Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

Morten1989 skrev for 1 time siden:

Veldig godt poeng @Roger og Olina, det burde jeg jo ha tenkt på.

 

det lekker olje på eksos siden men ser ikke ut til og være noe olje på innsug siden, men det er vel kansje bare ett spørsmål om tid tenker jeg.

 

Ja, jeg ville nok vurdert det nøye. Jeg fikk kjøpt meg en brukt i Mandal når vi lå der. Men kjøpte bytteturbo like etter. For det var ingen hyggelig opplevelse for å si det mildt.

Link to post
Share on other sites

Litt dårlig med oppdateringer men det skyldes at jeg holder på med verdens kjedeligste jobb..

pusse lakk og rust..

3EDD5482-9B77-491E-A44D-BCDA809CA54E.jpeg.2c79cd34394a5ce6868c905fc774cca5.jpeg

3EEA29E4-5F08-40A1-AD60-6CAA2D9D742B.jpeg.0965dd4af0a5cd2a3f52f4c813809351.jpeg

 

jeg fikk feil rådelager så venter på dem og, men har montert i stemplene igjen og byttet frost pluggen som var gåen.

CA27AE1B-8E4B-4F98-B794-BC22EE993E07.jpeg.9660525be66c0ac1e489c49e278f5d78.jpeg

 

på mandag sender jeg inn turbo til sjekk og evnt overhaling. 

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev for 14 timer siden:

Jeg har ett spørsmål som noen av dere sikkert kan svare på :-)

 

den gummi retninga som er mellom rammelager bukken og bunnpanne, i hver ende, skal de settes inn med pakning pasta? Eller skal de være tørre?

 

Kan du ta ett bilde av hva/hvilken du mener, for om det er disse halvmånene, så bør de ikke være av gummi...

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev 28 minutter siden:

 

Kan du ta ett bilde av hva/hvilken du mener, for om det er disse halvmånene, så bør de ikke være av gummi...

 

Jeg er langt hjemme fra akkurat nå på reis, men det er pakningen som tetter mellom bunnpanna og veivlager ser det ut som, det følger og med noen andre type halvmåne pakninger som ligner mer av ett slags type stoff.

 

men de jeg snakker om er altså av gummi.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Kjempejobb du gjør med motoren, er interessant å følge med da jeg har en tilsvarende motor.

Lurte på det du skrev i f. m. overhalingen av toppen - at du måtte ta med ett stempel så verkstedet kunne se om du hadde vanlige støpejernfôringer eller chromforinger i blokka. Vet du hva stempelet har med foringtypen å gjøre - står det kanskje noe merker på stempelet? Hva slags foringer hadde du? Chromforinger er vel mer problematiske i forhold til uønsket oppstartsrøyk.

Lykke til videre med jobben.

Link to post
Share on other sites

Heisann! Og takk for at du følger med! :-)

 

grunnen til at jeg tok med stempelet for å finne ut hva jeg hadde var mtp stempel ringene, han jeg kjøpte deler av kunne da se om stempelfjører var chrommet eller ikke.

 

det viste seg at jeg ikke har chrom fôringer. En annen måte og finne det ut på er og prøve  og hone cylinderene, hvis hone steinen «biter» så er det ikke chrom fôringer.

 

kort fortalt så er det ikke lurt og ha chrom fôringer og forkrommet stempelringer, fordi da skjærer det seg.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg tatt opp båten!

0218B732-4F78-4CB3-8A33-E9880E1DE82E.jpeg.999e0b29f1e60e41cee2d2f1b0f4b44b.jpeg

 

Og @Nemo som du sa: 

Nemo skrev On 22.8.2018 at 19.18:

Ja, her er det noe rart som skjer. En venstrepropell vil dra akterenden av båten til høyre når du setter gearet i akterover og legger båten til kai. Jeg har høyrepropell og den drar akterenden til venstre når gearet blir satt i revers og legger til kai.

 

 

Så har jeg venstregående propell :-) så da kan jeg bruke det giret som fulgte med motoren. Da trenger jeg og kutte akslingen 10cm og droppe motoren ned ca 7 cm.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er det lenge siden det har skjedd noe her, men mye annet har og skjedd.

 

MEN! Nå har det kommet seg til en milepel i prosjektet mitt. Nemmelig lakkering! Etter mange timer med sliping av rust og gammel lakk og litt sandblåsing så var det klart!

 

begynte på fredag med og lakkere alle løse deler i lakkbås.

E26E24FF-3D5D-48CE-B3A7-C8952ACCB94D.jpeg.199f37b79ff1cadfd88b89b2522a3d5b.jpeg

Slik så det ut før

 

35840BF5-A24B-4DD0-B935-1030F514159F.jpeg.4a75287c29976e27a89dde962b330fda.jpeg

B590E4BF-CA8A-47FA-BA75-5C9597383500.jpeg.4cb1e669ed0c8d3f285d6155ecde3722.jpeg

Først litt grunning

 

2B178561-48AC-4E0D-80DC-8E924BCB8B87.jpeg.7def8a5dc961712e209add481b2acdf0.jpeg

29B30390-F3DE-475D-90F4-71AA89E306B1.jpeg.584176716e01535ae3cf038a5d07d36d.jpeg

Så litt toppstrøk :-)

 

Fargen er ikke den samme som var fra før, litt mer knæsj farge. Men fikk denne lakken veldig billig. Er en lakk som blir brukt til lastebiler, som tåler MYE temperatur.

delene ble sprøytet med lakk sprøyte.

 

Lørdagen startet like godt som fredagen men denne gangen var det blokka som stod for tur!

Den kunne vi ikke ta inn i lakkbåsen pga ikke noe løfte muligheter.

 

så da rigget vi oss i svigers sin garasje :-)

2C35597E-4CDE-421F-932A-1DF7DC39BF43.jpeg.b6766e01d3f0d6ee266e95ad5eebbc9f.jpeg

 

utgangspunktet nesten ferdig slipt og klargjort.

 

03F42FBF-67CE-4E1B-8BCB-6B6A3B289060.jpeg.dc59a899c967c3ec7665e75ed46f72d4.jpeg

Først grunning

 

6652B528-8749-4203-8650-9C522B3425D7.jpeg.f33ca9c25aadfdafb3ee31cf82734d1c.jpeg

 

Så ett toppstrøk :-)

Link to post
Share on other sites

I dag monterte jeg luftkjøleren og oljekjøleren, la ett par lag med teip i mellom lakken og klemmene på luftkjøleren så ikke det skulle knisse :giggle:

 

Slik så det gamle ut:

5B7C098D-1739-4401-8987-2D770435CB4F.jpeg.a6bbfeab3ee3a63787ed90b1f2b4746d.jpeg

 

Nå ble det slik :

3DC49E41-3297-406A-834C-E95D3BA35D51.jpeg.d5fe10b3f783f1501de30b25edd3fe25.jpeg

 

34E26FB1-7175-4018-82F0-FDB0B2D8DA71.jpeg.5d6dfe9ed0fcd8241b9b7b9887018391.jpeg

 

Synes det hjalp litt og få det mer kompakt.

Håper og få meg en tur innom verkstedet jeg jobber på å få pressa meg ett par nye oljekjøler slanger og alle andre småslanger som trengs :-)

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev for 14 timer siden:

Blir bra nå?blir det oppstart på pall snart?

 

Takk!!

Håper på oppstart om 2 uker til ca, har noen delen som er på vei fra England, blandt annet ny turbo. Så det blir bra :-D

 

 

larsern6 skrev for 7 timer siden:

Blir knallbra det her Morten:) Et godt stykke arbeid.

Blir fart i Familyen nå:thumbsup:

 

Takk!

Ja jeg håper nå den går litt fortere ??

prøver og få tak i en girkasse som passer målene til den gamle bedre enn den jeg har. Slik at jeg slipper og justere inn motoren på nytt. Og kappe akslingen.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag kom pakken jeg har ventet en del på :-)

6BF6B083-68D8-4E06-B6CB-0626266E3CC8.jpeg.b3103f3fd0da2a1c00e751ecf7806076.jpeg

16D0F651-7EDF-491B-BD1A-BF4DDA4EAD3C.jpeg.028a18903e7483cb5914c8e2ac07d936.jpeg

 

 

så da var det bare og begynne og montere :-)

begynte med og sette inne de nye boltene som holder begge manifoldene, og smøret inn eksos flatene med eksospasta og innsugs flatene med pakningsstoff.

på med ny pakning.

 

9F1D3DD8-160B-4DD1-BE6A-B2C3651BB5F0.jpeg.6c1d3dba6839646ce7c4bd2cf3df7423.jpeg

 

fikk så montert på innsug og eksos manifold, det var lettere og montere enn og demontere så det var bra :thumbsup:

 

48DF7198-D443-48A6-A5D2-1A8FD70FADD1.png.5b2b10d6131dfb2f84dcd867b384704d.png

 

4FE30641-0A68-45D1-BB32-55D7490847E5.png.b884cc8b93b19671f8e8edd704993652.png

 

Så var jeg spent om turboen passet, og det gjorde den. Men jeg har fått feil adapter til olje retur. Så får se om jeg bare lager noe nytt eller om jeg venter til jeg kansje får nye overganger fra England.

 

6A70AABD-ABCF-467F-A59B-1380C0098F08.png.2d3922b59592b3f8613c8ef90bf06ebe.png

 

Jeg må også lage ett nytt olje trykk rør til turbo. Tenker og legge der i 8mm syrefast. Er det noen som vet om det burde være større enn 6mm innvendig trykk røret?

 

begynner og ligne på motor igjen nå :clap:

Link to post
Share on other sites

Gode motorer men ryker v kaldstart. Har montert varmer på motorene og da er problemet løyst. Nytter ikkje å overhale motor for å bli kvitt røyk, det har eg og mange andre prøvd.

Har 2 stk ford motorer fra 1976 og er godt fornøyd. Har overhalt 1, den andre er orginal.

turboen må såklart vara i orden ellers blir det mykje røyk heile tidå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...