Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

Trenger litt hjelp, skulle til og koble opp dynamoen, så fant jeg ut at det er litt for mange ledninger.

 

På den gamle dynamoen gikk det inn 4 ledninger, 3 av dem var terminert på dynamoen mens en var «skjøtet», tror den skal være slik.

DA48F5E2-5859-4338-8BB9-3BE3191C00B5.png.84e2191d8acefe28875918fbcd99ff48.png

 

på den nye dynamoen er det bare plass til 3 ledninger. 

A0A6DBE7-89C9-44FA-9AE0-BA895A5F1DEB.jpeg.82bc3737104f98600324b7a01beef116.jpeg

 

 

kan noen fortelle meg hvor de forskjellige ledningene skal? ???

Link to post
Share on other sites

Kan prøve:

W til turteller

10 mm nederst til høyre til starter eller batteri +

Liten nederst til høyre, trolig D+ til ladelampe/tenning, etc. 

Savner sense, som burde linkes til batterier eller B+ (hvis kort avstand og lite spenningsfall).

Forteller du dynamofabrikat og type er muligheten tilstede for mer vettug respons.

Link to post
Share on other sites

Kansje jeg stilte feil spørsmål, portene på den gamle dynamoen er ikke merket så det er vel det jeg egentlig lurer på. Hva de forskjellige ledningene går til på den gamle dynamoen?

 

Den gamle dynamoen er forresten en Lucas fra England.

 

Den nye dynamoen er godt merket, og der er ikke noe problem og finne ut av så lenge jeg vet hvilke ledninger som er hva :-)

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil tro at den som er skjøtet er til turteller (W)
Ikke uvanlig måte å gjøre det på dersom dynamo ikke har uttak for turteller,

Kan forsøke å ta av kabel på turteller og måle med et multimeter for å se om det er kontakt.

Er det mulig å finne delenummer på dynamoen?
 

Redigert av sjarlatan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sjarlatan skrev 53 minutter siden:

Vil tro at den som er skjøtet er til turteller (W)
Ikke uvanlig måte å gjøre det på dersom dynamo ikke har uttak for turteller,

Kan forsøke å ta av kabel på turteller og måle med et multimeter for å se om det er kontakt.

Er det mulig å finne delenummer på dynamoen?
 

 

 

Ok takk!

skal ta og pipe den ledningen og se hva jeg finner ut av. Hvis den skjøtet ledningen er w så er vel den andre sende ledning da kansje?

Link to post
Share on other sites

Svee skrev On 22.3.2019 at 9.38:

Hei!

Sålenge båten ligger på vannet så er det nok ikke så viktig med eksospotte sålenge eksosrøret er plassert slik at vannet ikke kan renne tilbake til eksosmanifolden/motoren - eller tilsvarende om manifolden er godt over vannlinja. Men husk at eksosrøret tømmer seg aldri helt for vann når motoren stanses. Derfor er det veldig viktig å ha en eksospotte i laveste punkt på eksosrøret - som kan samle opp vannet. Spesielt viktig er dette når båten tas på land og transporteres på bil - ofte med fronten lavt og baken høyt - og i tillegg blir båten da utsatt for både aksellerasjon/bremsing og ofte kombinert med bratte bakker.

Om man i slike situasjoner ikke har en eksospotte som holder vannet i ekssosslangen i ro, så finner garantert (salt)vannet veien inn i manifolden og til den eksosventilen som står åpen, og sylinderen fylles helt eller delvis med saltvann. Får slikt stå i ro over vinteren er det umulig å tørne motoren våren etter, og slikt tar garantert livet av mange gode motorer hvert år! 

Så konklusjonen bør være: Monter alltid eksospotte med plass til litt vann - og utstyr den gjerne med kran for drenering - til bruk i f. m. opptak o.l.

Og motoren din må nok ha 100 mm eksosrør - har aldri sett eller hørt om noe mindre på Ford med 180 hk eller mer.

 

 

Nå har jeg målt opp fra vannlinja og til der vannet kommer inn i eksosen, der er det 20cm høyde forskjell.

 

ifra vannlinja til det kommer inn i turboen er det ca 30cm.

 

er dette tilstrekkelig tror dere eller er det faktisk for lite klaring?

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev 17 minutter siden:

 

 

Nå har jeg målt opp fra vannlinja og til der vannet kommer inn i eksosen, der er det 20cm høyde forskjell.

 

ifra vannlinja til det kommer inn i turboen er det ca 30cm.

 

er dette tilstrekkelig tror dere eller er det faktisk for lite klaring?

 

Spørsmålet er om du har greit fall hele veien ut. Om utløpet er f.eks 20cm over vann har du jo ikke fall, og da må du ha en vannlås.

 

Link to post
Share on other sites

larsern6 skrev 10 minutter siden:

 

Spørsmålet er om du har greit fall hele veien ut. Om utløpet er f.eks 20cm over vann har du jo ikke fall, og da må du ha en vannlås.

 

 

 

Ser den, har tidligere skrevet at eksosen kommer ut i vannlinja, bunnen av eksoslangen er 5cm under vann.

 

Så der er fall hele veien.

Link to post
Share on other sites

Det er knapt, men jeg hadde nok prøvd å kjøre slik. Legg gjerne til en gummiklaff på eksosgjennomføringen for sikkerhets skyld.

Kjørte slik forrige sesong, med blandebendet ca 20-30cm over vannlinja og eksosen rett over vannlinjen. Planen var hele tiden å montere en vannlås, men kom ikke så langt før jeg solgte båten.

 

Edit: Om den potta du har er typen som ligner to endelokk fra en varmtvannsbereder med slange imellom, hadde jeg nok sveist inn nye 4"-rør i hver ende å brukt den. Så er du sikker.

Redigert av larsern6 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, vannlåsen, den burde vel gå oppover?

rett over eksosen så er madrassen til senga i akterkabinen. Så er ikke mulig og gå oppover med eksosen.

 

Så da må det Evnt bli og lage en oppsamler. Men kan ikke helt se hvordan det skal hjelpe så mye? Den blir jo bare fyllt med vann og så vil det jo kunne skvulpe like mye opp i motoren uansett?

Link to post
Share on other sites

Vannlås/potte står montert lavest i systemet, slik at vannet som alt er i eksosslangen når motor blir avslått ikke får returnert på noen måte tilbake til motor, men renner tilbake i kammeret i lås/potte. Om vannet hele tiden skvulper inn eksosgjennomføringa vil selvsagt systemet fylles ja.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Sålenge du har - som du antyder - 30 cm høydeforskjell mellom vannflata og utløpet fra turboen, så skal det gå bra sålenge båten er på vannet. Men eksosanlegget og evt. eksospotte vil fylle seg opp med vann når båten ikke er i bruk, men det skal jo ikke være noe problem sålenge alt er tett. Har selv hatt det slik i 20 år - uten problem.

Forutsatt at du har målt høydeforskjellen riktig, vil problemstillingen kun være knyttet til det som skjer med vannet i eksossystemet når båten tas på land og transporteres - da vil du få vann inn i motoren om ikke vannet fjernes/dreneres fra eksosanlegget før eller i f. m. opptaket -  jfr. det jeg skrev den 22.03.

Redigert av Svee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare sånn for nyskjerrigheten.

Hvordan gjør man det hvis man har mindre enn 30cm fra turbo til vannlinja?

 

Båten ligger fortøyd hjemme med rompa ut.

ganske rolig havn.

Jeg har en eksos støvel som jeg kaller den som gjør at eksosen går ned i vannet. Den hjelper jo og på at ikke bølger får fart inn i eksosen. Men høydeforskjellen på vannet stiger jo inn i eksosen fordiom.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Du spør " hvordan gjør man det hvis man har mindre enn 30cm fra turbo til vannlinja",  dvs. når utløpet fra turbo eller manifold f.eks. ligger på nivå med vannflata eller lavere. Da må det anordnes en vannlås i eksosanlegget, dvs. selve eksosrøret - eller annen spesiallagd (syrefast) anordning - må danne et høybrekk f.eks. 30-50 cm over vannflata - mellom utløpet fra turbo/manifold og eksosutløpet i skroget. En slik vannlås er ofte plassert så nær eksosutløpet i skroget som mulig. Og mellom høybrekket/vannlåsen og turbo/manifold monteres eksospotte/vannsamler i laveste punkt, slik at kjølevann som ikke er kommet over høybrekket/vannlåsen idet motoren stanses samler seg i vannlåsen.

Men med motoren så lavt montert får man også andre utfordringer med mulig vanninntrengning  til eksosbendet fra kjølevannet/(salt)vanninntaket, men det er en annen historie!  

Link to post
Share on other sites

Da har det skjedd litt igjen ?

 

Fant ut av det med dynamoen.

 

32D043F3-7AD2-49CF-BE41-786D32238E20.png.4e1bad485aaeed334ec0575c7afd7789.png

 

 

Den ledningen som var skjøtet koblet jeg vekk. Da stod jeg igjen med 3 ledninger, en tykk en mellom tykk og en tynn, den tynne til W, den tykke til B+, og den mellomste til D+

 

Har selvfølgelig ikke startet opp og sjekket enda. Men føler meg veldig trygg på at dette stemmer ??

 

Så var jeg innom slangepusheren i Mandal og fikk meg 2.4m med 4tomms eksos slange. Og etterpå bestillte jeg meg 4tomms eksos stuss pluss en 4 tomms klaff.

 

Satser på at dette blir bra sammen :-)

 

 

Så kom jeg hjem og tenke at jeg får gjøre noe i dag og, så da begynte jeg å montere motorroms belysning.

 

B474F59E-0995-4263-9435-18D16E326F08.jpeg.4c5b30bf3f70e5f1d2bb14b33fc3763e.jpeg

 

Beukte ca 2.6m med ledstriper totalt og synes lyset ble veldig bra. Lett og oversiktlig å holde på der nede nå ?

Link to post
Share on other sites

Ikke for å pirke, men når det gjelder koplingene på dynamoen så kan det bli veldig kostbart å tro og ikke vite!

Du bør kontrollere dette ved å følge eller måle ledningene. B+ skal direkte til batteriets plusspol (alt. til starter + som igjen er tilkoplet batteri +), D+ skal til ladelyspæra på dashbordet og W til turteller. Og du vet at dynamoen din er enpolet og således er koplet til B- via dynamofestet?

Synes forøvrig det er litt rart at det tas ut strøm til turteller fra dynamoen her, for du har jo en Ford med eget uttak for turteller, men det har kanskje ikke vært i bruk?

Motorrombelysningen din ble kjempeflott, fristende å rigge til noe tilsvarende selv.

Link to post
Share on other sites

Svee skrev for 18 timer siden:

Ikke for å pirke, men når det gjelder koplingene på dynamoen så kan det bli veldig kostbart å tro og ikke vite!

Du bør kontrollere dette ved å følge eller måle ledningene. B+ skal direkte til batteriets plusspol (alt. til starter + som igjen er tilkoplet batteri +), D+ skal til ladelyspæra på dashbordet og W til turteller. Og du vet at dynamoen din er enpolet og således er koplet til B- via dynamofestet?

Synes forøvrig det er litt rart at det tas ut strøm til turteller fra dynamoen her, for du har jo en Ford med eget uttak for turteller, men det har kanskje ikke vært i bruk?

Motorrombelysningen din ble kjempeflott, fristende å rigge til noe tilsvarende selv.

 

 

Som sagt føler jeg meg veldig sikker, den ledningen jeg koblet til W, er det ingen strøm på.

De andre to ledningene er det strøm på men tydelig forskjell i kvadrat.

 

Den tredje som jeg koblet vekk var bare koblet sammen med B+, det er vel noen dynamoer som trenger strøm for å begynne å lade? Tipper den gamle var en slik.

 

Turtelleren i båten min har alltid vært koblet til dynamo. Hvor sitter turtelleren på motoren henne?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Turtallsgiveren sitter på blokka på venstre side av oljefilterholderen, men det ser ut på noen av bildene dine som om hele giveropplegget er fjernet - og at det bare er et blendet uttak hos deg. Da må du selvfølgelig benytte W-uttaket på dynamoen, men siden du vel har endret noe på reimskiven bør kanhende turtelleren kalibreres pånytt for å vise rett turtall.

Redigert av Svee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva skal jeg si? Da var dagen her :-)

Båten ligger på vannet, alt var tett og flott :-)

 

Startet opp motoren og fant fort ut av ikke dynamoen lader. Tenker at det ikke gjør noe, jeg kommer meg i hvertfall hjem :-)

La ut fra kaia og kjørte hjemover, gikk ca 5min før temperaturen på motoren begynte og bli vanskelig og se på. Men den stabiliserte seg, og motoren kokte ikke. Så jeg prøvde meg hjemover.

synes i tilegg at jeg fikk litt lite olje trykk. Ca 1.9bar. Så jeg kjørte hjemover i 8-9 knop og kikket på turbo varme skjoldet som røyk så sinnsykt at røykvarsleren i båten gikk ??? Det ga seg heldigvis etter 10min.

 

Kom meg hjem i båthuset og kom frem til at jeg måtte prøve og bytte givere på vann temp og på olje trykk.

 

Dette hjalp på olje trykk, men ikke så mye på vanntemp. Den gamle motoren hadde marsj temperatur på 80grader. Denne skal vel ha det samme?

 

Ladinga fra dynamoen som uteblir totalt skjønner jeg ingenting av heller. Turtelleren funker heller ikke fra dynamo.

 

Jeg har pipet ut ledningen som går til W på dynamo, den går til turtelleren.

Jeg har pipet ut den som går fra D+ fra dynamo, den har kontakt med ladelampen.

Når jeg måler volt på D+ så måler jeg -4.5V når motoren sviver. Dette er med rød ledning på D+ og svart ledning på Minus.

 

Jeg måler batterispenning på B+

 

Jeg piper at dynamoens hus har kontakt med Minus.

 

Her trenger jeg hjelp!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Fint å høre at båten alt er kommet på vannet. Synd at du har problemer med temperatur og lading, men det finner du ut av!

Temperaturen er avhengig av at termostaten virker - dvs. åpner på den temperaturen den skal - det står stemplet på termostaten. Vanlig driftstemperatur med en 82 graders termostat er hos meg ca. 80 - 85 grader.

Minimum oljetrykk ved vanlig drift skal være 2.1 bar v/1600 rpm og 2,4 bar v/2000 rpm, håper du ligger noe over de minimumsverdiene!

Vedr. lading er jeg ingen ekspert, men regner med at ladelampa lyser før start - dvs. +12v fra nøkkelbryteren går via ladelyset til dynamoens felt D+ som før du setter på tenninga - er spenningsløst. Når du starter skal spenningen som tilføres D+ via ladelampa medføre at dynamoens feltspenningen starter å bygge seg opp - ladelyset slukker - og ladingen tar til. Hvis jeg ikke misforstår dine målinger helt, så tyder vel din spenningsmåling mellom D+ og "jord" B- på at feltspenningen ikke bygger seg opp, det betyr vel igjen at regulatoren ikke fungerer? Og turtelleren (w-uttaket) virker vel heller ikke sålenge du ikke har noen feltspenning?

Håper du finner ut av det - og fint at gearet tydeligvis fungerer!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...