Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

Jeg er på jobb for tiden utenfor Hammerfest, så litt båt blir det på meg :P
Så jeg får ikke sjekket oljetemp før jeg kommer hjem igjen.

 

Jeg kjørte jo systemrens på saltvannsiden for en mnd siden eller noe da ble det en del grønnt vann ut av (irr)

Link to post
Share on other sites

Ingen andre som har noen formeninger om hva som kan være årsaken?

 

@Roger og Olina

@Svee

@Sjeldenutpå

 

 

Oljekjøleren på min motor ligger ganske høyt oppe, altså over resten av motoren. kan dette ha noe å si?

Merker at når jeg målte oljetrykket på motoren økte trykket med 0.2-0.3 bar hvis jeg holdt manometeret helt nede i motorrommet i stedet oppe på dørken.

 

Har som sagt ikke fått målt oljetempraturen enda.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Når du måler oljetrykket med et "slangetilkoplet" analogt manometer så må du holde manometeret på samme nivå som der hvor trykkgiveren sitter i blokka, hvis ikke blir det feil - jfr. Hulda's betraktninger over!

Jeg ville hatt oljekjøleren på standard lavt nivå for å sikre at oljekjøleren alltid er full av olje (og ikke luft!), og ditto for kjølevannet. Hos meg sitter forøvrig motoroljekjøleren før sjøvannspumpa - og etter sjøvannspumpa kommer gearoljekjøler, intercooler og til sist varmeveksleren, men denne rekkefølga kan nok variere avhengig av plassforholdene i motorrommet og type mariniseringsutstyr.

Jeg ville nok også forsøkt å bytte til 20-50 olje! 

 

Link to post
Share on other sites

Nå snakker vi gutter!! :D
 

Oljekjøleren min sitter som vist på tidligere bilder ganske høyt oppe, men den har olje inn og ut i ca 45 grader mot toppen.

Har jo som sagt også byttet til 3/4" slanger så oljemengde som går inn gjennom kjøleren skal være enorm.

Rekke følgen på min motor er; oljekjøler gir, impeller, etterkjøler luft, oljekjøler motor, varmeveksleren.

 

Denne rekkefølgen var der tidligere også på motoren. 

 

20w/50 olje skal kjøpes inn når jeg kommer hjem og forsøkes. (dette har jeg mest troa på)

 

Innkjøp av både turtalls teller (for å verifisere turtallet), og IR termometer skal kjøpes.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 10 minutter siden:

Det hjelper ikke om oljemengden er enorm hvis du bare utnytter halve kjølekapasiteten. Du har et forbedringspotensiale :-) 

Micron? Aner ikke, sjekk spec. på motor for korrekt filter.

 

 

Ser den men hvis du ser på ett av de nederste bildene på side 5 i denne posten, så ser man at slangene inn og ut av oljekjøleren er faktisk høyere enn oljekjøeren, der ser man også vinkelen på utportene, ser vel mer ut som de stikker 70grader oppover enn 45 kansje?

 

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev 4 minutter siden:

 

 

Ser den men hvis du ser på ett av de nederste bildene på side 5 i denne posten, så ser man at slangene inn og ut av oljekjøleren er faktisk høyere enn oljekjøeren, der ser man også vinkelen på utportene, ser vel mer ut som de stikker 70grader oppover enn 45 kansje?

 

Må jeg bla også? For meg ser opplegget greit ut. Denne kjøleren kan du jo plukke opp og trekke ut innsatsen for komplett rengjøring. Får du 110 grader på IR, så er det ingen vei utenom. Tipper max temp er rundt 125 grader på oljen inni bunnpannen. Hulda klokker inn på min. temp. som er 82 grader.

Link to post
Share on other sites

Det er ett godt poeng, hmmm

 

Jeg drenerte oljekjøleren for olje ved å sette den på hodet og la olja renne ut, men når du sier det er det jo litt rart at det bare er olje på halvparten av kjølerørene.

 

Når dette bildet ble tatt så hadde jeg ikke hatt gang på motoren på ett par dager.

Link to post
Share on other sites

Vil bare nevne at standard oljefilter på 2704ET skal være av typen "Full flow" med papirelement - f.eks. Motorcraft type EFL 30 ell. Purolator L 28106.

Er heller ikke så sikker på om det er heldig for oljetrykket med dette adapteret for heving av filteret og det ofte tilhørende skrufilteradapteret - vil tro det er mye innsnevringer og krappe vinkler der?

Mener også å ha lest et sted at 20 micron er normalen for vanlige motoroljefilter.

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg har fått høre det motsatte ifra Lancing, at dette spin-on arrangementet skal sørge for bedre oljeflow.

Mener på at de selger det som ett option for å øke oljetrykket/flowen på nettsiden deres.

 

Jeg bruker ett oljefilter som heter Fleetguard LF3315, det jeg finner på nettet er at dette har en finhet på 30 micron. Vil dette da være for trangt?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Morten. Er det slik at du bruker innsatsfilter?  Vi har jo så og si like motorer. Men den jeg har, har ett ganske så stort oljefilter og oljekjøleren ligger lenger nede på motoren. Jeg har ikke tatt temperaturen på oljen, men har ikke noen indikasjon på at den går for varm. Om du vil testet ut en slik som jeg har, om det kan hjelpe deg med å identifisere utfordringen du har, så kan du teste ut den som jeg har i reserve om du ønsker. Jeg skal en tur til Kr.Sand til torsdag, så da kunne jeg evnt ta den med..

Legger ved bilde, så du ser hvordan ting og tang ser ut.. 17966851_10210108721809486_5822481507062784147_o.jpg.41fcc053577496400b7ffa98664bc0cf.jpg

Link to post
Share on other sites

Vannvittigt snill gjort av deg Roger!

 

Men jeg tror ikke jeg er kommet hjem ifra Norskehavet på den tiden, eller rettere sagt Skottland da vi skal ha en transitt dertil som utsetter alt ??

 

Det jeg har tenkt å gjøre når jeg kommer hjem er å, først sjekke oljetemp med IR termometer, hvis den ikke er bra, flytte oljekjøler ned i motorommet, for å prøve å få bedre kjøling. 

 

Hvis oljetemp er ok, så vil jeg prøve å høre med den lokale filter pusheren om han vet om dette filteret er «full flow» Evnt om han har. Og så prøve å bytte til 20w/50 olje.

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev 13 minutter siden:

Vannvittigt snill gjort av deg Roger!

 

Men jeg tror ikke jeg er kommet hjem ifra Norskehavet på den tiden, eller rettere sagt Skottland da vi skal ha en transitt dertil som utsetter alt ??

 

Det jeg har tenkt å gjøre når jeg kommer hjem er å, først sjekke oljetemp med IR termometer, hvis den ikke er bra, flytte oljekjøler ned i motorommet, for å prøve å få bedre kjøling. 

 

Hvis oljetemp er ok, så vil jeg prøve å høre med den lokale filter pusheren om han vet om dette filteret er «full flow» Evnt om han har. Og så prøve å bytte til 20w/50 olje.

 

 

Akkurat. Da får du gi meg ett vink om du vil teste ut. Kos deg så best du kan i Skottland. Mye god drikke der :cheers: Jeg har også vært inn på tanken med å bytte til 20w/50. Men bruker båten såpass tidlig/sent på året, så tror jeg kanskje hadde fått utfordring med for tykk olje...

 

Ha en fin helg

Link to post
Share on other sites

Ja jeg ser den, men jeg har tenkt og legge opp til og legge en varmluftslange inn i motorrom fra dieselbrenneren for å forvarme motoren, vet at dette kommer til å ta tid på vinterstid, men jeg tror det kommer til å hjelpe på startrøyken om vår-høst i hvertfall. Tenker å kjøre varmluft inn i motorrom en time før oppstart f.eks. Man får slike Y-spjeld så man kan kjøre 100% av lufta ned i motorrom.

Link to post
Share on other sites

 

image.png.09d2268a37b7af871265f53bc0370416.png.

Her er det mange baller i luften................

Nå har du ny olje pumpe, hva med på å sett på det originale oljefilteret, få oljekjøleren dit fabrikanten har den og ta det derfra.

Sitat ""Mener på at de selger det som ett option for å øke oljetrykket/flowen på nettsiden deres.""

her datt jeg ut, i pose og sekk?

03F42FBF-67CE-4E1B-8BCB-6B6A3B289060.jpeg.dc59a899c967c3ec7665e75ed46f72d4.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det originale oljefilter har jeg solgt med den gamle motoren.

 

dette spin on filter oppsettet jeg har nå brukte jeg på den gamle maskinen, da hadde jeg 3-3.5 bar trykk under marsj.

 

jeg kan selvfølgelig montere kjøleren ned og sette den foran eller rett etter impeller, men denne motoren hadde oljekjøleren der oppe hvor jeg har plassert den fra før av. Jeg vet jo selvfølgelig ikke hvordan oljetrykket var for forrige eier.

 

Takk for tips!

Hvis oljekjøleren ikke funker optimalt så merkes det jo rimlig fort på oljetempen regner jeg med? :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hallais! Kommer meg hjem i går, å fikk testet litt mer på motoren :-)

Hadde kjøpt meg IR-temp måler, og turtalls teller for å verifisere turtallet på telleren.

 

Turtallet først, det viste seg å være hele 200rpm feil, i riktig favør. Så nå kan jeg marsje på 15-16knop på 1800rpm.

 

Over til oljetrykk å oljetemp. 

Fikk rederinnen til å være med å kjøre båten mens jeg sjekket temp å oljetrykk.

 

På marsjfart i 20min steg oljetempen til 66grader, målt på utsiden av oljepanna.

 

Differansen mellom olje inn i oljekjøler å olje ut var på 17 grader.

 

For denne testen hadde jeg på nytt analogt manometer direkte på oljetrykk test punkt. Samtidig som jeg måler med den fastmonterte i båten, (har satt inn ett t-stykke, med 1/8bsp). Det som skjer er at målerene viser det samme ved kald motor. Men når olja blir varmere, så påvirkes oljetrykkgiveren som sitter på blokka, slik at oljetrykket detter mye mer der enn det jeg leser av på det analoge manometeret. Faktisk så mye som 0.6bar forskjell.

Dermed så har jeg ett oljetrykk under marsjturtall på 1700rpm nå 14 knop, 85grader på motor, å 2.4 bar oljetrykk :-)

 

Føler og at 17grader forskjell på olje inn å ut av oljekjøler er ganske bra. Oljetempen datt fra 66grader til 45 grader på ca 5 min. Målt på bunnpanna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...