Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

vågholm skrev 45 minutter siden:

Gode motorer men ryker v kaldstart. Har montert varmer på motorene og da er problemet løyst. Nytter ikkje å overhale motor for å bli kvitt røyk, det har eg og mange andre prøvd.

Har 2 stk ford motorer fra 1976 og er godt fornøyd. Har overhalt 1, den andre er orginal.

turboen må såklart vara i orden ellers blir det mykje røyk heile tidå.

 

 

Interessant, er det kun olja den varmer eller kjølevannet?

Link to post
Share on other sites

I dag har det skjedd litt med motoren!

 

Fikk besøk av en kjernekar fra forumet her som hadde kjørt ens ærend fra Vestfold til Søgne her jeg bor for å levere ett gir jeg har kjøpt av han! :clap: Slikt setter jeg pris på :-)

 

Så da ble det altså nytt gir av typen Prm 402 1.5:1, dette giret har akkurat samme mål mellom akslingene og fra adapter plata til utgående flens som det gamle som stod i. Da skal det bli veldig enkelt og bytte motorer når den tid kommer :-)

Giret er nyoverhalt av selger.

Han følger med på tråden min så han må gjerne si hei hvis han føler for det.

 

Takk skal du i hvertfall ha!

 

10D30279-6867-443D-8D61-B18A6C8D5462.jpeg.3831cfd7e460ed0ad8fc825e027e23ba.jpeg

 

45B778E6-CAB7-4B59-9DD5-E877854C133A.jpeg.67621293bf4d0b122d3467a8285a216e.jpeg

 

Etterpå så gikk jeg løs på og ferdigstille monteringen av turbo, der manglet jeg olje trykk rør, retur rør og luftfilter.

 

begynte med trykk røret, det lagde jeg av 8mm syrefast rør og bøyde med håndbøyer.

CB0058F0-746E-4780-A837-1560335EC231.jpeg.c48d8140a34044c1ccc9783d1c599308.jpeg

 

6AB359E8-AE98-47DD-9187-40FB2E27CB5F.jpeg.fa078d65903810930bdd06d533ec8482.jpeg

 

retur røret ble det ikke noe av da jeg fant ut av at jeg ville bøye det i 16mm rør for å i samme stil som trykk røret.

 

monterte inn den gamle starteren også.

 

satt på luftfilter fra Biltema, synes det ble veldig bra :thumbsup:

 

02DD6E73-8F9A-441F-A7AA-753652910CC2.jpeg.d569013d2afddac01079014f455615bd.jpeg

 

Så har jeg vært og kjøpt ny dynamo, en 80amp sak. Den passet ikke på de gamle festene så da ble det og modifisere det litt.

 

43C8FA80-B3D7-4268-8E16-7CEAA8318258.jpeg.3bcbde7e1bfae156d7651e56f7b28cbe.jpeg

 

AAFFEA3B-1C2A-44B1-B472-9513FBCF2264.jpeg.ba316ee379df23990698454ed24d1d7c.jpeg

 

ble ikke helt ferdig, manglet en M8x70mm bolt til og låse av stramminga.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette blir veldig bra!

Har sjøl en 2712e 4-sylindret som oppfører seg eksemplarisk! Også der noe røyk etter oppstart..!

Ser du har montert ny ventil til uttak av kjølevann til varmtvann i framkant ved siden av termostat, men hvor skal vannet gå inn igjen?

Har du bilde av det? Kunne tenkt meg å ta ut kjølevann til vann eller luftvarming.

Har selv en Bowman-marinisering så er antakelig ikke inngang på samme plass heller kanskje..

 

Ivar

Link to post
Share on other sites

kolkjeft skrev 1 time siden:

Dette blir veldig bra!

Har sjøl en 2712e 4-sylindret som oppfører seg eksemplarisk! Også der noe røyk etter oppstart..!

Ser du har montert ny ventil til uttak av kjølevann til varmtvann i framkant ved siden av termostat, men hvor skal vannet gå inn igjen?

Har du bilde av det? Kunne tenkt meg å ta ut kjølevann til vann eller luftvarming.

Har selv en Bowman-marinisering så er antakelig ikke inngang på samme plass heller kanskje..

 

Ivar

 

Takk for det!

Setter inn ett bilde hvor du ser spørsmålet ditt :-)

gjenget opp med 3/8bsp og brukte hydraulikk fittings da det er det jeg jobber med :-)

 

27E2A76C-5039-4FB0-AE95-30609F74B89C.png.7140970d304955b5b4be452c5e387810.png

 

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takk for sist og gearhandelen! Det var veldig hyggelig å treffe deg - og å få se det imponerende motorprosjektet ditt. Det blir sikkert et bra resultat til slutt, og håper du unngår for mye oppstartsrøyk - noe som ikke er lett!

Ser det dukker opp et spørsmål fra "kolkjeft" i tråden din om tilkopling av defroster eller bereder - noe jeg gjerne vil kommentere: Generelt gjelder at uttaket til slikt skal skje der hvor ferskvannet i kretsen har høyest temperatur og trykk - dvs. umiddelbart foran termostaten - på forden plassert i fremkant av topplokket som korrekt vist på ditt bilde over. Returvannet fra defroster/bereder skal inn i kretsen igjen der hvor trykket er minst - slik at det blir god sirkulasjon og slik at det IKKE påvirker vanngjennomstrømningen i varmeveksleren. Det betyr at tilkoplingen MÅ skje umiddelbart foran sirkulasjonspumpa / ferskvannspumpa (på sugesiden). På forden er dette ofte løst ved at det settes inn et spesiallagd t-rør/bend (42x15 mm/90gr.) for tilkopling - plassert på gummislangen mellom varmeveksler og ferskvannspumpa.

(Koples returvannet fra defroster/bereder inn før/i varmeveksler påvirkes kjølingen av motoren - den vil gå kald og kunne begynne å ryke på lavt turtall).

Lykke til videre med prosjektet!

 

Svend

Link to post
Share on other sites

Hei - og takk for sist ja!

Hvis det er slik som det ser ut på bildet - at du har boret et hull for returen på toppen av termostathuset - så blir det feil - sett i en blindplugg!

Med din type varmeveksler så trenger du kun å sette inn et t-rør 42x15 mm på (den blå) silikonslangen mellom veksleren og ferskvannspumpa. Ventiler må monteres på både uttak og inntak, og vannmengden som går i berederkretsen bør justeres ned endel så du ikke får for stor kjøleeffekt i motoren fra berederkretsen sålenge vannet i berederen er kaldt.

Dette fikser du enkelt!

 

Svend

Link to post
Share on other sites

Da var siste småfiks ferdig.

 

Lagde til kjøleveske retur fra VV berederen på nytt etter innspill fra @Svee

 

DDC7BBC8-C168-48EA-9741-5E827CBB7038.jpeg.0b54cd640e169dee445ed750382a7f0e.jpeg

FE19D064-58B7-4B28-9B7E-D259CCDED902.jpeg.a64f16ba46e18e1456ee9627c0661ece.jpeg

 

løste det ved og legge inn ett rør som var litt større enn innerdia på slangen, bore hull oh bøye til ei skive som legger press på slangen rundt hele hullet slik at det blir tett.

 

Så har jeg lagt opp retur røret til turbo, ble ikke så bra som jeg hadde håpet men det funker og ser ikke minst bedre ut enn det gamle ?

 

B6023793-885C-4FC4-929E-E7E4DED547E5.jpeg.92f013e43a65d9a37c1a9a7482bf06de.jpeg

 

får håpe på og lufte dyser, koble til strøm og testkjøre til uka :thumbsup:

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

larsern6 skrev On 23.2.2019 at 11.57:

Ser veldig bra ut Morten. Eneste jeg reagerer på er returen fra turboen, da denne bør ha fall hele veien ned.

Når motoren er montert i båten med noen grader ned i bakkant har den nok ikke det, med mindre bildet lyver.

 

Det kan godt være at det er lurt, men jeg trodde kansje at det ikke har så mye og si siden det blir jo ikke trykk oppbygging i det røret?

Det vil jo alltid kunne tømme seg ned i bunnpanna når det kommer olje fra turbo.

 

nordan family 27 skrev for 9 timer siden:

Røret i den blå slangen: er det pusset ordentlig, eller kan det lage hull på slangen? Kantene på røret ser veldig skarpe ut på bildet

 

Den er avrundet så ingen problemer.

røret er ganske tynt, sikkert derfor det ser skarpt ut :-)

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev for 3 timer siden:

 

Det kan godt være at det er lurt, men jeg trodde kansje at det ikke har så mye og si siden det blir jo ikke trykk oppbygging i det røret?

Det vil jo alltid kunne tømme seg ned i bunnpanna når det kommer olje fra turbo.

 

 

Det er ikke bare nødvendig, men egentlig helt avgjørende for at turboen skal overleve. 

Tenk deg en oljeoppsamling i returrøret og litt overtrykk i veivhuset, da vil returoljen plutselig feil vei.

 

http://lmgtfy.com/?q=turbo+retur+fall

Redigert av larsern6 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

larsern6 skrev for 17 timer siden:

 

Det er ikke bare nødvendig, men egentlig helt avgjørende for at turboen skal overleve. 

Tenk deg en oljeoppsamling i returrøret og litt overtrykk i veivhuset, da vil returoljen plutselig feil vei.

 

http://lmgtfy.com/?q=turbo+retur+fall

Ok, har målt nå og det faller ca 0.5cm fra der det begynner og rette seg ut til der det begynner og gå ned igjen :-) er dette tilstrekkelig tror du?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...