Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

Nemo skrev 2 minutter siden:

Har du funne ut hvem som har marinisert motoren? Ser at det mangler deksel og filter på turboen. Noen endret og maks turtall på motoren, derfor er det en fordel å vite mer om mariniseringen.

Lykke til med prosjektet.

 

Nei det har jeg ikke spurt om, nå skal jeg gifte meg i morgen så har litt andre ting og tenke på ????

 

men får motoren mest sannsynlig på tirsdag eller onsdag, den blir sendt med lastebil.

 

så får jeg ta en oppdatering da ;-)

Link to post
Share on other sites

Da var dagen kommet hvor motoren er kommet hjem :-)

og hvor man da finner ut hvor mye det er og ta tak i ??

 

flaks for meg var det at brødrene til kona (som jeg har begynt og kalle henne etter forrige helg) fant ut av at de skulle grave litt på tomta her i går så da gikk det fint og få motoren av hengeren.

BC61730F-CCF9-49A6-88EB-7E2E5D41A775.jpeg.4ba6297789e87532f464c59119f6ddf7.jpeg

 

neste jeg gjorde var og se om den ville turne rundt ved hjelp av starteren, og det gjorde den :-) :pray:

 

kikket litt rundt om kring og kunne ikke se så mye spor av olje lekkasje rundt men nå har den vel stått ganske lenge på ett lager og tipper jeg.

 

men beit meg merke i en frostplugg som var tettet på en finurlig måte :-)

 

5CA958EA-0756-4F4E-ADC4-F7D8C6A464EA.jpeg.12051559346f4a5b7518a39bda42478b.jpeg

 

noen som vet hvor man får tak på nye slike til denne motoren?

Link to post
Share on other sites

Tipper KD Trading kan hjelpe med det også. De har mye, og er flinke å svare på spørsmål.

Blir interessant å følge med på prosjektet ditt. Har en 2728t  fra Kings Marine selv, og vil følge med på dette. Du har jo foreløpig mye bedre tilgang rundt motoren enn det jeg har.. 

Link to post
Share on other sites

Veldig bra GunR!

Jeg sitter og tenker litt ang girvalg og slikt, det fuglte med ett gir når jeg kjøpte motoren. det er ett Paragon PL15L gir.

Jeg har pr dags dato ett høyregående gir og høyregående propell.

Kan jeg kjøre dette nye Paragon giret kontinuerlig i revers? slik at jeg kan bruke høyregående propell?

Jeg lnsker høyregående propell pga da vrir den seg mot styrbord.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kompetanse på Ford er også Haugen Maskin på Langhus verdt å nevne.

 

Om en gir skal gå konsekvent i revers (som i båter med to motorer) trenger ofte giret en litt større oljekjøler da olja blir litt varmere hvis det er flere elementer innkoblet. Hva som er tilfellet for akkurat ditt gir vet jeg ikke. Men jeg har selv måtte skifte mitt «reversgir», og satt i større kjølere etterpå.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

SItter og fundere litt om dagen mtp gir, om jeg skal kjøpe meg ett "nytt" brukt gir, og evnt hva som passer best mtp de målene som er på den girkassa som er der i dag.

I dag har jeg en PRM 310 girkasse på den gamlemotoren, den tåler nok ikke 212hk. Og jeg er derfor mest på utkikk etter en PRM girkasse som har nogenlunde samme mål som den jeg har.

Har sett på nettet at PRM 601, og PRM 750 skal kunne gå med 212hk.

Men disse er det ikke noen til salgs av på finn.

Noen andre som vet hva slags kasse jeg kan sette inn som har nogelunde samme mål?

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev for 2 timer siden:

 

Ok vet du med sikkerhet at dette tåler 212hk?

synes jeg leste en plass at det tåler 8hp PR 100rpm, marsj turtall er 2000rpm

Det er maks turtall på aksling du regner med. Men det er riktige tall du har funne og giret blir nok for svakt for din motor.

Link to post
Share on other sites

.Snorre skrev On 20.6.2018 at 20.38:

Ved max rpm 2600 og 1.5:1  gir:

 

Diameter:  40mm
Material:  Stainless 304
Shaft RPM:  1733
Safety Factor:  2
Maximum Power:  211 SAE hp.
157 kW.
214 Metric hp.

 

 

Morten1989 skrev On 20.6.2018 at 20.44:

 

Takk Snorre!! Da er jo dette akkurat innafor mtp når motoren var ny og faktisk hadde 212hk.

 

Og i tilegg vil jeg nok kansje ikke kjøre på mer enn 2450rpm fordi jeg trodde det var maks turtall på disse maskinene?

 

jeg ser for meg en marsj turtall på ca 1800-1900rpm for å oppnå 16knop ca?

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...