Jump to content

Dagens tulling..., dårlig sjømannskap


Framtia

Recommended Posts

Mouche skrev 25 minutter siden:

Siden det etter TS sine opplysninger var god plass til styrbord for gummibåten så lurer jeg mest av alt på hvorfor denne gummibåten tilsynelatende holdt seg absolutt midt i en bred lei og ikke ut mot styrbord som han vel burde, og skulle?

Enig, akkurat som jeg skrev over altså. 

 

Mouche skrev 25 minutter siden:

Joda, hekksjøgeneralen burde så absolutt ha holdt større avstand til gummibåten, men håper ingen forventer at han også skulle ha gått ut av (halv)plan på dette stedet med god plass?

For å flisespikke litt ; jo,  jeg mener det. Han burde sakket av og lagt seg bak helt til den møtende båten hadde passert. 

 

@Joltus, greit nok om du ikke er enig lenger nå ? 

 

 

Link to post
Share on other sites

En gummibåt i 15 knop som holder rak kurs  har like stor rett til å ligge der som en større motorbåt som holder enda høyere fart. Og selvfølgelig skal den største ta båten ut av plan om hans fart kan utgjøre en fare for andre på sjøen. Ser at flere her oppfatter dette som en trang lei, men det mener jeg ikke er korrekt. To båter på vei i samme retning, den ene kommer bakfra.  Selvsagt hadde dette ikke vært noe problem om gummibåten hadde vært et annet sted, men når han nå engang var der han var, gir det ingen rett til å "sneie" han for det. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Er vi tilbake til gjengangeren; definer hva som kan anses som en "trang lei"? For egen del er jeg så "feig" at hvis jeg skulle ha befunnet meg utpå i en liten gummibåt med svak motor og liten fart så hadde jeg ikke lagt meg midt i leia (trang, eller ikke) hvor man faktisk kan forvente stor trafikk av mange større båter som holder god fart.

Dete forsvarer IKKE på noe sett eller vis hva jeg allerede har påpekt; føreren av motorbåten kjørte alt for nær gummibåten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 37 minutter siden:

En gummibåt i 15 knop som holder rak kurs  har like stor rett til å ligge der som en større motorbåt som holder enda høyere fart. Og selvfølgelig skal den største ta båten ut av plan om hans fart kan utgjøre en fare for andre på sjøen.  

 

Skal han det? hvordan skal man kunne passere noen da. Bølger fra en slik båt utgjør ikkje noen fare for noen likevel. Kun ubehag. Og ubehag må en regne med når man er på sjøen i et nøtteskall.

Og nå var ikkje dette verdens beste bilde men det ser da ut som de kjører samme retning. Og da passere bak er jo heilt korrekt. Bølgene fra denne båten vil da aldri ta igjen denne gummibåten om den fortsetter sin ferd. 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva dere mener med båtfolk på facebook. Men det må vel være en positiv ting å drøfte sjøveisreglene og hvordan man skal forholde seg til dem. 

 

Framtia skrev for 1 time siden:

En gummibåt i 15 knop som holder rak kurs  har like stor rett til å ligge der som en større motorbåt som holder enda høyere fart.

Helt enig i det!  

 

Framtia skrev for 1 time siden:

Ser at flere her oppfatter dette som en trang lei, men det mener jeg ikke er korrekt.

Jeg vet ikke hvor trang leia er, men den er tydeligvis trafikkert og trang nok til at flere har lyst til å kjøre på akkurat samme plass. Det er jo bare et bevis på at man må ta noen aktive valg tidlig nok. Hadde gummibåten holdt godt styrbord hadde antagelig ikke situasjonen oppstått. Men når han først har plassert seg som han har så har jo han i den store båten plikt til å passere på en forsvarlig måte. Noe annet er ikke godt sjømannskap. 

Link to post
Share on other sites

Tok akkurat igjen en litt stor X I risholmsund. Rett før den røde staken skjærer den over til babord. Slipper akkurat unna ved å gå brått ned av plan. Turte ikke annet enn å ligge bak og vente lenge før jeg dro på for å komme forbi. 

Redd for å få bildet mitt på trykk?

 

Hihi

 

God tur videre @Framtia

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt provosert og føler jeg må svare på denne. 

For det første er ikke leia smal i det hele tatt så å si at gummibåten ikke skulle lagt der det blir bare for dumt. 

Dersom leia skulle vise seg å være smal så er det ennå mer forkastelig, for du kjører ikke forbi en scooter som ligger i 45km/t på en smal svingete landevei selv om er 80-sone? 

Og når vi først snakker om denne _misplasserte_ gummibåten, hvem førte den? Stor sannsynlighet for å være et barn eller en ungdom vil jeg tro? 

Idioten her er fyren i båten med flybridge og ingen andre! Ingen unnskyldninger er gode nok til å gjøre slik som dette. 

Redigert av TruTor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TruTor skrev 8 minutter siden:

For det første er ikke leia smal i det hele tatt så å si at gummibåten ikke skulle lagt der det blir bare for dumt.

Hvor smal må leia være før man skal holde til styrbord? 

 

TruTor skrev 8 minutter siden:

Dersom leia skulle vise seg å være smal så er det ennå mer forkastelig, 

Eller tvert imot. Dersom leia er smal er det enda verre at han ikke holdt til styrbord. 

 

TruTor skrev 8 minutter siden:

du kjører ikke forbi en scooter som ligger i 45km/t på en smal svingete landevei selv om er 80-sone? 

Nei. Men man kjører jo heller ikke scooter i venstre kjørebane, så når det er oversiktelig nok kan man kjøre forbi. 

 

TruTor skrev 8 minutter siden:

Og når vi først snakker om denne _misplasserte_ gummibåten, hvem førte den? Stor sannsynlighet for å være et barn eller en ungdom vil jeg tro? 

Hvorfor i all verden trekker du den konklusjonen? 

Link to post
Share on other sites

Når den lille båten var i ferd med å bli tatt igjen og passert, hadde den både rett og plikt til å beholde kurs og fart. Når situasjonen først var oppstått, må det derfor ha vært den store båten sin plikt, til å passere på trygg måte, bl.a.  ved å holde tilstrekkelig avstand, eller slakke ned hvis der ikke var nok plass.

 

Jeg er også enig i, at det hadde vært lurt av føreren i gummibåten, å holde seg ute av, eller på siden av, hovedleia.  

 

Kanskje fikk begge seg en liten støkk, og lærte noe? Håper det.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Her er bilde som viser mitt track, og en markering av hvor jeg tok bilde. De var altså til venstre for markøren. Både gummibåt og han store passerte meg med kanskje 20-30 meter. Tror kanskje gummibåten kom ut fra Tvedestrandfjorden, og han store er jeg sikker kom sydfra. Gummibåten ble ført av en voksen mann, og han fulgte strømmen av andre båter som gikk i samme retning.

 

20180714_204930.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nå må du gi deg, Knurrebart. Der du er er det en båt i uka. Her er det mange om dagen. Sjømannskap er også å vise hensyn og gjøre hva man kan for at situasjoner ikke skal utvikle seg til å bli farlige. Så selv en sjekte som tok inn sjø over baugen da en fjordplog kom gjennom et sund. De folkene burde vært eksportert nordpå. Nå var den jeg tenker på nede på svenskekysten, og hadde svensk flagg. Så det får være med tanken.

Link to post
Share on other sites

Uansett om dette er i åpent farvann eller i trang led har innhentende båt ansvar for trygg og sikker passering, og da trygg og sikker for alle parter. Det kan også bety ingen passering hvis det er for trangt. Den jolla må nødvendigvis befinne seg ett eller annet sted, og den kjører veldig forutsigbart - jevn fart og kurs. Da går man i god bue rundt, dropper til nesten «no wake» fart og siger forbi, eller drøyer med å passere til forutsetningene ligger bedre tilrette.

 

Man pløyer ikke på og utsetter en liten jolle med fører for sånt som bildene antyder, med forklaring ala «jolla lå feil», «jeg måtte forbi og det var trangt» eller tilsvarende.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hvor i all verden er jolla på det siste bildet (det øverste)?
Passerer den store båten forbi jolla på babord side? Ser ikke sånn ut på det første bilde (den nederste). Passering på jollas styrbord side er jo det riktige med mindre det skulle være for nært land (ref sjøveisreglene... ) siden det antakelig er lenge fra annen trafikk (skjærgårdsjeepen som kommer i mot).

 

Kommentar fra moderator:
Bildene sto i omvendt kronologisk rekkefølge, har byttet de om.
Link to post
Share on other sites

Han store passerte på gummibåtens babord side ja, umulig fra vår posisjon å se om det var en eller fem meters klaring, men det var svært nært. Tipper han store mente gummibåten ikke hadde noe midt i leia og gjøre, og ville gi et lite hint om saken. Helt vanlig nordpå ?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å bedømme ting ut fra et par bilder, men jeg tenker at det er 2 ting her:

  • Hva gjorde gummibåten der? Kan godt hende at den lå idiotisk i leia osv, men det er en annen diskusjon. Gummibåten var der og det måtte den store måte se.
  • Brøt den store båten sjøveisreglene? Ja, kanskje... men han brøt vel svært sannsynlig sjøvettregel nr 7 som bl.a. omhandler trivsel.

I tillegg tenker jeg at dersom TS oppfattet kjøringa som dårlig sjømannskap, så var det antakelig det. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 7 minutter siden:

Nå var vi inne i en god trend her, adeneo!

 

Joa, men det er samme greiene hvert år, en eller annen tulling med flybridge kjører båten sin uforsvarlig slik at det blir bølger, og alt for nærme selvfølgelig, en annen tulling kjører gummibåt midt i leia, å burde kanskje sett den store båten komme bak å gi mer plass på styrbord side, og den tredje tullingen tar bilder av alt sammen og legger de ut på internet, slik at alle vi andre tullingene kan vurdere ut fra et par dårlige bilder hvem som var tullingen?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...