Jump to content

Dagens tulling..., dårlig sjømannskap


Framtia

Recommended Posts

Jeg har nå hatt 2 uker med ferie og logget 27 timer på telleren på min lille fly. Jeg er godt fornøyd med mine medtrafikanter i de 2 første ukene. Har returnert fra Blindleia og satt kursen nordover igjen nå. Det finnes så klart dårlige eksempler, og det er uten unntak i trange farvann situasjonene dukker opp. Mye rar kjøring, men det samme gjelder jo på veien også.

Link to post
Share on other sites

Ser veldig kjent ut denne båten.....

Denne kom mot oss idag (hvis riktig båt) midt i det smaleste partiet  (5 knop) i Hesnessundet rett utenfor Grimstad i retning øst. Jeg tåler ganske mye idiotkjøring men denne var totalt idioti !

Jeg spurte båten vi gikk i følge med på K77 om dette var båtfolk...eller folk i båt? I håp om at kanskje personen snappet opp dette.

Vi sjøsikrer alltid men innaskjærs blir jeg forbanna når dette skjer og det kryr av båter som går rolig og nyter været.

 

Det var flatt hav utaskjærs og fri fart.

 

Skjerpings! ?

Link to post
Share on other sites

Det der er helt vanlig. Det overrasker meg at det er så mange her som synes han er en tulling. De fleste kjører slik om de har båt som er i stand til å lage slike bølger. Heldigvis for meg og min lille 14 fot finnes det ennå en og annen snekke og seilbåt. Hadde alle hat slik type båt hadde det været utrivelig og direkte farlig for meg å ta en tur på sjøen

Link to post
Share on other sites

Vet ikke nøyaktig hvor bildene er tatt, men det ser ut til at der den store båten og den noe mindre møtende går er sjøen mer uryddig enn på den store båtens styrbord side. Jeg vi da anta at dette er der det er mest trafikk i leia og at kryssende sjø fra passerende bølger skaper endel sprut som får dette til å se verre ut enn det er. Båten ser ut til å ligge for høyt i vannet til å gå i pløyefart. På meg ser det ut som om gummibåten kanskje har lagt seg midt i en trafikkert lei og burde holdt mer til en ytterside av leia og på den måte unngått å skape leie situasjoner...

Redigert av Kjetil1
Skriveleif (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Tipper han var mindre enn 5 meter fra gummibåten. Sistnevnte måtte kaste båten til styrbord for å få bølgene inn bakfra. Fikk dessverre ikke noe godt bilde av det. Jeg holdt kameraet høyt allerede før han passerte meg for å synliggjøre at han ble tatt bilde av, men tror ikke han skjønte mye av noe som helst.

 

Ps, dette er rett utenfor Tvedestrand og det var god plass på høyre side av gummibåten...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er ikkje rart det klages og sytes om hekkbølger østafjells når denne 'situasjonen' på bildet i det heile tatt er et tema. Lå den å fisket så kansje det kunne vært et tema om det var en heilt annen type båt. En gummibåt som ligger i ro eller der omkring kan ta så store bølger som helst. Den dupper bare opp og ned toppen som en måke. 

Dette blir så dumt en nesten blir kvalm. Definitivt facepalm materiale. 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han har nok sett den siden han går midt mellom møtende båt og gummibåt. Det er to dårlige vurderinger her. Den store burde gått på gummibåtens styrbord side hvis mulig. Gummibåten har uheldig plassering i leia... 

Det blir som å klage på at man blir forbiseilt på begge sider og dermed ligger å gynger på andres hekksjø, når man går i fire knop midt i godt trafikkert led...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

skyhawk skrev 20 minutter siden:

Ser dessverre litt for mye av slik oppførsel på sjøen.

Jeg kjører for tiden bil til og fra jobb p.g.a. buss-for-tog og sommerruter hos NSB. Kjører mellom Vestfold og Oslo. Jeg ser den samme utviklingen på landeveien. Det kjøres fort, vesentlig over fartsgrenser og tildels aggressivt uten hensyn til medtrafikanter. I følge kolleger som kjører daglig til og fra Oslo har trafikkbildet hardnet gradvis over de siste to årene. Jeg vet ikke hvordan det er ellers i landet, men liten grunn til å tro at det er annerledes rundt de andre store byene.

 

Jeg blir ikke et øyeblikk forundret over at det utvikler seg tilsvarende på sjøen. Det er nødvendigvis de samme menneskene med de samme holdningene vi finner som førere av båt!  Jeg registrerer manglende vilje til å holde avstand til når man møter eller innhenter andre båte, selv om det er åpen farvann og god plass. Typisk bil-adferd hvor man synes alt er i orden fordi man har "lagt seg over i det andre kjørefeltet". 

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, han kom bakfra i kjølvannet til jolla, og kjørte forbi med jolla på sin styrbord side. Farten var høy, og det var som sagt bare noen meter i mellom dem. Min sønn ble påkjørt i jolla vår under lignende forhold, og en jente som var med har fortsatt frykt for å være i jolle etter det.  Så dette er svært dårlig sjømannskap etter mitt syn, passere hverandre med spå liten avstand gir høy risiko for skade.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 59 minutter siden:

Ja, han kom bakfra i kjølvannet til jolla, og kjørte forbi med jolla på sin styrbord side. 

 

Da er jeg egentlig enig med Kjetil1. Gummijolla sin plassering i leia er uforstandig. 

 

Kjetil1 skrev for 2 timer siden:

Det er to dårlige vurderinger her. Den store burde gått på gummibåtens styrbord side hvis mulig. Gummibåten har uheldig plassering i leia... 

 

Hadde gummien hold godt styrbord i leia som han skal, hadde ikke situasjonen oppstått. At innhentende fartøy passer på babord side er jo riktig, hvis ikke kan han sette det innhentende fartøyet i fare. Han kan da bli presset mot møtende trafikk. 

 

Det var det teoretiske. Rent bortsett fra det var jo manøveren til den store båten totalt idiotisk. Når man ser andre passerer seg feil må man slakke av til situasjonen er over, ikke gasse på. 

 

Knurrbart skrev for 12 timer siden:

Gjør de? ser ingenting uvanlig her eg. Bare noen båter på fjorden

Du skjønner ikke hva du snakker om.  Sør - og østlandet i fellesferien er ikke vestlandet. 

Link to post
Share on other sites

Fikk beskjed om at jeg var idiot som bare kjører i halvplan og lager bølger hele dagen av en travel og irritert kar i seilbåt i et trangt parti mellom Gumøy og Langøy utenfor Kragerø. Vi gikk i ca 5 knop og fulgte køen av båter. Vi møtte en skjærgårdsjepp akkurat der så det ble veldig trangt da han i seilbåten trengte seg forbi. Det var så smalt der at jeg ikke hadde sjanse til å vike mer enn å holde meg helt på styrbord side i leia. Men med motor klarte han nok nærmere 10 knop og da klarte han ikke vente. Glad det ikke var oss som kom mot med den lille båten. 

Men ganske utrolig kjøring av seilbåtkapteinen synes jeg. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Det var ikke trangt der på noe vis, både jolla og han store kunne gått 1-200 meter lengre til høyre uten problem. Man kan sikkert mene at små båter skal holde seg unna "motorveien" for store båter som skal langt, men uansett hadde jolla stø kurs, mens den store var innhentende båt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 19 minutter siden:

Det var ikke trangt der på noe vis, både jolla og han store kunne gått 1-200 meter lengre til høyre uten problem. Man kan sikkert mene at små båter skal holde seg unna "motorveien" for store båter som skal langt,... 

Jeg er ikke av den oppfatning at joller skal holde av veien for større båter.  Men når de er der må de forholde seg til reglene. Hvis han hadde kjørt 200 meter lengre styrbord, og han i den store hadde kjørt 150 meter mot styrbord, hadde han pasert med 55 meters klaring istedenfor 5, og sjøen han laget hadde ikke vært noe problem. Da hadde det også være rikelig plass til møtende trafikk. Hva om det brått hadde dukket opp enda flere båter i møtende retning, og de også ønsket å kjøre forbi hverandre?  min klare mening er at viktigheten av å holde styrbord i leia er underkommunisert. Selv om situasjonen ser grei ut der og da kan den endre seg fortere enn man aner, noe han i gummibåten fikk føle litt på. Han plasserte seg litt uklokt, og møtte på en som ikke var i stand til å ta en fornuftig avgjørelse. 

Link to post
Share on other sites

Enig med Komodo.

 

Gummibåten låg litt dårlig plassert i forhold til potensiale mtp størrelse osv. Mens han i den store skulle kjørt mye lengre ifra.

 

Kjører man mer enn 100meter fra land i Tvedestrandsfjorden må man forvente at båter rundt en kjører fort og lager sjø....

 

Men han store BURDE og kunne kjørt med lengre avstand. 

Link to post
Share on other sites

Siden det etter TS sine opplysninger var god plass til styrbord for gummibåten så lurer jeg mest av alt på hvorfor denne gummibåten tilsynelatende holdt seg absolutt midt i en bred lei og ikke ut mot styrbord som han vel burde, og skulle?

Joda, hekksjøgeneralen burde så absolutt ha holdt større avstand til gummibåten, men håper ingen forventer at han også skulle ha gått ut av (halv)plan på dette stedet med god plass?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...