Jump to content

Seilbåtens utvikling siste 10 år - signifikante endringer?


Anterialis

Recommended Posts

Lanber skrev 37 minutter siden:

Blåser det for ille så ligger vel alle av oss i havn?  Seiling er en fornøyelse, ikke noe vi gjør for hverken levebrød eller å berge livet. 

Veldig godt poeng. Er lett å være tøff når man sitter i stua og ser på. 

 

Vi skal på langtur. Da kan vi ikke alltid velge vær. Det er ikke sikkert vi alltid kan velge å seile unna været heller. 

De som skal seile langtur for å oppleve rå seiling bør kanskje melde seg på Volvo Ovean Race?

 

største aberet mitt med flerskrog er at om den slås rundt av sjø så retter den seg ikke igjen. 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg leser trådstarters spørsmål, så indikerer ikke det at han vurderer cat, overhode. Det han ønsker er en ny, moderne enskrogsbåt som seiler raskt. Med god kjølinnfesting. Og hvorvidt prisfastsettingen beskriver en båt strippet for utstyr levert med underbukseseil. Eller noe som faktisk funker og kan brukes slik det blir avertert.

 

Jeg har null peiling. Men kjenner en Dufort og en Bavaria, ca. 38 fot. Begge yngre enn 10 år. Gikk lett på grunn i sommer. Begge ligger i brygga og venter på reparasjon. Vil tro det er få moderne båter som tåler særlig grunnkjenning. Hulda gikk i mudderet i våres og ble trukket klar av RSR. Ikke noe skade. Så akkurat det å finne en moderne hurtigseiler, som samtidig skal ha 'solid kjølinnfesting, til rimelig pris' tror jeg kan bli utfordrende. Man må velge det ene eller det andre. Titter man f.eks. i retning Alubat, får man en solid båt, men prisforventningen ryker. Eksempelvis.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 15 timer siden:

Skjønner at det skal litt til for å imponere Pacuare. Men her seiler altså en av de tregeste turkatamaranene som er i produksjon raskere enn alle enskrogsbåtene under 50 fot på ganske lang havkryssing. Med 4 pensjonister om bord der 3 av de aldri har krysset et hav før. I følge Framtia har lagoon omtrent samme handicap som en maxi fenix.

 

"Og enskrogsbåtene med var ikke akkurat spenstige"? Nei, klart at Baltic 52, Shipman 63, swan 651 og hallberg rassy 54 er sedate båter. X612 klarte jo å ta de med et døgn på første etappe (866 nm) og med halvannet døgn på etappe to (2090 nm). Men for alt jeg vet kan  det jo være at x612 er en sedat motorseiler som man ikke kjøper hvis man er interessert å seile aktivt.

De båtene du nevner seilte alle raskere enn katamaran. Jeg omtalte de som seilte saktere. X612 er rask, og ett døgn på 800 nm er stor forskjell. I hard medvind mener jeg at en 38 fots katamaran skal seile raskere enn ikke planende 50 fots båter. Katamaran har ett skrog som slipper mye bedre, så mindre motstand når farten går over skrogfart. Å slippe kjølvekt betyr at dybden i skroget kan gjøres grunnere, dermed mindre motstand mot å gå over skrogfart. Når en turbåt på 50 fot går over skrogfart blir det mye krefter ombord. På havet unngår en krefter, da båten ikke er behagelig å være ombord i. En katamaran vil være mer behagelig med snittfart på 8,3 knop (200 nm/døgn) enn en turbåt på 50 fot. For å ta ett eksempel fra forumet, båten til Fremtida, den er planene, og vil være komfortabel med snitthastigheter på 9 knop, og seiles så mye raskere enn turbåtene med tilsvarende komfort. På medvind er skrogform helt avgjørende for komfort, katamaranene med mindre vekt sklir bra, dermed kan de seiles ganske fort. I mye medvind vil en treg turkatamaran seile fort. Dermed er jeg ikke imponert, for fysikken stemmer med resultatene.

 

På havet har jeg seilt 6 timer med 11 knop i snitt (døgnetappen ble bare 210 nm pga ugunstiv vind før og etter) veldig komfortabelt i en rask båt. Med en like stor båt som ikke er planende har jeg hatt døgnettappe på 205 nm (8,5 knop i snitt). Det var ganske jævlig. Presset båten for hardt. Bølgene var bedre med den trege båten, med tilsvarende bølger hadde nok snittfarten vært 12 knop på den raske båten.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Når jeg leser trådstarters spørsmål, så indikerer ikke det at han vurderer cat, overhode. Det han ønsker er en ny, moderne enskrogsbåt som seiler raskt. Med god kjølinnfesting. Og hvorvidt prisfastsettingen beskriver en båt strippet for utstyr levert med underbukseseil. Eller noe som faktisk funker og kan brukes slik det blir avertert.

 

Jeg har null peiling. Men kjenner en Dufort og en Bavaria, ca. 38 fot. Begge yngre enn 10 år. Gikk lett på grunn i sommer. Begge ligger i brygga og venter på reparasjon. Vil tro det er få moderne båter som tåler særlig grunnkjenning. Hulda gikk i mudderet i våres og ble trukket klar av RSR. Ikke noe skade. Så akkurat det å finne en moderne hurtigseiler, som samtidig skal ha 'solid kjølinnfesting, til rimelig pris' tror jeg kan bli utfordrende. Man må velge det ene eller det andre. Titter man f.eks. i retning Alubat, får man en solid båt, men prisforventningen ryker. Eksempelvis.

 

 

 

Dette er forsåvidt god informasjon; at man får så å si (?) samme gjennomgående kvalitet om man velger Jeanneau, Beneteau, Bavaria, Dufor eller Hanse m.v. Er det da egentlig kun å se etter hva slags design man liker? Jeg har sett noen skrive her på forumet at siste års Bavariaer kanskje er et lite hakk over konkurrentene? Nå leser jeg forøvrig også at Bennetau kanskje kjøper opp Bavaria, kan jo bli spennende...

 

Hanse har jeg hørt har selvslående fokk, dette er i utgangspunktet noe jeg ikke ønsker da jeg vil «seile selv» i større grad. Jeg vil av samme grunn ikke ha rullestor. Lazy Jack vil jeg dog ha. Rullegenoa liker jeg... Akterstag vil jeg ha mhp trimmemuligheter, men det har kanskje alle båtene i denne størrelsen. 

 

Jeg vil også ha en båt hvor man har «tenkt» litt, jeg mener bla at kanter i salongen e.g. er avrundet slik at man ikke skader seg på dem om man blir kastet rundt inni båten, og gjerne L-bysse da Hegner har hørt dette forenkler matlagingen i litt dårligere sjø..

 

Er det noen med noen av disse båtene (e.g. Jeanneau so 349, 389, 409 eller Bavaria 39 fra 2013 og nyere som kan si noe om båten, fordeler og ting du savner?

 

Katamaran er uaktuelt for meg..

 

Forøvrig masse spennende lesning i denne tråden!!

Redigert av Anterialis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med din instilling til seiling tenker jeg Sun Fast (om det er jeanneau), First (om det er beneteau), noen hansemodeller (som har skinne for genoa-de er for tunge for kun fokk), X-yachts (men koster litt mer), Gand soleil, Elan (spesielt 333, 37 eller 40), arcona (med dyrt), nyere maxi (vanskelig å finne brukt). Men alytså; litt eldre nordiske båter (ikke eldste HR,najad ogdi, men flere andre) seiler ofte veldig bra og vil være rimelige. Det må jo ikke være så moderne?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Anterialis said:

Dette er forsåvidt god informasjon; at man får så å si (?) samme gjennomgående kvalitet om man velger Jeanneau, Beneteau, Bavaria, Dufor eller Hanse m.v.

 

Det kan hende at Beneteau har skjerpet seg de siste årene, men jeg har lovet dyrt og hellig at jeg aldri skal kjøpe Benetau igjen etter å ha kjøpt en kliss ny First 25.7. Skjøteklemmer montert speilvendt, våteksos montert feil vei, rå glassfiber tytende ut bak skuffer og skap, et rottereir av ledninger uten merking bak bryterpanelet etc...  Men som jeg sa tidligere tror jeg produsentene har sett verdien i å gi førstegangskjøpere en bedre opplevelse, så min personlige opplevelse av en "innstegsmodell" er ikke nødvendigvis beskrivende for resten av flåten deres.

 

Nå har jeg en ny Hanse og er i all hovedsak fornøyd med finishen. Rent og pent bak skuffer og skap, og ledninger er festet pent til skrogsiden selv der man vanligvis ikke ser.

 

2 hours ago, Anterialis said:

Hanse har jeg hørt har selvslående fokk, dette er i utgangspunktet noe jeg ikke ønsker da jeg vil «seile selv» i større grad.

 

Jeg tenkte akkurat som deg. I dag har jeg skjønt at jeg seiler mer og lengre når jeg slipper å håndtere forseilet på kryss. Jeg holder farten bedre gjennom slaget og kan konsentrere meg om retningsvalg og vind. Det er jo flere aspekter enn taudraing som bidrar til båtfart . Om man ønsker å tøye strikken kan man heise genaker/code. Da kan man leke seg med seilskift på hver eneste vinddreining om man vil. Og når det er sagt kan båtene leveres med genuaskinne.....

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Bigmac said:

Hvilke seilbåter kommer med selvslående? Annet enn Hanse. 

 

Fra hukommelsen utstyrer Beneteau, Jeanneu, Dufour, X-yachts og Hallberg Rassy sine båter med selvslående (opsjon) fra verft. I tillegg til en drøss av smalere merker. Ikke så rart, kanskje, når tendensen går mot mer av seilarealet i storseilet.

 

Her er en Dufour 360 med integrert skinne, siden et bilde er mer troverdig enn en grønnskolling på nettet.

407892.jpg

Link to post
Share on other sites

Min forrige båt hadde selvslående fokk, i tillegg til en vanlig kryssfokk. Den selvslående ble aldri brukt fordi den er svært lite trimbar, nesten umulig å trimme ved reving, og i lite vind blir vogna lett stående å slå. Dessuten er jo ei vanlig kryssfokk lett å slå med, så behovet er lite. Når det er sagt var det noen dager med passe vind hvor selvslåeren sto perfekt, og man kunne bare stå bak rattet som en konge...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Enig at det er begrenset med trimmemuligheter på selvskjøtere. Men når det er sagt synes jeg det er mer snodig at trimmemulighetene på storseilene fjernes. Bare se på bildet over hvor Dufouren mangler akterstag, skjøtet er festet midt på bommen uten vogn og det er ikke noen cunningham å se. Forseil kan skiftes. Man kan til og med bruke selvskjøter for turseiling og bytte til genua før klubbregattaen.

 

Jeg leste et intervju med Umberto Felci i forbindelse med lanseringen av Dufour 310. Han gikk langt i å antyde at akterstag var unødvendig fordi brukerne av båtene hans ikke brukte dem likevel. Skal forsøke å huske hvor jeg leste intervjuet. Det jeg satt igjen med er at jeg ikke skulle ha Dufour i alle fall. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne godt tenkt meg en katamaran. Men dessverre er ikke havner her på Østlandet laget for slike. Og ligge på svai en ferie er heller ikke aktuelt. Uthavn longside vil fungere, men mangler fortsatt 3/4 deler av ferien. 

 

Trådstarter bør sjekke ut Delphia, etter min mening høyt oppe på rangstigen av seilbåter. Bra design og godt håndverk. 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen har trukket frem mange gode momenter i denne tråden, jeg er enig i alle.

 

Ref bilde av Dufour over,. To ting jeg absolutt ikke liker med designet her er den nedfellbare luka bak og det at det står et fastmontert bord midt i cockpit. Ei slik luke gjør at du må legge båten langt ute i båsen for å kunne ha den nedslått i havn, og den er gjerne et problem i forbindelse med davitere eller annet utstyr i hekken, samt at badestige/ombordstigning etter MOB blir mer krevende. Bord i cockpit er skikkelig i veien når man skal seile, i hvertfall om båten har noen trimmemuligheter i form av skjøter og fall....  

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev for 9 timer siden:

Jeg kunne godt tenkt meg en katamaran. Men dessverre er ikke havner her på Østlandet laget for slike. Og ligge på svai en ferie er heller ikke aktuelt. Uthavn longside vil fungere, men mangler fortsatt 3/4 deler av ferien. 

 

Trådstarter bør sjekke ut Delphia, etter min mening høyt oppe på rangstigen av seilbåter. Bra design og godt håndverk. 

Enig om delphia.

 

Uenig om det andre. Har vært flere ganger på svenskekysten, østlandet, sørlandet og danmark. Har aldri måttet droppe en havn pga at vi har kat. 

 

Du har sikkert en grunn til å mene at svai er uaktuelt, men vi bruker det ganske ofte og liker det godt.

 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bigmac skrev for 18 timer siden:

Er det bedre for motorbåtfolket? :sailing:

 

Nei selvslåer ikke bra for motorbåtfolket for da er det så kjapt og enkelt å krysse opp mange og trange steder at motorbåtfolket som må vike blir stressa ;-) 

 

Best med svær genua, enda bedre med babystag i tillegg så genua og skjøtene har noe å hekte i på vei over, gjerne litt små vinsjer så en får trimma ordentlig, gjerne plassert godt foran styreposisjon så det blir, nesten, men bare nesten umulig å seile alene (ironialarm, men samtidig en dekkende beskrivelse av min båt ;-)....)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...