Jump to content

Dagens tulling..., dårlig sjømannskap


Framtia

Recommended Posts

Joltus skrev 6 minutter siden:

...

Edit: Vedkommende har ikke kommet ut oksefjorden. Men passert på utsiden. Altså mellom innløpet til kilsund og kolholmen.

Ja og hvor bredt er det i skipsleia fra Øst på Tromøya og frem til grensen mot Tvedestrand?

Ser at Vannskuterloven ble opphevet 1. juli i fjor. Så de har samme begrensning som øvrige fartøy! Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Har lest hele tråden og ser at enkelte folk mener gummibåten lå feil plassert:eek:

Hvordan kan noen mene at den burde ligge annerledes av hensyn til båter som kommer bakfra som har større fart?

Det er jo ikke minimunsfart på sjøen, ikke er det filer heller, så den har jo lov til å ligge der så lenger den passerer møtende båter på korrekt måte?

Hvis enkelte båter synes det for sent, må jo DE ta hensyn ved passering, og på rett side og ikke beskylde andre for å gå for sent eller vike så de kan pløye på videre?

Kan ikke se hvor i loven det står at du skal vike eller plassere deg sånn at større båter kan passere deg uforhindret bakfra.

Mulig det er jeg som ikke skjønner lovverket ellet at jeg hat for liten båt og ikke har denne "forkjørsretten".

Link to post
Share on other sites

aileenll skrev 14 minutter siden:

Ja og hvor bredt er det i skipsleia fra Øst på Tromøya og frem til grensen mot Tvedestrand?

Ja nå er ikke eg helt med på hvorfor du blander inn helt vest mot Tromøya her.... 

 

Det smaleste punktet fra kilsundet til dette intreffer er mellom klåholmen og fastlandet. Og der er det ca 175m helt over. Så her må man nedi fart. Men vcedkommende kan ha gått utenfor Stangholmen og inn til stedet bildene ble tatt. Eller ut dit. Gidder ikke sjekke retning. For det har INGENTING å gjøre med denne saken.


Der bildet er tatt er det flere hundre meter breidt og HELT lovlig å kjøre så fort man vil til man er i arendal kommune ,da er det 30knop. Så fort kjører ikke denne båten.

 

Så la oss nå for all del ikke blande inn hva han kan ha gjort, eller kan ha kommet til å gjøre på et tidligere eller senere tidspunkt enn bildet er tatt. Fyren kjører ikke for fort på det bildet, når man ser på lover og regler. Da er farten kun for høy i forhold til andre båter isåfall. 

Link to post
Share on other sites

Lars Martin skrev 1 time siden:

Passer på å ha klaring til land, så jeg har mulighet til å hive meg en båt bredde til styrbord, hvis han skulle finne på å fortsette mot oss. 

Sekunder før jeg presser oss inn i fjæresteinene dreier han av og passerer oss med ett par meters avstand. 

Det ble aldri farlig, og jeg ble ikke irritert, men jeg fatter ikke hvorfor man gjør sånn. Det er kjempegod plass for han å legge seg lengre ut. Det er så breit at bølgegutta i halvplan ikke er irriterende t.o.m?

Så hvorfor sikte på oss? Hvorfor ikke bare dreie av litt tidligere og bruke fjorden? 

Svaret er åpenbart; dårlig sjømannskap og dårlig kunnskap om regler til sjøs. Kartutsnittet viser jo at det er smalt, så han skulle definitivt holdt seg på styrbord side i det sundet. Men av en eller annen grunn er det mange som parkerer bilen og legger fra seg hodet der. Når man er på sjøen gjelder liksom ingen regler. Da kan man bare kjøre der man vil så lenge det er dypt nok. 

 

aileenll skrev 1 time siden:

Fartsbegrensningen på 5 knop 100m fra land gjelder som lov, i hele Arendal havnedistrikt, mai-august! Det er ikke lett for Politiet å håndheve regelen, men vi får passe på oss selv og egen adferd. Det går og an å gjøre andre som er uoppmerksomme på regelen, oppmerksomme på den.

Uansett er det et ansvar for enhver sjøfarende å sette seg inn i reglene som gjelder i det farvannet en ferdes!

Meget fornuftig innlegg aileenll :flag_bp:

 

Joltus skrev 50 minutter siden:

2. Er jo fortsatt ikke noen store utfordringer med å holde seg 100/50meter fra land i området det inntrufne skjedde?

Jeg kjenner ikke eksakt bredden på "åstedet", men man kan ikke bestandig legge seg 100 meter fra land for å gå klar av fartsbegrensningene. I mange tilfeller vil det gi en smal sone hvor all trafikk foregår, både innhentende og møtende. 

Link to post
Share on other sites

Mange idioter på sjøen for tiden, idag blei jeg skjelt huden full av en far som skulle tøffe seg for de 3 guttungene (på 10-14år) han hadde ombord i båten

 

Jeg tøffa ut fra butikken, med litt varmmat i hendene, jeg ser det kommer en båt fra babord side og jeg holder bare kursen å spiser vidre. Når han er 3m unna meg så hyler og skriker han at jeg må følge med på sjøen, for nå holdt vi på å krasje siden jeg ikke vika for han, så jeg kunne skadet de 3 guttungene i båten osv, hvis ikke jeg fulgte med, så hadde jeg ikke noe på vannet å gjøre. 

 

Svarte bare syrligt tilbake: jeg fulgte med på styrbord side om det kom noen jeg hadde vikeplikt for, eneste båten jeg så var en som kom på babord side og hadde vikeplikt for meg. 

 

Han blei stille da 

Link to post
Share on other sites

Det smaleste stedet på området der er kolholmen og fastland. Der er det neste 300meter breidt.

 

E

Komodo skrev 14 minutter siden:

Jeg kjenner ikke eksakt bredden på "åstedet", men man kan ikke bestandig legge seg 100 meter fra land for å gå klar av fartsbegrensningene. I mange tilfeller vil det gi en smal sone hvor all trafikk foregår, både innhentende og møtende. 

Regelen er da enkel? Har man >100meter til land (Eller >50 der det er regelen) på begge sider så kan man kjøre mer enn 5 knop.

 

Definisjonen på land står jo i reglene. Holmer og synlige skjær er inkludert.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 41 minutter siden:

Regelen er da enkel? Har man >100meter til land (Eller >50 der det er regelen) på begge sider så kan man kjøre mer enn 5 knop.

Ja, det er en regel. En annen regel er at man skal holde styrbord i leia. Det gjorde ikke gummibåten. 

 

Men du ser vel poenget i at om alle legger seg midt i sundene for å sikre at man er 100 meter fra land, og dermed kunne holde 30 knop, blir det i praksis en smal stripe igjen å navigere i. 

Link to post
Share on other sites

Lurer fortsatt på om dette er å anse som en trang lei, eller ikke. Etter det som synes å fremkomme av tråden så er det i området en fartsgrense som ikke er brutt og da gjenstår hvordan fjordplogen har forholdt seg til annen trafikk, her gummibåten. Uten tvil ser det ut til at han har kjørt alt for nær denne. Jeg mener fortsatt at det var uklokt av gummibåten å befinne seg midt i denne leden og er det en trang led så skal han vel holde mest mulig til styrbord i sundet hvilket han langt ifra har gjort. Med tanke på andre tidligere diskusjoner her så kan jeg nesten ikke skjønne annet enn at dette blir å anse som en trang led. Min konklusjon er at fjordplogen har kjørt uaktsom i forhold til gummibåten samt at denne har befunnet seg på feil sted og er å klandre for det. Det frifinner ikke fjordplogen på noen måte, men gummibåten er selv med på å lage en situasjon her, helt unødvendig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 42 minutter siden:

Lurer fortsatt på om dette er å anse som en trang lei, eller ikke. Etter det som synes å fremkomme av tråden så er det i området en fartsgrense som ikke er brutt og da gjenstår hvordan fjordplogen har forholdt seg til annen trafikk, her gummibåten. Uten tvil ser det ut til at han har kjørt alt for nær denne. Jeg mener fortsatt at det var uklokt av gummibåten å befinne seg midt i denne leden og er det en trang led så skal han vel holde mest mulig til styrbord i sundet hvilket han langt ifra har gjort. Med tanke på andre tidligere diskusjoner her så kan jeg nesten ikke skjønne annet enn at dette blir å anse som en trang led. Min konklusjon er at fjordplogen har kjørt uaktsom i forhold til gummibåten samt at denne har befunnet seg på feil sted og er å klandre for det. Det frifinner ikke fjordplogen på noen måte, men gummibåten er selv med på å lage en situasjon her, helt unødvendig.

Hvordan kan gummibåten befunnet seg på feil sted? Fordi han er mindre eller holdt lavere fart enn plogen, som tydelivis hadde samme plassering?

Han har samme rett som alle andre til å befinne seg der.

Link to post
Share on other sites

Ja det har han. Men han må nok ta konsekvensen av at her kan det komme sjø.

 

Tåler ikke båten sjø fra andre båter er kanskje ikke dette en ideell plass. 

 

Ingen hadde vel funnet på å si at han "har rett" til å være der, hvis fyren i gummibåt drog på utsiden av disse sjærene, ble tatt av bråttsjø og gikk under? Da er han på feil sted med feil båt.

 

 

Link to post
Share on other sites

En i båtlaget der jeg har båt testkjørte sin Bella Falcon med nær fullt pådrag fortøyd i båsen inne blandt de andre båtene.Slik holdt han på i 5-6 min.Tenkte med gru på hva som hadde skjedd om fortøyningene hadde røket med 240 hk's belastning...:nonod:

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Det fremkommer noen skremmende holdninger i denne tråden. Forstår jeg det rett at enkelte her virkelig mener gummibåten er på feil sted? Hvordan reageres det da om man kjører på motorveien der noen barn har forvillet seg eller noen har fått motorstopp. Senker dere da ikke farten for å vise hensyn? Og stopper for å hjelpe dersom det behøves! Det snakkes om man har brutt loven eller ei. I Kardemommeby har de en god lov som fortsatt burde gjelde alle på både sjø og vei. Og andre steder også:

 

 

Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Taremakken said:

Hvordan kan gummibåten befunnet seg på feil sted? Fordi han er mindre eller holdt lavere fart enn plogen, som tydelivis hadde samme plassering?

Han har samme rett som alle andre til å befinne seg der.

Helt enig. Denne delen av argumentasjonen tar jeg rett og slett ikke. Gummijolla har vel søren meg lov å ferdes der like mye som de andre,  må forvente at innhentende fartøy holder av veien som det skal? Å kline seg kloss oppi er ikke å holde av veien..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Han har vel både ratt og spak som går begge veier, så det er vel bare legge fra seg egoismen og estimert ankomstid, og begynne å vise hensyn. Er jo bare å vente med passering til det er bedre plass. Passeringsavstand bør stå i forhold fart, hekksjø, størelse på båter. Ofte vanskelig å vite om man er sett av innhentende båt når de omtrent ikke viker. 

Link to post
Share on other sites

Makan til diskusjon.

 

Tygg litt på sjøveisreglene.

Regel 6. Sikker fart

Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:

(a) Av alle fartøy:
(i) Siktforholdene.
(ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy.
(iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold.
(iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner.
(v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen.
(vi)

Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde.

 

Link to post
Share on other sites

Absolutt enig med dette innlegget.

 

Personlig syntes jeg det kan være veldig ekkelt å bli forbikjørt av andre båter når avstanden er (meget) kort. Derfor prøver jeg alltid å passere, både mot og med, på det som virker i overkant god avstand. I dette tilfellet tror jeg nok at jeg ville prøvd å passert med så stor avstand som mulig, eller redusert farten.

 

Jeg har en sånn båt som lager ganske store bølger når jeg har kommet i plan...

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 5 timer siden:

Lurer fortsatt på om dette er å anse som en trang lei, eller ikke.

Trang og trang. Så lenge det oppstår slike situasjoner som @Framtia beskriver så er leia trang nok til at gummijolla skulle holdt seg så langt mot styrbord som mulig. Gummibåten har dermed brutt sjøveisreglenes regel 9 a:

 

592909589_Holdestyrbordileia.PNG.496d149e54f8e624696e87e5b71946a5.PNG

 

Det riktige er da at fjordplogen passerer på babord side av jolla. Dersom fjordplogen passerer på jollas styrbord side kan han sette ham i en potensielt farlig situasjon. 

 

Sitat

Etter det som synes å fremkomme av tråden så er det i området en fartsgrense som ikke er brutt og da gjenstår hvordan fjordplogen har forholdt seg til annen trafikk, her gummibåten. Uten tvil ser det ut til at han har kjørt alt for nær denne. Jeg mener fortsatt at det var uklokt av gummibåten å befinne seg midt i denne leden og er det en trang led så skal han vel holde mest mulig til styrbord i sundet hvilket han langt ifra har gjort. Med tanke på andre tidligere diskusjoner her så kan jeg nesten ikke skjønne annet enn at dette blir å anse som en trang led. Min konklusjon er at fjordplogen har kjørt uaktsom i forhold til gummibåten samt at denne har befunnet seg på feil sted og er å klandre for det. Det frifinner ikke fjordplogen på noen måte, men gummibåten er selv med på å lage en situasjon her, helt unødvendig.

Resten av innlegget ditt er jeg veldig enig i! Faktisk sjelden jeg er så enig i det du skriver som dette.

 

Taremakken skrev for 4 timer siden:

Hvordan kan gummibåten befunnet seg på feil sted? Fordi han er mindre eller holdt lavere fart enn plogen, som tydelivis hadde samme plassering?

Han har samme rett som alle andre til å befinne seg der.

Han befinner seg på feil sted fordi han ikke holder styrbord i leia. Det har ikke noe med å gjøre om båten er 8 eller 80 fot. Det har heller ikke noe med hastighet å gjøre, hvor mange penger han har i banke, eller hva det måtte være. Det har med regel 9 a å gjøre. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Og hvor har du dette fra, at det kun er for å unngå sammenstøt?

 

I og med at jeg snakker om Sjøveisreglene, hvis korrekte navn er "Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen", så får vi vel anta at når forskriften sier at man skal "...holde av veien for det fartøyet som blir innhentet" så er det nettopp for å unngå sammenstøt, ettersom det jo er det forskriften omhandler, forebygging av sammenstøt, ikke forebygging av generelt ubehag ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...