Jump to content

Dagens tulling..., dårlig sjømannskap


Framtia

Recommended Posts

Og alle dere som snakker om båter på babord kontra styrbord side så burde folk gjøre seg kjent med denne

Regel 2. Ansvar
(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.
(b)

Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

det er forresten artig lesing og se hvor opptatte enkelte er med å ta hverandre hele tiden, man må ikke glemme at alle kan gjøre en brøler iblandt. Trenger ikke være idioter på sjøen selvom man kanskje glemte seg litt engang.....

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 5 timer siden:

Lurer fortsatt på om dette er å anse som en trang lei, eller ikke. 

 

Det har vel blitt diskutert før, dette med trang lei og Sjøveisreglene?


I utgangspunktet er forskriften basert på COLREGS, som har den eksakt samme ordlyden om "narrow passage or fairway", men hva som er en "trang lei" er ikke nærmere definert der heller? Det virker som det er skjønnsmessige vurderinger som ingen egentlig skjønner noe av?

Jeg tror jeg skjønner hvor du vil hen dog, dersom det er en trang lei, så skal gummibåten holde så langt til styrbord som mulig for nettopp å ikke ligge i veien for andre båten som vil forbi.

 

TomErik1972 skrev for 4 timer siden:

Det fremkommer noen skremmende holdninger i denne tråden. Forstår jeg det rett at enkelte her virkelig mener gummibåten er på feil sted? Hvordan reageres det da om man kjører på motorveien der noen barn har forvillet seg eller noen har fått motorstopp. Senker dere da ikke farten for å vise hensyn? Og stopper for å hjelpe dersom det behøves! Det snakkes om man har brutt loven eller ei. I Kardemommeby har de en god lov som fortsatt burde gjelde alle på både sjø og vei. Og andre steder også:

 

Nå bor vi dessverre ikke i Kardemommeby.
Det er generelt forbudt å stoppe på motorveien, med god grunn.
Man bør faktisk ikke stoppe på motorvei, med mindre man forstår at det dreier seg om en alvorlig ulykke, eller at noen gir signal om at de trenger hjelp.

Har noen motorstopp på motorveien, så er faktisk riktig opptreden å kjøre videre, ikke lage mer kaos, å la politi og redningstjeneste ta seg av det ... igjen med visse unntak, for eksempel dersom noen gir signal om at de trenger hjelp.

Det er vel litt det samme her, dersom det er trang lei, så er det vel bred enighet om at gummibåten faktisk ligger feil, han burde vært mye lengre til styrbord, faktisk så langt som mulig. 
Er det ikke trang lei, så har gummibåten rett til å kjøre midt i leien som alle andre, men det er jo fremdeles en uheldig posisjon, både for han selv og andre, uansett om fjordplogen burde sakket ned eller ikke, slik at det er liten tvil om at gummibåten uansett kunne ligget på et langt bedre sted i leien, selv om den ikke lå feil.

De fleste forstår jo at situasjonen kunne vært unngått dersom den store båten hadde tatt det litt mer piano, å ventet til lengre ut med å passere gummibåten, men på den andre siden kunne jo faktisk hele situasjonen også vært unngått om gummibåten lå på en slik måte i leia at den ikke ble skvist i midten mellom to større hurtigere båter.


Nå var det vel ikke noe umiddelbar fare for sammenstøt, mest ubehag fra bølger for gummibåten, slik at kardemommeloven kunne sikkert være nyttig for begge "tullingene", men for diskusjonens skyld kunne det jo være artig å vite hvem som faktisk hadde retten på sin side, for min del fremstår det ikke nødvendigvis åpenbart at den store båten har noe mer skyld enn den lille båten, de har akkurat samme ansvar for å kunne regelverket, å følge det !

 

 

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 12 minutter siden:

Nå var det vel ikke noe umiddelbar fare for sammenstøt, mest ubehag fra bølger for gummibåten, slik at kardemommeloven kunne sikkert være nyttig for begge "tullingene", men for diskusjonens skyld kunne det jo være artig å vite hvem som faktisk hadde retten på sin side, for min del fremstår det ikke nødvendigvis åpenbart at den store båten har noe mer skyld enn den lille båten, de har akkurat samme ansvar for å kunne regelverket, å følge det !

 

 

Det er ingen som har gått sterkt ut for å kalle flybridgeadmiralen en lovbryter. Det er vel mer vedkommedes sjanse til å vinne prisen i "Common sense" som debatteres. M.a.o: En god kandidat for "dagens tulling".

 

Med andre ord: Vi diskuterer ikke juss, men tullinger.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

51 minutes ago, adeneo said:

...................

Det er vel litt det samme her, dersom det er trang lei, så er det vel bred enighet om at gummibåten faktisk ligger feil, han burde vært mye lengre til styrbord, faktisk så langt som mulig. 
Er det ikke trang lei, så har gummibåten rett til å kjøre midt i leien som alle andre.......

Hvem er 'alle andre her'?   Ei snekke i 5 knop? En halvplaner i 10 knop?

Gummibåten gikk i 15ish knop og jeg vil tippe den da tok igjen flere båter enn den ble tatt igjen av - fremdeles menes det at den skulle ligge helt til styrbord i leia og er delvis ansvarlig i at dette ble trangt?

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 5 minutter siden:

Jada, jeg har vært tulling selv. Mistet hodet og gunnet på. Etterpå gremmes man. Så får juss være juss og man priser seg lykkelig over at det gikk bra.:smiley: Forhåpentligvis slipper man jussen. Blir ingen sommer av det.

Klarer ikke engang en enkel forumsurf... For mange edit og denslags å forholde seg til.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 5 minutter siden:

 

De virker det som det er mer enn nok av på sjøen, man er vel til og med en tulling selv nå og da. Trenger ikke Framtias bilder for å diskutere det !

Ja vi kan vel alle ha noen feiltrinn, men diskusjonen som kom utfra bildene har vel gitt mange noen flere tanker om hvordan vi bør oppføre oss

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 20 minutter siden:

 

Hvem er 'alle andre her'?   Ei snekke i 5 knop? En halvplaner i 10 knop?

Gummibåten gikk i 15ish knop og jeg vil tippe den da tok igjen flere båter enn den ble tatt igjen av - fremdeles menes det at den skulle ligge helt til styrbord i leia og er delvis ansvarlig i at dette ble trangt?

 

"Alle andre" er nettopp det som står, alle andre.
Dersom det ikke er en trang lei, er det fritt frem, det var derfor jeg skrev "alle andre", burde være enkelt å forstå?

Dersom det var en trang lei, så burde gummibåten gått så langt styrbord som det var mulig å få til, uten fare. 

Dette burde heller ikke være vanskelig å forstå?

Prøver igjen, er det ikke en trang lei, står det så vidt jeg kan se ingenting i forskriften om plassering i leien, slik at gummibåten kunne lovlig kjøre slik den gjorde, akkurat som alle andre båter, uavhengig av fart, størrelse eller noe som helst annet.

Dersom det var en trang lei, skulle gummibåten holdt så langt til styrbord som mulig, akkurat som alle andre båter, uavhengig av fart, størrelse eller hvor mange båter man kan klare å kjøre forbi.

Reglene er stort sett like, både for gummibåten og fjordplogen!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men idioten ble fotografert - og idioten fremgår lett synlig ut fra begrepet om "Common Sense" - regler og juss til side. Å dundre forbi en bitteliten gummijolle bakfra med en 35-40foter i helplan på 5-10m avstand er bare nokså bananas. Sorry - men det blir bare idiotisk.

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 10 minutter siden:

Men idioten ble fotografert - og idioten fremgår lett synlig ut fra begrepet om "Common Sense" - regler og juss til side. Å dundre forbi en bitteliten gummijolle bakfra med en 35-40foter i helplan på 5-10m avstand er bare nokså bananas. Sorry - men det blir bare idiotisk.

 

Joda, enig i det, når gummibåten først var der, så burde fjordplogen vist hensyn.

 

Poenget er vel kanskje likevel at det veldig ofte må to tullinger til for å skape en slik situasjon, selv om gummibåten hadde rett til å være der, og fjordplogen hadde rett til å kjøre såpass fort, så klarer de begge å havne i en uheldig situasjon.


Den som opplever ubehaget er jo fyren i gummibåten, så når man kun snakker om "Common Sense", så er det jo helt klart han som har mest incentiv for å unngå situasjonen, han i fjordplogen merker jo ikke noe fra eller til.

Link to post
Share on other sites

Vel, senest i dag havnet jeg i en situasjon. I et trangt led møtte jeg trafikk. Vurderte å vike og ta andre leden, men ble heldigvis gjort oppmerksom av medpassasjerer om at det lå noen der i våtdrakt. Takk Gud sier jeg bare. Så det var bare å stoppe tvert og ta tiden til hjelp.1217055746_bt.png.8bfcfaa956575b273a527a2c1c2ee9ae.png

Jeg befinner meg i grønt kryss. Hovedleden er merket blått. Møtende båt er gul. Og svømmeren er rød. Normalt sett intet problem. Jeg kunne tatt leden styrbord og når bades det der? Sjelden eller aldri, men i dag var det faktisk en dude i våtdrakt som snorklet der.

 

Close call, og jeg er bare happy for å ikke havnet i en ulykke. Som sagt: Close call.

Link to post
Share on other sites

Ligger i Kragerø. Her det mye rar kjøring.  Alt fra joller til yrkesfartøy. Hvordan yrkesfartøy for lov til å holde på, er ett rimelig spørsmål å spørre. Uansett langt utpå kan en møte båter som er små. Alle må huske ABCD på hva båten er godkjent for av sjø. Dessverre finnes det folk som ikke tar hensyn å andre som ligger med båter som ikke er godkjent for de farevann de.ferdes i . I leier med såkalt fri fart må en regne med bølger. Store båter går ikke ned i snekkefart for så og øke på etter passering. Vi holder 5 knop sonen, men i fri fart sone passerer vi  på SB side som det vises til. Og klager kan rettes til de som setter regelverket. Har hatt flust med seilbåter og vet å endre kurs ved passerende båter. Det er viktig å tenke seg om, selvfølgelig møter vi bl annet kajakker som er ute. Vi er kjent for å ta hensyn, menalle bør tenke seg i forhold til båten de har. 

 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 2 timer siden:

Kommodo: jeg tror at gummibåten lå der han lå fordi han skulle kjøre forbi de tre store båtene som lå foran han i leia. Disse kjørte trolig under 10knop. 

Screenshot_20180717-221531_Gallery.jpg

 

Skjønner. Det blir jo et nytt moment i saken, og det understreker jo bare at denne plassen må anses som en så trang lei at alle skal holde så langt styrbord som mulig. Jo flere fartøy i leia, jo trangere blir det. Som nevnt tidligere forsterkes jo dette ekstremt dersom alle i tillegg holder 100 meter fra land for å unngå 5 knop sone, da har man i praksis en enda trangere lei.

 

Dersom det er slik at gummibåten skulle passere de tre båtene foran gjør han i prinsippet rett i å legge seg babord for dem, men de forreste båtene har da laget en "trafikkork" ved å ikke holde seg til styrbord, noe som gjør at gummibåten må legge seg lengre babord enn hva som burde være nødvendig for å passere dem. Når det i tillegg kommer møtende trafikk burde fjordplogen vente til det er bedre plass til å passere gummijolla. 

Link to post
Share on other sites

Er dette en en 5 knop sone eller ei. Er det fri fart eller 30 knop sone bør man tenke hvilke båter som er kvalifisert å,gå der etter hvilken std de er godkjent for. Altså A b C D. Når det gjelder forbikjøring skal det skje i akseptabel avstand. Viktig å tenke på regelverket, jeg personlig ser Ann båttyper å slakker av

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev 35 minutter siden:

Er dette en en 5 knop sone eller ei. Er det fri fart eller 30 knop sone bør man tenke hvilke båter som er kvalifisert å,gå der etter hvilken std de er godkjent for. Altså A b C D. Når det gjelder forbikjøring skal det skje i akseptabel avstand. Viktig å tenke på regelverket, jeg personlig ser Ann båttyper å slakker av

...og hvilken kategori havner en snorkler inn under da? Greit å vite om jeg får en i propellen.?

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 14 minutter siden:

Nå er vi enige :smiley:

 

Jeg skrev "stort sett", fordi reglene er faktisk ikke like for begge fartøyene så vidt jeg kan forstå.

Her kommer vel også de mye omdiskuterte norske særreglene inn, blant annet #44

Regel 44. Ansvar mellom fartøy
Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.


Det er til og med en egen regel for små fartøy, som kun fører hvit lanterne, som sier at slike fartøy skal gå med redusert fart, eventuelt stoppe, å holde godt av veien for andre fartøy. Hvorvidt gummibåten er et slikt fartøy vet ikke jeg, men reglene legger faktisk i stor grad opp til "størst først" selv om begge båtene er lystfartøy.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 4 timer siden:

Kommodo: jeg tror at gummibåten lå der han lå fordi han skulle kjøre forbi de tre store båtene som lå foran han i leia.

 

Har jeg tolket situasjonen riktig på denne skissen?

DSC_5628.JPG.20905fed551addc23a080aad44eca381.JPG

 

I så tilfelle tydeliggjør jo dette viktigheten av å holde styrbord i leia til tross for at det i utgangspunktet ikke virker som om dette er et trangt sted. Når det blir mange fartøy blir det trangt allikevel. 

 

Det har også blitt nevnt at det hadde vært riktig av fjordplogen å passere gummien på gummijollas styrbord side. Det er ikke så smart. Jeg skal forsøke å forklare hvorfor.

 

Her er et tenkt scenario med diverse trafikk i et sund. A skal forbi B, C skal forbi D, og D skal forbi E. I denne situasjonen vet ikke A at C skal forbi D. Han vurderer situasjonen, og finner ut at det er mest plass på styrbord side av B, og velger å passere der. Samtidig legger C seg ut og begynner å passere D. Når A legger seg på styrbord side av B presses A noe mer ut i sundet, og C kan komme farlig nærme når han har lagt seg ut for å passere D. 

DSC_5627.JPG.f1cb019caaddf6bf8ba7223e1b76f195.JPG

Dersom A istedet velger å passere B på B`s babord side, og C samtidig legger seg ut,  har han full mulighet til å dra av på gassen og legge seg bak B igjen dersom han ser at det blir for trangt. A setter da ikke B i en potensielt farlig situasjon. 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 21 minutter siden:

Gummibåten er liten, men samtidig er nok ikke fjordplogen stor nok til å falle innenfor det som i loven omtales som "større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk"... selv om den er større enn jolla.

 

Regelen er nok ganske sikkert tiltenkt større skip som er i nyttetrafikk, problemet med Sjøveisreglene er jo nettopp at de er litt vage.

Jo mer man leser reglene, desto mer forvirret blir man, i det minste blir jeg det :crazy:

Fører man en 16 fots gummijolle, så er jo definitivt den andre båten et "større fartøy". 

Fører man et skip på et par hundre fot, så trenger man vel ikke vike for en 70 fots cabincruiser, fordi den er å anse som "større fartøy", det må liksom være "større enn man selv er" ellers gir det liten mening ?

For alt vi vet kan jo en av fartøyene, eller til og med begge, både gummibåten og den store båten, være i nyttetrafikk?

Det blir litt for enkelt å ta et bilde på lang avstand, å hevde at "generalen" er en tulling, uten at man vet hvem som egentlig burde gjort hva, hvilke regler som gjelder osv.


Man kan selvfølgelig mene at sunn fornuft tilsier at den store båten burde slakket av, men det kan jo være fører av den store båten er lommekjent, kan reglene, å har alt på det tørre, og derfor koster på for å gjøre et poeng ut av at gummijolla er på feil sted, for han var uansett ikke så nære at det ser ut til å være noen fare, utover en liten husketur for han i jolla.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg i denne tråden er hvordan voksne menn kan i det hele tatt forsvare mangelen på både sjømannskap og dømmekraft til han som kjører flybridgebåten.

 

Det er jo hinsides det han gjør!  

 

Gummibåten er der den er og med akkurat samme rett som alle andre som ferdes på sjøen. Det er båten som innhenter som har ansvaret for at passering skjer forsvarlig.

 

Noe lignende situasjon utenfor Kilsund var med på å spikre avgjørelsen om å kjøpe seilbåt når vi gjorde det i 2008.  Rett og slett av sikkerhetshensyn. 

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 6 timer siden:

...og hvilken kategori havner en snorkler inn under da? Greit å vite om jeg får en i propellen.?

Ja får du en snorkler i propellen på dette stedet garanterer eg at du får ingen straff for det...... Er usedvanlig irrellevant for denne diskusjonen her.

Link to post
Share on other sites

Lanber skrev 46 minutter siden:

Noe lignende situasjon utenfor Kilsund var med på å spikre avgjørelsen om å kjøpe seilbåt når vi gjorde det i 2008.  Rett og slett av sikkerhetshensyn. 

Okey.... Så det går ikke an å kjøre like forsiktig med en cabin cruiser? 


Den var ny.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...