Jump to content

Dagens tulling..., dårlig sjømannskap


Framtia

Recommended Posts

Komodo skrev for 2 timer siden:

Jeg registrerer jo også at slik fortøyning er noe vi kun ser i fellesferien når badegjestene tyter fram fra enhver krok...

Er vel en grunn til at "badegjest" ikke nødvendigvis er et kompliment på sørlandskysten... Trekkes ofte frem i setninger hvor det er mange banneord og pre-fikset Jæ.... brukes.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Gårsdagens opplevelse vestover i Blindleia. Tett i tett i østgående fil med kurs for Lillesand med motgående båter av alle slag, store og små, motor og seil. Alle holder  5 knop og kjører pent i kø, med unntak av idiotdaycruiseren som kommer i 25 pluss forbi alle andre med kurs rett mot meg men rekker å kaste seg inn i køen igjen foran en svær flybridgebåt. Jeg rakk ikke reagere. Motgående flybridgebåt og jeg utvekslet omtrent samme håndbevegelser (roterende finger mot panna med mer), men det er jo ingen ting annet å gjøre. IDC’en fortsatte slalåmkjøringen. 

Link to post
Share on other sites

Mange snakker om gummibåten plassering.. Er dette holdningen er jeg redd.. like stor rett som alle andre og hadde folk vist hensyn  hadde ikke problemet hvert der.

Dorget i 2 knop for litt siden med en 4 åring om bord mer eller mindre åpent hav, fikk fisk og båten holder ikke rett kurs.

Mot på høyre side kommer en flybridge båt  48 fot princess i 15 knop sånn ca hekksjø ut at ville helvetet og jentungen blir kastet til sjøs... idioten brukte signalhorn på meg og når jeg dro fisk.... fra 150 meters avstand. Med  ca 5-6 meter avstand passerte han da hilste han for jeg fikk rettet opp båten..

Link to post
Share on other sites

Er jo litt fascinerende at man skal diskutere hvordan situasjonen kan tolkes hit og dit. Trådstarter, som så dette, var jo relativt klar på hvordan situasjonen framsto. Tror ikke det skal skyldes noe på gummibåten her. Heller ikke hvordan det kunne vært hvis gummibåten var litt lenger til høyre eller venstre. Den var akkurat der den var. Derfor skal man ta hensyn til den. Her på Sørlandet kjører ungene rundt i slike gummijoller alene.  Sikkert uansvarlig, og høyst ulovlig, men det er slik vi liker det. De som ikke vil ta hensyn kan feriere andre steder. Det kryr også av kajakkpadlere her. Vanskelig å oppdage, men vi må ta hensyn til de også. Vi har dessverre opplevd svært stygg båt-kajakkulykke i Grimstad denne sommeren, da nytter det ikke å snakke om hvor man burde ligge i leia. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 1 time siden:

Ungene dine bruker for lett sluk.

 

Enkelte båtførere er åndssvake, og blide. 

 

Er glad de er glade når de først er bevisstløse. Hadde straks vært værre om de var sure, sinte og bevisstløse. ;-) 

... 

 

Er vanskelig å klandre båtførere som gliser og vinker fornøyde mens de fører båten som sinnsyke. 

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

seime skrev for 3 timer siden:

Er jo litt fascinerende at man skal diskutere hvordan situasjonen kan tolkes hit og dit. 

 

Vel, legger man ut bilder av en situasjon som denne på et diskusjonsforum, så er vel forhåpentligvis målet å starte en diskusjon, ikke at alle bare skal skrive "gud så ille", å være enig med trådstarter ut i fra et heller dårlig bilde av et par båter?
 

seime skrev for 3 timer siden:

Her på Sørlandet kjører ungene rundt i slike gummijoller alene.  Sikkert uansvarlig, og høyst ulovlig, men det er slik vi liker det. De som ikke vil ta hensyn kan feriere andre steder. 

 

Har det slått deg at av de rundt 300 000 menneskene som bor på sørlandet, så er sikkert en relativt stor andel uenig med deg.
Det er nok en del fastboende som sikkert mener at lover og regler bør følges, også av sørlendinger, selv om du ser ut til å ikke bry deg så mye om lovene, så lenge det går i din favør?

Ta heller å gi barna deres små båter som ikke går fortere enn 10 knop, så både opprettholder dere loven, og øker sikkerheten, det er kun tullinger som lar ungene dure rundt i 30 knop i en gummijolle.

 

seime skrev for 3 timer siden:

Vi har dessverre opplevd svært stygg båt-kajakkulykke i Grimstad denne sommeren, da nytter det ikke å snakke om hvor man burde ligge i leia. 

 

Var det ikke nettopp en båtfører som vimset frem og tilbake, som gjorde at damen i kajakk til slutt ble påkjørt?
Diskusjon om hvor man bør ligge i leia, og forsåvidt andre steder, virker høyst aktuell.

 

En del båtførere ser ut til å nærmest tiltrekkes andre båter. Det er ikke sjelden man opplever å være omtrent midtfjords, med flere nautiske mil med plass i alle retninger, og likevel bli passert av andre båter med bare noen meters mellomrom.

Personlig, hadde jeg kjørt jolla, så hadde jeg dratt hardt til babord mye tidligere, for å flytte meg for tullingen i plogen som kom bak.
Hadde jeg kjørt plogen, så hadde jeg nok slakket av, og ventet til det var bedre plass, med å gå forbi, men nå som jeg vet at småunger ratter rundt i alt for store joller nedover på sørlandskysten, så blir det nok lenge til jeg drar ditover.
 

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, adeneo said:

Hadde jeg kjørt plogen, så hadde jeg nok slakket av, og ventet til det var bedre plass, med å gå forbi, men nå som jeg vet at småunger ratter rundt i alt for store joller nedover på sørlandskysten, så blir det nok lenge til jeg drar ditover.
 

 

Jeg kan ikke skjønne annet ut ifra bilder og kart at det var plenty plass for denne fjordplogen til å passere gummibåten ved å holde til styrbord og uten å måtet senke farten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For noen dager siden observerte jeg noe jeg tror er den samme idioten. Vedkommende passerte da Havefjorden marina/restaurant (sundet ligger mellom Borøya og Sandøya utenfor Tvedestrand). Idioten, eller en av hans nære slekting, passerte i halvplan og anslagsvis 25-30 meter fra brygga. Klok av skade hadde jeg lagt båten på innsiden av bryggeanlegget, men ett par joller som lå fortøyd på utsiden mot Havfjorden for å fylle bensin fikk testet ut både fendere og fortøyning der de ble slengt inn i bryggen.

 

Det er totalt uakseptabelt å ikke vise hensyn til andte på sjøen. Og forøvrig ellers i hverdagen også. 

Redigert av TomErik1972 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Jeg kan ikke skjønne annet ut ifra bilder og kart at det var plenty plass for denne fjordplogen til å passere gummibåten ved å holde til styrbord og uten å måtet senke farten.

 

Sannsynligvis, men jeg er ikke lokalkjent, å aner ikke hvor dypt det er på høyresiden av bildet, eller hvor langt til styrbord fjordplogen kunne gått.

Spurt på en annen måte, det er vel maks 5 knop 50 meter fra land de fleste steder langs Oslofjorden, hvorfor gikk ikke gummijolla mye lengre til styrbord, slik at det var plass til alle tullingene med fjordplog i leia?

Joa, innhentende fartøy skal holde av veien for fartøyet som innhentes, spørsmålet er vel hvor langt "av veien"? Generelt er det jo for unngå sammenstøt, ikke ubehag ved hekkbølger, selv om de også kan være farlige for enkelte småbåter.

Det er vel hverken "no wake" eller begrensing på fart der bildet er tatt ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 1 time siden:

innhentende fartøy skal holde av veien for fartøyet som innhentes, spørsmålet er vel hvor langt "av veien"? Generelt er det jo for unngå sammenstøt, ikke ubehag ved hekkbølger, selv om de også kan være farlige for enkelte småbåter.

 

Og hvor har du dette fra, at det kun er for å unngå sammenstøt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er rart med det. En enslig manøver som noen ikkje var enige i var optimal sett fra deres ståsted, antagelig pga egenopplevd traume så henges man ut over snart 5 sider på det som omtales som norges største båtforum som hensynsløs idiot og det som verre er. Er ikkje mykje riktig det heller. 

Link to post
Share on other sites

Hadde en fin en her om dagen. Ikke farlig, men vitner om total mangel på hensynsfull kjøring på sjøen. 

Det er mye utleie av hytter med småbåter i området, så det er en mulighet for at dette er fyren første tur på sjøen. 

 

Vi cruise innover bufjorden langs land i gode 3knop. Den wesling-gule pila ?

Mot oss, representert med den grå pila, kommer en voksen mann i en liten terhi micro-fun I plan. Kanskje 15knop? 

Jeg går nærmere land og han fortsetter rett mot oss. Jeg får ungene til å sveive opp snørene og forbereder dem på at jeg kanskje må gjøre en unnamanøver. 

Passer på å ha klaring til land, så jeg har mulighet til å hive meg en båt bredde til styrbord, hvis han skulle finne på å fortsette mot oss. 

Sekunder før jeg presser oss inn i fjæresteinene dreier han av og passerer oss med ett par meters avstand. 

Det ble aldri farlig, og jeg ble ikke irritert, men jeg fatter ikke hvorfor man gjør sånn. Det er kjempegod plass for han å legge seg lengre ut. Det er så breit at bølgegutta i halvplan ikke er irriterende t.o.m?

Så hvorfor sikte på oss? Hvorfor ikke bare dreie av litt tidligere og bruke fjorden? 

sketch-1531826849893.png

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 2 timer siden:

Det er jo direkte brudd på enda flere lover og regler.


Der ts observerte den såkalte idioten er det helt innafor å kjøre i plan, halvplan, seilefart, eller 80 knop.

Av bildet ser det ut som om båtene befant seg i skipsleia i Arendal kommune, på vei mot Tvedestrand, se rød linje. Arendal kommune har fartsbegrensning 5 knop, 100 m fra land og skvalpeskjær, og 30 knop ellers i Arendals havnedistrikt. I Tvedestrand Kommune er det tilsvarende 5 knop 50m og fri fart utover det, om ikke andre regler gjelder.

Det er og plikt for båtfører å vise aktsomhet og hensyn til andre sjøfarende og installasjoner i sjø.

1. det er sansynlig at den store båten brøt 5 knopsgrensen i Arendal.

2. Det er hevet over enhver tvil at han ikke viste hensyn til gummibåten.

image.png.409a492f2f5b251928626110e3dd3089.png

Screenshot_2018-07-17-13-21-16.png

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Jau. Hvis han har brutt fartsreglene i det området der, så er det tidenes matfat for politiet. Her er det bare å forsyne seg.

 

Basert på kun fart og ikke noe annet så har han hvertfall ikke gjort noe mer ulovlig enn alle andre.

 

5knop 100meter fra land skiltet står på den holmen med det lille fyret og etter mitt vett indikerer den "herfra og innover" og er fortsatt noe som ikke praktiseres inn tvedestrandsfjorden litt engang.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 2 minutter siden:

Jau. Hvis han har brutt fartsreglene i det området der, så er det tidenes matfat for politiet. Her er det bare å forsyne seg.

 

Basert på kun fart og ikke noe annet så har han hvertfall ikke gjort noe mer ulovlig enn alle andre.

 

5knop 100meter fra land skiltet står på den holmen med det lille fyret og etter mitt vett indikerer den "herfra og innover" og er fortsatt noe som ikke praktiseres inn tvedestrandsfjorden litt engang.

Fartsbegrensningen på 5 knop 100m fra land gjelder som lov, i hele Arendal havnedistrikt, mai-august! Det er ikke lett for Politiet å håndheve regelen, men vi får passe på oss selv og egen adferd. Det går og an å gjøre andre som er uoppmerksomme på regelen, oppmerksomme på den.

Uansett er det et ansvar for enhver sjøfarende å sette seg inn i reglene som gjelder i det farvannet en ferdes!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Vel i Tveddestrand er forskriften noe annerledes.

Du finner forskriftene for den enkelte kommune på Lovdata.no, søk på :"forskrift om fartsbegrensning i sjøen" så kommer alle opp!

Når du går ut eller inn Oksefjorden har du regelen til arendal 100m 5knop og 30knop tmot kommune grensa. Om du holder deg på Tvedestrands side av kommunegrensa så er regelen 5 knop 50m og frifart ut over det. Alt dette med untak for vannskuter som må holde 5 knop til den er 400m fra nermeste skvalpeskjær!

image.png.8c68423d808597cf58d1bd26951859e1.png

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

1. Hvor står den ekstra begrensningen for vannscootere?

 

2. Er jo fortsatt ikke noen store utfordringer med å holde seg 100/50meter fra land i området det inntrufne skjedde?

 

Edit: Vedkommende har ikke kommet ut oksefjorden. Men passert på utsiden. Altså mellom innløpet til kilsund og kolholmen.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...