Jump to content

Seilbåtens utvikling siste 10 år - signifikante endringer?


Anterialis

Recommended Posts

Grønnskollingen skrev 52 minutter siden:

Men når jeg døser vekk og kjenner på ruggingen i båten drømmer jeg at jeg seiler den gamle båten. Den med sjel.

Og jeg som tenker å selge min Marieholm 261 for å få bedre plass til kone og barn...

 

Har leid en  Bavaria 38 Cruiser i sommeren som kommer, så da får jeg se hvordan en AWB er, og hvor mye som er endret på 25 år.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen hovedtrekk i utviklingen

1) profilvinkel på baug har gått fra omtrent 45 grader forover til 5-10 grader akterover, gjerne med fast baugspyd

2) bredde på akterspeil fra minimal til at maks båtbredde forsetter helt bak

3) knekkspant, startet i akter, nå også i baugen

Vil trenden fortsette lengs disse linjer; mer negativ profil, enda bredere, ...

 

Det har vært prøvd

https://no.m.wikipedia.org/wiki/«Eidsvold»

https://no.m.wikipedia.org/wiki/FS_«Eger»

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev 1 time siden:

Og jeg som tenker å selge min Marieholm 261 for å få bedre plass til kone og barn...

 

Spørsmålet man må stille seg er om man vil være lykkeligere som skilt i en båt med sjel eller lykkelig gift i en AWB. :wink:

 

Når det kom til stykket ble egentlig valget helt åpenbart.

 

For en som har gått fra langkjølt og langsmal turbåt til en moderne Hanse 315 med vannskrekk er det en verden av forskjell:

 

- Hansen er raskere Punktum

- Hansen er mer komfortabel i havn.

- For meg som seiler er den nye båten IKKE mer komfortabel å seile. Ergonomien fungerte bedre i den lille Marieholmen. Kreftene var mindre og den gode følelsen man får når seilene er riktig trimmet og det er kraft i båten er den samme (om ikke bedre, med den gode følelsen en god rorkult gir)

- Større båt gir større opplevd trygghet for gjester og familie (Viktig!)

- Rekkevidden er utvilsomt større med en moderne seilbåt. Funksjon av vannlinjelengde, men ikke minst at resten av familien kan gjøre andre ting underveis enn å leke Terje Vigen, stroppet fast i cockpit.

- De vennlige blikkene vi fikk i gjestehavnene med Marieholmen er erstattet med et likegyldig skuldertrekk (Another White Boat)

- Kompleksiteten og den medfølgende kostnaden er mye høyere. Alt koster dobbelt så mye.

- Interiøret i Hansen er lyst og lekkert, men jeg kan se kantene på fineren og hvor jeg forventer at de vil delaminere om et par år.

- Det er ikke plass til flere bokser med lapskaus i min nye 30-foter enn det var plass til i min gamle 26-foter....

 

Alt i alt er jeg fornøyd med min nye Hanse. Den gjør jobben slik en bil frakter folk til jobben. Ingen lidenskap til tingen men den gir meg mulighet til å være på sjøen med familien, og det er jo tross alt det viktigste. Tror jeg....

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Når vi først er inne på irrasjonell lidenskap, syns nå et par av historiene her minner litt om "min første kjærlighet" ;-) Den en aldri glemmer, og som kanskje fremstår i et mer romantisk lys i ettertid enn hva det faktisk var ;-)

 

Har samme følelsen for første seilbåten vi hadde som familie, men jeg klarer, i ettertid, å se at det var en trang, mørk gammel svenske. 

 

Men svenskene kunne cockpit, rokult, plassering av skjøter og vinsjer på sine gamle seilere. Det er ikke gammel romanse at den båten ga meg de beste seilopplevelsene jeg har hatt så langt. Ikke fordi den var raskest, ikke fordi den var mest komfortabel, ikke fordi den var tryggest. Seilopplevelser er jo bare sånn, subjektive greier som en vel egentlig kan oppnå i hvilken som helst seilbåt. Men en perfekt utformet cockpit hvor en sitter med rorkult i ene handa og skjøtet i den andre i en båt som balanserer helt nydelig på en hard kryss eller slør øker nok sjansen mye :-)

 

Til tross for det vet jeg at det er laget langt bedre båter siden 1983 som garantert har gitt sine eiere akkurat like gode opplevelser som jeg hadde i min gamle, mørke, svenske med perfekt cockpit for seiling. 

Link to post
Share on other sites

Min første kjærlighet, gjorde mer for meg enn du noen gang kan forestille deg. Det var ikke en seilbåt, det var en gammel tresnekke fra 1906, som jeg kondemnerte i år med tungt hjerte. Aldri, aldri skal jeg ha en gammel tresenekke igjen dersom jeg får bestemme.

 

Min første seilbåt var en columbie 66, og de er fantastiske med tanke på at de bare er 22 fot. Men den lærte meg hva jeg ville ha, jeg vil ha en langkjølet tung seig båt som driter i om det er kuling og den skal ha tak over styreposisjon. Columbien tålte kulinger fint, men mannskapet var ofte gul og blå etterpå. Skulle ønske jeg tullet, men vi var rett og slett mørbanket et par ganger etter feilslåtte værmeldinger. En gang gikk jeg med ei skulder så vondt at jeg ikke fikk armen over hodet på to år, jeg sliter fortsatt med den skuldra fire år senere. Jeg har sett ungen bli kastet fra ene siden av båten til den andre, det positive er at hun er blitt tøff i båt i alle fall.

 

Nå har jeg den tunge seige gamle båten hvor jeg kan ha kaffekoppen på dashbordet uten skli-sikring i liten kuling. En båt der jeg slipper å sitte og bryte på en rorkult for å holde kursen dersom det er over frisk bris. Jeg bryr meg lite om at seilingen ikke er like spennende, men koser meg desto mer.

 

Men smaken er som baken, og jeg skal innrømme at av og til vil jeg heller ha en seiler med god fart og action.

Link to post
Share on other sites

Min forrige båt var produsert i 2004, mens den jeg har nå er produsert i 2015. Min opplevelse er at det ikke har skjedd dramatiske endringer i egenskaper over denne perioden. Begge båtene er i segmentet performance cruiser, og produsert i hhv Sverige og Danmark. Det er så klart masse mindre forskjeller, noe av dette er ren kosmetikk eller trendorientert. En ting å nevne her er f.eks at fall og skjøter går i kanaler under dekk på den nye. Det er stilig, men egentlig ikke veldig praktisk på en båt som brukes i regatta. Flush luker på den annen side er veldig mye bedre, da man slipper å snuble i slikt. Den nye har mye bredere hekk, og seiler mye bedre på lens. Har gått fra ett stort til to små ratt, men det var i markedet for 10-15 år siden også. Utstyrsnivået innvendig er ikke all verdens forskjellig, mens interiøret på svensken var mye mer lekkert enn den jeg har nå (fant enorm glede i å studere snekkeriene der). Mine to siste båter har vært fra verft som leverer dyre båter i små volum, mens før der hadde jeg to båter fra franske volumverft. For min del må jeg si at det gir en helt spesiell eierstolthet og glede ved å ha båter som gir meg litt ekstra. En slik følelse tror jeg like godt man kan få ved valg av rimeligere båter, f.eks som illustrert av Grønnskollingen over her. Tror derfor at jeg nok kunne fått samme gleden om jeg hadde hatt f.eks en eldre meterbåt, eller en renspikka karbonracer uten innredning. Men å ha en kjedelig AWB passer ikke for meg.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev for 15 timer siden:

Dette har du helt sikkert rett i, men hvillke faktorer er det som gjør feks en hr 352, til en mindre komfortabel og mindre trygg sjøbåt en en moderne hr av samme størrelse?

Jeg er litt på tynn is her, har ikke seilt noen HR mellom 30 og 40 fot. Så det blir litt synsing og hearsay. Har diskutert HR med bekjente med god kjennskap om båten.

 

I havn er det vel ingen tvil om at nye er mer komfortable? Mer plass, mer tilpasset komfortutstyr etc. Løsningene er mer gjennomarbeidet. Hjelper også mye at nye båter er bredere, og mer U-bunn enn V-bunn. Spesielt akter for midten. Mer plass gir meg mer komfort, spesielt på båter under 40 fot.

 

Under seil gir ny skrogform mindre bevegelser. Spesielt i medsjø vil en gammel båt pendle mye, og ikke komme opp i fart. HR har definitivt ikke et planende skrog, men de siste modellene oppfører seg mye mer stabilt i medsjø. Litt på tynn is igjen, men jeg mener at skroget har mer rettende moment som gir mer kraft fremover. Mindre behov for krengning for å få kraft nok tl å komme gjennom bølgene på kryss. Mindre krengning er positivt i mine øyne. Mange mener at de gamle går lettere gjennom sjøen på hard kryss. Jeg forstår argumentet, men er uenig (her blir vi nok aldri enig). De nye har ett godt kompromiss. Langt i fra dårlige egenskaper på de nye HR på kryss.

 

Sikkerhet. Gitt to båter som seiler samtidig ut fra Stavanger mot Skotland i rufsete vær (kuling). Jeg er overbevist om at jeg vil være mindre sliten i den nye når vi kommer frem. Seiler bedre, og lettere å få til å til å seile bra. Har seilt både nye og gamle båter på havet i mye vind, og jeg er ikke i tvil om at jeg blir mindre sliten i de nye. Kommer dessuten frem ett døgn før. De siste 30 årene har det også vært mye fokus på sikkerhet. Designere vil måtte integrere sikre løsninger selv om blårussen stritter i mot.

 

Min mening. Blir nok ikke enige.

Link to post
Share on other sites

AWB-begrepet er relativt i forhold til hvor du holder til. Min båt blir her i norge sett på som en spesiell, interessant og sjelden båt. Folk kommer på kaien, spør spørsmål og forteller om drømmene sine. Drar man derimot til Middelhavet eller karibien er den en typisk awb som folk ikke gidder å se på mer enn en halv gang.

 

Da er det viktig å huske på at båten ikke er målet, men middelet eller verktøyet. Den har gitt oss fantastiske opplevelse, er trygg og lettseilt, Lar oss ta transportetapper med tak over hodet og rask, effektiv kryss i hard vind. Stabiliteten på lens og for anker er i en annen liga enn hvilken som helst moderne halvbåt. Vi har besøkt Shetland, fair isle, og orkenøyene flere ganger og er ikke redd for å bli for slitne selv om det bare er jeg og fruen ombord. Dette gjør at for oss er den mye tryggere enn gammeldagse "kvalitetsbåter" på havkryss. Men hvis man heller vil ligge i havn og kose seg med sandpapir og lakk er det andre båter som er mye bedre.

 

Hvis man har andre mål blir det logisk med et annet verktøy.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 21 minutter siden:

Hvis man har andre mål blir det logisk med et annet verktøy.

 

Helt enig. Kunne i grunnen tenkt meg en cat. Dog får jeg kløe over hele kroppen bare jeg borer et hull i glassfiber, fullstendig allergisk. Men en i aluminium ville gjort susen.

 

Verktøy: Jeg liker å mekke, finne ut av ting, lage løsninger. Drasser rundt med noen hundre kilo av ting jeg ikke trenger i båten. Passer dårlig med en cat og vekt.

 

I fjor høst da vi dro hjem fra Kungshamn. Gikk på kryss i mellom 7- og 8 knop helt opp til Väcker (Gule Humpen). Kaldt, satt inne. Spiste, drakk kaffe, slappet av. Krenget 10- til 15 grader, ikke plasking, kun vasking av sjøen langs siden. Selvstyringen stort sett to lastestrikker og to taustumper. Vet ikke hvor mye det blåste, har ikke vindmåler. For oss er turen poenget, ikke å komme frem. Kunne sittet slik et par uker. En cat hadde sikkert gjort turen på halve tiden. En moderne seiler på 3/4 av tiden. For oss er det ikke poenget.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 1 time siden:

Kommer dessuten frem ett døgn før. De siste 30 årene har det også vært mye fokus på sikkerhet. Designere vil måtte integrere sikre løsninger selv om blårussen stritter i mot.

 

Han her kommer fram to døgn før. 20 år gammel konstruksjon.

 

 

At sikkerheten er blitt bedre trur jeg ikke noe på. Det er en ting som holder seilbåtfabrikkene på den smale og rette, og det er ISAF sine sikkerhetsregler. En båt som er bannlyst fra regattaer ville være vond å selge. 

Link to post
Share on other sites

"Seilbåtens utvikling siste 10 år - signifikante endringer?"

 

den største signifikante utviklingen tykker jeg har skjedd innom "foiling-teknikken" og til viss del også utvikling av nye seil (Code/Fathead)........

Foiling enn så lenge bare blant ekstreme racing-båter på regatta........... 

 

 

men att man også lykkes få opp en Optimist eller Laser

 

når slår denne teknikken gjennom blant familjebåter.......ser for meg att litt lettere katamaraner/trimaraner type Dragonfly kan komme med dette innom en 15-20års horisont ?!?!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 49 minutter siden:

 

når slår denne teknikken gjennom blant familjebåter.......ser for meg att litt lettere katamaraner/trimaraner type Dragonfly kan komme med dette innom en 15-20års horisont ?!?!

 

Fikk se en sånn "Moth" ellerhvadenåheter i full action på foiler når vi var i Gøteborg. Fantastisk rett og slett :-)

 

Tror tidshorisonten er riktig, men er ikke sikker på at type 100% foiling er det som vil komme i volum. Og er heller ikke sikker på at det vil være kun flerskrog. Beneteau Figaro3 har vel forsåvidt vært "hyllevare" en stund nå. Ikke akkurat en familiebåt, men det er serieprodusert. 

 

http://www.beneteau.com/en/figaro-beneteau-3

 

Mulligan skrev for 23 timer siden:

 

Han her kommer fram to døgn før. 20 år gammel konstruksjon.

 

 

 

Ser ut som et greit alternativ til hurtiggående motorbåt. Det blafrer, rister og ser helt jævlig ut, med mindre det gir seg innen fem minutter ;-)

 

Alt til sin bruk. 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 1 time siden:

den største signifikante utviklingen tykker jeg har skjedd innom "foiling-teknikken" og til viss del også utvikling av nye seil 

 

Enig med det. Det gjelder å ha så lite å gjøre med vannet som mulig. Foilingteknikker løfter båten ut av vannet og reduserer friksjon og bølge motstand til nesten ikke noe. DF35 er et litt annet prinsipp. Quorning har benyttet noe vi har vært klar over i hundrevis av år. Det eneste saliggjørende  for et deplasementskrog et et langt og smalt undervannskrog. DF 35 ser ut som sculleren til Olaf Tufte under vann og så breddes den ut til turbåt over vannlinja. Bølge motstand satt ut av spill. F1 outboard folket har en tredje innfallsvinkel. De benytter seg av groundeffect og et skrog som er formet som ei vinge. I perfekt trim er det bare halve undervannshuset som er nede i vannet. Bølge og friksjon motstand satt ut av spill.

Når det gjelder seil har det ikke gått my forover. Det ser stort sett ut som det gjorde for 50 år siden. Men det er interessant å se på storseilet til Team NZ. Den har ei vingemast med en flap bak slik at den går mot en vingeprofil på begge halser. Vestas Windrocket (68 knop) har en perfekt profil, men den kan bare seiles for styrbord halser. Den som lager den perfekte profil som kan benyttes på begge halser har lagt det store egget.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 13 minutter siden:

Når det gjelder seil har det ikke gått my forover. Det ser stort sett ut som det gjorde for 50 år siden.

 

Fathead-seil er egentlig ikke noe nytt det heller.........

reden innen aluminiummasterne kom......for over 70 år siden, så kom K6an med en "bandykølle" i masttoppen for o kunne bære ett større storseil en mastlengden tillat på den tiden.

k6.gif

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 10 timer siden:

den største signifikante utviklingen tykker jeg har skjedd innom "foiling-teknikken" og til viss del også utvikling av nye seil (Code/Fathead)........

Foiling enn så lenge bare blant ekstreme racing-båter på regatta.........

Enig i at det har skjedd utrolig utvikling innen foiling. Lyst på en enmanns katamaran på foiler. Venter på at en morsom kommer på markedet.

 

Men for turbåter er det veldig langt frem før foiling eller teknologien rundt det blir mulig. De er rett og slett for tunge, så de klarer ikke å få nok fart til at foilene vil virke. Tipper en 40 fots båt må opp i 20 knop før den foiler. Å få en 40 foter til å seile i 20 knop er mulig, men men slett ikke vanlig. Og så krevende at det ikke er verdt ekstra motstand ved normal fart.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pacuare skrev 16 minutter siden:

Men for turbåter er det veldig langt frem før foiling eller teknologien rundt det blir mulig. De er rett og slett for tunge, så de klarer ikke å få nok fart til at foilene vil virke. Tipper en 40 fots båt må opp i 20 knop før den foiler. Å få en 40 foter til å seile i 20 knop er mulig, men men slett ikke vanlig. Og så krevende at det ikke er verdt ekstra motstand ved normal fart.

 

Hos Figaroen er foilene der for å erstatte vanntanker, altså holde skroget rettere, ikke for å foile per se. Og det er jo ikke en dårlig plan for en turseiler. En skal jo ikke se bort fra at teknologien kan brukes innen andre felt enn å øke farten. Redusert krenging, bedre gang i sjø osv. 

 

At det kommer serieproduserte enskrogs turseilere som faktisk foiler helt ut av vannet i noe særlig volum... ikke i min levetid tror jeg, om jeg gir meg selv 30 år til ;-)

 

Er det utenkelig at en vil se enskrogs turbåter med foiler som seiles med minimal krenging, som også er relativt raske pga redusert kjølvekt?

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 19 timer siden:

 

Fathead-seil er egentlig ikke noe nytt det heller.........

reden innen aluminiummasterne kom......for over 70 år siden, så kom K6an med en "bandykølle" i masttoppen for o kunne bære ett større storseil en mastlengden tillat på den tiden.

k6.gif

Tilsvarende rigg har vi på en museumsbåt bygget i Son på 1930-tallet.

 

Ellers registrerer jeg at det eneste som skjer av utvikling på seilbåtfronten er at det skal gå fortere. Bortsett fra at det skal trøkkes inn flere dusjer og dasser.

Link to post
Share on other sites

Hei og hå :)

siden spørsmålet er «hva har skjedd med seilbåter de siste 10 årene», så kan jo jeg komme med mine erfaringer, da vi eier en Beneteau fra 2008.

 

Vi elsker båten vår og er fornøyd med det aller meste.

Har kikket i sprett ny Hanse og ny Beneteau. De nye har mulighet for lyst interiør, noe vi gjerne skulle hatt.

De nye har mange smarte løsninger på spesielt lagring og oppbevaring.

De nye har «seil-oppbevarings-rom» mellom forpigg og kjetting-rom. Dette spiser MYE plass.

Hanse 440 har 3 (!!!) bad, hvor av 2 med egne dusjkabinett. Supert til charter for flere familier, KOMPLETT ubrukelig for en vanlig familie! Og det gjør at hele båten føles trang og sammenklemt!

Vi føler at for å få samme plass som vi har i dag, må vi opp 2-3 fot hvis vi kjøper ny båt.

 

Hansen har derimot 2 ror, noe jeg har forstått at er på full fart inn i markedet, og har både positive og negative sider.

 

Flere nye båter legger alle tau «under dekk», som jo ser veldig flott ut og minsker sjansen for knuste tær betraktelig. Men igjen, vanskelig å skifte hvis noe ryker.

 

 

kjapp oppsummering: digger utseende og design på nye båter. Ikke fult så fæn av alle løsninger.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Tilsvarende rigg har vi på en museumsbåt bygget i Son på 1930-tallet.

 

Ellers registrerer jeg at det eneste som skjer av utvikling på seilbåtfronten er at det skal gå fortere. Bortsett fra at det skal trøkkes inn flere dusjer og dasser.

 

Første K6an byggdes 1944 (tror)

 

enig i att mange nye båter bygges for o passe som utleie/charterbåter.......

en annen trend er fra ekte båtfølelse (les trehåndtverk) til steril tannlegemottagning.......Men det er vel så de yngre vill att båter skall se ut nå for tiden........o jeg som begynner å bli gammel:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 5 minutter siden:

en annen trend er fra ekte båtfølelse (les trehåndtverk) til steril tannlegemottagning......

Bygger nytt kjøkken nå, og et gjennomsnittlig tannlegekontor er hjemmekoslig i forhold. Svart, hvitt, betong, glass. Dette er smak og behag. Det er fint med bra treinteriør i båt, men ser at hvis jeg skal velge fritt blir det lite treverk i båten.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 7 minutter siden:

 

Første K6an byggdes 1944 (tror)

 

enig i att mange nye båter bygges for o passe som utleie/charterbåter.......

en annen trend er fra ekte båtfølelse (les trehåndtverk) til steril tannlegemottagning.......Men det er vel så de yngre vill att båter skall se ut nå for tiden........o jeg som begynner å bli gammel:smiley:

Som jeg sa til en stolt eier av en nyinnkjøpt Dehler for manger år siden: "Båten ser innvendig ut som et offentlig toalett". I betydningen sterilt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pacuare skrev for 2 timer siden:

 Det er fint med bra treinteriør i båt, men ser at hvis jeg skal velge fritt blir det lite treverk i båten.

 

Hulda skrev for 2 timer siden:

 "Båten ser innvendig ut som et offentlig toalett". I betydningen sterilt.

 

Pussig nok er jeg enig med dere begge :-D Vil gjerne ha mindre tre. Toaletter er lette å vaske og vedlikeholde, en god ting. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...