Jump to content

Seilbåtens utvikling siste 10 år - signifikante endringer?


Anterialis

Recommended Posts

Kvalitet betyr bare "egenskap" og er sånn sett et totalt tomt begrep. Hvilke kvaliteter man anser som viktige varierer jo sterkt fra person til person. Jeg f.eks setter pris på enkelhet i design og foretrekker derfor skrog i enkellaminat, som igjen ikke er så fordelaktig om isolasjon er en viktigere egenskap. Om man synes romslig interiør er viktig så er ofte Bavaria kvalitetsbåter foran mye annet og kanskje særlig de svenske tradisjonsbåtene fra HR osv osv.

 

Om en egenskap man setter høyt er solid design dvs båter som tåler mye sjø og er slitesterke - som vel ofte er det folk legger i 'kvalitet', så er det vel slik at man i dag i stor grad kan velge et slikt design - kanskje mer enn  tidligere også? Ta f.eks Alubat som virker som krigshester de luxe laget for alle hav. Entry-modeller fra Jeanneau, Hanse osv er gjerne ratet som CE-kategori B, mens de samme leverer kategori A-båter. Var en del spekulasjoner bl.a. i Seilmagasinet om at moderne båter var mindre solide i designet fordi det var tynnere støp og gjerne sårbare sandwich-konstruksjoner. Jeg synes dette blir vanskelig å ta stilling til, er vel bare tiden som kan vise om slike påstander har noe i seg?

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Thostr skrev 43 minutter siden:

Var en del spekulasjoner bl.a. i Seilmagasinet om at moderne båter var mindre solide i designet fordi det var tynnere støp og gjerne sårbare sandwich-konstruksjoner. Jeg synes dette blir vanskelig å ta stilling til, er vel bare tiden som kan vise om slike påstander har noe i seg?

 

Da er vi vel langt over i begrepet "holdbarhet", som vel ikke trenger å ha mer med kvalitet å gjøre per se. 

 

Vanskelig å si men jeg har ett inntrykk av at en i en periode rett og slett lagde enkelte "greier" så godt en kunne, at enkelte svenske seilbåter derfor fikk en levetid på 30-40 år uten å måtte gjennomgå større oppgraderinger/vedlikehold er vel noe nær "overkvalitet" som kanskje delvis kom pga skifte i teknologi fra tre til glassfiber. 

 

Jeg er usikker på om markedet fremover vil ha, dvs betale for, seilbåter med en sånn levetid. Vil noen, i dag, betale for at en båt er i "godt hold" også om 25 år når en kanskje vil bytte til en nyere modell med "bedre" løsninger før det har gått 10 år? Eller vil en seile rundt i en båt som enkelt oppfatter som stadig mer "gammel" og "utdatert"? For å si det sånn så vil jeg jo helst slippe å kjøre rundt i en bil fra slutten av 90- tallet :-). Og jeg ville i hvertfall ikke betalt to- tre ganger prisen for en bil på slutten av 90 tallet for at den ikke skulle være rustet vekk i dag eller motoren utslitt. 

 

Jeg tror utskifningstakten på båter har vært kunstig lav fordi glassfiberbåter ikke til slutt råtner bort og synker som trebåter gjorde, og vi har på en måte ikke hatt det i oss å hogge en båt som flyter, den kan jo alltids "reddes". Men jeg tipper de får nok å gjøre på båthuggeriene fremover. Ser allerede på finn.no at det selges langt mer fra båter som er hogd enn det gjorde før. 

 

Ser ikke et vesentlig poeng i at en nødvendigvis skal bygge båt for at det skal vare lengst mulig, og jeg tror ikke markedet er villig til å betale for det heller. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 43 minutter siden:

Ser ikke et vesentlig poeng i at en nødvendigvis skal bygge båt for at det skal vare lengst mulig, og jeg tror ikke markedet er villig til å betale for det heller.

 

 Milijø og bærekraft er vel et vesentlig poeng? Og hva folk er villige til å betale for er vel til en viss grad styrt av trender.

Link to post
Share on other sites

Holdbarhet er en god kvalitet. Fint om man kan lage ting som ikke må erstattes etter noen få år. Spesielt store ting som båter som både er ressurskrevende å lage og ressurskrevende å kondemnere.

 

Har ellers lite å komme med i denne tråden, båten min er over 40 år.........

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

Litt usikker på om miljø og bærekraft slår lommeboka..

Men hvis 50 fots bling fremstår som Harry og uanstendig, vil noen kanskje putte de samme pengene i noe mindre og tilsynelatende nøysomt? Eller er det flest for for pengene som vil  gjelde til alle tider?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
ydalir skrev 30 minutter siden:

Men hvis 50 fots bling fremstår som Harry og uanstendig, vil noen kanskje putte de samme pengene i noe mindre og tilsynelatende nøysomt? Eller er det flest for for pengene som vil  gjelde til alle tider?

 

Det tror jeg du har helt rett i. Jeg tenker seilbåt automatisk og da er i utgangspunktet alle "miljøvennlige" uavhengig av om de faktisk seiler mye eller går mye for motor. Så innen seilbåter så har en ikke et slags "miljøsprang" en kan gjøre. Egentlig spiller det ikke en dritt rolle om alle nye seilbåter leveres med diesel- eller elektrisk motor. For å ta "supplybåtargumentet" så spyr vel noen få titals princesser ut mer forurensing enn alle seilbåter i Norge til sammen ;-) Så innen seilbåtverden handler det vel mer kom komfort, hva som er "best", og der tror jeg eldrift ganske enkelt kan få gjennomslag. Særlig med tanke på vedlikehold osv virker eldrift svært attraktivt.

 

Eldrift kan slå i gjennom som alternativ i nye seilbåter rett og slett fordi det er enklere, mer komfortabelt og "godt nok" når prisen blir riktig. Tror ikke miljøtanken vil være vesentlig. Folk velger ikke seilbåt pga miljø, at en "tilfeldigvis" får en båt som er miljøvennlig er underordnet. 

 

At drivlinja endres vil egentlig være underordnet ifht hva folk velger av seilbåter. Folk vil fortsatt bytte til båten med annen løsning i cockpit, sånn og sånn badeplattform osv når de nye modellene kommer.

 

Blir som med bil dette. Når alle merkene leverer el-bil og rekkevidden blir god nok er en bil en bil, ikke en elbil eller en ikke- elbil. 

---

Hvordan det går med det som i dag er 50 fots "bling" båtene... de blir vel i fremtiden 40-50-60 fots "bling" motorkatamarner med eldrift eller noe? Ser ikke for meg at de som ønsker "bling" vil nøye seg med noe mindre "bling" sånn helt uten videre. Med mindre penger knyttet opp i drivlinje og forbruk blir det kanskje flere fot, bredde, høyde enn før? At en ofrer å kunne løfte hele skroget ut av sjøen og skubbe det frem i svær fart mot å få enda større og "blingere" båt :-) 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Jeg er usikker på om markedet fremover vil ha, dvs betale for, seilbåter med en sånn levetid. Vil noen, i dag, betale for at en båt er i "godt hold" også om 25 år når en kanskje vil bytte til en nyere modell med "bedre" løsninger før det har gått 10 år? Eller vil en seile rundt i en båt som enkelt oppfatter som stadig mer "gammel" og "utdatert"? For å si det sånn så vil jeg jo helst slippe å kjøre rundt i en bil fra slutten av 90- tallet :-). Og jeg ville i hvertfall ikke betalt to- tre ganger prisen for en bil på slutten av 90 tallet for at den ikke skulle være rustet vekk i dag eller motoren utslitt.

 

Jeg skjønner hva du mener, men jeg aksepterer ikke sammenligningen. Jeg tror det vil være mer hensiktsmessig å sammenligne en båt man er fornøyd med med en hytte.

Fra det øyeblikket man kjøper hytta/båten er det kostnader knyttet til å eie den, men den vil kunne gi akkurat like mye glede etter 10 og 20 år som da den var ny.

Med ujevne mellomrom må man hoste opp en et større beløp fra å hindre den fra å gå lekk, men det kan gå årevis med minimalt vedlikehold.

Og for å pine analogien vil jeg være villig til å betale mye for min perfekte seilbåt/den unike utsikten.

 

Hydrodynamikken har vært nokså godt forstått i lang tid og en godt designet og vedlikeholdt seilbåt seiler like godt i dag som da den var ny. Båtene blir raskere og lettere, men det er ikke ensbetydende med 'bedre' - bare 'annerledes'. Seilgarderober kan fornyes og motorer skiftes ut. Volumprodusentene forsøker å skifte konsumentene over på bilmentalitet når de handler båt, men jeg velger å tro at de som har lidenskap til seilbåt fortsatt kan finne gleden i håndverk som er god nok til å gå i arv.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Grønnskollingen skrev 13 minutter siden:

 

Hydrodynamikken har vært nokså godt forstått i lang tid og en godt designet og vedlikeholdt seilbåt seiler like godt i dag som da den var ny. Båtene blir raskere og lettere, men det er ikke ensbetydende med 'bedre' - bare 'annerledes'. Seilgarderober kan fornyes og motorer skiftes ut. Volumprodusentene forsøker å skifte konsumentene over på bilmentalitet når de handler båt, men jeg velger å tro at de som har lidenskap til seilbåt fortsatt kan finne gleden i håndverk som er god nok til å gå i arv.

 

 

Jeg er delvis enig/uenig :-) Båtene blir bedre. De seiler bedre, de får bedre plass, bedre løsninger bedre "alt". Det betyr ikke at en seilbåt fra 84 ikke er en god båt, og den kan være best på mange områder. Kan godt tenkes at byggekvalitet osv er suveren i forhold til en nyere båt. Men så spørs det hva folk vil ha da. Å vite at en båt fra 84 har suveren byggekvalitet osv krever spesialkunnskap eller spesiell interesse. For "vanlige folk" er det "bare" en gammel båt som mangler dusj, badeplattform, er trang og mørk, har alt for trang cockpit, seiler dårlig osv. Nå generaliserer jeg selvsagt, og det jeg beskriver er jo ikke alltid sant, men sånn ca i snitt tror jeg det stemmer.  

 

Men folk har ulik smak. Har selv hytte uten innlagt vann og strøm, med utedass i ødemarka. Og må si at jeg trives veldig mye bedre i den enn i "ferdighytte" med alle fasiliteter i ett hyttefelt. "Folk flest" vil ofte ha en moderne hytte med alle fasiliteter selv om spartanske hytter i ødemarka har fått ett oppsving akkurat nå.  

 

Men igjen, enig i at de som har "lidenskap" kan gå for helt andre løsninger enn "folk flest". Men "folk flest" er nå akkurat det... "flest", og jeg tror de vil ha mest mulig nytt og moderne, eller som de måler/tenker om det, nytt og bedre. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
ydalir skrev 1 time siden:

Helt enig med Grønnskollingen. En slik tilnærming til å eie er det vi må strebe etter. 

 

Akkurat det er jeg helt enig i. Jeg forstår godt de som sender sin "gamle svenske" ned til Orust og betaler nybåtpris for å refitte hele skuta, så har de den beste båten i 20-30 år til uten problemer. Det er både fornuftig og også helt grei business ifht vrake "den gamle svenske" og få bygd en ny i innlandet i Tyskland.

 

For min del må gjerne nybåtsalget stoppe opp og folk heller holde liv i sine båter 10-20 år ekstra, hvis det er det som skal til for å "redde verden".  Men jeg har vært ombord i noen, egentlig få men uansett, moderne båter og ser at de er "helt råe" ifht praktiske løsninger, plass osv. Verden og utviklingen har gått videre, båtene har blitt bedre. 

 

Jeg tror, dessverre, ikke at en får med noe særlig stort volum av brukere og kjøpere på "gjenbruk" i noen særlig større grad enn det som allerede skjer. Jeg tror mer på en analog ifht bil enn hytte. Livssyklusen til båter vil bli kortere, båter hugges kjappere og det selges nye modeller i høyere takt enn tidligere. 

 

Det er helt utrolig hvor mye seilbåt/snekke en får for feks under 100 000,- i Norge i dag. I grunnen mer en gode nok båter som familiebåt. Sånn har det vært de siste årene nå, og jeg kan ikke huske at det har vært sånn tidligere. Men samtidig betyr det at stadig flere båter nærmer seg opphugging. En seilbåt til 100 000,- og kanskje til og med enda mer verdt har negativ verdi, eller både ror og kjøl hos huggeren hvis motoren ryker, hvis riggen må byttes, hvis det viser seg at den har en kjøl/skrogskade. 

 

Min spådom er at de kommende 10 årene vil bli hogd rekordmange båter som i dag ligger i prisområdet 100- 150 000,-. Takten vil øke. Og om ti år vil Bavaria 30 osv begynne å nærme seg høgging. Det er flere av de på finn nå til under 400 000,- 

---

Poenget mitt ifht Bavaria 30 er at jeg tror de første kommer til å havne på høggeren før de er 30 år gamle, dvs kanskje 10 år yngre enn hva som var vanlig før. De kostet mindre i utgangspunktet, grenseverdien for når det ikke vil lønne seg å reparere vil synke. Legg til at modellutviklingen går raskere og båter fortere blir "ukurante", samlet sett blir de høgd tidligere. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg er definisjonen kvalitet evne til å motstå tidens tann og de slitasjer bruk påfører uten at produktet blir forringet eller mister sin verdi og funksjon.  Selvsagt kreves vedlikehold. Men en båt skal tåle å banke i motsjø uten at innredningen løsner, den skal tåle å tuppe i bunn uten at kjøl faller av eller innfestingen ryker.  Den skal tåle å bli satt på land uten støtter.  

 

Jeg venter i spenning på den siste båten jeg skal kjøpe i livet mitt, den blir levert 4 mars. Forventet levetid på båten er 100 år. Forventet levetid på meg er 45 år.   Vi skal bli gamle sammen, så blir det noen andre som skal rekke bli gamle med båten før den har gjort sitt.  Innen den tid er den kanskje blitt en raritet som taes vare på som veteranbåt og i praksis evig liv. 

 

Det er min definisjon av kvalitet. 

Link to post
Share on other sites

Tja, masseproduserte bav'er og beneteauer holder seg stort sett like godt som sine svenske slektninger. Det er opptil eieren, egentlig. En 20 år gammel svenskbygd "kvalitetsbåt" trenger stort sett akkurat de samme oppgraderinger som en 20 år gammel masseprodusert båt. En kompis har en svenske fra 1985. Der forsvinner pengene ganske fort om han skal ha den strøken. Men det vil alltid være en gammel båt med gammeldagse løsninger og komplisert uoversiktlig vedlikehold. I båter bygd for charter er det mye enklere å komme til for å bytte ut forskjellig.

 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Lanber skrev 1 time siden:

For meg er definisjonen kvalitet evne til å motstå tidens tann og de slitasjer bruk påfører uten at produktet blir forringet eller mister sin verdi og funksjon.  Selvsagt kreves vedlikehold. Men en båt skal tåle å banke i motsjø uten at innredningen løsner, den skal tåle å tuppe i bunn uten at kjøl faller av eller innfestingen ryker.  Den skal tåle å bli satt på land uten støtter.  

 

Når det gjelder svenske båter. Det går et tidskille på 16/6 1998. Før det skulle de bygges etter Nordisk Småbåtstandard, og det ble satt krav til hva de skulle tåle av grunnstøting, vannfylling osv. Det var også krav til scantling.

Digresjon, åpne båter skulle flyte på rett kjøl og bære vekten av mannskapet dersom de skulle bli fyllt med vann.

Link to post
Share on other sites

Lanber skrev for 1 time siden:

 

Jeg venter i spenning på den siste båten jeg skal kjøpe i livet mitt, den blir levert 4 mars. Forventet levetid på båten er 100 år. Forventet levetid på meg er 45 år.   Vi skal bli gamle sammen, så blir det noen andre som skal rekke bli gamle med båten før den har gjort sitt.  Innen den tid er den kanskje blitt en raritet som taes vare på som veteranbåt og i praksis evig liv. 

 

Det er min definisjon av kvalitet. 

 

100 år? Jeg har en motorbåt som er 70 år, og den har fortsatt alt originalt inklusive motoren.  Eneste som er gjort er at den ble ferskvannskjølt for 40 år siden. Så har jeg en 38 fots seilbåt som er 15 år, den fikk ny volvo penta for etpar år siden,  all elektronikk inklusive plotter,stereo,autopilot,instrumentering er også byttet. Seil og utstyr oppgraderes regelmessig istedenfor å bytte båt regelmessig. 10-15 år er maks på elektronikk i min verden, selv om mye av det som har blitt byttet ut fortsatt har fungert, eller kunne vært reparert.  Så på en måte er ikke hele båten min 15 år, og slik mener jeg man kan få de fleste båter til å vare. Oppgrader og bytt ut utstyr regelmessig, samt hold det tørt ombord. Luftavfukter er båtens tectyl. Min holder max 50% RH året rundt, og rust/ korrosjon ombord og på el. anlegg har jeg aldri sett. Har hatt avfukter fastmontert nesten siden bavaria’en var ny, og det merkes at den har holdt seg meget godt. 

 

Det skal brukes noen kroner før det kommer 100 lys på den bløtkaka, men vil man så kan man....også med rimeligere fabrikater.  40-60 år tror jeg imidlertid blir vanlig levetid for plastbåter om man passer greit på. Årsaken til at levetiden neppe blir lenger er folks trang til å heller kjøpe nytt enn å koste på gamle ting.  Rett og slett fordi vi har for mye penger.  100 år er fullt mulig, men det skyldes mer kjærlighet og åpen lommebok enn kvalitet. Det meste unntatt skroget har passert levetiden mer enn en gang om 100 år. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 13 timer siden:

 

Hydrodynamikken har vært nokså godt forstått i lang tid og en godt designet og vedlikeholdt seilbåt seiler like godt i dag som da den var ny. Båtene blir raskere og lettere, men det er ikke ensbetydende med 'bedre' - bare 'annerledes'

Jeg er overrasket over hvor store sprang det fremdeles skjer innen seilbåtdesign. Båtene blir raskere, mer bekvemme, billigere og bedre. I havn er fordelene åpenbare, men jeg liker meg på havet. De nye er rett og slett bedre på havet også. Og skal jeg bytte båt vil jeg ha nyest mulig. Utfordringen er å finne en velseilende industribåt. Men det er en stund til, har ingen planer om å bytte nå.

 

Hvis en setter pris på design og opplevd kvalitet da er svenske båter ett godt valg. Til seiling foretrekker jeg noe annet, gjerne en X-yachts eller lignende, men enklere båter er mye biligere og litt dårligere å seile.

Link to post
Share on other sites

https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=51180&utm_source=Seilmagasinet_Group&utm_campaign=af4aef8f1c-SEILMAG_RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_27ce1a17ed-af4aef8f1c-319272893

 

 

Her er en link til en som ikke er så imponert over seilbåtenes utvikling de siste 10 årene. Her er også en av forklaringen på hvorfor 12 meters skroglengde grensen er så vanskelig å passere.  Før var 41-fotere 41 fot, nå er de gjerne 39+ baugspyd etc. Med andre ord 11,9-11,99 meter lange, dvs. lik eldre 39 fotere. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 1 time siden:

De nye er rett og slett bedre på havet også. 

 

Hva tenker du på her? Raskere? Sikrere? Komfort? Gjelder det alle nye, noen nye, enkelte nye? I forhold til alle eldre? Eller enkelte eldre? Bavaria 40 mot Bowman 40?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lanber skrev for 3 timer siden:

For meg er definisjonen kvalitet evne til å motstå tidens tann og de slitasjer bruk påfører uten at produktet blir forringet eller mister sin verdi og funksjon.  Selvsagt kreves vedlikehold. Men en båt skal tåle å banke i motsjø uten at innredningen løsner, den skal tåle å tuppe i bunn uten at kjøl faller av eller innfestingen ryker.  Den skal tåle å bli satt på land uten støtter.  

 

Jeg venter i spenning på den siste båten jeg skal kjøpe i livet mitt, den blir levert 4 mars. Forventet levetid på båten er 100 år. Forventet levetid på meg er 45 år.   Vi skal bli gamle sammen, så blir det noen andre som skal rekke bli gamle med båten før den har gjort sitt.  Innen den tid er den kanskje blitt en raritet som taes vare på som veteranbåt og i praksis evig liv. 

 

Det er min definisjon av kvalitet. 

 

Joda... enig i at en båt skal tåle motsjø og burde tåle å vær i bunn uten å hverken synke eller få store skader... 

 

Ang levetid, "veteran" er 30 år på bil. Jeg har vel aldri hatt noe annet enn veteranbåt såvidt jeg vet. 

 

Men seriøst, mesteparten av de masseproduserte båtene fra i dag, og 90 tallet, og 80 tallet osv bør da virkelig få avgå på hoggeriet før de er 45 år, eller for å ikke snakke om 100 år. 

 

Det meste av serieproduserte båter er jo ikke noe å ta vare på for ettertiden for å si det sånn. Det skal brukes "opp" og destrueres. Jeg blir jo ikke trist når den nest siste Maxien 84 blir hogd, og for min del må gjerne "noen" ta vare på den siste og pusse den opp for veteranbruk eller noe.. men vi trenger ikke å ha fjorden full av gamle Maxier, Bavaria osv i hundre år fremover...

--

Om fjorden er full av 40-50 år gamle Bavaria i fremtiden så ble Norge det nye Cuba hvor nybåtsalget ble stoppet. Dit vil vi ikke :-D

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 55 minutter siden:

Hva tenker du på her? Raskere? Sikrere? Komfort? Gjelder det alle nye, noen nye, enkelte nye? I forhold til alle eldre? Eller enkelte eldre? Bavaria 40 mot Bowman 40?

En billigbåt fra 2018 er bedre enn en billigbåt fra 2000

En "kvaltietsbåt" fra 2018 er bedre enn en "kvalitetsbåt" fra 2000

En rask båt fra 2018 er bedre enn en rask båt fra 2018.

 

Jeg mener at nye båter er raskere, sikrere og mer komfortable enn gamle båter så lenge en sammenligner innenfor samme segment. Halberg Rassy er nevnt som eksempel. Nye modeller er veldig mye bedre på alle måter enn gamle fra det verftet. Etter min mening.

 

Men leter man finner man unntak.

Link to post
Share on other sites

Havet er vel stort sett det samme nå som på 90-tallet. Bare at det blir varmere og villere, ifølge dem som har greie på det. Ett av mine kvalitetskriterier er at jeg ikke vil ha en båt som plasker og slår i sjøene. Dessuten skal den tåle en skikkelig grunnstøting. Vi har en X-et-eller-annet her i Son. I sommer hadde vi en frisk bris inn bukten. 20 centimeter bølger. X'en plasket foran og det plasket bak, så jeg kunne høre det på lang avstand. Inne i den tromma antar jeg at lyden var høyere. Så kjenner jeg en med nyere Dufort, og en med Bavaria. Begge gikk en smule på grunn i sommer. Han ene greide seg med en mindre reparasjon. Han andre står vinteren over med kjølen parkert et annet sted. Det må gjerne gå fort for min del. Men personlig har jeg tid nok. Jeg skjønner at med den båtproduksjonen som er nå, blir det et press på markedet. Produsentene er nødt til å lage nye modeller, nye designer, og sørge for at forrige generasjon ikke holder for lenge. Det vil være å grave sin egen grav.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 2 timer siden:

Halberg Rassy er nevnt som eksempel. Nye modeller er veldig mye bedre på alle måter enn gamle fra det verftet. Etter min mening.

Dette har du helt sikkert rett i, men hvillke faktorer er det som gjør feks en hr 352, til en mindre komfortabel og mindre trygg sjøbåt en en moderne hr av samme størrelse?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
ydalir skrev 1 time siden:

Dette har du helt sikkert rett i, men hvillke faktorer er det som gjør feks en hr 352, til en mindre komfortabel og mindre trygg sjøbåt en en moderne hr av samme størrelse?

 

Vet ikke mye om HR men en må vel nesten tro at de har fått til noe positivt siden de lanserte 352, i 1978. 

 

Kun ut fra bilder og plantegninger ser feks HR 340 ut til å være en god seiler, med en romslig cockpit nærmere vannlinja (det er bedre komfort spør du meg), med stort volum, lyst og luftig nedenunder og tilsyenlatende god plass. Ikke minst tipper jeg en kunstig hofte vil sette pris på badeplattform og lett tilgang til cockpit om en skulle våge seg til å bade eller ligge med hekk inn ett sted ;-)

 

Men det blir jo sagt at gammel kjærlighet ikke ruster (litt i tvil om den der må jeg si...), og som vi vet så sies det også at "kjærlighet gjør blind". Og for mange er båt lidenskap, da gjelder ikke det faktiske, praktiske og rasjonelle. Så strengt tatt, hvem bryr seg? Elsk den båten en har. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 10 minutter siden:

og som vi vet så sies det også at "kjærlighet gjør blind". Og for mange er båt lidenskap, da gjelder ikke det faktiske, praktiske og rasjonelle. Så strengt tatt, hvem bryr seg? Elsk den båten en har. 

???  Du er inne på noe her.. 

Link to post
Share on other sites

Først må jeg si at det er forfriskende med en tråd på båtplassen som har holdt seg sivilisert over 5 sider.

Så tror jeg at folk har en annen forventning til hva båtliv skal være. Samme med hytter. Hvem hadde hørt om boblebad på norske folkehytter for 30 år siden?

 

Jeg hadde en Marieholm 261 i seks år og ønsket å seile i den til jeg kreperte. Den var alt jeg så for meg at båtlivet skulle være for meg. Installerte ny motor og foldepropell, skiftet rigg og kjøpte nye seil, skrapte ned skroget for hånd og smurte på racing bunnstoff. Veldig dyrt og veldig verdt det.

Men så ble kona gravid. I tillegg innrømmet hun at den fabelaktige trange cockpiten, som fungerte så godt for rormannen, slett ikke fungerte så godt for en som helst ville strikke. 

Med genuin sorg ble båten solgt og byttet til en kliss ny 'skoboks' Hanse. Klart jeg nyter å kunne ta en varm dusj når jeg kommer i havn. Det er flott å kunne varte opp venner med treretters og kald øl. Og når vi legger oss om kvelden sover vi på springfjærmadrasser. Fabelaktig!

Men når jeg døser vekk og kjenner på ruggingen i båten drømmer jeg at jeg seiler den gamle båten. Den med sjel. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...