Jump to content

Tilkobling hjelpemotor og TN nett. Problemer med jord?


BØstrøm

Recommended Posts

Bruk penn og papir godt først. Ikke ta hele anlegget på en gang. Få med alt, også 12V. Har ikke noen prigram jeg nødvendigvis anbefaler, men et kjapt søk viser eksempelvis https://qelectrotech.org som muligens kan brukes. Selv så bruker vi litt mer avanserte program, men så snakker vi lisenser årlig på 30000+ per bruker :smiley: Håper innliming av link går greit, ellers så får moderator komme på banen.

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, BØstrøm said:

Ja, og de virker på testknapp. Virker også når jeg lager jordfeil. 

 

Skal se om jeg klarer å laste ned noe slags tegneprogram jeg kan bruke. Har du tips til ett "veldig enkelt ett"?

Pen og papir er det letteste! Kladd ett par ganger også fin tegner du til slutt. 

 

Mye frem og tilbake i denne tråden. Er det noe som fortsatt er uklart? 

Link to post
Share on other sites

Begynte å tegne, skal fortsette imorgen. 

 

Målte litt i båten igjen idag. Fikk faktisk kun 37 volt på en leder, og 200 på den andre, mot jord. Dette var overalt i anlegget, når jeg lå på landstrøm. Med hjelpemotor var det 111volt på begge lederene. Mellom lederene var det henholdsvis 237; og 222 volt, og alt virker av elektrisk utstyr, både på landstrøm og ved generatordrift.

 

Indikerer dette en feil med skilletrafo?

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 9 timer siden:

Begynte å tegne, skal fortsette imorgen. 

 

Målte litt i båten igjen idag. Fikk faktisk kun 37 volt på en leder, og 200 på den andre, mot jord. Dette var overalt i anlegget, når jeg lå på landstrøm. Med hjelpemotor var det 111volt på begge lederene. Mellom lederene var det henholdsvis 237; og 222 volt, og alt virker av elektrisk utstyr, både på landstrøm og ved generatordrift.

 

Indikerer dette en feil med skilletrafo?

 

Dette var jo en interresant observasjon. Ved jordfeil I andre båter eller med selve landstrømsanlegget kan jo spenningen inn til båten faktisk være slik.

Nå skal jo skilletrafoen forhindre at du drar med deg dette ombord. Ogdet  er  svært sjeldent at det oppstår  feil I en skilletrafo, så jeg ville ha forsikret meg om at den faktisk er rett oppkoblet. Husk at landstrømsjord får du automatisk  in via propell/skrog inn til ditt sentrale jordpunkt I båten. Er det da kortslutning mellom sekundær og primærviklingen eller en ekstren kobling mellom disse, så kan det være forklaringen.

Den skilletrafoen din, er det en god gammeldags transformator, eller en moderne lettvekts switchetransformator? Har du sistnevnte kan de jo være feil I denne, som kan få landstrømmen til å lekke igjennom.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 3 timer siden:

Jeg skjønner ikke hvorfor du har generatoren før MP. Det må vel være bedre å koble MP og generator inn på en vender, slik at man velger å enten tar strøm fra generator eller MP?

Har vel prøvd det. Problemet er at da skal strømmen tilbake for å forsyne batterilader, og det var vel ett av problemene jeg hadde tidligere. Koblet inn før Multiplussen, overvåker den strømmen fra hjelpemotor, med ett egenforbruk på ca 20watt, og vil gå over på inverterdrift om hjelpemotor stopper. Dette skjer helt sømløst.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 3 timer siden:

 

Dette var jo en interresant observasjon. Ved jordfeil I andre båter eller med selve landstrømsanlegget kan jo spenningen inn til båten faktisk være slik.

Nå skal jo skilletrafoen forhindre at du drar med deg dette ombord. Ogdet  er  svært sjeldent at det oppstår  feil I en skilletrafo, så jeg ville ha forsikret meg om at den faktisk er rett oppkoblet. Husk at landstrømsjord får du automatisk  in via propell/skrog inn til ditt sentrale jordpunkt I båten. Er det da kortslutning mellom sekundær og primærviklingen eller en ekstren kobling mellom disse, så kan det være forklaringen.

Den skilletrafoen din, er det en god gammeldags transformator, eller en moderne lettvekts switchetransformator? Har du sistnevnte kan de jo være feil I denne, som kan få landstrømmen til å lekke igjennom.

Den er gammel og god ja. Bilde av den på forrige side av tråden. Skal prøve idag å måle mot jord på selve skilletransformatoren, samt både primær, og sekundærside av denne.

Link to post
Share on other sites

Litt reklame for Victron: Multiplussen er styrt av ett Colour GX panel, som gir informasjon om ladetilstand på batterier, aktuelt forbruk, hvor mye ladestrøm som går, osv. En av funksjonene er også at jeg kan stille hvor mye strøm som kan gå fra landstrøm, og i mitt tilfelle, også generator, før den supplerer med AC strøm fra inverter. Generatoren min kan potensielt gi noe over 5kw, men kabelen til distribusjon er bare 2,5kvadrat. Jeg begrenser derfor dette (med 2 tastetrykk på panelet) til max 16A. Siden bare komfyren min kan trekke ca 40A, har jeg egen sikring på denne som er 32A, og 6 kvadrats ledning fra multiplussen, til denne sikringen, og videre til komfyren. Overbelaster jeg multiplussen, ved å koke mye, og samtidig starte vaskemaskin, eller annet, vil Multiplussen gi feilmelding, og kutte. 

 

Begrensningen satt til 16A fra land/generator, kan settes helt ned til 3A, som kan være meget nyttig i gjestehavner, med begrenset tilgang på strøm. Da kan jeg trekke mye i korte perioder via inverter, mens batteriene sakte fylles f.eks over natten, med lavt effektuttak.

 

Har holdt på med dette en stund nå, og er vel snart en som kan hjelpe andre, ved installering av Lithiumbatterier, ladesystem, MC regulatorer, Victrons Multiplus, osv. Jeg har jo personlig erfaring med å gå i alle feller som er, og vet hvor skoen kan trykke....

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det helt steady. Sikker på at du ikke har en periodisk feil, som for eksempel kabelbrudd/dårlig kontakt. Måler du mellom en faseleder og jord? Det kan vel være en jordfeil i landanlegget også? En svensk kompis i Strömstad jobber som elektriker i et norsk foretak. Han har aldri i sine levedager sett så mye jordfeil som det er i Østfold. Stort sett det han jobber med, korrigere jordfeil.

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, BØstrøm said:

        Se bildet

 

Her er tegningen

Den Sterling bryteren, er den koblet slik som du har tegnet? Vær da klar over at det er strøm på apparatstikket (der du kobler til landstrøm) når generatoren er i drift. Trafoen virker begge veier. Kanskje bedre å bruke en vendebryter? :smiley: 

 

Og så har du tatt av gangen til BlueSea  automaten fra sekundærsiden av 32A automaten. Du burde koblet den på primærsiden. Da står automatene "ved siden" av hverandre, og ikke etter hverandre som nå.

Redigert av YngveKL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 14 timer siden:

        Se bildet

 

Her er tegningen

 

Det framgår ikke av ditt koblings-skjema att N og PE er sammenkoblet alldeles bak trafo og for første jordfeilsbrytern.

både Multiplussen og Blue Sea panelen (?) Er jo bygget for L, N, PE

Da skall det vare 230V mellom L og N, 230V mellom L og PE, og 0V mellom N og PE

 

eller tar jeg feil ?

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Gunga Din said:

 

Det framgår ikke av ditt koblings-skjema att N og PE er sammenkoblet alldeles bak trafo og for første jordfeilsbrytern.

både Multiplussen og Blue Sea panelen (?) Er jo bygget for L, N, PE

Da skall det vare 230V mellom L og N, 230V mellom L og PE, og 0V mellom N og PE

 

eller tar jeg feil ?

 

 

På MP kan man via SW2 bryteren velge om sekundærsiden skal være TN eller IT så lenge som AC input ikke er tilkoblet.

 

Videre så tar du ikke feil :smiley: Jeg hadde nok vurdert sterkt å koble trafo som TN også, særlig dersom generatoren leverer TN (som @BØstrøm nevnte et sted).

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev On 12.10.2018 at 16.28:

Generator tillater ikke TN nett, så lampa i panelet lyser på reverse polarety, men har ingen betydning.

 

Tror generator har en kobling der midtuttaket er koblet til jord. Det kan forklare hvorfor du måler samme spenning mellom hver fase og jord. Og du har da et TT nett fra generator.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle lagt generatorn på primærsiden trafo.........om generatorn orker trekke igang trafon, har den mykstart ?

For enten kjør man på landstrøm eller på generator og med en vender/bryter som gjør det mulig att bare ha en av disse innkoblet

 

det er jo en av fordelene med trafo ombord......spiler ikke noen roll hvilken strømtype det er iland.....

2 ledninger med 230V mellom ...og om det er krypstrømmer jordledningen......etter trafon har man 

ett fungerende el-nett med L, N og PE

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Nemo said:

Tror generator har en kobling der midtuttaket er koblet til jord. Det kan forklare hvorfor du måler samme spenning mellom hver fase og jord. Og du har da et TT nett fra generator.

Oi... spennende. 3 forskjellige nett i båten. IT fra trafo, TT fra generator og TN fra MP :smiley: Har ikke kjennskap til denne generatoren (eller så god kjennskap generelt), men generelt kan disse vikles/kobles om til å 'lage" forskjellige nettyper. 

Redigert av YngveKL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...