Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

Veldig hyggelig å høre at ting ordner seg - det fortjener du virkelig etter mye jobbing/feilsøking - og "tenking".

Manometeret i båten oppførte seg da merkelig, men alt er tydeligvis mulig! Og du kjører vel fortsatt på 15-40 olje, så da kan du nok ha enda noen tidels bar å hente ved oljebytte?

Det høres ut som du får en fin marsfart på båten med et lite stressende turtall. Vet du hva maks turtall/fart du oppnår med gamlepropellen? Oppnår du 2450-2500 rpm så er det sikkert ok.

 

Link to post
Share on other sites

Ja det virker som om ting begynner å bli bra :-)

fikk tak på ny oljetrykkgiver i dag, så får vi se når jeg får satt den i :-)

den skulle visst snakke samme språk som Faria måleren min.

 

 

Takk for det @Svee har vært mye Ohm med dette motorbytte, men det løste seg til slutt :-)

har fått mye god hjelp her inne fra! 

Jeg får ikke sjekket noe maks fart eller turtall pga av at båten legger seg over på siden i 16-18 knop. Dette er jo velkjent for dette skroget :-).

Har lagt noe ballast over på den ene siden for å prøve å motvirke dette, så får vi se :-)

 

Kjører enda på 15w-40 olje ja :-) kunne jo være en mulighet å bytte til 15w-50, da får man jo en olje som holder seg tykkere lengre( tåler mer varme), pluss at den ikke er for tykk ved oppstart eller?

Link to post
Share on other sites

Ja riktig, det er jo mulig å bytte til annen olje og da, vi bruker ikke båten heller når det blir så kaldt som 10 minus grader.

 

Nå er situasjonen i familien slik at der snart kommer en liten lettmatros i slutten av Juli, så da blir det kansje ikke så mye kjøring med båten i år. Så jeg tenker å kjøre på denne olje i år, å så prøve å bytte til ny 20w/50 til neste år.

 

Motoren har jo godt av ett olje bytte etter kort tid uansett når den har fått nye lagere tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Det går bra, ikke stress. På Hulda merket jeg ikke nevneverdig forskjell på 15W- 40 og 20W- 50. Mikroskopisk forskjell. Tror ikke dampmaskinene våre tar det særlig høytidelig. Den oljen du har i nå går sikkert over vinteren. Det er forresten ikke utetemperaturen som gjelder, det er temperaturen på oljen inne i motoren. Og skal du få 10 kalde, må sjøen under båten være frosset. Ikke så ofte det skjer på Sørlandet.

Link to post
Share on other sites

Så bra at ting og tang ordnet seg for deg/dere :clap:  og så artig med en Matros.. :flag: Så nå kan du senke skuldrene og nyte båtlivet i fulle drag. Må si jeg savner skjærgården der hjemme. Vi har hatt mange døgn i Søgne område med vår tidligere Summer...  ja i grunnen hele Sørlandskysten. Legger ved ett bilde fra Søgne, så kan du jo se om du kjenner deg igjen ;-)

10339558_10203110738744283_7039283179988345235_n.jpg.f8b4148284835b722d0597b9d7043c11.jpg

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev for 2 timer siden:

Takk for det!

 

Har ikke bodd her så lenge så er ikke så godt kjent hehe, men så jo ut som det kansje kunne være nerme fastland? 

Brattholmen eller Kuholmen kansje?

 

venter i spenning :-)

 

Nope, du må kjenne til innseilingen (som er trang) og det er stor stein i midten. Så en kommer ikke inn med Summer`n på lav vann.  Men når du kommer inn så er det som en lagune :-)

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev On ‎04‎.‎06‎.‎2019 at 10.28:

Godt poeng Hulda, og i tilegg er det vanskelig og bruke båten hvis sjøen er helt frosset ??

 

I fjorden her hjemme,( Kumlefjorden ) så fryser det som regel til hver vinter også :-) 5-10 cm is som kommer og går.

 

Litt is er ingen hindring:

140204A.jpg.ba7301c7bc06c33282db2b7d38f96490.jpg

Dette er fra 2004, borti 10 cm på det meste.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann!

Jeg har ikke vært hjemme siden sist nesten. Var bare hjemme i 3 dager før jeg måtte ut på sjøen igjen. Så nå kommer jeg hjem igjen i løpet av denne uka. Da skal jeg få testet mer. Har kjøpt inn ny oljetrykk måler. Så skal starte med å bytte den :-)

Link to post
Share on other sites

Har kommet meg hjem nå :-)

Fikk stilt turtallet på telleren slik at den viser riktig, i tilegg så byttet jeg oljetrykkgiver, det hjalp ingenting på måleren. Trykket vet jeg at er bra siden jeg har verifisert det med analogt manometer.

 

Kan det være at ledningen opp til instrumentet er dårlig?

Noen andre som har vært borti at instrumenter viser feil når olja blir varm?

 

 

Har vært på båttur i helga nå :-)

på 1600rpm kjører vi i 14.5 knop :-) prøvde ikke noe mer turtall enn det hehe :-)

 

Båten er MYE bedre å kjøre i litt fart, hadde ca 1.5-2m side/skrått bakfra sjø og den oppførte seg ganske mye bedre i 10-12 knop enn 7knop :-)

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev On 23.6.2019 at 19.17:

Har kommet meg hjem nå :-)

Fikk stilt turtallet på telleren slik at den viser riktig, i tilegg så byttet jeg oljetrykkgiver, det hjalp ingenting på måleren. Trykket vet jeg at er bra siden jeg har verifisert det med analogt manometer.

 

Kan det være at ledningen opp til instrumentet er dårlig?

Noen andre som har vært borti at instrumenter viser feil når olja blir varm?

 

 

Har vært på båttur i helga nå :-)

på 1600rpm kjører vi i 14.5 knop :-) prøvde ikke noe mer turtall enn det hehe :-)

 

Båten er MYE bedre å kjøre i litt fart, hadde ca 1.5-2m side/skrått bakfra sjø og den oppførte seg ganske mye bedre i 10-12 knop enn 7knop :-)

 

Rart det der.. Jeg har to målere på min og det skiller ca 0,3kg mellom dem. Det irriterer meg, men kan leve med det. Er jo kun en signalkabel, men sikkert lurt å strekke opp en ny for bare å sjekke kanskje?

 

Nja, Summer`n kan være noe lunefull i sjø og jeg savnet større motor i vår. Det var i grunnen derfor vi byttet båt. Jeg ville kjøpe ny motor, konemor mente det ble en for høy kost og at det da ville alltid komme ting og tang som gjorde at dette byttet ble dyrere enn hva en motor koster. Kunne ikke argumentere mot akkurat det...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Heisann @Roger og Olina!

 

Vi har ikke fått brukt båten så mye i sommer på grunn av at vi har fått flere navn på postkassa i løpet av sommeren! ?

Siden dette er første arvtaker så blir det litt å lære å lite båtliv dessverre ??

 

Men vi har vært ute ett par turer, å jeg er trygg på at jeg har godt nok oljetrykk, på det manuelle analoge manometeret så viser det 0.7bar høyere enn det som er i dashbordet.

 

Vil prøve å bytte olje til neste år 20w50 for å prøve ut det ett år :-)

 

fikk tettet lekasjen i dyserørene, så nå starter den veldig fort ??

 

vi kjører vanligvis ikke mer turtall enn 1450rpm. Og da ligger vi i ca 15 knop.

 

så kansje jeg sjekker ut mulighetene for en lettere propell, da den går 5.5knop på tomgang ?

Link to post
Share on other sites

Ja, ser helt klart at en får ett annet fokus når det kommer en matros... Vi har seks av dem, alle voksene nå da.

Da blir det nok litt mer båtliv til neste år vil jeg tro.

 

Hadde også den utfordringen med høy fart på tomgang. Men det gikk seg fort til.

 

Lykke til vide med minstemann og ha en fin høst :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Nå synes jeg det var på tide å sende en oppdatering til dere her :-) 

 

Det jeg har gjort videre er å senke motoroljekjøleren så den er like lavt som oljefilteret, og satt den som nummer 2 i rekka etter giroljekjøler. 

Dette hjalp litt :-) 

 

Bytta nå nettopp til 20w50 olje, og det hjalp ikke noe særlig mye mer. 

 

Sånn ser det ut nå, jeg får ikke motoren opp i mer enn 1700rpm, så må nok bytte propell. Skal prøve å ta båten på land for å finne ut hvilken propell jeg har, og rense både propell å skrog for å se om det hjelper noe, det er en del rur og groe på propell å skrog og flaps.

 

IMG_20200326_140606.jpg.de950aa4b85a23ee41d344e9bb7b9b81.jpg

 

Dette er med driftsvarm motor etter 10min på full pinne. 

 

Og @Svee giret du overhalte funker utmerket ???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...