Jump to content

Dagens tulling..., dårlig sjømannskap


Framtia

Recommended Posts

Hulda skrev Just now:

Joa, kjøper den. Men antall tullinger ser, år for år, ikke ut til å avta. 

 

Nei, tullinger ser det bare ut til å bli flere av.

Det er nok noe i det, at desto mer teknologisk avansert et samfunn blir, desto flere imbesille personer finnes det i det samfunnet.

Link to post
Share on other sites

Når man skal ut på Buskjær fra Oksefjorden med Zodiac er det umulig å la være å krysse en beferdet lei. Når vi drar i butikken på Kilsund holder vi godt inn ved land, men må nesten midtfjords ved innseilingen til sundet hvis havdønningene bryter. Det er ikke særlig behagelig å få våte varer og klær fra båter som mangler vett til å avpasse fart og avstand. Heldigvis ganske skjelden.

Redigert av ph.
korrektur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har skummet gjennom tråden.

har båt innerst  i Oslofjorden - orker ikke mer - har ferdigpakket bil- reiser 75 mil nordover  i morgen,

hvor jeg har min båt no 2 liggende. Ser frem til 3 uker på sjøen uten idioter og irritere seg grønn av.

 

Når jeg er tilbake håper jeg på mange dager med duskregn og lite vind , lik at det går an  å kose seg litt på sjøen

Link to post
Share on other sites

Å kritisere føreren av gummibåten for å være feil sted er helt ubegrunnet. Sjøen er for alle, og vi må ta hensyn til hverandre. Om noen har forvillet seg inn i et område de ikke burde være, gir ikke det andre rett til å passere som vist på bildene. 

 

Det er ikke uvanlig at en oppholder seg i leia med liten gummibåt. Har for eksempel lagt ved Perleporten og kjørt inn til Risør, eller ved Merdø og kjørt inn til Arendal. Begge steder er det god plass og mye båter i fellesferien. En prøver å finne sin plass og en trygg måte å komme fram på, men leia må følges og krysses for å komme frem. Dersom dette ikke er forsvarlig har vi fått et stort problem på sjøen. Opplever at båter kjører forbi og lager bølger, men til nå har de holdt god avstand. De som jeg har opplevd lager de verste bølgene er skjærgårdsjeeper som ser ut til å ikke ha lært at de lager bølger selv om de er forholdsvis små, og derfor ikke holder så stor avstand.

Link to post
Share on other sites

Hvis det hadde vært vanskelig å vise hensyn, kunne jeg kanskje skjønt at det diskuteres hvorvidt gummibåter lå feil. 

Men det er det ikke. 

Opplever daglig at folk viser hensyn. Helt uavhengig av vikepliktsregler og størrelse på båt. 

Så det kan ikke være så vanskelig. Jeg klarer det tilogmed selv. ?

 

Ser ikke noe annet enn at den store båten kjører som en tulling, og at jeg skulle ønske folk ikke gjorde sånn. 

 

Måtte tilogmed ligge flere minutter bak en snekke der føreren sto med rump bar. Ikke noe pent syn, og jeg skulle gjerne dratt forbi. ?Men det var for smalt og for mange møtende båter til det. 

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 6 minutter siden:

Å kritisere føreren av gummibåten for å være feil sted er helt ubegrunnet. Sjøen er for alle, og vi må ta hensyn til hverandre. Om noen har forvillet seg inn i et område de ikke burde være, 

Ja, sjøen er for alle. Men sjøveisreglene gjelder også for alle. Selv om man kjører lettbåt må man forholde seg til andre fartøy. 

 

Eller sier du det samme når du kjører bil?  Veien er for alle,  og jeg vil kjøre i venstre felt. 

 

Ps: Dette er ikke et forsøk på å ta tullingen med flybridge i forsvar. En tullingen på sjøen går gjerne bra. De andre rundt ham viser aktsomhet og slipper ham fram. Når to tullinger møtes derimot kan det bli katastrofe. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 21 minutter siden:

Selv om man kjører lettbåt må man forholde seg til andre fartøy.

Det var vel det han i gummibåten gjorde. Han kjørte samme sted som de andre båtene som skulle samme vei. Om man holder samme fart, vil jeg si at det høres veldig fornuftig ut når det er god plass. Da er det mulig for de som går raskere å passere med grei avstand til alle. Hadde ikke vært bedre om de hadde spredt seg. Da ville det vært mindre plass for de som skal kjøre forbi.

Link to post
Share on other sites

Poenget, i det minste mitt poeng, var at det ut i fra bildene er umulig å si hvem tullingen er?

 

Det kommer båter i mot på babord, vi ser ikke hva som er på styrbord?

Det kan være den store båten ikke kommer lengre til styrbord, og at det ville bli enda verre om han gikk mellom de to andre båtene, den som kommer i mot, og gummibåten.

 

Slakke av er ikke alltid løsningen det heller, det blir det ofte bare mer bølger av.

I tillegg er det en båt for seil lengre frem der?

Alt i alt et uoversiktlig bilde. Man undres jo litt på hvor gummibåten er på bilde nummer to, og hvorfor båtene krysser så nærme, er han i båten som kom i mot også en tulling, som ikke kunne legge seg lengre til (sin) styrbord?

 

 

Link to post
Share on other sites

Er uansett godt innafor å være i en gummibåt i det området der. 

 

Sikkert en som ligger på dregg på. En av Holmene rett ved der. Var ikke storm og uvær på det bildet. Det har det knapt vært i Tvedestrand i sommer. Så gummibåten skal selvsagt kunne kjøre der. 

 

Uansett er ikke det et argument på noen sider. Man kan ikke som båtfører av stor båt si at gummibåten er feil klasse, så sayonara deg! 

Link to post
Share on other sites

Her er en versjon av det første bildet jeg tok, men som ikke er zoomet inn. Vanskeligere å se detaljer men, samtidig får man inntrykk av området og trafikken. Dette er forøvrig et sted hvor man må posisjonere seg for om man skal vest eller øst for Vestre Sandøy. Kanskje var den han som kom bak meg som gikk litt lengre mot midten enn gummibåtfører og han store hadde sett for seg, slik at han store ikke fikk den plassen han hadde håpt å ha? Jeg har grublet mye på dette nå, men klarer ikke å mene at gummibåtfører er å laste for noe som helst (han kjørte i fullt plan og hadde sikkert minst 15 knop). Det var ikke så trangt der at det var vanskelig på noe sett og vis for han store å navigere. Sistnevnte holdt ikke sikker fart og kjørte alt for nær. 

 

 

20180713_120807.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvilken fart vil du anslå at denne gummibåten holdt? Spørsmålet er basert på innlegg hvor det sies at den store båten må senke farte til no wake fart og deretter passere gummibåten, kan bli vanskelig akkurat det vel?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Ja, sjøen er for alle. Men sjøveisreglene gjelder også for alle. Selv om man kjører lettbåt må man forholde seg til andre fartøy. 

 

Her er vel reglene helt klar.

Innhententende båt har vikeplikt, uavhengig av hvor gummibåten befinner seg i leden.

 

Link to post
Share on other sites

En helt vanlig dag i f.eks. Tromøysundet dette. Det går likevel an å prøve å være hensynsfull.

Når trådstarter reagerte på dette er jeg helt sikker på at det var langt utenfor normal folkeskikk !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 14.7.2018 at 21.42:

Nå må du gi deg, Knurrebart. Der du er er det en båt i uka. Her er det mange om dagen. 

 

 En båt i uka her ved Ålesund?  Ja det hadde vært noe. Du kan spøke du. Det er vel få plasser det er så mykje skipstraffikk som her vil eg tro. 

Link to post
Share on other sites

Men det er flere tullinger på sjøen. I dag var det to båter som tok tullingprisen her ute. Vi ligger fortøyd i ei bukt som har to smale innseilinger, og det er tett med skjær. Begge innseilingene er så smale at det er helt i grenseland om man kommer seg inn med en båt med to motorer. 

 

Det forhindret ikke to ulike småbåter i å fortøye mot fjellet midt i to av de smaleste passasjene. De forstår tydeligvis vis ikke at de lager et problem for andre som ønsker å passere gjennom disse sundene. 

 

Jeg registrerer jo også at slik fortøyning er noe vi kun ser i fellesferien når badegjestene tyter fram fra enhver krok...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Men det er flere tullinger på sjøen. I dag var det to båter som tok tullingprisen her ute.

 

Ikke mye å gjøre med dette.

Vanskelig å forlange at tullingene skal være klar over at dem er tullinger.

 

Et par uker til, så er dem vekk;)

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vel.. de som, på åpent hav i sin daycruiser, bestemte seg for å kikke innom og runde oss så nært bak at guttungen fikk kappa snøret, mens søstra behold sitt. De var så blide og vinka med store smil, verdt å miste en litt rusten sluk over, guttungen fikk nok makrell den dagen uansett. 

 

Motorbåten som pressa meg så nær land i en smal lei at jeg dunka nedpå og måtte bakke ut var også smilende og vinka fornøyd før de passerte og gikk videre uten å nøle ett sekund når jeg måtte sjekke om vi hadde fått noen alvorlig skade på båten. 

 

Folk har det knakende fint på sjøen i disse fantastiske sommerdagene. Bare å smile og vinke :-) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...