Jump to content

Seilbåtens utvikling siste 10 år - signifikante endringer?


Anterialis

Recommended Posts

Hei,

jeg speider litt etter båt (selibåt, 36-40 ft) i Bavaria/Hanse/Jeanneau (el.l.) klassen, og har jo lest en del på dette forumet. Meningen er naturligvis flere, men personlig ønsker jeg så ny båt som mulig. Spesielt fordi jeg liker trenden med "moderne" design/utseende under dekk i motsetning til "kjellerfølelsen" jeg får i eldre båter. Dette bidrar til høyere konefaktor i denne familien. Samtidig ønsker jeg en båt som seiler litt bedre enn gjennomsnittet. Jeg regner også med at det har kommet flere større eller mindre designendringer opp igjennom årene, men er det noen større og spesielt viktige ting som har kommet e.g. de siste 10 årene? Jeg har lest litt om nye CE-sertifiseringer som bl.a. siden 2017 (??) krever at båter må ha innretninger som gjør det enklere for MOB å ta seg opp i båten for egenhånd (jeg leste noe om en stige som må kunne åpnes fra vannet og ha nederste stigetrinn minimum 25-30 cm under vann). Dette er sikkert bare én nykommer av flere, og intensjonen med denne tråden er å samle noen av disse endringene slik at man på en bedre måte får oversikt over hva man "mister" ved å velge brukt eldre båt...

 

 - Er det noen større designendringer på nye (2019-modeller) seilbåter jf. 10 år gamle båter? (rigg, kjøldesign, stabilitet, flytbarhet, kjølfeste, etc.). Jeg tenker her på både positive og negative endringer. 

 - Er det mindre endringer? (sikkerhetsinnretninger som jo kan installeres på eldre båter m.v.?)

 - Er nyere båter kvalitetsmessig bedre jf. en 10 år gammel tilsvarende båt? 

 

 

Avslutningsvis; jeg finner det litt vanskelig å bruke 8-900k på en seilbåt fra 2008-9 når jeg kan legge på 3-400k å få en helt ny båt (2019 med høstkampanje)... Her er jeg dog åpen for å bli irettesatt, kanskje tilkommer dyrt nødvendig utstyr oppå kjøpspris på en ny båt??

 

På forhånd takk for svar =)

Redigert av Anterialis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nyere seilbåtdesign har smalere forskip og bredere akterskip. Noen akterskip har knekk i skroget over vannlinjen for økt formstabilitet ved krenging. Stor bredde akter krever også doble ror for ikke å miste grepet ved krenging. 

 

Man får raskere båt som pga brdden krenger mindre (inntill formstabiliteten overtas av kjølens rettende effekt) Kan nok skille 1-2 knop i fart (selvom en del blir skuffa når de ikke klarer å seile fra gamle, trauste båten vår når det blåser litt) Men hvordan dette er i dårlig vær med mye sjø vet jeg ikke. Er båten flat i bunnen vil den jo ofte være hard i motsjø

 

Kjellerfølelsen er på vei bort gjennom økt innvendig høyde mer vinduer i skrogsidene og lysere farger. Men med mindre du velger en ekte dekkshus båt er det jo i kjelleren man bor på en seilbåt ?

 

Det er fordeler og ulemper med alle konstruksjoner. De er alle kompromisser. Jeg valgte klassisk, solid dekkshus med god utsikt fra salong. Særlig muligheten til å være under dekk med god utsikt når vi er underveis verdsetter vi. Det er deilig å slippe å stå ute og fryse. Ulempen er en båt med litt høyt tyngdepunkt som sammen med rundt, klassisk skrog gjør at den krenger de første 5-10gradene fort, inntil den tunge kjølen virker og holder den stabil. 

IMG_0708.JPG.45dd2a1af8fbd0fc3f602efcda7bcf24.JPG

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anterialis skrev 7 minutter siden:

Jeg har lest litt om nye CE-sertifiseringer som bl.a. siden 2017 (??) krever at båter må ha innretninger som gjør det enklere for MOB å ta seg opp i båten for egenhånd (jeg leste noe om en stige som må kunne åpnes fra vannet og ha nederste stigetrinn minimum 25-30 cm under vann). Dette er sikkert bare én nykommer av flere

Nykommer? Tja. Nordisk Båtstandard har hatt dette kravet siden 60 tallet. Uten relevans forøvrig.

Link to post
Share on other sites

Hehe, gode poeng Bitteliten :P 

 

Du nevner denne knekken i skroget, den har jeg sett på nyere båter. Hva heter denne? 

 

Jeg har også skjønt på medlemmene her at nye kartplottere (og infrastrukturen mellom sensorer etc.) er blitt vesentlig bedre de siste årene. En båt fra 2008-2010 er sannsynligvis ikke oppdatert, (kartplotter e..g) og dersom jeg ønsker å oppdatere dette er vel det også en ikke-ubetydelig sum som må legges til kjøp av bruktbåt... Dette er også ting jeg må tenke på (jeg er dessverre svak for nyere "fancy" teknologi :/ )

 

Takk for innspillet =) 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 7 minutter siden:

Nykommer? Tja. Nordisk Båtstandard har hatt dette kravet siden 60 tallet. Uten relevans forøvrig.

Godt mulig jeg tar feil, men leste dette i en annen tråd på dette forumet ("Kan du klatre ombord i båten igjen hvis du faller i sjøen?"). Der var det en bruker som skrev at ISO-standarden er endret for nye båter og linket hit for utfyllende informasjon. 

 

Dette var egentlig det som fikk meg til å tenke på hva slags øvrige nye "designendringer" som har kommet på nyere båter. Verdt å ta med i vurderingen (ny vs gammel båt) mener nå jeg!

 

Andersb: Garanti/reklamasjonsretten er et STORT poeng for meg som har ti tommeltotter.... Som Bitteliten skriver under kommer de fleste båter med større eller mindre "feil". Med garanti/reklamasjon får man jo i større grad fikset dette av fagfolk uten egen utgift. 

 

Redigert av Anterialis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nye båter kommer aldri uten feil. Det gjør ikke eldre båter heller ?

 

jeg har beholdt navigasjonssystemet fra 2005 ombord. Det fungerer skuffende bra ?. Har byttet GPS antenne på dette systemet da denne begynte å få hikke 1-2 ganger i sesongen. 

 

Å installere nytt komplett med plotter, radar og autopilot er vel fort 100.000 kroner. 

 

Det finnes en mengde båter som har bedre redningsstige enn det standarden krever. Og det er enkelt å fikse selv om man vil ha noe bedre også. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anterialis skrev 5 minutter siden:

 

 

Andersb: Garanti/reklamasjonsretten er et STORT poeng for meg som har ti tommeltotter.... Som Bitteliten skriver under kommer de fleste båter med større eller mindre "feil". Med garanti/reklamasjon får man jo i større grad fikset dette av fagfolk uten egen utgift. 

 

Jeg hadde samme holdning som deg. Kjøpte nye båter. Antall feil var betydelig større enn forventet. Og det å vente på at fagfolkene skal ha tid er ganske frustrerende.  

Det er faktisk betydelig færre feil på de brukte båtene jeg har kjøpt enn på de nye. Og med dette forumets hjelp blir tommeltottene fort nyttige, og ting er slett ikke så vanskelig. 

Dessuten ser man etterhvert at det er stor forskjell på fagfolk. Jeg er selektiv med hvem som slipper ombord hos meg. 

Link to post
Share on other sites

Kommentar til din avslutning: En ny seilbåt med det utstyrsnivå som en god båt fra 08-09 ofte har, får du nok ikke til 1,1-1,3mill i størrelsen 36-40 fot. Med ekstra utstyr og oppgraderinger så blir lommeboka fort tom.

 

For å finne "rette båten for deg", så vil jeg anbefale deg å reise å kikke. Det er så mange ting (detaljer) å tenke på, at man må se det selv. Men har man penger nok, så er vel fabrikksnytt å foretrekke. Husk at selv om båten er fra 08-09, så er gadgets ofte montert i levetiden etterpå - tilpasset akkurat den båten.

 

Vanskelig prosess uansett :)

 

Link to post
Share on other sites

Angående båter som seiler bra  - de siste årene har vel flere produsenter av cruisingbåter kuttet ut "Performance"-utgavene av sine standardmodeller, som var en forholdsvis rimelig måte å kombinere bra seilegenskaper med bovennlighet.

 

Markedet er vanskelig nok som det er, og sikkert for lite etterspørsel etter cruisingbåt som også seiler bra. Jeanneau, Elan og sikkert flere har valgt å lage egne regattabåter med planende skrog, lavt fribord og dyp kjøl for å gå i segmentet med Pogo, J-boats f.fl.

 

Man får sikkert cruisingbåter som seiler bra, men da kanskje ikke fra fabrikkprodusenter som de du nevner, og da til en annen pris.

Link to post
Share on other sites

Vedr elektronikk så blir kostnaden litt til hva du gjør det til selv.

På en 08mod+ så er det sikkert enkelte deler du kan bruke opp igjen (vindvane, tridata, autopilot). I tillegg om du er edruelig på pris så får du enkelt solgt det du plukker ut, som dekker inn igjen litt av tapet..

Jeg har byttet ut det meste av elektronikk i min båt fra 2003 i fjor vinter, ikke fordi at det var noe galt med det jeg hadde men jeg er som deg, gadgetfreak.

Fant ut hva jeg ville ha, brukte autosøk på finn og fikk kjøpt mye som var nyeste modell, men f.eks demontert fra ny båt / prosjekt som hadde strandet / båt som var solgt. Jeg byttet f.eks displayet til autopilot, men ikke kurskomputer etc.

Kjøpte 7" plotter som kan speiles på pad så har man 10-12" der om man trenger.

 

En fordel med å gjøre litt selv på båten er at du lærer den godt å kjenne.

Det kan være greit å vite hvordan styringen er bygget opp dersom noe skjer.

Eller hvor ledningene går om plutselig alt går i svart.

 

Ett godt tips er å finne ut hvilket utstyr du vil ha og hva det koster.

Når du ser på en båt så se på totalprisen ink det utstyret den mangler.

Siden du ønsker en båt som seiler raskere enn gjennomsnittet så er vel også seil ett viktig punkt, her kan også pengene fly fort.

 

Det kan ofte være billigere å kjøpe en topputstyrt båt til 900 enn en ribbet til 800. 

Det meste man har lyst på til båt koster merkelig nok alltid 10k og oppover ;)

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg savner litt med egen båt er svigermorseter (dog det er vel ikke mange som har det?), 2 ratt = mer plass, men mer som kan ryke?.. Og så har jeg blitt litt svak for dekkhus med utsikt underveis. Neste båt blir større, men bare fordi vi vil seile langt. 

 

Splitter ny båt kan sikkert ha barnesykdommer som forrige eier ellers hadde fikset, hadde du kjøpt den senere. Dessuten faller vel verdien av båten mest de første 2 årene.

 

Så langt er i hvertfall jeg godt fornøyd med vår Bavaria. Fortell oss videre hvordan det går med kjøp! ?

Link to post
Share on other sites

Trenden i markedet for resten av verden er at katamaraner overtar markedet. I beneteau-gruppen er det nå lagoon som produserer flest båter. Når bavaria gikk under administrasjon i vår var det katamaranavdelingen som tjente penger. Det er dog en ulempe at inngangsprisen blir høy. Men monobåtene prøver å tilegne seg en del katamarankvaliteter ved å lage svære cockpiter og store vinduer. Noe som kan være positivt. Merkelig nok er det ingen som lager ordentlige dekksalongløsninger på båter med konkurransedyktig pris.

 

Noen av båtene med bred hekk og "knekk" kan føles til rare når de er veldig stabile opp til en viss vindstyrke og så plutselig krenger de 10 grader mer. Kan bli spesiell følelse når vinden beveger seg like over og under denne "grensa", har jeg skjønt.

 

En trend jeg ikke liker er at absolutt alt skal føres til rormann slik at en gjør alt og de andre er passasjerer. Det legges ikke opp til at hele familien skal delta. Disse båtene har ofte for få vinsjer òg sånn at operasjoner tar lang tid også om man har mannskap. Irriterende.

 

Tror kanskje jeg hadde kjøpt en bruktbåt om jeg var deg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

I de siste årene har vel båtprodusentene gått mer i retning av å spesialisere seg innenfor ulike segment. cruising, regatta/performance etc. Mye av den nye utviklingen går da på bekostning av andre egenskaper. f.eks. brede og lave hekker, åpen cockpit gjør at ,am mister innvendig volum. Krav om lav vekt gjør at utstyrsnivå for komfort reduseres. Og så kommer moter innenfor design som ikke har noen annen effekt enn at det er "kult".

Ser ikke helt hvordan du kan innfri "alle" ønsker med ditt budsjett, så du bør nok gjøre noen avgrensninger. For eksempel finn en nyere bruktbåt en oppgradert rigg og seil, og dyp blykjøl. Disse har gjerne betegnelsen "perfomance".

Hvis fart er viktig bør du finne en båt som er lett å seile, uten å ha et drillet crew på 7 mann. Det er tross alt ikke SÅ stor forskjell på cruisingbåter i samme størrelse. Den største forskjellen ligger i hvor godt du kjenner båten og kan ta ut fartspotensialet. Min påstand er at det er bedre med en "langsomere" båt som du enkelt får maxfart på, enn en rå racer som du bare ligger å dupper i vannet med fordi det blir for komplisert.

Link to post
Share on other sites

Mange kloke tilbakemeldinger, akkurat det jeg trenger. Tusen takk :)

 

Grunnet jobb (jeg må flytte på meg ifm. spesialisering..) blir det nok ikke båt før om noen år, men plutselig dukker det opp en uant mulighet :) 

 

Jeg er helt enig med tipset om å sjekke ut båtene selv og har tenkt meg til båtmessa i Oslo i september. Er det andre store båtmesser på Østlandet (Larvik - Oslo) nå til høsten?

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 49 minutter siden:

Trenden i markedet for resten av verden er at katamaraner overtar markedet. I beneteau-gruppen er det nå lagoon som produserer flest båter. Når bavaria gikk under administrasjon i vår var det katamaranavdelingen som tjente penger. Det er dog en ulempe at inngangsprisen blir høy.

Jeg ser at katamaraner har klare fordeler. Men det er litt skivebom å komme med anbefalingen der spørsmålet er båt til ca millionen. Fant en Lagoon i det prisleiet i caribien, men den hadde hatt en relativt røff opplevelse i orkan i fjor. Lagoon på Finn er prisen 3-7 mill kr. I charter er jeg enig i at det er trenden, så veldig mye utleiebåter som var katamaraner (de på 58 fot så relativt komfortable ut). Mulig jeg er helt off på pris, men en Lagoon 40 er priset til 3 750 000.

Link to post
Share on other sites

En kommentar om pris på nybåt. Generelt kan man legge på 20-25% av listepris i ekstrautstyr for å få en ok utstyrt båt. Ankervinsj, baugpropell, navigasjon, dieselvarmer, litt ekstra seil, rullegenoa, fendere, tau, inverter, ekstra batterier feks. 

jeg spekka en fransk 50+foter for en kollega i år. Nøkternt. Det ble ca 25% påslag 

 

ta en real kikk på nybåters el system. Når en 50+ fots båt har 12v forbruksanlegg og 300Ah batteribank med 40A lader da er det presset mye ned for å få ned listepris. Når de så tilbyr 2 kw inverter på dette som skal bla drifte vaskemaskin og micro så undres jeg om de ikke vet hva de gjør eller om de bevisst lurer kunden. Man kan maks bygge ut denne banken til 500Ah pga plass. Det er fortsatt snaut. Dette er ting uerfarne båteiere ikke ser på. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trekk ved nyere båter siste 10 år:

- Stort volum i skroget gir fantastisk plass under dekk.

- Rette stevner og rett hekk gir lang vannlinje ved motorgange.

- Layout sikter inn på komfortabelt opphold i havn.

- Luft, lys og romfølelse prioriteres over lagringsplass og dype kjølsvin.

- Formstabiliteten økes med bred hekk og knekkspant. Kjølvekten går ned.

- Bred hekk fører til utbredelse av to ratt, selv på de minste modellene.

- Samtlige liner føres tilbake til rormann - det er flere store båter som lett kan seiles singlehand uten modifisering.

- Rulleseil tilbys selv på de minste båtene i cruiser/racer segmentet.

- Større storseil, mindre forseil og opplegg for genaker.

- LED teknologi standard

- Selvslående fokk tilbys på flere båter enn før.

- Flere båter leveres uten akterstag

- Nedfellbare badeplattformer/plattinger

- Storseilskjøte foran leideren uten skjøtevogn.

- Mer elektronikk ombord og mer "integrerte" løsninger (kartplottern styrer musikken på Iphonen, og iphonen fungerer som repeater av kartplottern etc.)

- Navigasjonsstasjonene krymper/nedprioriteres

- De minste modellene er mer forseggjorte enn de var for ti år siden (finanskrisen tvang fram mer beskjedenhet hos kundene? - Eller kanskje produsentene ser mer verdi i å etablere merkelojalitet?)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...