Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

For lavt oljetrykk er alvorlig, og det kan være vanskelig å finne årsaken uten omfattende demontering og måling av lager og andre slitedeler i forhold til spesifikasjonene.

Det enkle først - du må bruke korrekt oljeviskositet 15-40! Forøvrig kan feilen være slitt oljepumpe og/eller for stor klaring i lagre i f. m. veiv- og/eller kamaksel, i ventilløftere eller i turbo. Sistnevnte er jo ny, så den kan jo utelukkes.

Er usikker på om det også er en fjærbelastet oljetrykksventil i f. m. oljepumpa som kan svikte, men det vet sikkert andre!

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev 40 minutter siden:

Bare for å spørre, kan det være pga for høy motor tempratur?

 

Tviler jeg sterkt på. Men du er sikker på at Oljetrykksmåler og føler på blokka "snakker samme språk"  Jeg hadde den samme utfordringen med lavt oljetrykk etter overhaling. Fant ut at jeg måtte bytte føler på blokka....

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Er enig med "siste taler". Men for å eliminere mulige feil i målingen av oljetrykket på en enkel og pålitelig måte, så kan du jo montere et "brukbart" manometer direkte i giverhullet i blokka.

Høy motortemperatur og spesielt høy oljetrykktemperatur - som du får etter lengre tids hardkjør med motoren - gir normalt noe lavere oljetrykk. Det merkes spesielt når du etter hardkjøret går ned til tomgang, da vil du en kort tid kunne registrere lavt oljetrykk. Men trykket bygger seg raskt opp igjen etterhvert som oljetemperaturen normaliseres. På forden skal forøvrig oljetemperaturen ligge mellom 74 og 116 grader ifølge "boka"!

Link to post
Share on other sites

Var ned i båten nå, byttet termostat, det hjalp litt, men tror det ligger noe luftbobler og styrer nedi der. Tipper det er derfor jeg får høy temp.

 

Ladingen fikk jeg og i gang sammen med turteller. Jeg kortsluttet ledningene på ladelampen, da startet ladingen og lyset slukket. Så kunne jeg ta vekk kortslutningen igjen og alt funker. Så må kansje få meg en større ladelampe.

 

oljetrykket tenkte jeg og at jeg skulle måle med ett profft digitalt manometer som vi bruker på jobben, (hydraulikk), men selvfølgelig så driver det og fusker.

 

Det blinker ganske ofte mellom 0.0 og 2.5-2.7 bar. Det blinker ikke når det ikke er tilkoblet motoren. Dette er på tomgang med varm olje.

Dette ser jo lovende ut, men tenker jeg skal dobbelsjekke med en kompis sitt apparat som er samme greiene.

 

Så nå begynner ting og se lysere ut! :-)

 

Link to post
Share on other sites

Så det vanligste er at den bare går rett ifra topp lokk og slange ned i motorrom?

 

Var ute og testet en tur i dag med båten etter og ha fikset litt småting.

 

23F61C5A-910F-4608-AD85-8B2A233BE8A5.jpeg.d649018e5e933b3f480d85ab8a78607c.jpeg

 

Tempraturen har stabilisert seg på mellom 85 og 90grader.

Oljetrykket sliter jeg med å få målt skikkelig med det apparatet jeg har men skal prøve å få lånt meg ett annet.

 

7C41B791-B34E-4770-B781-68CE57F72156.jpeg.c8d82bd8fe94883afc0278c8535ec01d.jpeg

 

Virker som om dieselen renner tilbake og, og jeg har funnet ut en plass hvor det lekker.

 

18827D5C-7905-489B-953F-E06DB221989F.jpeg.b6adb162130460238f2eb72998aaee37.jpeg

 

5FECB6A8-91E3-43D7-A018-50BE01AE7DFE.jpeg.dde97aad7904e3bc8084c39675fee87c.jpeg

 

Det siver ut mellom diesel pumpa og den koblingen mellom dyserøret og pumpa, ikke fra selve røret eller mutterne til røret.

Hvordan strammes dette?

Link to post
Share on other sites

Fikk tak på ett manometer nå alm jeg koblet til med minimess slange.

6497314D-5A4B-4FBE-B6F3-8F824B266D74.jpeg.9735404881629992f0b598fbdc0d9979.jpeg

 

startet motoren, den var enda varm fra tidligere i dag, og oljetrykk gikk opp til 2.05 bar. Dette er ved tomgang og ganske varm maskin.

Det ser ut som det stemmer bra med det som står på det interne oljetrykk måleren som står i båten.

 

Så altså oljetrykket er for lavt.

Hva nå? Merker jeg blir litt kald på ruggen av å tenke på det. Olja som er på maskinen er 15w40. Tenker og kansje bytte oljefilter kan det ha noe for seg?

 

Jeg renset ikke oljekjøleren før jeg satte den inn, kan dette ha noe med saken og gjøre?

 

Nå trenger jeg virkelig hjelp folkens :-)

Link to post
Share on other sites

Hvilket trykk spesifiserer instruksjonsboken? Det er ikke trykket som smører, men oljen. Trykket kan, understreker 'kan', fortelle om en romslig klaring et eller annet sted. Så må du igjen titte i instruksjonsboken. En del motorer har ventiler som kobler fra både filter- og kjølerfunksjoner om disse skulle gå tette. Det er ingen annen fasit enn instruksjonsboken (eventuelt shop manual).

Link to post
Share on other sites

Hei!

Noen kommentarer - først til luftinga fra ventildekselet: Du tar en slange og fører den ned i en beholder (f. eks. plastflaske) og plasserer tuten på beholderen nær luftfilteret/turboinntaket. Da er du sikret at evt. oljedrypp i luftinga havner i flaska - og verken i motorrommet eller i turboen m.v. - og kun "ren luft" suges inn i motoren.

Vedr. lekkasjen på dieselpumpa bør du kontakte et dieselverksted å høre hvordan tetningen er der du mener det lekker. Er du forresten 100 % sikker på at det ikke er konen på høytrykkksrøret som lekker - det er jo en mer vanlig feil som enklere kan fikses?

Du sier du har et oljetrykk på drøye 2 bar ved varm motor og tomgang og det er jo bra nok i massevis, men følg med på trykket ved 1600 og 2000 rpm også. De bør være høyere enn de minimumstrykk jeg nevnte tidligere - henholdsvis 2,1 og 2,4 bar.

Redigert av Svee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svee skrev 6 minutter siden:

Hei!

Noen kommentarer - først til luftinga fra ventildekselet: Du tar en slange og fører den ned i en beholder (f. eks. plastflaske) og plasserer tuten på beholderen nær luftfilteret/turboinntaket. Da er du sikret at evt. oljedrypp i luftinga havner i flaska - og verken i motorrommet eller i turboen m.v. - og kun "ren luft" suges inn i motoren.

Vedr. lekkasjen på dieselpumpa bør du kontakte et dieselverksted å høre hvordan tetningen er der du mener det lekker. Er du forresten 100 % sikker på at det ikke er konen på høytrykkksrøret som lekker - det er jo en mer vanlig feil som enklere kan fikses?

Du sier du har et oljetrykk på drøye 2 bar ved varm motor og tomgang og det er jo bra nok i massevis, men følg med på trykket ved 1600 og 2000 rpm også. De bør være høyere enn de minimumstrykk jeg nevnte tidligere - henholdsvis 2,1 og 2,4 bar.

 

 

Det kan være det er konen, må sjekke, men hvordan fikses dette? Nytt rør?

 

Oljetrykket øker ikke ved høyere turtall. Når jeg kjørte i ca 10min på 1600rpm datt oljetrykket ned til ca 1.7 bar. Da roet jeg ned turtallet litt og når jeg kom tilbake til båthuset, ca 10min senere var oljetrykket oppe på 2 bar igjen på tomgang.

Link to post
Share on other sites

Oljetrykket skal normalt øke ved økende turtall - inntil oljetrykkreguleringen i oljepumpa stanser trykkøkningen på et gitt maksnivå. Og det er merkelig at oljetrykket faller etter noe kjøring, er du sikker på at oljekjøleren funker som den skal? 

Kjedelig dette her, beklager at jeg ikke har noen svar! 

Link to post
Share on other sites

Nå har du, så vidt jeg skjønner, overhalt og byttet lagre i motoren. Har du kontroll på innvendig slitasje i oljepumpen? Og vet du at motoren har overløpsventil for oljetrykket? Noen produsenter har slik ventil, andre ikke. Jeg kjenner ikke spsifikt din motor. Men hvis oljen ikke blir fullstendig gloheit, oljekjøleren fungerer ikke, så har du sannsynligvis slitt oljepumpe. Jeg ville først tatt en sjekk av oljetemperaturen. IR-thermometer mot bunnpannen når du har lavt trykk. På Hulda har jeg installert temp.føler, ligger på 80 grader etter to timer. Spec. for min motor gir min. 80 grader, max. 110 grader.

Link to post
Share on other sites

Når jeg roter dypt i hjernekassa, tilbake til slutten av 70-tallet, var det en kompis som satte en Perkins traktormotor i båt.  Uten å montere motoroljekjøler. Samme symptom. Han kjøpte sprett ny short-motor. Satte over det som skulle settes over. Nektet blankt behovet for motoroljekjøler. Symptomet vedvarte, han klagde på dårlig motor, fikk avslag (av meg). Det kan være at motoroljen din går for varm. En av flere muligheter. 

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på kapasiteten. Motstrømsfunksjon øker effekten. Da blir det hele tiden størst diff. mellom medietemperaturene. Dog bør kapasiteten på kjøler og overføringer være så stor at effekten burde være neglisjerbar. Kjøleren skal være så varm at du brenner finga når du tar på den. Mens du ikke skal kunne kjenne temperaturforskjell på sjøvann inn/ut fra kjøleren. Men du skal kjenne temp.forskjell på olje ut/inn fra kjøleren. Grov pekepinn. IR-thermometer gir mer vettug indikasjon.

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev for 14 timer siden:

Det kan være det er konen, må sjekke, men hvordan fikses dette? Nytt rør?

Jeg ville skrudd opp og sett om begge tetteflatene er hele. Dersom konen er blitt satt skeivt på, og så skrudd til, så kan konen sprekke, og da lekker det jo. Dersom alt ser bra ut, så sjekk, og dobbeltsjekk at konen treffer plassen sin «perfekt», ev. bøy forsiktig på røret for å konen til å treffe riktig, og så skrur du til med riktig moment. Men jeg vet ikke hva som er rett moment. Det kan hende du må hjelpe til og dytte røret ned med den ene hånda, mens du entrer og skrur til.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Roger! Jeg har vært veldig mye på jobb i det siste så ikke blitt så mye tid til feilsøking, men jeg tok meg en tur ned i dag.

 

Jeg har snakket litt med Lancing Marine og de sier dette :

 

Hi

These engines can suffer from low oil pressure  , its not un common, basically anything above 0.67 bar idling and 2 bar at normal working is OK however , your oil pressure seems quite high at idling but does not increase with revs so i would suspect the pressure relief valve could be at fault, to replace this you have to drop the sump , so it would be worth checking bearing condition and oil pump whilst the sump is off. Have you changed oil and filter recently? Do you have spin on oil filter or canister type with paper cartridge, if paper cartridge I would recommend changing to spin on £48.00

 

 

 

Så vet i følge de er jo egentlig oljetrykket godt nok.

 

Jeg tok meg en tur ned i dag for å feilsøke, så jeg tok først koblet vekk oljekjøleren, og så startet jeg motoren. Da fikk jeg 2.6 bar ca på kald motor på tomgang. Ingen forskjell når jeg frir spaken og øker turtallet.

D3F89EA2-8529-4ED5-82A2-445CA4D47D5A.jpeg.5e72ef164fb02f3aa0763a91ce8c503a.jpeg

 

Så jeg begynner og lure på om ting bare må gå seg til litt?? ????

 

uansett så tok jeg med meg oljekjøleren til garasjen og demonterte den for å se.

Og der var det en del dritt inne i kjølerørene. 

14DB056E-CAD4-48BA-B6F0-D64F12D91F5B.jpeg.e8937c5ae3798e42c7ecabf3c97bf7a5.jpeg

 

men så helt fin ut på olje siden.

 

026525C3-A817-4EA1-B009-353C1CE28446.jpeg.17a5d1320dec7cb977d1d3310c5e3cd0.jpeg

 

så nå tenker jeg og sette den tilbake igjen og starte motoren. Sjekke trykk og samtidig kjøre en runde med SystemRens.

 

Lekkasjen rundt dyserøret ser ut til og komme fra den ene konen så det skal jeg prøve å få fikset.

 

 

Ellers så har jeg laget ny ladeledning på 35mm2 siden jeg har fått meg større dynamo. Prøvde å montere inn en ekstra ladelampe, men det hjalp ikke noe på ladestarten. Jeg får i hvertfall dynamoen til å lade nå :-)

Link to post
Share on other sites

Så bra at det går fremover.. Jeg har 2.5kg på kald motor og 2 kg på varm. Men den detter langt ned når den er varm og jeg går på tomgang.. Husker ikke helt hva den ligger på, men ikke mye over 1kg. Var litt nervøs, men når jeg sjekket dette opp, fikk jeg beskjed om at det ikke var noe problem :-)

Link to post
Share on other sites

Høres ut som du har gjort research og funnet ut det samme som Lancing sier.

Hvor store oljekjøler slanger har du?

 

Jeg synes det er litt skummelt men tror nok at det ikke er noe problem med mitt oljetrykk heller.

 

 

Jeg var nede og monterte på olje kjøleren igjen nå, og da datt trykket til 2 bar igjen. 

 

Så jeg begynner og lure på om det kan være det at oljekjøleren er montert på toppen av motoren? Og ikke nede på motoren. 

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjedelig å få problemer med oljetrykket, spesielt når du har lagt ned så mye godt arbeid i motoren. Rart at du mister så mye oljetrykk på å montere tilbake kjøleren. 2bar er på kald motor, ved tomgang?

Jeg heller til "faulty pressure relief valve", som nevnt fra Lancing. Har du prøvd annet oljefilter, forresten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...