Jump to content

Seilbåtens utvikling siste 10 år - signifikante endringer?


Anterialis

Recommended Posts

Jeg tenker at hva man vektlegger på båt er så ulikt at hva som er rett og galt eller bra og dårlig ikke kan fastsettes objektivt. Dog er det en ting å tenke seg til hvordan ting er, noe annet er faktiske erfaringer. 

 

For min del er jeg glad i den båten jeg har, både design og kvalitet. Det er den båten som skal ta oss rundt jorda den lange veien. Fokus er både hvordan den er under seil og til ankers. Viktigst for meg er egenskaper når vi er i sjøen. Men den skal være vårt hjem i mange år, og den må også fungere som bosted. 

 

Formålet med vår båt er å fungere trygt over flere ukers havskrysninger. Lengste strekket blir 5-6 uker.  Mest værharde strekkene blir nok rundt Kapp Horn og Indiske hav mot Madagaskar. 

 

Vi høstet en del erfaringer sist sommer med 1200nm på 4 uker, hvorav ca 800nm var over åpent hav i til dels urolig vær. Neste sommer blir det fler erfaringer ?

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var nylig i samme valgsituasjoner som trådstarter med liknende preferanser og nesten samme antall tommeltotter.

 

Endte med en svært moderne og godt oppgradert 40 fots 2010 modell. Hadde måttet ut med minst 700K mer for en tilsvarende utstyrt ny 38 foter - men det var ikke utenfor rekkevidde.

 

Det som avgjorde for oss var en kikk på eurokursen gjennom de siste 10 årene. Selv om du har råd til å kjøpe nå - så er euroen på all time high. Og i det øyeblikket Euroen faller så faller nybåtprisene. Fall i nybåtpriser påvirker aller mest de nyeste bruktbåtene. Da blir det verditapet som uansett er stort på en ny båt fort giret opp med en faktor på 2 eller 3. Det regnestykket var så skremmende at vi i stedet valgte en «relativt dyr» eldre båt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 55 minutter siden:

Er nok litt for langt for oss...

noen som vet hvor lang tid Kielkanalen tar?

 

 

 

Vi hadde en overnatting(havn) når vi tok den...men det spørs når på døgnet du blir sluset inn,  og om du starter med en gang du er innfor.. der ligger havner rett innenfor når du kommer inn..

Den er vel drøyt 50 nm.

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

noen som vet hvor lang tid Kielkanalen tar?

Som flere over sier, en drøy dag. Vi gikk inn fra vest på kvelden, overnattet i første havn (300 meter inn etter hukommelsen). Hadde en overnatting til, litt væravhengig. Var meldt veldig mye vind, så vi fant en god havn tidlig. Dag 2 var kort, rett ut og noen timer nordover. 

 

Jeg anbefaler England og Nederland. Nederland var en veldig hyggelig stopp. Og England er alltid riktig. Kommer litt an på hvor mye dere vil seile. Synes det er verdt å krysse Nordsjøen for å få en litt annen opplevelse. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Sitat
  •  

Framtia: Siden du dro fram gamle regattaresultater vil jeg gjerne vise deg disse fra arc+ 2015. Du får sammenligne ren seiltid inkl motortimer. Så ser du hvordan en lagoon 380 seilt av kyndige folk klarer seg tidsmessig.

 

Las Palmas-cap verde: https://www.worldcruising.com/content/S635834409413465215/Results by Class - Leg 1 Corrected.pdf

Cap verde-Rodney bay: https://www.worldcruising.com/content/S635851164242863569/ARC+ Leg 2 - Results by Class.pdf

 

Det var ingen halvbåter under 50 fot som seilte fortere.

 

Vi hadde lengre oppe i tråden (rundt 14. august) en interessant diskusjon om fartspotensialet til turkat'er sammenlignet med kjølbåter. Nå følger jeg med på ARC+, og kan ikke si at jeg ser noen tegn til at de utpeker seg i noen spesiell retning?

 

https://www.worldcruising.com/arc/arc/eventfleetviewer.aspx

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er ikke spesielt overraskende. De fleste bare kjøper en sånn overpriset spinnaker med dritsvært hull (parasailor heter det vel), setter den uten storseil og spinnakerbom, trykker på autopiloten og går og tar en drink. Og på katamaran er det veldig stor forskjell på hvor fort det går om man seiler aktivt i forhold til når man bare lar seg blåse avgårde. Kan for eksempel vise til denne listen fra arc+ 2015 som viser hvor stor forskjell den kan bli når den minste katamaranen gruser de andre ved å bli seilt av en som har ordentlig peiling:

havhunden arc.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...