Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

2 bar er uansett kald eller varm motor på hvilket som helst turtall ??

Byttet til nytt filter i dag det hjalp ikke.

 

Ja jeg begynner og innse at det kan være den ventilen. Men jeg tror jeg kommer til å prøve å gå opp en dimensjon på slangene fra oljekjøleren, de jeg har nå er 1/2 tomms.

 

Hvis oljetrykket blir målt etter filteret og oljekjøler så kan jo for mye struping gi trykkfall.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et liknende problem

på en ford 2402e. Jeg koblet forbi oljekjøleren for å sjekke og da gikk den fra 2 til 3 bar. Løsninga ble en større oljekjøler og 3/4” slanger. Trolig var det noe slitne lager som krevde litt mer flow for å holde trykket oppe. Trykkregulerings ventilen satt før oljekjøler og filter og måler satt etter. 

Link to post
Share on other sites

beermaster skrev for 6 timer siden:

Jeg hadde et liknende problem

på en ford 2402e. Jeg koblet forbi oljekjøleren for å sjekke og da gikk den fra 2 til 3 bar. Løsninga ble en større oljekjøler og 3/4” slanger. Trolig var det noe slitne lager som krevde litt mer flow for å holde trykket oppe. Trykkregulerings ventilen satt før oljekjøler og filter og måler satt etter. 

 

 

Takk for bekreftelse!

Da blir nok løsningen min og gjøre som deg, bytte til 3/4tomms slanger og fittings. Min oljekjøler er rimlig stor og muffene inn til kjøleren er 1tomms ser det ut til.

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev On 9.4.2019 at 16.02:

 

Virker som om dieselen renner tilbake og, og jeg har funnet ut en plass hvor det lekker.

 

Funnet mer ut av dette? Kan det være at det lekker samme plass hos deg som hos meg i 2015?

 

P1000856x.jpg.0d8b5a42fb7281b77ac19064e40f57ab.jpg

 

Jeg slet med lekkasje mellom den fintannede skruen og selve pumpa. Det hjalp ikke å stramme. Var også ganske vanskelig å få godt tak på denne, da den sikkert er laget for et spesialverktøy.

 

Jeg kontaktet Lancing Marine i England og Lønsethagen Elektro-Diesel AS i molde med dette problemet. Begge kunne så vidt jeg husker hjelpe med riktige deler, valgte Lønsethagen for da fikk jeg delene i løpet av få dager.

 

Denne sprengskissen var ikke helt riktig for min pumpe, men gir en indikasjon på hvordan det er satt sammen.

image.png.3971e06be547d78f5baf8031de96d4d5.png

 

Fritt fra husken så var det en metalskive og en o-ring jeg fikk med og monterte. Stusset litt på å bruke o-ringer her på høytrykksiden, men montert sammen som jeg fikk beskjed om og har vært tett siden.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende svar Lise! Skal sjekke opp i dette. Jeg fikk løsnet røret og satt det fast i en litt bedre vinkel men det ser ut som det lekker litt enda. Den er ganske tungstartet, og man merker at en av sylinderene henger litt etter i starten (første 5 sek etter start)

 

 

Tilbake til oljetrykket. Som jeg sa tidligere så tenkte jeg og lage nye slanger til 3/4tomms. Dette gjorde jeg i dag, byttet fittings i kjøleren til 3/4-3/4, men i oljefilter holderen var det bare 1/2-3/4. Dermed vil det alltid være en viss struping. Men trykkfallet i slangen blir bedre tenkte jeg og kjørte avgårde for å lage slanger.

 

Kom hjem, byttet rundt slanger og startet motoren.

 

Dette var det som viste seg på trykk måleren:

 

 

95EE8491-81A1-4756-A11B-5720524C34F2.jpeg.0142862b7e0879eb59438c4c628af6b1.jpeg

 

 

Dette er på tomgang på kald motor.

Deilig! Da funket teorien min. Som en bonus så økte oljetrykket ytterligere 0.2bar ved å ruse motoren til 1400rpm. Jeg føler nå at dette oljetrykket er tilstrekkelig til at jeg kan ta meg en båttur for å teste videre :-)

 

ifølge Lancing skal jo dette trykket holde.

 

God båtpåske folkens!!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Oljetrykket du har oppgitt er jo noe lavt i forhold til spec. - men hvordan er trykket ved f.eks. 2000 rpm?

Så pånytt gjennom div. dokumentasjon for ford 2700 som ligger i dokumentarkivet, og der oppgis vanlig driftstrykk til 30 PSI ved 1600 rpm og 35 PSI ved 2000 rpm. Og minimum akseptabelt tomgangstrykk varm motor oppgis til ca. 0,7 bar. Så du kan nok trygt dra på tur i "kosefart", men jeg ville ikke "kjørt hardt" lenge med et driftstrykk under 35 PSI (ca. 2,4 bar).

God påske - og kos dere utpå i finværet!

Link to post
Share on other sites

For en vanlig slitt motor vil tykkere olje normalt gi noe høyere oljetrykk, men om det er feil i "pressure relief valve" vil nok oljetrykket neppe øke - da det vel blir regulert feil (for lavt) uansett? Men det går jo an å forsøke, olja får du jo sikkert bruk for ved seinere anledning!

 

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg snakker litt sammen med Lancing mtp feilsøking videre men mest sannsynlig går jeg til innkjøp av ny oljepumpe og ny overtrykksventil og monterer dette.

Det er en kjedelig jobb å gjøre nå som den nettop er kommet nedi, men kjedeligere å ødelegge motoren som jeg har brukt såpass med tid på :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok tatt det med ro ja. Motoren får smøring :-) og jeg har kjørt på dette i 3 sesonger nå. Jeg ligger rett som det er i 2-3 timer i marsjfart på 2000-2100 o/min og har da 2kg trykk 85 grader på vannet. Jeg har 2 oljetrykkmålere og 2 på vann.. Dette for å kunne raskt oppdage endringer. 2704ET er en stor og lang motor og ting kan skje.. Men det er meg da.. Har du montert turbotrykk måler på din motor Morten?

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev 10 minutter siden:

Jeg hadde nok tatt det med ro ja. Motoren får smøring :-) og jeg har kjørt på dette i 3 sesonger nå. Jeg ligger rett som det er i 2-3 timer i marsjfart på 2000-2100 o/min og har da 2kg trykk 85 grader på vannet. Jeg har 2 oljetrykkmålere og 2 på vann.. Dette for å kunne raskt oppdage endringer. 2704ET er en stor og lang motor og ting kan skje.. Men det er meg da.. Har du montert turbotrykk måler på din motor Morten?

 

 

Jeg vet men jeg klarer nok ikke å nyte det å kjøre båt hvis jeg føler at det er noe galt nedi der ;-)

 

Jeg har montert turbo trykkmåler ja :-) litt gøy å følge med på  ????

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev for 7 timer siden:

 

 

Jeg vet men jeg klarer nok ikke å nyte det å kjøre båt hvis jeg føler at det er noe galt nedi der ;-)

 

Jeg har montert turbo trykkmåler ja :-) litt gøy å følge med på  ????

Hvor monterte du denne føleren på montoren og er det med trykkslange du kjøpte?

 

Mvh, Roger

Link to post
Share on other sites

GunR skrev for 7 timer siden:

Håper det er trykkbegrensningsventilen da.. Det sitter kun en, og den er i oljepumpa? Må du ned med bunnpanna? Går ikke å lure noe ut gjennom hullet til filterholder, hvis du tar vekk den? Bare spør, gjorde noe liknende på en bilmotor en gang..

 

Jeg er ikke helt sikker, derfor jeg skal høre med Lancing først ;-)

 

 

 

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Hvor monterte du denne føleren på montoren og er det med trykkslange du kjøpte?

 

Mvh, Roger

 

 

Den som var der ifra før av hos meg er en JohnQuest trykkluft fitting som sitter i ett av de gjenget hullene på innsugs manifolden. Derifra går det bare en vanlig pneumatikk slange opp til viseren ved fører posisjon.

 

Legger ved ett gammelt bilde av den.

 

6B47D5E2-2A7B-474B-A651-5134686688FD.jpeg.dddfb96366086a1f7d1a3fffb9dca620.jpeg

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev for 3 timer siden:

 

Jeg er ikke helt sikker, derfor jeg skal høre med Lancing først ;-)

 

 

 

 

 

Den som var der ifra før av hos meg er en JohnQuest trykkluft fitting som sitter i ett av de gjenget hullene på innsugs manifolden. Derifra går det bare en vanlig pneumatikk slange opp til viseren ved fører posisjon.

 

Legger ved ett gammelt bilde av den.

 

6B47D5E2-2A7B-474B-A651-5134686688FD.jpeg.dddfb96366086a1f7d1a3fffb9dca620.jpeg

 

Akkurat. Vel, da får jeg se litt på min. Er litt anderledes den 17966851_10210108721809486_5822481507062784147_o.jpg.41fcc053577496400b7ffa98664bc0cf.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Da var det tid for oljepumpe bytte! Pumpa er kommet i posten for ett par dager siden, jeg tar fri litt tidligere fra jobb i dag å kommer i gang i 1230 tiden.

 

Begynner med å demontere alt å gjøre klar taljer, har ståldragere i båthuset rett ved her jeg bor, (100m å gå).

 

motoren blir fint løftet opp, jeg demonterte varmeren min og denne gangen for litt bedre plass, det var LURT!

 

her har jeg nettop tatt av bunnpannen og begynner å skrape av pakningen.

 

B17A1CE5-56FF-46A5-88B6-852CF1FF57B7.jpeg.ddfef61326c41e06fef56a23944bc44e.jpeg

 

Monterte inn ny oljepumpe og på med ny pakning til sumpen.

 

tiden løp ifra meg så slapp motoren ned på festene sine etter å satt den sammen. Fikk satt på de viktigste tingene, ( dynamo strøm, starter strøm, div følere, å diesel og eksos og vann) siden klokka alt var blitt 1900.

 

Så jeg prøvde å fyre den røde sjarmøren i gang. Den startet, å dette viste seg på trykk måleren:

 

0EC82487-6F85-4ACF-8978-8BAB1681C25A.jpeg.9b12d77b05815cc9fef353b09b17be7e.jpeg

 

 

:clap::clap::clap:

 

etter 5 minutt på tomgang økte jeg turtallet til 1600rpm å oljetrykket steg til 3.3 bar ca!

 

Nå har jeg faktisk tenkt å tilbringe resten av sesongen over dørken på «Nette»

 

???

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ærk..

 

Kan virke som om @Hulda fikk det som han ville :thumbsdown:

 

Var ute og testet motoren litt kjapt her en dag, startet opp motoren, fikk ca 3.3 bar på kald motor og olje.

Så kjørte jeg motoren varm på 1000-1200rpm, trykket ligger stabilt på ca 3 bar.

Når motoren blir varm, (80-85grader) øker jeg turtallet til 1800-2000rpm og tester litt fart/oljetrykk over kansje 4-5 min. Da faller oljetrykket sakte men sikkert ned til 2bar ca, og blir der. Så senker jeg turtallet til 1600rpm, men oljetrykket kommer ikke tilbake. 

 

Noen som har noen formeninger?

Burde jeg prøve å bytte til enten 15W/50 eller 20W/50?

Kan det være noe strupinger en eller annen plass? evnt hvor?

 

 

Setter utrolig pris på svar og tanker rundt dette folkens!

Hilsen en litt oppgitt landkrabbe :sad::nonod:

Link to post
Share on other sites

Minner meg om en jobb på slutten av 70-tallet. En kompis kom og ville ha ny short-motor grunnet lavt oljetrykk. Varm olje?? Nei! Hvordan vet du det? Traktormotor, stor oljesump, trenger ikke mer kjøling. Så fikk han kranglet seg til ny motor, jeg ville egentlig ikke selge den. Etter noen timer utpå, så sakk trykket som en stein. Samme symptomene som før. Oljekjøler? Bare tull! Stor bunnpanne! 

 

Meldingen fra Hulda: Oljetemperaturen innenfor spec.? Og dette gjelder hvilken temperatur oljen har inne i bunnpannen. Hos meg når ikke temperaturen 80 grader før etter en times drift på kosefart. Hos meg er spec. mellom 82-  og 125 grader C.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...