Jump to content

Seilbåtens utvikling siste 10 år - signifikante endringer?


Anterialis

Recommended Posts

pacuare skrev for 3 timer siden:

Jeg ser at katamaraner har klare fordeler. Men det er litt skivebom å komme med anbefalingen der spørsmålet er båt til ca millionen. Fant en Lagoon i det prisleiet i caribien, men den hadde hatt en relativt røff opplevelse i orkan i fjor. Lagoon på Finn er prisen 3-7 mill kr. I charter er jeg enig i at det er trenden, så veldig mye utleiebåter som var katamaraner (de på 58 fot så relativt komfortable ut). Mulig jeg er helt off på pris, men en Lagoon 40 er priset til 3 750 000.

Ja, jeg skrev også at inngangsprisen blir høy. Og jeg kom ikke med anbefaling om kat. Jeg valgte å ta det med for å si noe om trenden i markedet som norske seilmagasiner ikke gidder å skrive om. Og så relaterte jeg noen trekk ved nyere halvbåter som er påvirket av dette. Men for egen del kjøpte jeg en brukt 38' for under 1,4. Så helt umulig er det ikke.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt meg en katamaran mhp bokvalitet. Masse rom, og flott utsikt innenfra. Men det må vel være triste greier for skjærgårdsseilas, spesielt i lite vind (tenker da på turkatamaraner type Lagoon og Fp) . For langtur derimot... 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 7 timer siden:

Trenden i markedet for resten av verden er at katamaraner overtar markedet. I beneteau-gruppen er det nå lagoon som produserer flest båter

 

Grunnen er vel at de må erstatte alle katamaranene som lå opp ned etter orkanen Irmas herjinger i 2017 :-)

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 4 timer siden:

For langtur melkeruta (som ARC) man nok katamaran fungere. Men å ta en katamaran feks til Falkeland,  rundt Kapp Horn og opp Patagonia ser jeg ikke helt for meg. 

Ask her på forumet har da vært på både svalbard og Bjørnøya med sin fp. For øvrig har min lagoon dobbelt kollisjonsskott i baugene og skal være synkefri. 

 

Framtia skrev for 5 timer siden:

Skulle gjerne hatt meg en katamaran mhp bokvalitet. Masse rom, og flott utsikt innenfra. Men det må vel være triste greier for skjærgårdsseilas, spesielt i lite vind (tenker da på turkatamaraner type Lagoon og Fp) . For langtur derimot... 

Tja, man kan gjøre mye ved å kjøpe fornuftige seil. Og det må jo være pyton i skjærgården og gjestehavnene med en båt som stikker over dobbelt så dypt som vår. Vi seiler like mye nå som da vi hadde en båt som var like rask som din ;)

 

dobsen62 skrev for 2 timer siden:

 

Grunnen er vel at de må erstatte alle katamaranene som lå opp ned etter orkanen Irmas herjinger i 2017 :-)

Eller at eierne av de sunkne halvbåtene vil ha noe som flyter :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

TS skal jo uansett ikke kjøpe båt nå.

 

På kryss må vi egentlig ha 15 knops vind før det blir gøy. Effektiv kryssvinkel er ca 50 grader, så vi trenger litt fart før det føles effektivt. Men i helt lett vind kan vi krysse med code-0 seilet vårt. Ellers går den bedre jo mer det blåser. Det er vel egentlig fasiten. I 10 m/s ligger vi i 8-10 knop fra 50 til 120 grader vindvinkel. Så det er mer et spørsmål om hvor hardt man vil presse på. Skal man ligge stabilt på tosifret må det være mye vind samtidig som man ikke skal være redd for å ha full seilføring og gjerne gennakeren oppe. Ikke så ofte vi velger dèt. Men det hender. En rask enskrogsbåt seiler latterlig mye fortere/høyere på kryss i lett og mellomvind. De mer rene turseilerne får vi sjelden prøvd mot da de oftest går med motor i sånne forhold. Men kan si at vi sliter mot f.eks bavaria42 cruiser hvis vinden er under 7 m/s. Så skjer det noe, og er det 10 m/s  så tar vi den (på kryss). Det er lettere å presse hardt i mye vind med katamaran som ikke broacher. Vi har ofte seilt spinnaker og gennaker med en eller to personer om bord i over 10 m/s. Det gjorde vi aldri med halvbåt uten endel mannskap.

 

Vindstyrker som vi tidligere syns var litt i overkant er helt passe nå. Men det som var perfekt før nå er i underkant.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det har jo også en viss betydning hvor man holder til. I indre oslofjord er det ganske mange dager hvor vinden aldri når opp mot 15 knop, mer typisk der jeg seiler er mellom 5 og 10 knop. Sjelden jeg ser noen turkatamraner som tar seg bryet med å seile ut Drøbaksundet f.eks, uansett vindstyrke. I Nor-Rating finnes det for tiden ingen Lagoon eller FP som har målebrev, men ratingen er vel rimelig lav, noe som indikerer at båtene er trege i lite vind. Og det handler ikke bare om fart, men også seilglede, det å finne rett balanse i båten, jobbe med vindskift, ta høyde osv. Men som sagt over, som turbåt, og kanskje spesielt langturbåt, ville jeg seriøst vurdert en turkatamaran (Outremer, sikle sikle...).  

 

ps: jeg føler meg svært lite hemmet av et dyptgående på 2,3 meter, må være mange år siden jeg var i situasjoner der båtlivet ville fortont seg annerledes med grunnere kjøl. Faktisk skulle jeg kunne vurdert å øke dybden til 2,65m som er "standard" for min båt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 3 timer siden:

Det har jo også en viss betydning hvor man holder til. I indre oslofjord er det ganske mange dager hvor vinden aldri når opp mot 15 knop, mer typisk der jeg seiler er mellom 5 og 10 knop. Sjelden jeg ser noen turkatamraner som tar seg bryet med å seile ut Drøbaksundet f.eks, uansett vindstyrke. I Nor-Rating finnes det for tiden ingen Lagoon eller FP som har målebrev, men ratingen er vel rimelig lav, noe som indikerer at båtene er trege i lite vind. Og det handler ikke bare om fart, men også seilglede, det å finne rett balanse i båten, jobbe med vindskift, ta høyde osv. Men som sagt over, som turbåt, og kanskje spesielt langturbåt, ville jeg seriøst vurdert en turkatamaran (Outremer, sikle sikle...).  

 

ps: jeg føler meg svært lite hemmet av et dyptgående på 2,3 meter, må være mange år siden jeg var i situasjoner der båtlivet ville fortont seg annerledes med grunnere kjøl. Faktisk skulle jeg kunne vurdert å øke dybden til 2,65m som er "standard" for min båt.

Det er bare fordi jeg ikke bor i oslo lengre.. Det dreier seg om ca 5-10 båter i indre Oslofjord. Hvis du hadde plukket 10 tilfeldige halvbåter fra båthavnene i oslo er det ikke sikkert du hadde sett noen av disse krysse ut drøbaksundet heller... Men er enig i det med manglende følelse på roret som gjør det vanskeligere å krysse i lette, skiftende forhold. Det med nor-rating er jo ganske enkelt fordi man ikke kan måle inn flerskrog der. Det er en regel for halvbåter. Men flerskrogsklubben har et eget system basert på regelen Texel. Og så har de en formel for å konvertere dette til et nor-ratingtall. Regattaarrangører godtar gjerne at man bruker dette helt til noen protesterer, dvs hvis man gjør det bra. Når jeg bodde i oslo var jeg engang med på en koseregatta til Strømstad; vinterseilasen. Der var man ikke så nøye med målebrev og de konstruerte et hemmelig tall til meg. Vet ikke hvor høyt det ble, men det var en bav 46cr som slo oss men de kom bak oss i mål. Det var lett vind, men ikke kryss. Vet ikke hva bav 46 har jeg.

 

quantumduck skrev for 3 timer siden:

 

Har nesten aldri opplevd problemer med dybden i gjestehavner. Bredden, derimot, kan jeg tenke meg kan være et problem? 

Har nesten aldri hatt problemer med bredden. Det er nok vanskeligst i forbindelse med fast plass i pressområder. Men man kan snu på det. For i enkelte båtforeninger, for eksempel i prognekilen er maks båtstørrelse 40 fot. Så hvis man sitter på en bavaria 38 og syns det er for liten kan man jo kjøpe en lagoon 380 i stedet, få mye større båt men være innenfor reglementet. :)

 

Den forrige båten vår stakk 2,55. Der tenkte vi på dybden hele tiden; f.eks i horten ble deler av havna utilgjengelig. Og i flere mindre havner i Danmark var det f.eks umulig å fylle diesel.

 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Måtte bla litt for å finne sist noen med turkatamaran deltok i Færdern, men her er resultater for flerskrog i 2014 (rating rundt 0,8, og seiltid over 19 timer i en regatta der 40-foterne i halvbåtklassene brukte ca 12,5-13 timer...)

 

flerskrog.JPG

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 19 timer siden:

Trekk ved nyere båter siste 10 år:

- Stort volum i skroget gir fantastisk plass under dekk.

- Rette stevner og rett hekk gir lang vannlinje ved motorgange.

- Layout sikter inn på komfortabelt opphold i havn.

- Luft, lys og romfølelse prioriteres over lagringsplass og dype kjølsvin.

- Formstabiliteten økes med bred hekk og knekkspant. Kjølvekten går ned.

- Bred hekk fører til utbredelse av to ratt, selv på de minste modellene.

- Samtlige liner føres tilbake til rormann - det er flere store båter som lett kan seiles singlehand uten modifisering.

- Rulleseil tilbys selv på de minste båtene i cruiser/racer segmentet.

- Større storseil, mindre forseil og opplegg for genaker.

- LED teknologi standard

- Selvslående fokk tilbys på flere båter enn før.

- Flere båter leveres uten akterstag

- Nedfellbare badeplattformer/plattinger

- Storseilskjøte foran leideren uten skjøtevogn.

- Mer elektronikk ombord og mer "integrerte" løsninger (kartplottern styrer musikken på Iphonen, og iphonen fungerer som repeater av kartplottern etc.)

- Navigasjonsstasjonene krymper/nedprioriteres

- De minste modellene er mer forseggjorte enn de var for ti år siden (finanskrisen tvang fram mer beskjedenhet hos kundene? - Eller kanskje produsentene ser mer verdi i å etablere merkelojalitet?)

Vurderte å lage en tilsvarende oppstilling som Grønnskollingen. Han treffer rimelig bra. Det produseres billigere båter med mer plass som seiler like bra / bedre enn før. Mye utvikling som skjer. Derfor er ny båt bra. Men det finnes noen "gamle" gullkorn ogås, altså båter som ble produsert dyrere, som dermed gir bedre båt. Men ikke bare lett å finne de.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 36 minutter siden:

Måtte bla litt for å finne sist noen med turkatamaran deltok i Færdern, men her er resultater for flerskrog i 2014 (rating rundt 0,8, og seiltid over 19 timer i en regatta der 40-foterne i halvbåtklassene brukte ca 12,5-13 timer...)

 

flerskrog.JPG

Lite statistisk verdi i to båter med et mannskap som kanskje ikke var veldig regattafokusert, andre starttider enn enskrog etc;)

Men norskbygd på 1. og 2. Og selv TRT-er med hytte seiler ikke dårlig (uten at noen av dem var med her)...synd Marius&co ga seg etter 17 produserte..

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 17 timer siden:

For langtur melkeruta (som ARC) man nok katamaran fungere. Men å ta en katamaran feks til Falkeland,  rundt Kapp Horn og opp Patagonia ser jeg ikke helt for meg. 

En topptung/fortung, overlesset og treg campingmaran med korte rorblader etc. hadde jeg også vært skeptisk til i veldig dårlig vær, men mange mer performance-typer takler det svært fint (og vil også kunne seile unna det dårlige været).

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 1 time siden:

Måtte bla litt for å finne sist noen med turkatamaran deltok i Færdern, men her er resultater for flerskrog i 2014 (rating rundt 0,8, og seiltid over 19 timer i en regatta der 40-foterne i halvbåtklassene brukte ca 12,5-13 timer...)

 

flerskrog.JPG

Færderen er håpløst med turcat. Man starter helt sist og ved vanlig solgangsbris har man ikke sjans til å komme forbi Oscarsborg før brisen dør ut. De handicaptallene der er vel neppe nor-rating? 

Mulig jeg melder meg i turklassen på helgas Askøy rundt bare for å se litt. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Framtia: Siden du dro fram gamle regattaresultater vil jeg gjerne vise deg disse fra arc+ 2015. Du får sammenligne ren seiltid inkl motortimer. Så ser du hvordan en lagoon 380 seilt av kyndige folk klarer seg tidsmessig.

 

Las Palmas-cap verde: https://www.worldcruising.com/content/S635834409413465215/Results by Class - Leg 1 Corrected.pdf

Cap verde-Rodney bay: https://www.worldcruising.com/content/S635851164242863569/ARC+ Leg 2 - Results by Class.pdf

 

Det var ingen halvbåter under 50 fot som seilte fortere.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 26 minutter siden:

Framtia: Siden du dro fram gamle regattaresultater vil jeg gjerne vise deg disse fra arc+ 2015. Du får sammenligne ren seiltid inkl motortimer. Så ser du hvordan en lagoon 380 seilt av kyndige folk klarer seg tidsmessig.

Er ikke direkte imponert over tidene. Ganske optimale forhold for en katamaran. Mye medvind, spesielt siste halvdel har ofte kuling bakfra. Og enskrogsbåtene med var ikke akkurat spenstige. Mitt intrykk av Ark + er også at det ikke er fart som er prioritert for de aller fleste. Det er en fin tur. Og på tur er ikke hastighet så veldig avgjørende.

 

Har ikke noe imot flerskrog. har sett flere fine modeller, men de er over 45 fot. De må være så store for å få riktige proposjoner. Og så stor båt vil jeg aldri trenge. I sommer så lå flere katamaraner oppå revet, mens vi måtte ligge helt i ytterkant, der det begynte å bli dypt. Så i tropiske farvann har katamaraner en fordel med lite dypgående. Har ikke seilt de på havet, så kan ikke si noe om komfort. Men plass har de veldig mye av.

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 2 timer siden:

 De handicaptallene der er vel neppe nor-rating? 

 

Jo, dette er Nor-Rating tall. Jeg seilte med Arcona 400, rating 1,01 og brukte ca 13,5 timer (med et vesentlig uhell underveis). Det var brukbart med vind, var visst en av de raskeste Færderne: https://www.nrk.no/vestfold/rekordrask-faerderseilas-1.11776959

 

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 4 timer siden:

Er ikke direkte imponert over tidene. Ganske optimale forhold for en katamaran. Mye medvind, spesielt siste halvdel har ofte kuling bakfra. Og enskrogsbåtene med var ikke akkurat spenstige. Mitt intrykk av Ark + er også at det ikke er fart som er prioritert for de aller fleste. Det er en fin tur. Og på tur er ikke hastighet så veldig avgjørende.

Skjønner at det skal litt til for å imponere Pacuare. Men her seiler altså en av de tregeste turkatamaranene som er i produksjon raskere enn alle enskrogsbåtene under 50 fot på ganske lang havkryssing. Med 4 pensjonister om bord der 3 av de aldri har krysset et hav før. I følge Framtia har lagoon omtrent samme handicap som en maxi fenix.

 

"Og enskrogsbåtene med var ikke akkurat spenstige"? Nei, klart at Baltic 52, Shipman 63, swan 651 og hallberg rassy 54 er sedate båter. X612 klarte jo å ta de med et døgn på første etappe (866 nm) og med halvannet døgn på etappe to (2090 nm). Men for alt jeg vet kan  det jo være at x612 er en sedat motorseiler som man ikke kjøper hvis man er interessert å seile aktivt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 9 minutter siden:

 

En av de råeste båtvideoene jeg har sett på Youtube er en katamaran i sørishavet:

 

https://youtu.be/hQ-svmgOxqw

Har sett videon noen ganger. Sitter alltid og venter på hva som skjer hvis en av "bremsene" (drivanker?) ryker av og båten tverrer. Men skjer ingen av gangene. Vil den katamaranen kunne rulle rundt ved tverring der?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...