Jump to content

Motorbytte til Ford 2704et, svakheter som burde sjekkes?


Morten1989

Recommended Posts

Startet dagen med og polere halve båtskroget i dag. Fytti og kjedelig dette er :thumbsdown:

 

DA665F68-4F7D-4CD4-AE1B-088A625D3A63.jpeg.66f34d81e0548a3507f063a5de9446bb.jpeg

 

Så gikk jeg i gang

mes og fjerne litt av lageret i svinghjulet, jeg har ikke lager uttrekker liggende, så ble å

ødelegge lageret. Det gikk veldig greit!

 

5AEC6541-CA75-49A9-AD4F-A927B64B3274.jpeg.d1f5149149dca13a6e237924aea50523.jpeg

 

Takk @Svee for at du minte meg på og trekke boltene med

moment, det hadde jeg glemt :-)

 

Monterte girkassa etterpå. Gikk smertefritt.

 

0D6EFA04-2175-4E7E-BB16-435000ADB38F.jpeg.792767e25f40f29bff5c2d0d5cee948d.jpeg

 

 

Har en liten jobb og gjøre

med eksosen, og tenkte jeg skulle høre hva dere anbefaler?

 

Det gamle eksosbendet er 76mm utvendig, og eksos slangen 76mm innvendig.

 

Det nye eksosbendet er 96mm utvendig:

06619C4C-B388-46EB-AE31-254DE90F0C41.jpeg.bc51b1a9a746823730f37311614faa73.jpeg

 

Det røret er kjølekappe for ett annet rør inni, 

 

9D04497B-98B2-4DFC-ADD5-9ECFEF6BED48.jpeg.a68d9c9789e8257626384abffaa25156.jpeg

 

dette røret som er inni er 76mm utvendig.

 

Hvordan bør jeg gjøre dette for å slippe å bytte eksos slange?

 

46EF851B-131A-440F-AD8B-066F688D1531.jpeg.1a923c45859d12a79c8d7f681fb6a0b6.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Når du først har gjort så mye, og erstattet gammelt mot nytt ville jeg anbefale at du skifter eksosslangen mens motoren er ute. Da kan du enkelt gå opp til riktig dimensjon for det nye bendet. Ja, du må skifte skroggjennomføringen også, men da vet du at alt er nytt... ?

Link to post
Share on other sites

Ruby skrev 48 minutter siden:

Når du først har gjort så mye, og erstattet gammelt mot nytt ville jeg anbefale at du skifter eksosslangen mens motoren er ute. Da kan du enkelt gå opp til riktig dimensjon for det nye bendet. Ja, du må skifte skroggjennomføringen også, men da vet du at alt er nytt... ?

 

 

Skjønner hva du mener, men da må jeg bytte eksospotte og. Og de koster en del.

 

eksospotten min er av typen gummi med enderstusser av rustfritt, går det kansje Ann og bare sveise på ny stuss på den ene siden av potta?

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 8 timer siden:

Det funker. Pass på å beise sveisen etterpå. Samme dia. på selve eksosen ut av motoren på gammel og ny motor? Motstand i eksosen bør ikke overstige spec.

 

Samme diameter ja. Da får jeg prøve å få sveist inn ett nytt rør på eksos potta.

 

Nå for tiden kaller vi det for å syrevaske sveisen Hulda :giggle:

Link to post
Share on other sites

Altså mtp den turboen som sitter montert er det helt umulig og få på 4 tomms eksos rør, da røret ut fra turbo er 3 tomms. Den delen som er 4 tomms er der vannet kommer inn og blander seg med eksos.

 

Så eksosen ut fra turboen er jo allerede 3tomms.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg får sove på en uke etter denne nedturen her. Summen er at motstand i eksosen er en funksjon av: Diameter, lengde, antall bøyer, type bøyer, varme, mengde vann som skal løftes. Og sikkert noen fler elementer. Derfor blir slike tabeller og generelle anbefalinger, kun generelle. Det skader som regel ikke å følge dem. Så, på Hulda, 100 hk V8 på 6,2 liter: Ut fra motoren 40 mm dia. manifolder. Utvides omg. til 60 mm, fremdeles tørr eksos. Tilsettes vann og utvides til 80 mm dia. over 4 meter og svanehalser. Alt ganger 2, doble rør hele veien. Vanligvis oppgir motorfabrikantene maks. motstand/trykk i eksosen. Men det får man ikke målt før etter at anlegget er ferdig og kjører. Better safe than sorry, legg til så mye ekstra dia. at du er sikker.

Link to post
Share on other sites

Vi byttet alltid hele slangen med gjennomføring når vi oppgraderte Fordmotorene med ny og eller større turbo. Vannkappen på eksosbendet (der slangen skal innpå)viste hvilke dimensjon det skulle være.

 

Husker en som "blånektet". Det så litt snålt ut spesielt når han startet opp. Spyttet vann og eksos flere meter bak båten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 20 minutter siden:

Husker en som "blånektet". Det så litt snålt ut spesielt når han startet opp. Spyttet vann og eksos flere meter bak båten.

 

 

Og så er det bare å gjøre hele greia om igjen. Motorer har ikke godt av å kjøre som kompressor. Story: Hovedoppgaven på ingeniørhøgskulen i Østfold. Jeg hadde haket inn Kvaerner Ships Equipment. Oppgaven var å beregne og designe avgassanlegg for skipsmotorer, inkludert hvor mye energi som kunne tas ut av eksosen, og allikevel ha nok varme igjen til at eksosen kunne løfte seg ut av skorsteinen. Læreren vår på skolen skjønte ikke helt disse sakene. Selv ikke etter flere forklaringer under prosessen. Læreren skulle være vår styrer og korrigererr i selve oppgaveprosessen. Under presentasjonen hos Kvaerner i Moss, prosederte han mot sine elever at det fremdeles var 15 % energi igjen som kunne vært utnyttet. Da sa jeg noe som kostet oss en karakter ned: "Vi kan ikke kjøre skipsmotoren som kompressor, det er ikke lov, det serr'u. Dessuten vil all svovelen renne tilbake ned i motoren. Vi trenger å få den ut, ellers så må hele anlegget lages i Monel. Men motoren kommer allikevel til å daue". Kvaerner vrei seg i latter. Dette var noe de kjente til fra praktisk erfaring. 

Link to post
Share on other sites

Setter veldig pris på disse svarene :-)

 

Men jeg har ett spørsmål til;

Hvorfor trenger jeg lydpotte? ??

 

Jeg er ikke komplett idiot og skjønner at den demper lyden. ??

Men min eksos går jo ut under vann uansett. Blir det merkbart mye

mindre lyd inne i båten med lyddemper?

Blir det så mye mindre lyd at det er verd 5 mopedlapper?

 

Jeg kan jo forsåvidt prøve meg en sesong uten lyddemper, for så og ettermontere den senere?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Sålenge båten ligger på vannet så er det nok ikke så viktig med eksospotte sålenge eksosrøret er plassert slik at vannet ikke kan renne tilbake til eksosmanifolden/motoren - eller tilsvarende om manifolden er godt over vannlinja. Men husk at eksosrøret tømmer seg aldri helt for vann når motoren stanses. Derfor er det veldig viktig å ha en eksospotte i laveste punkt på eksosrøret - som kan samle opp vannet. Spesielt viktig er dette når båten tas på land og transporteres på bil - ofte med fronten lavt og baken høyt - og i tillegg blir båten da utsatt for både aksellerasjon/bremsing og ofte kombinert med bratte bakker.

Om man i slike situasjoner ikke har en eksospotte som holder vannet i ekssosslangen i ro, så finner garantert (salt)vannet veien inn i manifolden og til den eksosventilen som står åpen, og sylinderen fylles helt eller delvis med saltvann. Får slikt stå i ro over vinteren er det umulig å tørne motoren våren etter, og slikt tar garantert livet av mange gode motorer hvert år! 

Så konklusjonen bør være: Monter alltid eksospotte med plass til litt vann - og utstyr den gjerne med kran for drenering - til bruk i f. m. opptak o.l.

Og motoren din må nok ha 100 mm eksosrør - har aldri sett eller hørt om noe mindre på Ford med 180 hk eller mer.

Link to post
Share on other sites

Enig med sistnevnte debatant. Der vannet går inn i eksosen bør være minst 30 cm over ugunstig vannlinje og med jevnt fall hele veien ut. Da blir det også mest støy fra eksosen :-) Ev. kan man også sette en gummiklaff på utløpet slik at skvalpevann ikke kan komme inn bakveien.

 

Kan du sveise, så kan du jo ta en titt på pottene til 'byggingen av Hulda'. Kostet ikke mange kronene stykket. For jeg har glemt hva jeg betalte for platene.

Link to post
Share on other sites

Da begynner ting og nærme seg, jeg har funnet ut hva som er galt med speedkonsollen, det var wiren til giret som var gåen, heldigvis hadde jeg en liggende slik at jeg fikk byttet den i dag.

 

Har og fått malt opp motorrommet.

 

D194A09C-6D58-4D1E-88C4-2A7F788325FF.jpeg.225b21633979e3608cc9f5b05b848562.jpeg

 

venskelig og male den siste lille flekken i midten av kjølen, en plass må man jo stå og male ??

 

 

Jeg setter veldig stor pris på kommentarene deres!

Jeg skal ta en vurdering av eksos opplegg når jeg har montert motoren :-)

 

Link to post
Share on other sites

Nå var motoren i ! ??

5A636551-9921-448E-A688-9D9D8A3BC901.png.b22d835b0855da5b2e99e961b6c28cb0.png

 

Det var ganske trangt rundt turboen fordi jeg har en varmer stående der også. Må se om dette blir ett problem etter hvert.

 

0D9DED38-45FC-4F23-874A-1BB4C6E44E4B.png.65ea919387a766e645845e18214e3879.png

 

klokker opp motoren på flensen, og fikk den innforbi 0.1mm.

 

Hva er tolleransene når man bladsøker bak på akslingen?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...