du oljepumpa? bare slark?

 

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev 13 minutter siden:

 

Lancing Marine er allerede kontaktet ;-) tipper jeg kommer til og kjøpe klemme til turboen pluss barneskuespillerne til turboen der, sjekket priser på topp bolter der, 267 pund for settet pluss frakt toll og mva.

 

Vippe armene så bra ut, jeg kommer mest sannsynlig til og kjøpe nye rådelager og stempel fjører og nå så blir det komplett liksom. 

Hvordan sjekker du oljepumpa? bare slark?

 

 

De barneskuespillerne ville jeg ha vært forsiktig med;-)

 

Oljepumpa. Slark, klaring mellom lokk og tannhjul etc. Og overtrykksventilen, at denne ikke lekker og er stram og fin I fjæra. Ofte danner det seg spor I lokket som gjør at du kan slite med å få opp trykket. Da sliper du bare lokket plant igjen med slipepapir på en rett flate. Enkelt, men kan være viktig.

Redigert av index (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ref bolter til toppen:

Er ikke dette spesielle "sorte" bolter for å kunne trekkes med moment?

 

Nå er det mange år siden sist jeg skrudde på en slik ford, men husker vi handlet alltid "originalt" ihht manual fra fabrikant. Hadde vi den gangen kunnet handlet hos den lokale skruesjappen hadde vi nok gjort det for å spare penger. 

Noen motortyper skulle alltid ha nye topplokkbolter, mens andre igjen kunne brukes x antall ganger ihht. manualen.

Så ville nok sjekket før jeg satte de på...Spesielt siden du gjør så mye med motoren. 

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekket med ett firma som driver med motor skruing og trimming av motorer, de mente på at 10.9 boltene er sterke nok i massevis.

 

10.9 bolter er ikke vanlige bolter som selges hvor som helst, 10.9 bolter er ganske mye kraftigere enn «vanlige» 8.8 bolter feks.

 

men har absolutt tenkt tanken som du gjør @Gudrun. Og hvis andre og har innspill lytter jeg gjerne :-)

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk beskjed av de som holder på med toppen at jeg måtte ta med ett stempel så de kunne se om jeg hadde vanlige fôringer eller chrom fôringer i blokka mi, så da begynte jeg på det i dag :-)

 

måtte rigge opp en løfte ordning pgaplass mangel under motor.

D26302EF-1059-417C-9689-D9B91E3C3EBF.jpeg.8463be302ec53254f9865edacb523637.jpeg

 

tak stolene ble brukt.

 

etterpå løsnet jeg bunnpannen

E4A7E88E-05E1-42DF-9D14-9848811310C7.jpeg.b15dbc37f2dffe11fe60ed7320eb89bb.jpeg

og så tok jeg ut stempel nummer 172D30D5E-8B66-4DE7-8C61-345ED518A454.jpeg.af0f172768a8e2f6de8f591e9a397bdb.jpeg

F028781B-1E0C-43DE-A34D-8B705ACE43E5.jpeg.e458773fdb37533125983799820249a3.jpeg

 

svære maskiner er veldig greie og skru på så lenge man får flyttet på de og slikt :-D

 

 

jeg kan i grunnen ingenting om turboer, men sånn i første øyekast så friskmelder jeg turboen som fulgte med, i allefall nok til at jeg kan prøve den.

 

det er ingen slark i rotoren og når jeg fikk pusset litt overflate rust så ble den ganske grei faktisk.

 

7742CCDA-27FC-41B1-8362-68968A36B1B4.jpeg.53bf3eaebc7488b80cee5f9c406ac990.jpeg

C2817D3F-49B3-46AB-9F5A-0059EB8A084A.jpeg.7f979852d757da1ad74225fb1178286f.jpeg

F9B5329A-BB39-4D61-AD3E-EA958ECA103D.jpeg.17d658cb39b1c3f6789d7218219681b1.jpeg

 

 

har ikke fått noe svar på dysene enda men de holder på og sjekke de samtidig som de overhaler ventilene på toppen :-)

 

fikk også pris på komplett stempel ring sett 2112,- +mva

og rådelager sett 972,- +mva

 

komplett pakningsett fikk jeg og pris på 2457,- +mva.

 

så hvis ikke det er noe galt med dysene og ikke det kommer opp noe mer havner jeg på rundt 22000,- totalt. MEN det er lenge igjen ???

Link to post
Share on other sites

Fikk en deilig beskjed i dag!

Toppen var ferdig! På toppen har det blitt byttet alle ventiler, byttet 2 ventil seter og slipt resten av ventil setene. Og så har den blitt planslipt og trykktestet :-) 

 

nå er den så god som ny! 

 

22204812-E28D-49B5-A9EF-BBDF41025003.jpeg.f1aa9f77ef6321b32e9681dc76b57607.jpeg

 

fikk også med meg hjem nye stempelfjører og nye rådelager, og komplett pakning sett. så når jeg kom hjem tok jeg ut resten av stemplene.

 

nå begynner snart den gøye jobben :-D

 

 

Link to post
Share on other sites

Husker en gang for lenge siden jeg og min far overhalte en gammel vauxhall (type Cresta PA 1958 modell) rekke sekser og da hadde han på noe som han kalte ventilhetter. Dette var pvc (?) hetter som skulle hindre at det kom olje inn i forbrenningskammeret mellom ventilstang og ventilsete. De ble satt på ventilsete. Kan det være noe for en gammel (dog nyrestaurert) Ford som er kjent for å ryke ?

Link to post
Share on other sites

omhI skrev for 5 timer siden:

Husker en gang for lenge siden jeg og min far overhalte en gammel vauxhall (type Cresta PA 1958 modell) rekke sekser og da hadde han på noe som han kalte ventilhetter. Dette var pvc (?) hetter som skulle hindre at det kom olje inn i forbrenningskammeret mellom ventilstang og ventilsete. De ble satt på ventilsete. Kan det være noe for en gammel (dog nyrestaurert) Ford som er kjent for å ryke ?

Ja, husker dem.. ps hetter. Problemet var, at når de ble noen år, så kunne de sprekke og gå i mange biter, for så igjen å gjøre en del skade..

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev On 24.11.2018 at 8.58:

Har selv gjort samme jobben med min 2704ET.. Så bare litt på den turboen din... Den olja som ligger der, er det noe du har sølt eller var det olje i turboen?

 

Mvh, Roger

 

 

Den olja har vært det hele tiden ja, skal det kansje ikke være olje der? ?

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev for 8 timer siden:

 

 

Den olja har vært det hele tiden ja, skal det kansje ikke være olje der? ?

 

Nei, der bør det ikke være olje. Vi fikk Turborus på utsiden av Mandal for ett par år siden. Det var ingen hyggelig opplevelse for å si det mildt. Det som skjedde, var at det kom olje i turboen som igjen anntente. Du kan lese om det her:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...